بازدید 2453

بهترین مواد نشاسته‌ای برای دیابتی‌ها

مصرف نكردن نشاسته در ديابتي‌ها مطلوب نيست و يك فرد متوسط 70 كيلوگرمي مي‌تواند به ميزان 700 گرم مواد نشاسته‌اي مصرف كند و در اين رابطه ماكاروني و نان سنگگ جزو بهترين مواد نشاسته‌اي براي افراد ديابتي هستند.
کد خبر: ۱۳۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۸ 22 November 2010
رژيم غذايي سالم، حفظ وزن نرمال، فعاليت ورزشي، ترك سيگار و كاهش استرس از مهمترين اقدامات براي كنترل بيماري ديابت است.

به گزارش "شهر"، كنترل فشارخون، چربي خون بويژه كلسترول، رعايت بهداشت پا و استفاده از كفش راحت و معاينه منظم چشم از مواردي است كه متخصصان امر همواره توجه بيماران ديابتي را به آن جلب مي‌كنند.

لرزش، سرگيجه، تعريق، گرسنگي زياد، رنگ پريدگي، حواس پرتي، مور مور شدن دور دهان،‌ تشنج و تغيير خلق و خو از جمله علائم افت قند خون است كه تقريبا در همه ديابتي‌ها اتفاق مي‌افتد و بايد نسبت به مواردي كه زمينه افت قند را فراهم مي‌كند، مراقبت لازم را داشته باشند؛ از جمله استفاده از داروي ديابت، وعده‌هاي غذايي با فاصله طولاني، مصرف غذاهايي با نمايه‌هاي قند بالا و ابتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي.

اين درحاليست كه به گفته دكتر عبدالرضا نوروزي، استاديار دانشكده پزشكي دانشگاه علوم‌پزشكي مشهد، ورزش از جمله عوامل مؤثر در درمان افت قند خون است، بطوري كه با 45 دقيقه ورزش روزانه قند خون به ميزان 50 ميلي‌گرم كاهش مي‌يابد و بر اين اساس انجام حركات ورزشي حداقل 15 دقيقه در هفته و بصورت منظم و مستمر اكيدا توصيه مي‌شود.

همچنين در رابطه با آنها كه پدر و مادر ديابتي دارند، توصيه مي‌شود وزن خود را در حد نرمال نگه دارند، چراكه  8 كيلوگرم كاهش وزن، ميزان قند خون را 20 ميلي‌گرم پايين مي‌آورد.

مصرف نكردن نشاسته در ديابتي‌ها مطلوب نيست و يك فرد متوسط 70 كيلوگرمي مي‌تواند به ميزان 700 گرم مواد نشاسته‌اي مصرف كند و در اين رابطه ماكاروني و نان سنگگ جزو بهترين مواد نشاسته‌اي براي افراد ديابتي هستند.

همچنين بيماران ديابتي منعي در مصرف برنج ندارند، ولي بايد ميزان مصرف را به 200 گرم در روز براي يك فرد متوسط كاهش دهند و اهميت كاهش مصرف نمك به 5 گرم در روز را فراموش نكنند؛ ضمن اين كه كاهش مصرف چربي بويژه چربي‌هاي حيواني و مصرف حداقل پنج وعده و سبزيجات در روز از نكاتي است كه بيماران ديابتي بايد به آن توجه كنند.

دكتر نوروزي همچنين مي‌گويد: برخلاف تصور معمول ميوه‌هاي شيرين مثل موز و زردآلو براي بيماران ديابتي مضر نيستند، اما بهتر است كه اين‌گونه ميوه‌ها زياد رسيده نباشد. همچنين مصرف نوشابه‌هاي رژيمي براي افراد ديابتي منعي ندارد.

اما نكته مهمي كه بايد به آن اشاره كرد، اين است: مواد غذايي كه به به نام غذاي ديابتي رواج پيدا كرده است مانند بيسكويت و شيريني ديابتي در حقيقت براي اين بيماران خوب نيست، چراكه در تهيه اين نوع غذاها، از مواد شيرين كننده به جاي شكر استفاده مي‌شود، طعم بد و تلخي دارند و به همين دليل براي خوشمزه‌تر شدن غذا از مواد چربي استفاده مي‌كنند و به اين ترتيب غذاها قند كم و چربي زياد دارند.

يادمان باشد: در هر 10 ثانيه يك نفر بر اثر ديابت يا عوارض ناشي از آن در دنيا مي‌ميرد و دو نفر به مبتلايان به اين بيماري افزوده مي‌شود و به اين ترتيب هر سال دو ميليون نفر از مردم جهان به اين بيماري مبتلا مي‌شوند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی