بازدید 23749

شرط وزارت ارشاد برای فعالیت شجریان

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راه بازگشت به عرصه هنر برای شجریان باز است به شرطی که متعهدانه به هنر ایرانی-اسلامی خدمت کند و به چارچوب‌های نظام متعهد باشد.
کد خبر: ۴۶۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۰ 30 December 2014
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راه بازگشت به عرصه هنر برای شجریان باز است به شرطی که متعهدانه به هنر ایرانی-اسلامی خدمت کند و به چارچوب‌های نظام متعهد باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسین نوش آبادی در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره صدور مجوز برای کنسرت محمدرضا شجریان گفت: شجریان چهره شناخته شده هنری هستند که خدمات خوبی به هنر این مرز و بوم داشته است.

وی افزود: وی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی حضور خوبی داشت و ممنوعیتی برای فعالیت‌های وی وجود نداشت.

نوش آبادی ادامه داد: رویکردها و رفتارهای وی در دهه دوم انقلاب به بعد باعث شد از مردم و نظام فاصله بگیرد.

وی گفت: مسئول این فاصله گرفتن خود آقای شجریان است و راه بازگشت به عرصه هنر نیز برای وی و امثال وی باز است به شرطی که متعهدانه به هنر ایرانی ـ‌ اسلامی خدمت کند و به چارچوب‌های نظام متعهد باشد.

نوش آبادی افزود: هر فردی که می‌خواهد در کشور فعالیت کند باید یک سری الزامات را بپذیرد؛نمی‌توان گفت فردی هم متعهد باشد و هم منتقد شدید و یا ضوابط حاکم را نپذیرد و اجازه فعالیت داشته باشد.

وی گفت: فکر می‌کنم خود وی می‌تواند مشکل را حل کند و باید تصمیم شجاعانه بگیرد، رفتارهای گذشته را جبران کند و به عرصه موسیقی بازگردد و اگر چنین اتفاقی بیفتد ما استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آقای شجریان در دفاع مقدس، انقلاب و موضوعات دینی و مذهبی آثار و خدمات شایان توجهی دارد و ای کاش خود وی باعث این اختلاف و جدایی نمی‌شد.

نوش آبادی گفت: حال نیز خودش باید جبران کند، حداقل‌ها را بپذیرد و با یک اقدام مثبت، با یک رویکرد و تعهد جدید جبران کند.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی گفت: ما در عین حالی که به کمیسیون فرهنگی مجلس احترام می‌گذاریم در عین حال به تفکیک قوا نیز قائل هستیم.

نوش آبادی افزود: دولت باید در چارچوب موازین کارش را انجام دهد اما در زمانی که کاری انجام نشده است، هر گونه اظهار نظر و قضاوت شتابزده می تواند به تعاملات قوا لطمه بزند.

وی گفت: ما در اجرای برنامه های مصوب و قانونی مُصر هستیم اما اگر اشکال و مانعی ایجاد شود، موضوع را بررسی خواهیم کرد.

نوش آبادی افزود: دیدگاه مجلس برای ما محترم است و قرار نیست دولت بر اساس نظرات افراد اداره شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اعطای مجوز به برخی ناشران گفت: مجوز انتشارات امید ایرانیان، صدور مجوز نیست بلکه تمدید مجوز بوده است.

نوش آبادی افزود: این مجوز یکساله است و ما کار را بر اساس قوانین انجام داده ایم.

وی گفت: تا زمانی که ممنوعیت قانونی برای صدور مجوز و یا امتیاز وجود نداشته باشد نمی‌توانیم مانع آن شویم.

نوش آبادی افزود: تا زمانی که قانون فردی را از حقوق اجتماعی محروم نکرده است دولت نمی تواند وی را از حقوقش محروم کند.

وی گفت: صدور و یا تمدید مجوز انتشارات به معنای پذیرفتن عقاید سیاسی یک فرد یا جریان نیست.

نوش آبادی افزود: صدور این مجوز بر اساس قانون بوده و سیاست دولت بسترسازی برای جذب حداکثری است.

وی گفت: صدور مجوز برای ناشران مجوز فعالیت انتشاراتی است و برای چاپ کتاب باید مجوزهای مربوطه اخذ شود.

اکران خانه پدری با شرایط خاص

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فیلم خانه پدری توقیف نشده است گفت:‌ اکران  این فیلم به شکل محدود با مخاطبان خاص، برای افراد با سنین مشخص، در سینماهای خاص و با مدیریت وزارت ارشاد انجام می‌شود.

 حسین نوش‌آبادی در نشست خبری با بیان اینکه اکران عمومی این فیلم به مصلحت نیست، افزود: ساخت و تولید این فیلم در دولت یازدهم نبوده و فیلم خانه پدری شش سال قبل پروانه ساخت گرفته و پنج سال گذشته نیز ساخته شده است.

وی گفت: این فیلم سیاسی و امنیتی نیست بلکه پلا‌هایی دارد که خشونت را ترویج می کند و ممکن است آثار سویی در فرهنگ عمومی داشته باشد.

وی درباره نمایش خشونت‌های گروه تروریستی داعش از صدا و سیما گفت: پخش این صحنه ها با پلان‌های فیلم خانه پدری متفاوت است.

نوش‌آبادی افزود: باید چهره افراطی و خشونت طلب جریان‌ها و گروه‌ها نمایش داده شود تا مردم با این گروه‌ها و تهدیدات آن‌ها آشنا شوند.

وی گفت: در پنج سال گذشته که این فیلم ساخته شده مخالفت هایی برای اکران داشته است.

وی گفت:‌ اگر فیلم خانه پدری پلان‌های خشونت آمیز را نداشت می توانست اکران عمومی شود اما حذف آن‌ها به داستان فیلم لطمه می‌زند.

فیلم خانه پدری فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کیانوش عیاری ساختهٔ سال ۱۳۸۹ است. این فیلم که قصه اتفاق‌های یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اواخر دوره قاجار) تا ۱۳۷۹ روایت می‌کند.

فیلم «خانه پدری» پس از ۳ سال توقیف در جشنواره فجر ۳۲اکران شد و  منتقدان به تصویر کشیدن فرزند کشی به شنیع ترین شکل ممکن را از جمله دلایل لزوم عدم اکران آن می دانند.

نظارت بر تئاتر تعطیل نشده

حسین نوش‌آبادی درباره تئاتر شهر گفت: ‌تئاتر شهر نماد فرهنگ و هنر کشور است و برای این مکان اهمیت قائل هستیم و بازسازی و نوسازی آن را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: این مکان تحت نظر معاونت هنری است و هیچ تصمیمی برای تغییر جایگاه آن در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شورای عالی نظارت بر تئاتر گفت: نظارت بر تئاتر هیچ وقت تعطیل نشده است و جابجایی مدیران در بخش نمایش و تئاتر لطمه‌ای به ادامه کار نداشته و هیچ اختلالی در روند کار هنرهای نمایشی ایجاد نشده است.

وی ادامه داد:‌ جشنواره فجر طبق روال و برنامه‌ریزی‌ها در دهه فجر برگزار خواهد شد.

نوش‌آبادی درباره شبکه نمایش خانگی گفت:‌ سیاست توسعه شبکه نمایش خانگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه دارد و فیلم‌هایی که بعد از اکران عمومی در نمایش خانگی قرار می‌گیرند باید مجوزهای خاص شبکه نمایش خانگی را دریافت کنند.

برگزاری جشنواره شعر فجر در زمان مقرر

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه  با بیان اینکه  جشنواره شعر فجر در زمان مقرر برگزار می‌شود ،  این جشنواره کارش را با تاخیر آغاز کرد و هم اکنون تدوین آئین‌نامه آن در دستور کار قرار دارد و هیچ منعی برای برگزاری این جشنواره وجود ندارد  .

وی درباره تعیین سخنگو گفت: سخنگوی وزارت ارشاد سیاست‌های کلی و مواضع وزارتخانه را بیان و تبیین می‌کند ، البته آقای وزیر مصاحبه برخی مدیران را به جز در موارد خاص برای پیشگیری از اظهارات متناقض محدود کرده است.

نوش‌آبادی درباره استعفای مدیر مرکز هنرهای نمایشی گفت: مدیر این مرکز در دولت یازدهم منصوب شد و وی از مدیرانی بود که از صدا و سیما به وزارت ارشاد مأمور شد. ‌ وی اعتقاد داشت با مشکلات موجود امکان ارائه خدمات مطلوب را ندارد و نمی‌تواند پاسخگو باشد که این موضوع کارها را تحت الشعاع قرار داده بود.

وی گفت: مرکز هنرهای نمایشی یکی از ارکان مهم معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ارائه استعفای مدیر این مرکز به وزیر ارشاد نشان می‌دهد که وی می‌خواهد حرفهای خود را با بالاترین مقام وزارتخانه بیان کند و این موضوع عجیبی نیست.

نهم دی اوج بصیرت دینی و غیرت انقلابی و ملی

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که نهم دی اوج بصیرت دینی و غیرت انقلابی و ملی است؛ گفت: مردم حماسه نهم دی را با هدف دفاع از انقلاب، ‌حمایت از ولایت، مخالفت با دخالت بیگانگان و هشدار به عناصر فریب خورده خلق کردند.

 حسین نوش آبادی  افزود: حماسه نهم دی اوج احساسات و غیرت مردم ضد کسانی بود که با تعرض به باورها و اعتقادات دینی، قلب ملت مسلمان ایران را جریحه کردند.

وی اضافه کرد: این حماسه پاسخ کوبنده ای بود به افرادی که از خطوط قرمز عبور کرده بودند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه  با اشاره به برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه صنعت چاپ، نشر و بسته بندی با تاکید بر این که این صنعت نیازمند حمایت جدی ‌است، گفت: رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این صنعت، رویکردی علمی و حمایتی است و این صنعت می تواند سهم بسزایی در تولید ناخالص ملی داشته باشد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: واردات محصولات چاپی در کشور وضع نگران کننده ای دارد و برای حمایت از صنعت چاپ و نشر باید کارهای جدی و اساسی صورت گیرد.

 صدور مجوز برگزاری کنسرت موسیقی زمان‌بر است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: محصولات دولت یازدهم در بخش فرهنگ و هنر در جشنواره‌های مختلف امسال به نمایش گذاشته می‌شود.

حسین نوش آبادی افزود: مجوز تولید و اکران حدود 95 درصد فیلم‌هایی که در جشنواره سال گذشته اکران شد در دولت قبل صادر شده بود.

وی گفت: وزارت ارشاد درباره مجوزهایی که برای تودیع و اکران فیلم‌ها صادر می‌کند متعهد است مگر اینکه اتفاقی رخ دهد و اکران فیلم بنا بر مصالحی به تأخیر بیفتد.

نوش آبادی افزود: هر فیلمی که برای تولید و اکران مجوز گرفته باشد باید در موعد مقرر اکران شود اما گاهی برخی متغیرها در برنامه‌های فرهنگی و هنری اثرگذار است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مجوز برگزاری کنسرت‌های موسیقی گفت: از گذشته مجوزهای زیادی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی صادر شده و بنظر می‌رسد این مجوزها به حد اشباع رسیده است.

نوش آبادی افزود: البته حساسیتی درباره موسیقی وجود دارد و افراد متقاضی برای دریافت مجوز برگزاری کنسرت‌ها باید از تجربه، تعهدات قانونی، ‌اخلاقی و هنری بهره‌مند باشند.

وی با اشاره به اینکه تشخیص دارا بودن صلاحیت در موسیقی کار دشواری است گفت: صدور مجوز برگزاری کنسرت موسیقی زمان‌بر است.

نوش آبادی در پاسخ به پرسشی درباره ارکسترهای سمفونیک و ملی افزود: مشکل مالی این ارکسترها رفع شده است و کار را شروع کرده‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم این ارکسترها آثارشان را در دهه فجر امسال ارائه کنند.

نوش آبادی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسشی گفت: حضور هنرمندان زن در اجتماعات خاص بانوان با رعایت شرایط و ضوابط منعی ندارد.

وی افزود: در حال تنظیم تفاهمنامه‌ای با نیروی انتظامی برای حفظ امنیت و نظم برنامه‌های هنری و کنسرت‌ها هستیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی