بازدید 18291
۷
لحظه به لحظه با هشتمین دور مذاکرات ایران و ۵+۱

آغاز رسمی مذاکرات از روز پنجشنبه

بنا بر اعلام پیشین قرار بود، مذاکرات وین صرفا برای انجام گفت‌وگوهای سه‌جانبه میان هیأت‌های ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای اروپایی و ۱+۵ باشد؛ اما عصر ‌سه‌شنبه، غیرمنتظره از سوی منابع نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده ایران اعلام شد، قرار است مذاکرات ایران و ۱+۵ از روز پنجشنبه برگزار شود.
کد خبر: ۴۴۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵ 14 October 2014
آغاز پنجمین روز مذاکرات و ادامه نگارش توافق نامهمذاکرات ایران و ۵+۱ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی امروز ‌ غیررسمی و با برگزاری دیدارهای چندجانبه به میزبانی وین از سر گرفته شد و از روز پنجشنبه ‌رسمی آغاز خواهد شد، که تا پایان دوره چهار ماهه تمدید مذاکرات، زمان چندان طولانی ‌نمانده است.

به گزارش «تابناک»، دوره تازه‌‌ مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌ ‌گیر ـ که آخرین دور آن به مدت هفده روز در جریان بود ـ‌ به مدت چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات به لحنی جدی راجع به نقاط اختلاف میان دو طرف‌ صورت پذیرد.

این مذاکرات در سفر اخیر رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین آنها درباره شمار ‌‌سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا اینکه مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در همین راستا، صبح امروز (سه‌شنبه) محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم مذاکره کننده هسته‌ای متشکل از سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه، ‌حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای برای هشتمین دوره مذاکرات با شش قدرت جهانی، وارد وین شدند تا با ورود دیگر هیأت‌ها، مذاکرات از سر گرفته شود.

وزیر خارجه ایران امروز در آغاز ورود به وین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رایزنی‌ها در وین می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموار‌تر کند، یادآور شد: «همان طور که رئیس جمهوری کشورمان مطرح کرد، در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آنچه در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت‌وگو شده، در مورد جزئیات است، مواردی مانند حجم غنی‌سازی، نحوه و زمان‌بندی رفع تحریم‌ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند. ما امیدواریم، ‌طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی که در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی است و هم واقعیات برنامه هسته‌ای که ایران دارای یک برنامه پیشرفته صلح آمیز هسته‌ای است، بتواند به یک راه حل دست پیدا کند که به نفع همه است و ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم برد که از این چند روز مذاکره در وین برای حل مشکلات بهترین بهره را ببریم‌».

در نخستین دیدار از دور هشتم مذاکرات ایران و ۵+۱، صبح امروز به وقت محلی، نشست سه‌جانبه سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، ویلیام برنز قائم مقام و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمیت، معاون کا‌ترین اشتون‌ در محل هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد و در ادامه نیز روند مذاکرات بدین شکل استمرار یافت؛


۰۰:‌۳۸ بامداد چهارشنبه ـ وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کا‌ترین اشتون ظهر روز چهارشنبه (ساعت ۱۲) به وقت محلی در هتل کوبورگ دیدار می‌کنند.

مذاکرات روز سه شنبه در دو سطح معاونان و کار‌شناسی برگزار شد و سپس با دیدار و شام کاری ظریف و اشتون پایان یافت.

۰۰:‌۱۵ ـ
بامداد چهارشنبه ـ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در گفت‌و‌گو با کریستین امان‌پور، مجری برنامه سی‌ان‌ان در پاسخ به پرسشی که آیا همانند حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران فکر می‌کند، رسیدن به توافق جامع هسته‌ای قبل از ۲۴ نوامبر امکان‌پذیر است، گفت: «من فکر می‌کنم توافق امکان‌پذیر است؛ البته به شرط اینکه هر دو طرف برای آن جدی باشند‌». آقای لاریجانی، به ‌رغم این، تصریح کرد که گمان می‌کند، در صورتی که دو طرف به چانه‌زنی بر سر مسائل کوچک ادامه دهند، توافق بعید است.

۲۲:‌۳۱ ـ
رایزنی وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر میز شام در وین پایان یافت.

۲۱:‌۳۰ ـ
جان کری در کنفرانس خبری پس از دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: من اعتقاد ندارم که توافق ‌دست نایافتنی است؛ اما برخی موضوعات سختی داریم که باید حل شود. من اجازه می‌دهم، ‌روند مذاکرات خود همه چیز را روشن کند.

۲۱:‌۲۰ ـ
«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «کا‌ترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شامگاه سه‌شنبه، شام کاری خود را در محل دفتر نمایندگی ایران در وین صرف ‌و روند مذاکرات و نیز نحوه ادامه آن بر سر اختلافات اساسی را بررسی کردند.

۲۱:‌۰۸ ـ
یک منبع نزدیک به هیأت مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان از برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+ ۵ از صبح روز پنجشنبه در وین خبر داد. قرار است، در ادامه دیدارهای سه جانبه که از روز سه‌شنبه در وین آغاز شده است، مذاکرات ایران و ۱+ ۵ نیز انجام شود.

بنا بر اعلام پیشین قرار بود، مذاکرات وین صرفا برای انجام گفت‌وگوهای سه‌جانبه میان هیأت‌های ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای اروپایی و ۱+۵ باشد؛ اما عصر ‌سه‌شنبه، غیرمنتظره از سوی منابع نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده ایران اعلام شد، قرار است مذاکرات ایران و ۱+۵ از روز پنجشنبه برگزار شود.

۱۹:‌۵۱ ـ
«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه اینترفکس گفت: توافق شده است که یک دور مذاکرات مختصر بین ایران و ۱+ ۵ روز پنجشنبه در وین برگزار شود.

۱۹:‌۳۵ ـ
وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش در دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین دیدار کردند.

۱۹:‌۱۷ ـ
باربارا اسلاوین، روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی و عضو ارشد اندیشکده شورای اتلانتیک در گفت‌و‌گو با ایرنا، با اشاره به اینکه بسیاری از اختلافات بر سر موضوع هسته‌ای ایران حل شده، افزود: تنها موضوعی که هنوز دو طرف‌ بر سر آن به توافق نرسیده‌اند، تعداد سانتریفیوژ‌ها و محدویت‌های مربوط به طول زمانی استفاده از آن‌هاست.

این تحلیلگر آمریکایی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو خاطر‌نشان کرد: عربستان سعودی و اسرائیل، مایل به دستیابی به توافق هسته‌ای نیستند و تاکنون برای عقیم ساختن این مذاکرات از هیچ تلاشی رویگردان نبوده‌اند.

۱۹:‌۱۰ ـ
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، قرار است ساعت ۷:‌۴۵ صبح فردا ـ چهارشنبه ـ با سباستین کورتس همتای اتریشی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

۱۸:‌۵۵ ـ
نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز فردا در هتل پله کوبورگ برگزار می‌شود.

۱۸:‌۵۱ ـ
قرار است تا دقایقی دیگر، ظریف و اشتون در دفتر نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین دیدار وگفت‌وگو کنند و برسر میز شام، رایزنی‌های خود را ادامه دهند.

۱۸:‌۵۰ ـ
نوبت عصر رایزنی‌های میان سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی با ویلیام برنز و وندی شرمن، معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و همچنین هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین پایان یافت.

۱۸:‌۰۵ ـ
قرار است، ظریف و کا‌ترین اشتون ساعت ۱۸ به وقت محلی در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین دیدار و گفت‌وگو کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۷
امیدوارم که این دفعه دیگه توافق کنن راحت شیم از دست این کاغذ پاره ها!
تابناک ممنون از زحمات شما و امیدوارم در زمانهای باقی مانده این مذاکرات به نتیجه خوبی برسه تا مردم به ارامش برسن
و دیکه بخاطر گرانی شرمنده خانواده خود نباشن البته ما این ارامش را به هر قیمتی نمیخواهیم
خدایا کمک این مسئله هسته ای با سربلندی ملت سرافراز ایران به نتیجه برسه و پایان تحریمها برسه
بخدا خسته شدیم از این همه انفعال در برابر کشورهای ضعیف کشورهای حاشیه خلیج تا ابد فارس
تابناک عزیز هر موقع بحث هسته ای می شه ، از خبرای لحظه به لحظه ات خیلی حال می کنیم . عالیه مرسی. هیجان باز شروع شد.
دیگه خسته شدیم این مذاکرات لطفا خبر نزنید
پیروزباشی ای دلاورایرانی منتظرپیامهای خوش هستیم.
آقاي ظريف براي شما و همكارنتان آرزوي موفقيت دارم.
به اميد ايران آباد..
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی