بازدید 6755
۸

نسل جديد ماهواره اميد آماده پرتاب به فضا

مديرعامل صاايران: نمونه پروازي ماهواره «فجر» جهت پرتاب تحويل شد. «فجر» يك سال و نيم در مدار زمين مي‌ماند.
کد خبر: ۱۴۸۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۷ 18 February 2011
مديرعامل شركت صنايع الكترونيك ايران با اعلام تحويل اين ماهواره جهت پرتاب به سازمان هوافضا اظهار كرد: اين ماهواره قادر است مدت يك سال و نيم در فضا باقي بماند و به تهيه و ارسال تصاوير با قابليت تفكيك هزار تا 500 متر به ايستگاه‌هاي زميني بپردازد.

دكتر محمودزاده در گفت‌وگو با ايسنا، خاطرنشان كرد: ماهواره ملي «فجر» كه 50 كيلوگرم وزن دارد و در مدار بيضوي 250 تا 400 كيلومتر قرار مي‌گيرد، ويژگي‌هاي يك رادار حرفه‌يي را در خود دارد.

وي ماهواره «فجر» را نسل جديد ماهواره ملي «اميد» خواند و تصريح كرد: ويژگي برجسته اين ماهواره از نظر علمي و عملياتي مانور مداري است كه با تراستر يا ايجاد موتور مي‌تواند از مدار 250 به 400 كيلومتر منتقل شود و اوج بالاتري را به صورت مدار بيضوي داشته باشد كه اين موضوع يك تجربه براي ساخت ماهواره‌هاي بعدي جهت حضور در مدارهاي بالاتر است.

محمودزاده در خصوص دوربين تصويربرداري نصب شده بر روي ماهواره‌ ملي فجر گفت: اين دوربين در شركت صاايران ساخته و توسعه يافته است كه مي‌تواند در هر زمان از هر نقطه تصوير گرفته و به ايستگاه‌هاي زميني منتقل كند. اين دوربين داراي قابليت تفكيك هزار تا 500 متر را دارد، اما توانايي صاايران ساخت دوربين با قدرت تفكيك 20 متر است كه اين دوربين در ماهواره «طلوع» نصب خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: ماهواره ملي فجر داراي يك سيستم GPS ساخت داخل است كه موفقيت جديدي محسوب مي‌شود كه در هر لحظه خودش را موقعيت‌يابي كند و مي‌تواند ظرفيت جديدي براي بحث ماهواره‌ها باشد.

مديرعامل صاايران با بيان اينكه عمر و ماندگاري ماهواره در فضا افزايش يافته است، افزود: با توجه به طراحي و ساخت سلول‌هاي خورشيدي در صاايران و نصب آن به روي جداره ماهواره عمر آن به يك و نيم سال افزايش يافته است كه مي‌تواند فعاليت‌هاي مورد نظر ما را انجام دهد.

محمودزاده با اشاره به افتتاح شبكه فرماندهي كنترل فضا توسط وزير دفاع در روزهاي گذشته گفت: اين شبكه در نزديك تهران نصب و راه‌اندازي شده كه داراي چند ايستگاه در مختصات جغرافيايي متفاوت است كه به يك شبكه مخابراتي اطلاع‌رساني متصل است و مي‌توانيم از يك مركز، فرماندهي ماهواره را در شرايط مداري مختلف داشته باشيم.

به گفته وي، صاايران اين سرويس را مطابق نظر سازمان فضايي ايران و سازمان هوا فضا به ماهواره‌هاي پرتاب شده مي‌دهد.

محمودزاده با بيان اين‌كه نمونه پروازي ماهواره ملي فجر آماده پرتاب است به ايسنا گفت: اين ماهواره تست‌هاي قبل از پرواز را انجام داده و جهت پرتاب به سازمان هوافضا تحويل شده است.

وي تصريح كرد: گروه فضايي صاايران با 250 تا 300 متخصص به طور مستقيم در ساخت اين ماهواره مشاركت داشتند و صنايع مخابرات و صنايع قطعات الكترونيك صاايران هم در اين حوزه همكاري داشتند.

مديرعامل شركت صاايران در خصوص ماموريت ماهواره ملي فجر گفت: اين ماهواره داراي ماموريت سنجشي مانور مداري است و قرار است از سيستم GPS آن بهره‌برداري شود. البته اين ماهواره علاوه بر تست سامانه‌ها، كار حرفه‌اي مانند موقعيت‌يابي در فضا هم انجام مي‌دهد و از تصاوير تهيه شده توسط دوربين نصب شده بر روي ماهواره مي‌توان در فعاليت‌هاي هواشناسي و نقشه‌برداري استفاده كرد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
دمتون گرم
این ماهواره امید دقیقا چیکار می کنه اون بالا ؟ :-s
eyvaaaal
اگر همه چیز آماده است و کاملا مطمئن هستید لطفا سریعا پرتاب شود در جهت بالا بردن روحیه مردم ایران و تضعیف دشمنان مملکت کمک میکند.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی