بازدید 23208

آیا انگلیس تجربه عراق را تکرار می‌کند؟

اظهارات اخیر رئیس سازمان جاسوسی انگلیس (MI۶) درباره برنامه هسته‌ای ایران و طرح ادعای نزدیک بودن ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای، تاکنون گمانه‌زنی‌های متعددی را در محافل رسانه‌ای و تحلیلی برانگیخته است. در این میان، یکی از گزینه‌ها، تلاش انگلیس برای تکرار تجربه عراق درباره ایران است.
کد خبر: ۲۶۰۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳ 24 July 2012
اظهارات اخیر رئیس سازمان جاسوسی انگلیس (MI۶) درباره برنامه هسته‌ای ایران و طرح ادعای نزدیک بودن ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای، تاکنون گمانه‌زنی‌های متعددی را در محافل رسانه‌ای و تحلیلی برانگیخته است. در این میان، یکی از گزینه‌ها، تلاش انگلیس برای تکرار تجربه عراق درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اظهارات «سر جان سورز»، رئیس MI۶ در این باره که ایران تنها دو سال تا دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله دارد، موجب شده برخی از رسانه‌های غربی از تلاش وی برای «سر هم کردن» اطلاعات درباره ایران سخن بگویند؛ یعنی‌‌ همان کاری که سلف وی، «سر جان اسکارلت» درباره عراق انجام داد.

بنا بر این گزارش، نقش اسکارلت در زمینه‌سازی جنگ عراق، با اقدامات وی در راستای ایجاد «پرونده‌های خطرناک» و مطرح کردن تهدید «سلاح‌های کشتار جمعی» که هرگز وجود نداشتند، حقیقتی شناخته شده است. اینک گویا سورز نیز با طرح ادعای یاد شده، درصدد زمینه‌سازی علیه ایران به شیوه‌ای مشابه است.

در این باره باید گفت، از اواخر سال ۲۰۰۷ تاکنون، نقطه محوری در سنجش برنامه هسته‌ای ایران، گزارش مشترک شانزده نهاد اطلاعاتی آمریکایی بوده که در آن تأکید شده بود، ایران در سال ۲۰۰۳ هر گونه برنامه برای ساخت سلاح هسته‌ای را کنار گذاشته و دیگر نیز آن را از سر نگرفته است. از آن زمان تاکنون، گزارش‌های سالانه این نهاد‌ها، همواره بر همین نکته تأکید داشته است.

گفته می‌شود، همین عامل باعث شد، طرح‌های آمریکا برای حمله به ایران ـ که برای سال ۲۰۰۸ در نظر گرفته شده بود ـ کنار گذاشته شود. جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در این باره در خاطرات خود می‌نویسد: «پس از انتشار این گزارش‌ها، چگونه می‌توانستم استفاده از نیروی نظامی به منظور نابود کردن تأسیسات هسته‌ای کشوری را توضیح دهم که به گفته دستگاه‌های اطلاعاتی، هیچ برنامه سلاح هسته‌ای فعالی نداشت»؟

اما اکنون با گذشت نزدیک پنج سال، نه تنها ادعاهای غرب و رژیم صهیونیستی درباره ایران فروکش نکرده، بلکه هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد؛ افزون بر این، رژیم صهیونیستی از هر دستاویزی برای متهم کردن ایران بهره می‌گیرد. آخرین نمونه از این دست، طرح ادعای دست داشتن ایران در حمله به اتوبوس گردشگران اسرائیلی در بلغارستان بود که البته با تکذیب جدی ایران روبه‌رو شد.

در چنین شرایطی، اظهارات رئیس MI۶ می‌تواند دربردارنده نکات مهمی باشد. ده سال پیش، در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۲۰۰۲، نشستی در مقر این سازمان در لندن برگزار و طی آن، اطلاعاتی درباره وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق میان مقامات انگلیسی رد و بدل شد؛ به سبب مکان برگزاری این نشست (خیابان دهم داونینگ استریت؛ مقر MI۶)، در رسانه‌ها از این واقعه با نام «داونینگ استریت» یاد می‌شود.

این گزارش در ادامه آورده است، آن گونه که روزنامه «لندن تایمز» بعد‌تر فاش کرد، در این نشست، «جان دیرلاو»، از مقامات ارشد اطلاعاتی انگلیس به مقامات دولتی گفت، جورج بوش می‌خواهد به عراق حمله کرده و این کار را بر پایه مبارزه با تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی توجیه کند.

هنگامی که «جک استراو»، وزیر خارجه انگلیس به وی گفت، شواهد در این زمینه اندک است، دیرلاو پاسخ داد: «اطلاعات و حقایق در راستای این سیاست سرهم‌بندی می‌شوند».

اینک پس از گذشت ده سال، اظهارات عجیب و غریب رئیس MI۶، برخی رسانه‌های غربی را بر آن داشته که انگلیس بار دیگر درصدد سرهم‌بندی اطلاعات برای توجیه کاری علیه ایران است.

با این حال، نکته بسیار مهمی که میان شرایط امروز و ده سال پیش تفاوت ایجاد می‌کند، آگاهی افکار عمومی جهانی از سیاست‌های پیشین انگلیس و آمریکاست که چنین فضاسازی‌هایی را برای آنها عملاً به کارتی سوخته تبدیل می‌کند؛ آغاز این بحث در میان مطبوعات غربی و پرداختن به آن، خود شاهد روشنی بر این ماجراست.

گفتنی است، کشته شدن سربازان انگلیسی در جبهه‌های عراق و افغانستان و طولانی شدن نبرد در این دو کشور، تا اندازه‌ای مردم این کشور را از جنگ بیزار کرده که در موارد متعدد، اعتراضات مردمی گسترده‌ای به حضور نظامی انگلیس در این مناطق صورت گرفته است. با این اوصاف، بعید است صرف چنین ادعاهایی، بتواند به دستاویزی قابل اتکا برای غرب تبدیل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۲
انتشار یافته: ۳۶
انگلیس غلط کرده.خداییش جزیره هم اینقدر پررو؟
انگلیسها غلط کردند. انگلیسها بروند خدا را شکر کنند که ما ایرانیها مثل اونا نامرد نیستیم و گرنه میبایست به تلافی جنایات ریگی و شهادت دانشمندان هسته ای کلی آدم بیگناه را میکشتیم.
نترسید این یانگی ها وآدم کش های حرفه ای بقدری گستاخ شده اند که برای حمله به مردمان کشورهای دیگر اگر زمانی بخواهند انجام دهند اگر شده بندکفش آن مردم را بهانه قرار میدهند وحمله میکنند. وما منتظر آقا امام زمان هستیم تاازاین ظالمان ومردمان کشورهایشان که باسکوت سربازانشان را همراهی میکنند ودر تقسیم غنایم با آنها شریک میشوند انتقام بکشیم.
عراق همین الان رسما تجزیه شده است و در این شکی نیست.
بخصوص شمال این کشور هیچ تمکینی از مرکزیت ندارد و پارلمان و سیاست داخلی و خارجی و مراودات جداگانه ای داشته و تبدیل مرکزی امن برای تروریست های فرامنطقه ای مرتبط با صهیونیست ها شده است.
متاسفانه دستاورد حمله به عراق و سرنگونی صدام هرگز منجر به آزادی و برابری و شکوفایی اقتصادی نگشته بلکه با حضور منحوس انگلیس در این منطقه وقایع ناگوارتری در راه است.
ایران باتلاقی است که هر دشمنی واردش شود همانجا دفن خواهد شد
بهتر است به اراجیف استعمار پیر و جوان بها نداده و با تقویت هرچه بیشتر ساختار اقتصادی ، عدالت اجتماعی ، ریشه کنی فساد داخلی و تقویت کیفی بنیه علمی و دفاعی بهترین واکنش را نشان دهیم
مردم ایران هر کدام یک بمب هسته ای هستندد در دقیقه نود
آمدن به ایران مرد می خواهد ، هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا رسانه های داخلی سلسله مراتب و جو سازی هایی را که کشورهای غربی برای توجیه حمله به عراق بوجود آوردند از آرشیو بیرون نمی کشند و این همانی آنها را برای داخل و خارج روشن نمی سازند.
موضوع مرگ مشکوک دیوید کلی و اظهارات رئیس آلمانی تبار وقت آژانس و بسیاری از مسائل دیگر نظیر کانالیزاسیون فکری صدام برای حمله به کویت ووووو
ننگ بر انگلیس
بیصبرانه منتظر جدایی اسکاتلند از انگلیس هستم
من جائی هستم که بیشترین تا ثیر از رسانه های غربی دارند با این وجود در بحث میبینی که میگویند امریکا میخواهد با مذدوری اعراب و ترکیه سوریه را بخورد باید تا میتوانید از موهبت سوریه برای دراز مدت و حرکات ریشه ای برای تحولات عمیق استفاده کنید و شیعه بداند کشتار زیر سر امریکا است تا میتوانید با کلمات و گزارشات غیر مستقیم حس انتقام و کینه را در دل مسلمانان شعله ور کنید
واقعاً جزیره هم اینقدر پررو.وقتی دوره ی الدرم بلدرمت بود و آفریقا و هندوستان رو شخم زده بودی نهایت کاری که در این مملکت می تونستی بکنی خریدن چند تا سرسپردهی قاجاری بود حالا برو خداتو شکر کن که ملواناتو اعدام نکردیم.بقول رییس علی : جرأت داری خودت رو نشون بده انگلیسی.
انگليس غلط مي كند .. ايران عراق نيست .. اينجا يك بار براي هميشه گورستان اين كشور توهم زده استعماريست ..
کاش ایران هم خیلی راحت اونا رو به موارد مختلف جنگی و حقوق بشری متهم میکرد اینا اندازه ی یکی از استان های ما حساب میشن
یکی نیست بگه چی حساب میشی تو!
واقعا نمونه ای از یک جنگل دنیای ما اما فرقی بین این جنگل با اون جنگل اونم در اینه که حیوانات از باب نیاز و ذاتش میکشه اما در این جا از روی ظلم و زورگویی ای خاک عالم بر سر استکبار دنیا ما زیاد نمیمونه یروزی همین مردم ضعیف انتقام میگیرن هرگز طاغوب باقی نمیماند گویا اونها حتی یک مسیحی هم نیستند و حتی یک یهودی هم نیستند کامل کنم خدا رو نمیشناسند . ما برای مرگ شرافت مندانه امادهایم
مرگ بر پیر استعمار گر انگلیس که ره حیاتش از راه مکیدن خون ملتهاست.
مرگ بر امریکا
درشرایطی که دشمنان وطن عزیزمان برای این مملکت نقشه های شومی درسرمی پرورانندبااتحادوهمدلی وپرهیزازهرگونه اختلافات می توانیم کشورمان راحفظ کنیم ودشمنان راسرجایشان بنشانیم خدامکروشرشان رابه خودشان برگرداندانشاا...به امیدپیروزی ونجات تمامی مظلومان ومستضعفان جهان ونابودی استعمارگران وجنایتکاران ازخدای متعال طلب یاری می کنیم
انگلیس هزار بار غلط بکند با حلوا حلوا که دهن شیرین نمی شود اینجا ایران است با تمام دنیا فرق میکند
شتر در خواب بیند پنبه دانه , گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه ایران عراق نیست. این روباه پیر دندان ریختهء کمر شکسته رو چه به این غلط ها؟!!
من به دولت مردانمان توصیه می کنم برا ادب این کفتار پیر بشدت در خفا ار ارتش آزادی بخش ایرلند شمالی حمایت بکنند باور کنید انگلیس به زانو در میاد همچنین از جنبش های جدایی خواهانه ولز واسکاتلند هم حمایت بشه
غربی ها به کشور ها سلاح شیمیایی یا اتمی می فروشند. بعد هم در فرصت مناسب برای چپاول ان کشور پرچم مبارزه با سلاح کشتار جمعی را به پا می کنه مثل عراق .سناریوی جالبی است.
نسخه را اینها از قبل پیچیده اند و باید داروی معالجش را پیدا کرد.
از تابناک سپاسگزاری میشود که با اینگونه تحلیل ها روشنگری میکند که ذهن ایرانیان را آماده میکند که با دسیسه شیاطین آمادگی مقابله داشته باشند .
اینکه خبر تصمیمات و فکر های رییس mi6 انگلیس در باره ی جنگ با ایران را مطرح کنیم وبیایم این تصمیات را مشابه تصمیمات ریس سابق این سازمان در باره عراق نشان بدهیم که موجب جنگ شد یعنی ایران هم در معرض یک حمله وجنگ است این اخبار باید به گوش مقامات این مرز و بوم برسد که میرسد اما نقلش برای مردم تنها موجب نارامی فکری و گرانی متعاقب آن می شود که این اشکال دارد
قبلا هم گفته ام، در اين شرايط به هيچ عنوان حمله اي دركار نيست و اين حرف ها فقط تبليغات روانيست تا ايران را وادار به امتياز دادن در مذاكرات كنند و همچنين ملت را نااميد.

ادعا نميكنم كه ما قدرت نظاميمان به حدي ست كه آمريكا و اسرائيل و ناتو و كل دارو دستشون رو حريف هستيم ، بطوريكه آنها بترسند و حمله نكنند!چون اين ادعا به كلي نامعقول و غير قابل قبول است و شايد، كه نه حتما مضحكانه و خنده آور است(احساسات را كنار گذارده و منطقي بيانديشيد).

گزينه ي نظامي منتفي ست به دلايل، اولا شرايط اقتصادي غرب اصلا محيا نيست.ثانيا افكار عمومي دنيا بخصوص غرب،آماده نيست. ثالثا تبعات چنين جنگي ،از لحاظ اقتصادي، امنيتي و... ، وحشتناك است و دلايل متعدد ديگر(كه غرب در جنگ با ايران بيشتر از منفعت،متضرر ميشود).
البته اينرا هم فراموش نكنيد ، با اينكه گفته شد و همگي ميدانيم توان نظامي غرب به مراتب بالاتر از توان نظامي ماست، ولي قدرت بازدارندگي مو شكي ايران بصورت چشمگيري افزايش يافته و تلفاتي كه منافع غرب متحمل ميشود(درصورت حمله به كشورمان)،قابل قياس با جنگ عراق و افغانستان نيست.
بنابراين همه ي اين تحركات غرب،عمليات جنگ رواني بر عليه ماست ، پس بياييد فريب دشمن را نخوريم و اتحادمان را حفظ كنيم.
بابا اگه بگه غلط کردم دست از سرش بر میدارین ؟حالا یه غلطی کرد ه یه چیزی گفته خریت کرده قبول نفهمی کرده جوونی کرده خامی کرده همه اینها درست حالا اون پاچه میگره که در شان شما نیست فقط چخش کنین از ترس تا یه ماه کابوس میبینه
قبرستان های انگلیسی در بوشهر خیلی وقت جنازه نداشتند . خوبه یه رونقی بگیرن دوباره
با سلام
با غلط خطاب کردن انگلیس کاری درست نمیشود درایت و ذکاوت میخواهد تا این شیطان بزرگ را شناخت کتاب کوچکی بنام (همفر جاسوس بریتانیای کبیر در ممالک اسلامی) را بخوانید و ببینید که چه کارها که نکرده پس باید ما هم از اسلام درس گرفته و از حضرت تعالی بخواهیم مکر اینها را به خودشان برگرداند تا ما خودمان اسلام عزیز را به درستی نشناسیم نمی توانیم در مقابل اینها دوام بیاوریم کافی است به تاریخ 300 سال جهان نگاه کنیم
برن بمیرن

لعنتی ها

دشمنی تا کی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
غلط کردن
بیان شکست میخورن کلی غنیمت جنگی ازشون میگیریم
دریغ است که ایران ویران شود...
بزرگترین ضربه ای که انسان می تواند به دشمن خود بزند این است که بر فضایل خود بیفزاید پس باید تلاش کنیم قویتر و نیرومند تر باشیم
اگر انگليس غلطي بخواهد بكند تمام بغض و اندوه خود را بخاطر استمارگري هايش در قرن اخير عليه ايران از او ميگيريم و نابودش ميكنيم.
ما خواهان جنگ نيستيم ولي اگر به ما تعدي كنند هر ايراني يك جهان ارا ميشيم هر ايراين چمران ميشيم ما اماده هستيم احمقها بيائيد
فکر کنم اونایی هم که منفی داده اند از بی بی سی هستند پونه و کامران و... چونکه ما در طول تاریخ بزرگترین و بدترین ضربات رو از انگلیسی ها خورده ایم و هیچ ایرانی وفادار به وطنی پیدا نمی شود که دوستدار انگلیسی ها باشد
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی