بازدید 6007

آموزش اجباری رانندگان پس از تصادف

رانندگانی که به هر دلیلی تصادف کرده باشند و مقصر شناخته شوند آموزش اجباری می‌بینند.
کد خبر: ۳۴۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷ 28 August 2013
 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با شوک روزنامه ایران می‌گوید برخوردها با متخلفان رانندگی هوشمندانه شده است و با یک هدف و برنامه‌ریزی قبلی و سازمان یافته صورت می‌گیرد.پلیس راهنمایی و رانندگی تغییر رویکرد داشته و همزمان با اعمال قانون با متخلفان راهنمایی و رانندگی فرهنگ‌سازی را در اولویت کار خویش قرار داده است. سردار حسین رحیمی که چند سالی است سکاندار پلیس راهنمایی و رانندگی تهران است و در طول این چند سال طرح‌های ترافیکی جدیدی از سوی وی و همکارانش به اجرا درآمده پاسخگوی سؤالات خبرنگار شوک است.

کاهش تصادفات با طرح مهار سرعت بزرگراه‌ها

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به پرخطر بودن پنج اتوبان اصلی تهران گفت: برای کاهش آمار تصادفات خسارتی، جرحی و مرگبار روزانه همه آمار حوادث و سوانح رانندگی در مرکز فرماندهی و کنترل آنالیز می‌شوند و در تجزیه و تحلیل این اتفاقات به چهار نکته حساسیت ویژه‌ای داریم؛ تصادف چه زمانی، در چه نقطه‌ای، چگونه و به خاطر چه علتی صورت گرفته است و براساس آن‌ها طرح‌های ترافیکی برای مهار حوادث رانندگی برنامه‌ریزی می‌شود.آمارها نشان می‌داد بزرگراه‌های یادگار امام، امام علی (ع)، صیاد شیرازی، شهید ستاری و شهید باکری به ترتیب بالاترین حوادث رانندگی را داشته‌اند و سرعت بالا و واژگونی نیز از مهم‌ترین عوامل در بروز تصادفات بود، به همین خاطر تصمیم گرفتیم با کاهش سرعت از 100 به 80 کیلومتر بتوانیم از بروز تصادفات به‌ویژه تصادفات مرگبار جلوگیری کنیم که در طول این مدت – 4 ماهه نخست سال جاری – کاهش شش کشته و 60 تصادف جرحی را فقط در محورهای شمال به جنوب این پنج بزرگراه شاهد بوده‌ایم که آمارها گویای آن است برنامه‌ریزی و تحقیقات‌مان به نتیجه خوبی رسیده است.

بیشترین تصادفات در خلوتی روز

سردار رحیمی ادامه داد: بیشترین ساعات تصادفات زمانی صورت می‌گیرد که بزرگراه‌ها خلوت است مانند ظهرها؛ تجزیه آمارها نشان می‌دهد 70 درصد از تصادفات در روز و ساعات خلوت اتفاق می‌افتد که با به‌کارگیری تجهیزات مناسب و به روز و کاهش سرعت در بزرگراه‌های پرخطر موفق به کاهش تصادفات شده‌ایم.

فرماندهی جدید در ترافیک بزرگراه‌ها

وی افزود: بزرگراه‌های تهران را به سه منطقه شرق، غرب و مرکزی تقسیم‌بندی کرده‌ایم و فرماندهی آن را از مناطق 22گانه جدا کرده و یک مدیر متخصص را در رأس کار قرار داده‌ایم چرا این‌که مدیریت ترافیک در بزرگراه‌ها با ترافیک خیابان‌ها، شریان‌های اصلی شهر و کوچه و خیابان متفاوت است. سرعت در بزرگراه‌ها 80 تا 100 کیلومتر در ساعت است ولی در شریان‌های اصلی 60 تا 80 کیلومتر است. بزرگراه‌ها مانند خیابان‌های شهر دارای عابر، گذرگاه‌های عابر پیاده و... نیست و نیاز به نیروهای تخصصی است که در حال حاضر 60 گشت ویژه در بزرگراه‌ها برای کنترل تخلفات فعالیت دارند.

تصمیمات هوشمندانه در کنترل ترافیک

سردار رحیمی در رابطه با تجزیه و تحلیل آمارهای روزانه راهنمایی و رانندگی گفت: حوادث ترافیکی نقطه‌ای بررسی می‌شوند و برای کارشناسان ما بسیار مهم است که حتی یک تصادف در کجا، چگونه و به چه علت صورت گرفته تا با بررسی آن نقاط حادثه‌خیز را کارشناسی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنند، هم اکنون هر برخورد و اجرای طرحی با هدف و برنامه‌ریزی دقیق است.

3 حلقه تأثیرگذار در ترافیک

سردار رحیمی به سه حلقه تأثیرگذار در ترافیک شهری که تأثیرگذارترین عوامل هستند اشاره می‌کند و می‌گوید: رانندگان خودرو، موتورسواران و عابران سه رکن اصلی در ترافیک هستند که در بین آن‌ها عنصر انسانی تأثیرگذارترین است، جاده ایمن، خودروی با کیفیت نیز در این رابطه نقش دارند ولی انسان عنصر مهم‌تری است. به طور مثال عابران اگر از گذرگاه‌های خط‌کشی شده و زمانی که چراغ‌ برایشان سبز می‌شود از خیابان عبور کنند و گاه و بی‌گاه از عرض خیابان رد نشوند و از سوی دیگر اگر موتورسواران تخلف نکنند و پشــــــــت گذرگاه‌های خط کشی شده پشت چراغ قرمز توقف کنند و رانندگان خودرو هر جایی پارک نکنند و به حقوق دیگران احترام بگذارند مطمئناً با وضعیت خوب ترافیکی روبه‌رو خواهیم بود.

ایجاد گذرگاه‌های مکانیزه برای عابران پیاده

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد: باید انضباط اجتماعی و ترافیکی را در حوزه حمل و نقل نهادینه کنیم، با توجه به این‌که در آستانه مهرماه و آغاز سال تحصیلی قرار داریم حجم تردد خودرو به ویژه دانش‌آموزان بیشتر خواهد شد و ترافیک سنگینی را شاهد خواهیم بود براین اساس با همکاری شهرداری تهران دو گذرگاه تقاطع ولیعصر و پایانه مسافربری شهری میدان آزادی تا آغاز سال تحصیلی بازگشایی خواهد شد و مسافران و عابران از این گذرگاه‌ها استفاده خواهند کرد که بدین ترتیب از حجم ترافیک کاسته خواهد شد.

آموزش اجباری به رانندگان متخلف

سردار رحیمی یادآور شد نگاه پلیس به ویژه راهنمایی و رانندگی نگاه فرهنگی و آموزشی شده است و در گذشته به اندازه تعداد وسائط نقلیه که شامل 15 میلیون خودرو و 10 میلیون موتورسیکلت در کشور است فرهنگ‌سازی نشده به طور مثال چند مدتی است به جای توقیف موتورسیکلت، رانندگان آن اگر تخلفی کرده باشند جریمه می‌شوند و از آنان خواسته می‌شود در جلسه آموزشی- ترافیکی که به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت است شرکت کنند البته دستور جدیدی نیز به تازگی به اجرا درآمده و این‌که هر راننده‌ای که به هر نحوی تصادف کرده باید برای فراگرفتن آموزش یک ساعته به مراکز پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کند و هم اکنون 30 کلاس آموزشی در سطح تهران با اساتید با تجربه آماده آموزش به رانندگان موتورسیکلت و خودرو هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی