بازدید 56012
رویدادی عجیب در حاشیه اعلام نتایج کنکور؛

اعتراض رتبه‌های برتر آزمون دکترا به نتایج اعلام شده

شاید هنگامی که بشنویم، برخی دانشگاه‌ها نمره صفر را برای مصاحبه شوندگان متقاضی ورود به دوره دکترا به سازمان سنجش فرستاده‌اند، احساس کنیم که با یک شوخی روبه‌رو هستیم، ولی وقتی به این حقیقت تلخ پی ببریم، دیگر چندان عجیب نخواهد بود که بشنویم رتبه نخست یک رشته در همین مقطع، در میان پنج نفر پذیرفته شده یک دانشگاه نیست!
کد خبر: ۲۷۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵ 14 October 2012
تقریبا یک ماه از نتایج نهایی آزمون دکترای نیمه متمرکز سال 91 می‌گذرد، اما حاشیه‌های این آزمون همچنان ادامه دارد؛ آزمونی که به تازگی با اعتراضات داوطلبان برتر در آزمون کتبی روبه‌رو شده است.

به گزارش «تابناک»، نتایج نهایی آزمون دکترای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با یک هفته دیرکرد، روز یکشنبه ۲۶ شهریور ماه اعلام شد تا سازمان سنجش، علت آن را در فرستادن نمرات پایین و حتی در مواردی «صفر» توسط برخی از دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی دانسته و تذکر وزیر علوم به این مراکز را یادآور شود.

وزیر علوم درباره این رویداد عجیب می‌گوید: در آزمون دکترا، نمره مصاحبه دانشگاه‌ها را با ضریب دو و نمره آزمون را ضریب یک محاسبه کرده و در رتبه‌بندی نهایی دخالت داده شد. در این راستا پانزده هزار نفر برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شدند که پس از وصول نمرات مصاحبه‌ها، گزارش‌های مکتوبی دریافت کردیم که نمره مصاحبه برخی از داوطلبان صفر بوده است. دریافتیم که برخی گروه‌های آموزشی و دانشگاه‌ها،‌‌ همان اعمال سلیقه‌ای را که در گذشته در پذیرش دانشجویان انجام می‌دادند، صورت داده‌اند؛ در واقع پیشتر در نتایج نهایی اعمال سلیقه صورت می‌گرفت تا دانشگاه‌ها بتوانند دانشجویان خودشان را پذیرش کنند و امسال به دلیل جلوگیری از این اتفاق، نتایج آزمون دکترا را یک هفته به تعویق انداختیم.

این در حالی است که همزمان با اعلام تعویق در نتایج آزمون، دکتر حسین توکلی، مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با یک خبرگزاری، ضمن اعلام اعتراض سازمان متبوعش به نمرات کم و صفر در مصاحبه برخی از داوطلبان و بازتاب ماجرا به وزیر، تضییع نشدن حق دانشجویان متقاضی ورود به دکترا را دستمایه دیرکرد در اعلام نتایج قرار داده و می‌گوید: «با توجه به نظرخواهی انجام گرفته از داوطلبان ورودی آزمون نیمه متمرکز دکترا، بیشتر از ۷۰ درصد داوطلبان تقاضای افزایش وزن آزمون کتبی را داشته‌اند».

اما توضیحاتی از این دست در شرایطی مطرح می‌شود که بلافاصله پس از اعلام نتایج نهایی، اعتراضاتی از سوی برخی رتبه‌های بر‌تر کنکور دکترا مطرح شده و برخی از متقاضیان پذیرش در این مقطع تحصیلی، از اعمال نظر سلیقه‌ای و نادیده گرفته شدن دانش خود خبر می‌دهند.

نامه اعتراضی چند تن از متقاضیان ورود به دوره دکترای حقوق جزای خصوصی دانشگاه تهران، از همین نمونه اعتراض‌هاست؛ نامه‌ای که رتبه‌های سوم، پنجم و نهم در آزمون کتبی، فردای روز اعلام نتایج نهایی به رشته تحریر درآورده‌اند تا در شرایطی به پذیرش نشدشان اعتراض کنند که رتبه‌های ۱۹ و ۲۰ دانشجوی دکترا محسوب می‌شوند؛ عجیب‌تر اینکه رتبه اول و دوم این رشته در مصاحبه شرکت نکرده‌اند!


نام و شماره تلفن امضا کنندگان این نامه نزد «تابناک» محفوظ است.


البته از این دست اعتراضات بسیار است؛ همان‌گونه که رتبه نخست یکی دیگر از رشته‌ها در زمره پنج نفر پذیرفته شده یک دانشگاه نبوده یا فردی که رتبه پیش از او در دوره روزانه پذیرفته شده اما وی برای دوره شبانه هم گزینش نشده و یا... .

بدین ترتیب، شاید بهتر است که علت رخ دادن اتفاقات عجیب و غریب در حاشیه اعلام نتایج کنکور دکترا را در‌‌ همان عاملی بجوییم که سبب دیرکرد در اعلام نتایج آن شده است؛ نمرات کم و یا صفرهایی که برخی از دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی برای برخی داوطلبان به سازمان سنجش فرستاده‌اند و اینقدر از نظر عقلی بعید به نظر می‌رسیده که اعتراض وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را هم به دنبال داشته است.

اینجاست که باید از مسئولان امر بپرسیم که چگونه ضوابط پذیرش در بالا‌ترین سطح آموزشی کشور سست بوده که به گواه وزیر محترم، برخی از دانشگاه‌ها به دنبال اعمال سلیقه شخصی هستند و برای رسیدن به این هدف، حاضرند بنیه علمی یک دانشجوی بر‌تر (دست کم از دید رتبه‌بندی کنکور سراسری) را صفر نشان دهند؟ آیا براستی ممکن است که فردی در زمره چند نفر نخست یک آزمون علمی قرار بگیرد اما نمره مصاحبه و ارزیابی علمی وی توسط چند تن، از صد نمره ممکن جایی نزدیک صفر یا حتی خود صفر باشد؟

آیا هنگامی که دانشگاهی نمره صفر را برای برخی از داوطلبان بر‌تر کنکور می‌فرستد، نباید به برگزاری کنکور سراسری یا انجام مصاحبه و ارزشیابی شک کرده و دست کم یکی از این دو روش را ناکارآمد توصیف کنیم؟

اگر خطایی سبب شده که نمرات پایینی برای برخی از داوطلبان در نظر گرفته شده و به سازمان سنجش گزارش شود، آیا شایسته نیست که فرد خاطی مجازات شده و یا در کمترین واکنش، مصاحبه و ارزیابی توسط اساتید دیگر تکرار شود؟

چگونه است که یک هفته به اعلام نتایج کنکور دکترا، مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش تعویق یک هفته‌ای در زمان اعلام نتایج را در راستای جلوگیری از تضییع حقوق دانشجویان می‌خواند، ولی سرانجام نتایجی شکل نهایی به خود می‌گیرد که با توجه به مثال مطرح، رد کردن شایبه اعمال سلیقه‌ در آن‌ها ساده نیست؟

چگونه است که بر پایه نظرسنجی سازمان برگزار کننده کنکور و پیش از اعلام نتایج نهایی، برایمان مسجل بوده که بیش از 70 درصد متقاضیان ورود به دکترا، خواستار افزایش تأثیرگذاری آزمون کتبی در نتایج نهایی هستند اما اعمال نتایج این نظرسنجی را (به گواه سخنان اخیر وزیر) به سال دیگر موکول کرده و اجازه می‌دهیم که در سال جاری، نتایج آزمون کتبی به اندازه‌ای از اهمیت برسد که یک سهم آن با نمرات اندک مصاحبه در دو سهم دیگر، منجر به خلق شگفتی شود؟

آیا به فکر نوشداروی پس از مرگ سهراب هستیم یا سرنوشت دانشجویان ممتازی که برای به دست آوردن رتبه‌های نخست، سختی‌های فراوانی کشیده‌اند، برای سیستم آموزش عالی کشور مهم نبوده است؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۶۹
انتشار یافته: ۴۵
نفر اول (توجه کنید نفر اول!!!) کنکور دکتری ریاضی هم در دانشگاه ما (.....) به دلیل همین اعمال سلیقه با نمره بسیار پایین مردود شد.
جالب اینجاست که دختر خاله من که لیسانس و فوقش هردو باستانشناسیه و تو ازمون کتبی دکترا نمره خوبی اورد اما تو مصاحبه رد شد اما خانمی که لیسانس و فوقش یک رشته بی ربط بود یعنی حتی ازمون کتبیش باستانشناسی نبود تو مصاحبه قبول شد۰۰۰
آزمون هم اصلاً استاندارد نیست که اگر فردی نمره بالايي آورد، بتوان گفت که آن فرد مستحق قبولی در آزمون است.
اصلاً کارهایی که در نظام آموزشی انجام می شود با هم هماهنگ نیست. در دوره کارشناسی داريم آزمون سراسری را حذف می کنیم ولی جای ان آزمون سراسری برای دکتری می گذاريم؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
اونم آزمونی با زبان غیر تخصصی و چرت و پرتایی مثل استعداد تحصیلی برای همه رشته ها
استدلال شما مسخره است خوب که چی رتبه یک دکترا شده !! آیا این که الان رتبه یک شده معدل ارشد و کارشناسی بالاتری هم دارد ؟ آیا این شخص مقالات علمی بیشتری دارد ؟! آیا این شخص در زمینه مورد علاقه من استاد دانشگاه تجربه ای دارد. جواب تمام این سوالات این است خیر! خوب چرا من باید او را به عنوان دانشجو بپذیرم؟! حال چند صباحی ایشان نشسته و برای کنکور مطالعه کرده و یک رتبه ای آورده این رتبه که دلیل بر برتری علمی ایشان نیست پس حرف مفت نزنید از این حرف ها هم که بگذریم من که فامیل های خودم را مثل برخی قبول نکرده ام دانشجویی را انتخاب کرده ام که صلاحیت علمی لازم را داشته و هیچ گونه نسبتی هم با من نداشته
آقا اصلا ممکنه من از قیافه و جربزه یه نفر خوشم بیاد و قبولش کنم به کسی چه من قرار 4 سال با این شخص زندگی کنم چرا باید هر کسی را بپذیرم؟؟؟؟
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
داداش دانشگاه را با ملک بابات اشتباه گرفتی !!اونجا که میتونی اعمال نظر کنی و هر طوری خواست رفتار کنی جنگله نه دانشگاه
محمدجواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
دوست عزیز مثل اینکه شما تحصیل در مقطع دکتری را با ازدواج موقت اشتباه گرفته اید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
ایول داداش. اصلا میگم چطوره یه کف گرگی مشتی هم تو صورت این رد شدگان بزنیم تا سیراب شیردونشون بریزه بهم.
امضاء: استاد دانشگاه
تینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
این واقعا لحن صحبت کردن یک استاد دانشگاست؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! متاسفم واقعا متاسفم.
استاد استدلال شما مسخره است که به ظاهر و قیافه ادما امتیاز میدی نه رتبه علمی. در ضمن مگه میخوای باهاش ازدواج کنی که میگی میخوام چهار سال زندگی کنم!!!!!!!!!!!!!!! همین کارهارو کردین که الان به اینجا رسیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
از نوع نگارشت پیداست که چیکاره ای؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
با نظر ایشون موافقم. حالا یکی چند تا درس را بالا زده باشه و رتبه اول آورده باشه دلیل نمی شه به عنوان دانشجوی دکتری قبولش کنند. یه کم هم به اساتید دانشگاه حق بدیم که کسی را که از لحاظ پژوهشی و علمی قوی است را انتخاب کنند
محمد جوادی
| - |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
این ناشناس استاد تعیین صلاحیت علمی دانشجویان نیست با این طرز حرف زدن خواسته آب را گل آلود کند
یعقوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
من بعنوان یک عضو هیات علمی تایید میکنم که شاید رتبه اول برای انجام پزوهش و تحقیق صلاحیت کمتری نسبت به رتبه 15 داشته باشد برای من واقعا صلاحیت و توانایی انجام پژوهش دانشجو مهم است نه رتبه
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
شما مطمئن هستی استاد دانشگاهی ؟ نکنه کارت چیز دیگه باشه؟
خداوند به اين دانشجويان صبر جميل عطا كند. من شك ندارم همه اين دانشجويان از اين مملكت فرار ميكنند ميروند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
حتما مقاله نداشتن پس هيچ جا نمي رن همينجا هستن تا يكي مجبور شه برشون داره
عزیز من والله گروه ها هم خودشون تحت فشارن از طرف مسئولان بالای دانشگاه
خدا شاهده دانشگاه ما من رو که شرایط نخبگی داشتم حتی دعوت به مصاحبه نکرد اما کارمند دانشگاه رو الان داره جذب میکنه
خداشاهده پول بدی راحت میتونی بشینی سرکلاس
مطمئن شدم که ابنجا ایران است.
خیلی دارید شلوغ بازی در مياريد!اکثر قریب به اتقاف اساتيدی که برای جذب دانشجوی دکتری هستند حتما اين مسائلو بهتر از من و شما می دونند!حالا يه نفر که تو آزمون کتبی هر چه قدر رتبش خوب بوده باشه، دليلی نميشه که از لحاظ علمی خوب باشه چون همه می دونيم که با چندتا سوال فقط هم از چند درس محدود نميشه در مورد کسی نظر داد!در حالی در جلسه مصاحبه اساتيد رزومه شخصو به صورت ريز بررسی می کنند، البته بايد اول در مورد نحوه مدرک گرفتن اون بالایی ها بحث کرد بعد ببینيم اونا اصلا صلاحيت نظر دادن در مورد سیاست های کلی دارند یا نه!
آقايون!
دانشجوی دکتری می بايست با مسئوليت و راهنمايي اساتيد به مدت 4 الی 5 سال کار عمدتا پژوهشی انجام دهند که شايد بعضی مواقع شبانه روزی هم باشد.
حالا اگر داوطلبی رتبه 1 هم شده باشد، ولی در مصاحبه اعلام می کند من 10 جا کار می کنم ، حوصله کار تجربی را ندارم، و .....
چرا بايستی حتما پذيرفته شود؟
ضمنا استاد آنقدر بی تجربه نيست که شخص بی سوادی را بپذيرد و احيانا 4 سال پروژه دانشجو را هم خودش انجام دهد.
اين كه چيزي نيست ما تو كنكور سراسري ديپلم از اينها زياد داريم!
مصاحبه که نباید تا این حد نمره داشته باشه. مصاحبه باید بصورتی باشه که اگه دو نفر شرایط مساوی در امتحان کتبی داشتند فردی که در مصاحبه بهتر بود قبول شود نه اینکه کلاً امتحان کتبی را زیر سوال ببرد. من به خاطر همین اعمال سلیقه ها و حق خوریها قید شرکت در آزمون دکتری را زدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
دقیقاً
مسخره ترین آزمون دکتری در دانشگاه آزاد انجام می شود سوالات تشریحی و فقط سلیقه تصحیح کننده و اعمال نفوذ است که تعیین کننده است در سایت دانشگاه هم که اصلا جایی برای اعتراض وجود ندارد تازه وجود هم داشته باشه چکار می تونی بکنی به همین خاطر هم دانشگاه ها ماشاالله شده پر از مدرک داران ....
سالهاست كه رتبه هاي 1 و 2 بودن در آزمون هاي كتبي، اخذ معدل بالا و نشر مقالات متعدد و... براي برخي به مفهوم هيچ چيز در دكتري نيست و سال هاست كه ورودي ها و خروجي ها ي دكتري هيچ نشاني از برتري در علم و دانش ندارند. اين قصه غصه اي بي پايان است كه بلاي جون جوانان قديم و جديد اين مرز و بوم شده است. به راستي جامعه ما بايد بياموزد كه ديگر هيچ ارزشي براي اين مدرك هاي دروغين قائل نشود و با وجود اين فضاي مجازي به علم و دانش و انديشه افراد توجه كند نه لقب و مدركشان. شايد با بي ارزش شدن اين عناوين در جامعه واقعا صندلي هاي دانشگاه ها به عاشقان علم و دانش سپرده شود نه آنانكه به مدركي به ناحق دلخوش كرده اند و با وجود سالها اشغال كرسي دانش پژوهان واقعي همچنان چيزي به توشه علم و دانششان افزوده نشده است.
چه باید کرد........
من هم علاوه بر رتبه تک رقمی، با 17 مقاله رفتم جلسه مصاحبه دانشگاه تربیت مدرس و رد شدم به همین سادگی
سازمان سنجش و و زارت علوم و دانشگاه هیچ کدوم حتی حاضر به صحبت هم نشدند
ازین اتفاقا زیاد میفته...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
خب شاید اونا گزینه های بهتر از شما داشتن ... من در مورد شما نمی دونم ولی حتما تایید می کنید که یه عده کارشون شده نوشتن مقاله که هیچ ارزشی نداره و فقط برای گفتن اینه که من n تا مقاله دارم ....
به کجا داریم میریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
من از شما می‌پرسم؛ به کجا داریم می‌ریم؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
سوالو با سوال جواب نده برا استاد هم تعیین تکلیف نکن
کارگردانان ، تهیه کنندگان و بازیگران!!!!! فیلم امسالتون که تمام شد منتظر فیلم بعدی شما در کنکور 91-92 می باشیم.
خواهر بنده رتبه 4 دکتری طراحی شهری و رتبه1 تو گرایش خودش شده بود کارشناس ارشد دانشگاه تهران خونده با معدل 18 تو انتخاب رشته دانشگاه تهران و شهید بهشتی زده بود ولی هیچ کدوم قبول نشد!! واقعا افتضاحه!! رتبه 1با معدل 18 قبول نشه اونوخت همکلاسیش با معدل 14 رتبه 18 دانشگاه تهران قبول شده!! الانم برنامش اینه که برا تحصیل از ایران بره!! بعد می گیم چرا فراره مغزها داریم!!!
مشکل از اینجا ناشی می شه که دوره دکتری اساساً یک دوره پژوهشی است و دانشجویی شایستگی تحصیل در دوره دکتری را دارد که از لحاظ پژوهشی در وضعیت مناسبی باشد. اما کنکور دکتری فقط قسمت آموزشی را می سنجد که چندان مناسب دوره دکتری نیست.

تفاوت این نمرات بین سازمان سنجش و دانشگاه هم از همینجاست. سازمان سنجش نمره آموزشی دانشجو را می دهد و دانشگاه نمره پژوهشی.

به نظر من این ایراد به سازمان سنجش وارد است که چرا مواد امتحانی یک دوره پژوهشی را به صورت آموزشی انتخاب کرده اند؟!
با سلام
مدرس داانشگاه هستم در یکی از دانشگاههای علمی کاربردی معاونت آموزش رسما به بنده هشدار داد که نمرات کمتر از 12 ندهید!!! من هر ترم تعدادی دانشجو را نه در انتخاب واحد نه کلاس درس و نه در جلسه امتحان نمیبینم اما آخر ترم نمره قبولی میگیرند!!!! چه باید کرد؟؟
به نظر من باید امتحان دکترا متمرکز بشه و مصاحبه رو وردارن
مطالب شما صحیح است اما باید در نظر گرفت که یک امتحان کتبی که نصف آن هم دروس پایه است نمی تواند ملاک کاملی برای انتخاب کسی که قرار است کار پژوهشی در بالاترین سطح انجام دهد باشد . و اصولا در هیچ جای دنیا دانشجوی دکترا را با امتحان کتبی از دروس انتخاب نمی کنند .
مدارکش هم اگه خواستین می تونم براتون بفرستم!!!
واي به حال بچه ها و نخبه هاي درسي كشوربگو چرا فرارمغز ها اتفاق مي افتد ؛اين بي عدالتي پدر ما را درآور
متوجه شده ايد كه دست بردن توي نمرات چقدر بد بختي به بار مي اورد چه حالي داريد نه نه هنوز مانده كه ببينيد چه بلايي بر سرتان امده عواقب بعدي............... كنارم باشي بيستم نباشي هيچي نيستم
باید همین طور باشه.چون همه چیمون به همه چیمون باید بیاد.
وضع ار این حرف ها خراب تر هست من خودم شاهد بود استاد رسما به دانشجو گقت مجاز شدی بزن دانشگاه ... من میگیریمت (عین واژه های استاد رو نوشتم)
واقعا در حق خیلی ها نامردی میشه تو ازمون دکترا
عزیزان خونسرد باشین ! اینجا ایران است و این کارا خیلی خیلی طبیعی !
آقا من پس با این وضع بهتره ادامه ندم به فکره دکترا بودم که دیگه عمرا از این فکرا بکنم از راهنمایتون ممنون...!
اول سلام و سلامتي به شما - ازمون دكتري بصورت متمركز بهتره - وسليقه اي عمل كردن در مصاحبه هم جالب است و درست است كه استاد به تيپ دانشجو اهميت بده چون رتبه 2 با 20 فرق چنداني ندارند
با سلام وخسته نباشید. متاسفانه این بی عدالتی در مرحله مصاحبه دکتری هر ساله تکرار می شود. اینجانب امسال نفر اول کنکور رشته تحصیلی ام شدم اما در مرحله دوم پذیرفته نشدم در حالی که افرادی با رتبه های 31 و 36 و نمره کل نصف نمره اینجانب و رزومه ای مشابه من، دوره روزانه پذیرفته شدند. من به دو دانشگاه تهران و علامه برا مصاحبه رفتم، علامه که اصلا در نهایت پذیرفته نشدم دانشگاه تهران هم شبانه پذیرفته شدم!!!! اکثریت رتبه های تک رقمی رشته ام هم وضعیتی مشابه من دارند و حتی به دنبال راه اعتراضی هستند هر چند میدونیم اینجا ایرانه و موثر نیست. در صورت امکان سپاسگزار می شوم گزارشتان را امسال هم تهیه و نشر دهید. به امید روزی که این بی عدالتی ها ریشه کن شوند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل