بازدید 5686

عسگرپور: اطلاعات غلط درباره «خانه سینما» دادند

کد خبر: ۳۴۰۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷ 24 August 2013
روزنامه شرق نوشت:

«سینمای ایران روزگار سختی را می‌گذراند»، «بخشی از مشکلات فرهنگی و هنری ناشی از نگاه یکسوگرایانه و تنگ‌نظرانه برخی مدیران... بود.» جملات فوق بخشی از صحبت‌های علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در دیدار صمیمانه پنجشنبه 31مرداد با اهالی هنر در تالار وحدت ایراد کرد. در این نشست نماینده سینماگران که در این سال‌ها با مشکلات عدیده‌ای دست‌و‌پنجه‌ نرم ‌می‌کنند سخنی نگفت و «خانه سینما» که به یکی از مهم‌ترین مسایل سینمای ایران تبدیل شده، هنوز سرنوشت نامشخصی دارد. در این مورد با محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما، گفت‌وگو کردیم تا هم درباره غیبت نماینده سینماگران در این نشست از او بپرسیم و هم درباره علت نامه نوشتنش به عضو کمیسیون فرهنگی مجلس.

‌ با استقرار دولت تدبیر و امید و حضور آقای علی جنتی در کسوت وزیر ارشاد، چقدر به حل مشکل «خانه سینما» امیدوارید؟

اخیرا آقایان روحانی و جنتی در صحبت‌هایی که داشتند به بازگشایی خانه سینما اشاره کردند. منتها در حال حاضر نمی‌توان تحلیل کرد. چون زمان کمی از عمر دولت جدید گذشته و زود است و نمی‌شود اظهارنظر کرد. در مورد «خانه سینما» هم افکارعمومی و هم سینماگران منتظرند ببینند که مدیریت جدید به شکل عملی چه قدم سازنده‌ای برمی‌دارد.

‌ علت نامه نوشتن شما به آقای مرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، چه بود؟

مطلبی از ایشان در سایت «خانه ملت» درج شده بود مبنی بر اینکه ما از بازگشایی «خانه سینما» استقبال می‌کنیم، ولی عملکرد خانه سینما را نیز رصد خواهیم کرد و در عین حال کمیسیون فرهنگی رویه سابق «خانه سینما» را برنمی‌تابد. من برای نوشتن این نامه دو نکته را مدنظر داشتم که البته فقط به یک مورد درآن اشاره کردم. اینکه آقایان از بازگشایی «خانه سینما» استقبال و عملکرد مسوولانش را رصد می‌کنند، خیلی خوشحالیم. هرچند ممکن است در جاهایی گله‌هایی هم داشته باشیم. منتها سوالمان این است که آیا طی چهارسال گذشته عملکرد مدیران سینما در حوزه‌های اقتصادی، اخلاقی و ... را هم رصد کردند؟ و اگر چنین کردند خوشحال می‌شویم ما هم در جریان قرار بگیریم. به همین دلیل در این نامه از ایشان دعوت کردم در یک مناظره تلویزیونی در این مورد بحث کنیم.

‌ پیش از این هم قرار بود با «حمید رسایی» در این‌باره مناظره تلویزیونی داشته باشید که نشد. آیا به نظر شما این‌بار عملی خواهد شد؟

امیدوارم که این‌بار بشود.

‌ دلیل پافشاری شما برای برگزاری مناظره چیست؟

 از زمانی که اختلافات میان وزارت ارشاد و «خانه سینما» به وجود آمد، به دلیل سمتم در نهادهای امنیتی، انتظامی و نظارتی حضور یافتم و به سوالات پاسخ دادم. نکته مشترک در همه ملاقات‌ها این بود که درباره وضعیت خانه سینما از سوی مسوولان سینمایی پمپاژ اطلاعاتی غلطی شده بود و مطالبی مطرح شد که هیچ‌کدام درست نبود. خب با این وضعیت علاقه‌مندم با اعضای محترم کمیسیون فرهنگی در حضور افکارعمومی بحثی داشته باشیم تا مسایل کاملا روشن شود.

‌ به‌طور مثال هر یک از نهادهای امنیتی، انتظامی یا نظارتی مدرک کتبی دال بر فعالیت سیاسی «خانه سینما» به شما ارایه داده‌اند؟

 خیر. هر چه گفتند به‌صورت شفاهی بود که البته آن اطلاعات هم از سوی مدیران سینمایی ارشاد وارونه جلوه داده شده بود.

‌ اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تاکنون از شما دعوت نکرده‌اند؟

 اصلا. ما تمایل داشتیم که از ما دعوت شود و اگر مدرکی بر عملکرد غیرقانونی ما داشتند ارایه دهند تا ما پاسخگوی اعمالمان باشیم. البته از آقای حسینی توقع زیادی ندارم. چون به قول خودشان طی گفت‌وگویی در پاسخ به سوال یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که تاکنون به سینما نرفته‌اند و فقط یک‌بار به دلیل اینکه قرار بود نظر بدهند، یک فیلم دیدند. اصلا اولویت اول و دومشان کمیسیون فرهنگی نبوده. منتها به قول حضرت‌امام (ره) مجلس در راس امور است و ما هم چنین اعتقادی داریم. وظیفه ما به‌عنوان مسوولان صنف این است که از اعضایمان در محدوده فعالیت صنفی دفاع و روشنگری کنیم.

‌ آیا نظارت مستقیم بر عملکرد «خانه سینما» جزو وظایف کمیسیون فرهنگی است؟

این سوال را از خودشان بپرسید. ما تا امروز به نهادهایی که وظایفشان نظارت بر عملکرد «خانه سینما» نبود پاسخ داده‌ایم، چه برسد به مجلس که از نظر ما بالاترین رکن است. منتها یکی از گلایه‌هایمان از کمیسیون فرهنگی مجلس این است که اگر طی چهارسال گذشته به‌طور مثال از پنج‌واحد انرژی که داشتند، دو واحد آن را صرف نظارت بر عملکرد مدیران سینما می‌کردند الان چنین مشکلاتی نداشتیم.

‌ در نخستین دیدار هنرمندان با وزیر ارشاد که در تالار وحدت برگزار شد، چرا نماینده سینما سخن نگفت؟

این سوال را باید از برگزارکنندگان بپرسید. ولی آنچه من شنیدم این بود که در جلسه قرار بود نماینده هر هنر در حد پنج‌دقیقه صحبت کند. جلسه فقط در حد معارفه بوده. چنانچه گفتند مسایل کلان سینما در حد یک جلسه اینچنینی قابل طرح نیست و قرار شد مساله سینما در جلسه دیگری مطرح شود.

‌ به‌نظر شما در جلسه‌ای مستقل مسایل «خانه سینما» حل خواهد شد؟

به‌نظرم قبل از هر چیز مدیران ارشاد و شخص وزیر باید نسبت به مسایل «خانه سینما» اشراف پیدا و اطلاعات کامل را جمع‌آوری کنند و بعد در عمل،  جسارت به خرج دهند و تغییرات اساسی را اعمال کنند. در غیر این‌صورت مسایل پیچیده‌تر از گذشته خواهد شد.

‌ به‌نظر شما دیدار‌های جداگانه سینماگران با وزیر ارشاد نشان از چنددستگی و اختلافات اهالی سینما ندارد؟

این چنددستگی‌ها حاصل مدیریت نادرست سینما در طول چهارسال گذشته است. البته آقای «شمقدری» چندبار گفته بودند که پیش از من سینمای ایران هم دارای اختلافاتی بوده. به‌نظرم درست گفتند. منتها پیش از ایشان اختلافات- به غیر از عده کمی که اهالی سینما با آنها آشنایند که مخالف سینمایند- در حد بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی بوده. ولی با مدیریت ایشان تمامی بیماری‌ها به سرطان تبدیل شده است. قبلا اختلافات به این عمیقی نبود. به همین دلیل تعدادی از صنف‌های «خانه سینما» که افراد شاخصی هم نداشتند به‌دلیل چشمک‌های سازمان سینمایی به آن‌سو کشیده شدند و متوجه نشدند که آنها دولت مستعجلند و نه مانا.

‌ آقای «کاسه‌ساز» اعلام کرده بود که بعد از استقرار در ساختمان خیابان سهروردی به ساختمان اصلی «خانه سینما» در کوچه سمنان منتقل خواهند شد، آیا این مساله شدنی است؟

 خب تشکل آقای کاسه‌ساز انجمن فرهنگی است و نه صنف سینمایی. دوستان می‌توانند هر جا که بخواهند مستقر شوند. منتها ما حکم قضایی داریم که آنها حق ندارند از عنوان «خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران)» استفاده کنند. منتها اخیرا اعلام کرده‌اند تحت عنوان «خانه سینمای ایرانیان» خود را معرفی می‌کنند. آنها همان کسانی بودند که ایراد می‌گرفتند که عنوان جمهوری اسلامی باید در ادامه خانه سینما درج شود. اما حالا به سوی واژه ایرانیان که اخیرا زیاد می‌شنویم کشیده شده‌اند! پرسش این است که این چه تشکلی است که دایما اسمش عوض می‌شود؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی