خوانده می شوید؛

چرا مدیران ایرانی افراد مطیع و ضعیف را برای همکاری برمی‌گزینند؟

این گزارش را دیدگاه‌های مخاطبان تکمیل می‌کند؛ شاید بتوان در همین زمینه، گزینه‌هایی همچون مهمتر بودن تحقق اهداف مدیر از تحقق اهداف کاری و یا ضعیف بودن خود مدیران را مطرح کرد و البته گزینه‌های دیگری هم ممکن است، به ذهن مخاطبان برسد. نظر شما چیست؟
کد خبر: ۲۵۶۹۷۸
|
۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴ 10 July 2012
|
191718 بازدید
|
یکی از مسائلی که در فرهنگ سیاسی جوامع مورد توجه است، این که شهروندان باید بیاموزند در جمع انسان‌ها و تشکل‌های دیگر، در پی تحقق اهداف فردی، جمعی و ملی باشند؛ بنابراین، بی‌توجهی به اهداف جمعی و نارسایی‌های گسترده در توجه به مسائل کلان ملی، از جمله جدی‌ترین مسائل نظری در مدیریت کارآمد کشور است.

به گزارش «تابناک»، در ایرانبرخی از مولفه های فرهنگ سیاسی به معنای مفاهیمی که ناخود آگاه میان مردم و دولت از یک سو و مردم و دولت با نظام بین‌المللی از سوی دیگر وجود دارد، پایه‌هایی غیر عقلایی دارد و در راستای دستیابی به مجموعه اهداف جمعی در قالب یک نظم اجتماعی قاعده‌مند و عقلایی متحول نشده است.

در همین راستا، تابناک در نظر دارد، با طرح پرسش‌‌هایی ـ که از سوی یکی از اساتید شناخته شده کشور درباره فرهنگ سیاسی کشور مطرح شده است ـ مؤلفه‌های این فرهنگ و چرایی وجود آنها و نبود برخی مؤلفه‌های دیگر را از مخاطبان خود بپرسد.

به این ترتیب، در چنین روندی، نخستین پرسش تابناک، به حوزه مدیریتی کشور برمی‌گردد و این گونه مطرح می‌شود که:

* چرا بسیاری از مدیران ایرانی افراد مطیع و ضعیف را به عنوان همکار برمی‌گزینند و معمولا از تملق لذت می‌برند؟

در همین باره، می‌توان گزینه‌هایی چون مهمتر بودن تحقق اهداف مدیر از تحقق اهداف کاری و یا ضعیف بودن خود مدیران را مطرح کرد و احتمالا شاید گزینه‌های دیگری نیز به ذهن مخاطبان برسد.

راستی نظر شما چیست؟

* چرا بسیاری از  مدیران ایرانی افراد مطیع و ضعیف را به عنوان همکار برمی‌گزینند و معمولا از تملق لذت می‌برند؟

***            ***            ***
می‌خواهیم در قالبی جدید با شما تعامل کنیم؛ به این شیوه که بررسی و تحلیل از دیدگاه‌های شما بیرون آمده و به متن افزوده خواهد شد؛ به عبارتی بهتر، قرار است هر بار موضوعی برگرفته از نظریات پیشین خوانندگان را طرح کرده تا در تعاملی دو سویه، درباره آن به گفت‌وگو نشسته و البته با دیدگاه‌های شما بحث را شکل دهیم.

ناگفته پیداست که همه دیدگاه‌های شما را خوانده و برای انتشارشان، ملاک‌ها و معیارهایی را لحاظ خواهیم کرد؛ بنابراین، شاید بد نباشد، برخی چهارچوب‌های قانونی را برای بهتر شدن بحث مرور کنیم:

* از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری کنید.

* از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید.

* از اتهام‌زنی به دیگران خودداری کنید.

*از فرستادن مطالب حاوی لینک یا مطالب نا‌مرتبط با بحث بپرهیزید.

*از فرستادن مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری کنید.

*از تعمیم نظر خود به دیگران و ترغیب و حتی توصیه به دیگران بپرهیزید.

برای آگاهی از قوانین و مقررات مشارکت در این بخش خبری اینجا را کلیک کنید.
***            ***            ***
پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. همکاران تابناک لحظه به لحظه ایده‌ها و دیدگاه‌های خوانندگان را مطالعه کرده و تا ساعت ۲۰: ۰۰ (صرفا برای این بحث) هر سی دقیقه یک بار، با بروز رسانی مطلب، بخشی از دیدگاه‌های شما را به متن خواهند افزود.


اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۵۲
انتشار یافته: ۵۰۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
برای اینکه مدیران ایرانی فقر سواد و تجربه دارند و نیز مدیریت را به درستی نمی شناسند و لذا برای پوشش نقاط ضعف و بی سوادی خود افراد مطیع و و ضعیف را به همکاری میگیرند
پاسخ ها
ستوده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
ما اگر قانون گذاران خبره ای داشته باشیم هیچوقت انتخاب و عزل و نصب مدیران و به تبع آن انتخاب زیر دستان از صدر تا ذیل یک سازمان به این شکل در کشور اتفاق نمی افتاد . تمام مشکلات ناشی از همین مسئله است .
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
سلام.در ارتباط با نظر ستوده این نکته مهم هست که ما قانون برآمده از اسلام و بسیار مترقی زیاد داریم ولی مجریان خوبی نداریم .منظور من قوه قضائیه هست که اجرای قوانین را در حد عرف تقلیل داده و از اجرای بسیاری از قوانین خودداری میکند .ما حصل این قانون شکنی ها بوجود آمدن طبقه متملق و چاپلوس ورواج عرف به جای قانون میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
بارها و بارها دیده ام که مدیرانم (مدیران 19 ساله ) مرا در جلسات شرکت نمی دهند . چرا؟
چون بنده صریح و واضح صحبت می کنم. مهندسی صحبت می کنم و بدور از منافع شخصی. ای کاش مدیران ارشد قدر مهندسان و زیر دستان خودشان را می فهمیدند!!!
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
متاسفانه در مملکت ما برای مدیریت خارجی انتخاب می شود وکلی هزینه می شود و لی برای وزارت خانه های مهم حتی از مشاورین کار آمد خارجی استفاده نمی شود.بعد متوجه می شویم فلان مدیر کل کار بی ارزش انجام داده و بدون پاسخ گویی کارش رها کرده و رفته خانه خاله چرا ما از مدیران چینی ژاپنی استفاده نمی کنیم
کارگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
در مورد عدم لیاقت اکثر مدیران خصوصا دولتی شکی نیست اما دلیل اصلی انتخاب مدیران ضعیف در رده های پایینی هر مدیر ارشد الزام استفاده از نیروهای به اصطلاح خودی و داخل باند می باشد. این یعنی کمتر از 10 درصد افراد جامعه که اکثرا اگر تحصیلاتی هم دارند مسلما از راه درستش مدرک نگرفتن.بنا بر این تعداد مدیران قوی در بین نیروهای خودی انگشت شمار است یعنی قحط الرجال
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
باسلام
در سازمانها اختلاف طبقاتی شدیدی از لحاظ قدرت و حقوق دریافتی حاکم می باشد و این جذابیت ها باعث می گردد کسانی که سواد کمتری دارند جهت احراز پست دست به دامن اطرافیان و پارتی های مختلف می گردد و آدم های بالیاقت و با سواد پست های بالا دست پیدا نمی کنند و همینطور زیرآب زنی ها شدیدی در ادارت جهت پایین کشیدن مدیریت ها حاکم است و به همین علت ها مدران نفرات بعدی خودشان را آدم های ضعیفتر از خودشان انتخاب می کنند تا پست آنها به خطر نیافتد.
تا زمانی که مدیران از حق و حقوق نجومی نسبت به زیر دستان برخوردار هستند و هیچ گونه بازرسی و پی گیری در خصوص اشتباهات مدیریت آنها که منجر به ضرر و زیان سازمان شده نمی گردد وضع ما از این هم بدتر خواهد گردید و هر کار نابلدی به خود جرآت احراز هر پستی را می دهد
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
با سلام

به این مشکا اصطلاحا " ونجیلیجیسم" می گویند. افراد مافوق و مدیران ارشد برای اینکه افراد زیردستی یک زمانی باصطلاح شاخ نشوند و یا رقیب نشوند و خلاصه مطیع و سر به راه فرامین ملوکانه باشند افراد ضعیف را در سطوح مدیران میانی انتخاب می کنند و به همین ترتیب هم مدیران پایه، زنجیره ای از مدیران ضعیف و ضعیف تر می شوند. مسئله دیگر این است که مهمترین فاکتور منافع شخصی مدیر در انتخاب مدیران زیردستی است نه مصالح کاری، چرا که عموما در بخش دولتی و عمومی که 85% ساختار اقتصادی ما را تشکیل می دهد، حرفاول را مصالح فردی مدیران ارشد رقم می زند که عموما هم حسب روابط انتخاب شده اند و کارایی و قابلیت لازم را ندارند و از طرفی هم مدیریت و مالکیت از هم جداست و ناکارامدی بنگاه و دستگاه ها لطمه ای به منافع شخصی مدیران ارشد وارد نمی کند. بنابراین یک مدیر ضعیف و مطیع برای حفظ منافع و بقای حاکمیت مدیران ارشد و ... بمراتب بهتر از یک مدیر قوی و مستقل می باشد.!!!
و این می شود دور و تسلسل ضعف، ناکارمدی و ... ناشایست سالاری!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
علم مدیریت در ایران شبیه دنیا نیست و در این علم فامیل شدن یا بودن یا آشنا بودن و هم کلاسی و هم محله ای و هم فکر بودن مقدم بر تمام علوم مدیریت است
در بعضی پست ها انتقاد نکردن جزو اصول اصلی باقی ماندن در پست ها است فقط تابعیت محض چه غلط چه درست
تحسین مدیر قابلیت دیگر علم مدیریت در ایران است حتی باید مجرمی را پیدا کرد و در مقابل او از مدیر دفاع کرد
علا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
اینگونه مدیران نان ضعف همکاران را میخورند نه نان قوت خود را !
افراد تحصیلکرده و میانسال به سختی میتونن کار جدید پیدا کنن چون این مدیران از حضورشان نگرانند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
1. عدم صلاحیت مدیر مربوطه در پست و احساس خطر جایگزینی (بیشتر در سیستم دولتی دیده می شود و در مدیران میانی شرکت های خصوصی)
2. فرهنگ غالب در برخی کسب و کارها
3. عدم نیاز به رقابت در بازار و به تبع آن بی نیازی به کارآیی تیمی
4. مدیریت بر سرمایه دیگران و عدم وجود تفکر حرفه ای و شناخت مدیریتی در سهامدارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
نه بابا من مدیر خصوصی هم دیدم که برای ترس از گرفتن میز و سمت و صندلیش حاضره به بی سواد ها میدان بده با حقوق بالا که تو جلسات هیات مدیره هر جا که محکوم شد تیمی از کارمند طرفدارش باشند البته تفکر مدیریت لحظه ای را هم نباید فراموش کرد که مدیران ما حتی تئوری مدیریت اقتضایی هم ندارند و فقط در لحظه بدون تفکر قبلی نظر می دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
به نظر من اهداف مدیر و اهداف شرکت همسو باهم نیست. چون تو شرکتایی که مالکیت و مدیریت یکی هست مدیرا دنبال افراد توانمند و قوی هستن. از طرف دیگه چون مدیرا با انتخاب مالک بنگاه به این سمت منصوب می شن از اینکه نیروهای زیردست شون از خودشون قوی تر باشن وحشت دارن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
چون خیلی از مدیران براساس ضابطه انتخاب نشده اند و ضغیف می باشند لذا نحمل افراد قوی در مجموغه خود را ندارند.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
بنظر من دلیل این امر را باید باند بازی برای جذب کارمند و مدیر دانست. هر مدیر بالا دستی از افراد خودی استفاده می کند. اینکار دو حسن دارد نخست بخاطر وابستگی به مدیر، امکان مخالفت با مدیر وجود ندارد و دوم ترس از اینکه جابجایی مدیر منجر به جابجایی افراد شود و لذا جایگاه مدیر با چالش جدی روبرو نمی شود.
اما نکته ای که کمتر دیده می شود این است که مدیر معمولا براساس این باند پیش گفته شده به مدیریت رسیده و الزاما تخصصی در حوزه مورد مدیریت ندارد. در چنین فضایی این مدیر نیز به دنبال جذب افراد ضعیف تر در قالب باند خود برآمده تا اهداف فوق را تحقق بخشد.در عین حال اگر فرد متخصصی نیز در زیرمجموعه وجود داشته باشد، هدف مدیر کوبیدن و در صورت امکان( با توجه به الزامات سازمانی و کاری)اخراج او خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
انتقادی که شما انجام می دهید خوبه ولی آیا تا به حال پیگیری یا کاری برای رفع مشکل انجام دادین؟ یا فقط گزارش می دین و داغ دل ما رو تازه می کنید؟

تابناک همش شده انتقاد، که 90% هم درستن ولی اگر به پیگیری منجر نشه، فقط نمک روی زخم پاشیدن می باشد!!
حامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
به نظر من چند دلیل در انتخاب یک مدیر ضعیف نق دارد:
1. فساد بی امان اداری: در این حالت وجود نقص در سیستم، انتخاب افراد شایسته سالارانه نبوده و بر اساس سفارش عمه و خاله (شما بخوانید پارتی بازی) انجام میگیرد.
2. افراد اصولا از این که مورد ستایش قرار بگیرند مشعوف میشوند و از طرفی افراد ستایشگر هم کم نیستند. در نتیجه بعد از طی یک سری فعل و انفعلات ستایشگر به عنوان یک مدیر میانی پرنفوذ انتخاب مبگردد.
3. همه این مراحل دست به دست هم میدهند تا اصولا افراد ضعیف و مطیع دور و بر یک مدیر را بگیرد و در نتیجه دایره انتخاب هم محدود به همین ضعفا میگردد.
از طرفی حب جاه و مقام هم اجازه نمیدهد که یک مدیر به طور صواب به بررسی عملکرد زیر مجموعه خود بپردازد.
البته ناگفتی بسیار است، اما تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
مدیران بی سواد و ناتوان که از روی رابطه مدیر میشوند ونه شایستگی ترجیح می دهند با افراد ضعیف تر از خود کار کنند تا هم به زعم خود مشکل نداشته باشند و هم حقارت خو.د را بپوشانند
محمدجواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
چون مدیران خود افراد کوچک و ضعیفی هستند و هیچوقت مایل به پیشرفت دیگران نیستند . و انتخاب مدیران از روی اصول و سالار شایستگی نیست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
جون خورشان ضعیف هستند باید زیر دستان صعیف تر از خودشان انتخاب کنند و ضمنا مطیع بودند امری است که در هر مدیریت چه قوی و با ضعیف تا حد زیادی نیاز کار میباشد.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟