بازدید 2492

هیچ دانش‌‌آموزی به دلیل اعتیاد اخراج نمی‌شود

کد خبر: ۲۳۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۳ 09 April 2012
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ دانش‌‌آموزی به دلیل اعتیاد از مدارس اخراج نمی‌شود، گفت: قرار بود سبد کالا در دولت انجام شود ولی بعداً با کمک‌های نقدی که در پایان سال داشتیم، این موضوع به صورت نقدی انجام شد.

به گزارش فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه مراسم پایان دوره المپیادهای دانش‌آموزی 1390 که در مرکز پژوهش‌های وزارت نیرو برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره طرح شهاب اظهار داشت: طرح شهاب به معنی شناسایی دانش‌آموزان برتر است؛ دانش‌آموزانی وجود دارند که نمی‌توانند وارد مدارس تیزهوشان شوند یا امکانات را ندارند و پدر و مادر هم دنبال شناسایی نیستند که باید اینها را شناسایی کرده و مورد حمایت قرار دهیم.

وی ادامه داد: در حال گسترش سمپاد هستیم و تقریباً وارد تمام شهرستان‌ها می‌کنیم؛ باید دانش‌آموزانی که شناسایی نشده‌اند را شناسایی کرده و مورد حمایت قرار دهیم.

* ایجاد معاونت شهاب در مدارس سمپاد

حاجی‌بابایی در خصوص نحوه حمایت از دانش‌آموزان تیزهوش گفت: از سال قبل طرح شناسایی دانش‌‌آموزان برتر آغاز شده است و با توجه به اینکه مراکز سمپاد در استان‌ها وجود دارند، در نظر داریم این موضوع را به آنها بسپاریم و معاونتی تحت عنوان معاونت شهاب در مدارس سمپاد هر شهرستان دانش‌آموزان را مورد حمایت قرار دهد که حمایت ممکن است از نظر مالی، ابزار کمک آموزشی یا معلم باشد.

وی به ارتباط آموزش و پرورش با بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و افزود: بنیاد ملی نخبگان در سطح ملی اقدام می‌کند که شامل آموزش و پرورش و آموزش عالی، وزارت بهداشت و همه می‌شود؛ امروز آموزش و پرورش ا280 نفر را تحویل به کشور و بنیاد ملی نخبگان داد تا از آنها حمایت کنند.

وزیر آموزش و پرورش به وضعیت مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان اشاره کرد و بیان داشت: مدارس نمونه دولتی ما با مدارس کنونی متفاوت بود که کلاً اساسنامه آن تغییر کرد و این مدارس، سمپاد شماره 2 است و در کشور نیز این دسته از مدارس به شدت گسترش یافته‌اند.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: در رابطه با سمپاد هر سال 10 هزار دانش‌آموز جذب می‌کردیم که سالی که گذشت، 30 هزار دانش‌آموز جذب شد؛ امسال می‌دانید که ما سال اول راهنمایی نداریم چون دانش‌آموزان به ششم ابتدایی می‌روند ولی به جای آن دوم راهنمایی را افزایش دادیم و آزمون برگزار می‌کنیم و تعداد دانش‌آموزان دوم راهنمایی را دوبرابر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در تهران 6 مدرسه سمپاد، 32 مدرسه نمونه دولتی و 100 مدرسه شاهد افزایش دادیم، گفت: این موضوع، اعتبار بخشی به مدارس دولتی است؛ در سال گذشته در تهران اعلام کردیم کسانی می‌توانند وارد مدارس سمپاد شوند که حداقل 60 درصد نمره آزمون را آورده باشند و مواجه شدیم که 2 هزار نفر توانستند بالای 75 درصد نمره را کسب کنند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش ادامه داد: سال‌های قبل به این دانش‌آموزان می‌گفتند که «جا نداریم» اما مدارس سمپاد ایجاد کردیم و همه آنها را جذب کردیم؛ امسال هم برای اولین بار پس از 33 سال گذشته، آزمون ملی مثل آزمون سراسری دانشگاه‌ها را برگزار می‌کنیم یعنی ثبت‌نام‌ها به همان نوع است، برای دانش‌آموزان دفترچه چاپ می‌شود و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: همه مدارس را از نظر نیروی پرورشی تقویت کردیم و در همه مدارس فناوری‌های جدید ورود یافته است.

* مشکل نیرو، کلاس و کتاب برای اجرای ساختار "3ـ3ـ6" نداریم

وزیر آموزش و پرورش درباره طرح "3ـ3ـ6" نیز گفت: از فروردین تمام شورای معاونان آموزش و پرورش استان‌ها به تهران آمدند و جلسه‌ای را برگزار کردیم و اکنون هیچ مشکل نیرو، کلاس و کتاب نداریم؛ برای همه این موارد توافقنامه دو جانبه نوشتیم و کتاب دوم و ششم آماده‌ است.

وی اضافه کرد: کتاب‌های دوم را برای اعتباربخشی به استان‌ها فرستادیم تا معلمان ببینند و فکر می‌کنم بر اساس آن جدولی که عنوان کردیم، پیش رفته‌ایم.

حاجی‌بابایی افزود: شخصاً تمام جلسات را اداره کردم و می‌خواستم از تمام جریانات مطلع شوم تا مشکلی پیش نیاید؛ ما دو ماه همه برنامه‌هایمان را جلو کشیدیم یعنی اگر نقل و انتقالات معلمان تا پایان شهریور ادامه پیدا می‌کرد اکنون تیرماه انجام می‌شود و ثبت‌نام کلاس اول از ابتدای اردیبهشت است تا در آخر تیرماه تکلیف همه دانش‌‌آموزان و معلمان مشخص باشد.

* سبد کالا به صورت نقدی پرداخت شد

این مقام مسئول درباره اهدا سیم‌کارت به برخی دانش‌آموزان اظهار داشت: یک موردی بود که ما خیلی موافق قضیه نبودیم؛ سی‌دی قرآنی بین دانش‌آموزان توزیع می‌شد و برای کسی که توزیع سی‌دی می‌کرد، پتاسیلی پیش‌بینی شده بود که وقتی مطلع شدیم، برخورد کردیم و تا جایی که ممکن بود، جلویش را گرفتیم.

وی درباره عدم اهدا سبد کالا به فرهنگیان گفت: قرار بود سبد کالا در دولت انجام شود ولی بعداً با کمک‌های نقدی که در پایان سال انجام شد، این موضوع به صورت نقدی انجام شد.

حاجی‌بابایی ادامه داد: سبد کالا را به هیچکدام از کارمندان دولت ندادند و به فرهنگیان هم داده نشد؛ در سالن دانشگاه تهران که همایش حیات طیبه را داشتیم، از من این موضوع را پرسیدند و من گفتم که «اگر همه بپردازند، ما نیز می‌پردازیم» و در نهایت تصمیم بر این شد که انجام نشود.

وی افزود: ما هر کاری داشتیم، در اسفند در حقوق و مزایا انجام دادیم؛ جایگزین سبد کالای عید به این معنا که به عنوان کالا داده شود، نبود اما به عنوان‌ دیگر انجام شد.

* مجوزی برای پیش‌دبستانی در دبیرستان‌ها صادر نکردیم

وزیر آموزش و پرورش درباره پیش‌دبستانی گفت: مجری قانون هستیم و پیش‌دبستانی در قانون به عنوان غیردولتی محسوب می‌شود و ما نیز سیاستگذاری کرده و محتوا را تولید می‌کنیم اما به صورت غیردولتی اداره می‌شود.

وی ادامه داد: در سند تحول آموزش و پرورش، پیش‌دبستانی و دبستان و متوسطه در اختیار آموزش و پرورش است اما پیش‌دبستانی به صورت غیردولتی است البته سند چیزی نگفته است ولی قوانین دیگر عنوان می‌کند که به صورت غیردولتی اداره می‌شود که البته باید نهادها با مجوز آموزش و پرورش این اقدام را انجام دهند.

حاجی‌بابایی در خصوص عدم تمکین دستگاه‌ها از محتوا و قوانین آموزش و پرورش در خصوص پیش‌دبستانی اظهار داشت: جلساتی را گذاشتیم و امیدواریم هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود پیش‌دبستانی در برخی دبیرستان‌ها گفت: ممکن است در یک دبیرستان‌ اتاق خالی وجود داشته باشد و فرهنگیان بچه‌های کوچکی داشته باشد که بخواهند از آن اتاق استفاده کنند؛ از نظر ما مانعی ندارد ولی همه چیز به عهده خودشان است.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش تأکید کرد: مجوزی برای پیش‌دبستانی در دبیرستان‌ها صادر نکردیم اصلا برای هیچ مدرسه‌ای صادر نشده است؛ اگر هم جای خالی بوده است، گفته‌ایم که باید به یک شرکت اجاره‌ دهید و پول هم نباید به حساب مدرسه واریز شود.

* مابقی پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان اردیبهشت پرداخت می‌شود

حاجی‌بابایی درباره معوقه فرهنگیان بازنشسته گفت: آنهایی که بحث معوقه سال 86 است که وزارت رفاه می‌پردازد اما درباره پاداش پایان خدمت، مقداری را ما دادیم و سعی می‌کنیم تا پایان اردیبهشت مابقی را بپردازیم.

وی درباره یک نوبته شدن مدارس بیان کرد: یکی از سیاست‌های ما در سال 91، یک نوبته شدن مدارس است اما این بار اولویت فقط ابتدایی نیست بلکه همه مقاطع است مگر اینکه منطقه‌ای واقعاً مشکلی داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد که آزمونی برای استخدام در سال جدید نداریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار در خصوص استخدام 5 هزار نیرو در بخش سلامت، گفت: در بخش سلامت استخدام نداریم تنها در بخش قرآن است که قاریان برجسته قرآن را جذب می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای ساماندهی نمازخانه‌ها بیان کرد: 20 هزار نمازخانه در حال ساخت و هر مدرسه‌ای که به صورت جدید ساخته می‌شود در آن نمازخانه و کتابخانه لحاظ خواهد شد؛ به دنبال این هستیم که برای هفته دولت رقم و عددی داشته باشیم که نسبت به سال گذشته چشمگیر باشد.

وی افزود: امسال ما دانشگاه ویژه فرهنگیان را داریم که 25 هزار دانشجو را جذب خواهیم کرد و اگر بتوانیم بر تعداد دانشجوها اضافه کنیم، حتماً این کار را خواهیم کرد.

حاجی‌بابایی ادامه داد: حدود 60، 70 سیاست داریم که در توافقنامه با استان‌ها به آنها اعلام کرده‌ایم البته امروزجلسه با استان‌های البرز و سمنان داریم و تنها شهر تهران باقی مانده است؛ همه موارد آموزشی در استان‌ها را بررسی کردیم.

وی اضافه کرد: علی‌رغم اینکه سال 91، سال سنگینی برای ما محسوب می‌شود اما کار روان است چون همه وارد میدان شده‌اند و کار می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص حادثه آتش‌سوزی در مدرسه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هنوز در این خصوص بررسی نکرده‌ام.

*‌ هیچ دانش‌آموز معتادی را از مدرسه اخراج نمی‌کنیم

وزیر آموزش و پرورش درباره برخی خبرها مبنی نگرانی از افزایش دانش‌آموزان معتاد اظهار داشت: آیا دسترسی به اعتیاد فقط درباره دانش‌آموزان است؟

وی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه دانش‌آموزی که اعتیاد پیدا می‌کند از مدرسه اخراج می‌شود، گفت: اخراج اصلا نداریم؛ ما درمان داریم به عنوان مثال آیا دانش‌آموزی که آنفلوانزا دارد را باید از مدرسه اخراج کرد؟ او را باید مداوا کرد البته این مثال است.

حاجی‌بابایی افزود: اعتیاد را یک بیماری می‌دانم و جرم نمی‌دانم بلکه دانش‌آموز را به عنوان درمان می‌فرستیم تا بهبود پیدا کند اما اخراج نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آموزش و پرورش اجازه تحقیق درباره اعتیاد به محققان در مدارس را نمی‌دهد، بیان کرد: اصلا اینطور نیست؛ تحقیقات انجام شده و نتایج نیز عنوان شده است که نیم دهم درصد بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی