بازدید 30812
مرور روزنامه‌های چهارشنبه دهم دی

توصیه‌های اقتصاددانی که سقوط قیمت نفت را پیش‌بینی کرده بود

صدور بیانیه مشترک دولت مجلس در باره برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی که به فروکش کردن اختلافات دو طرف کمک خواهد کرد، با خبر کاهش قیمت دلار و توصیه‌هایی برای دولت همراه شده است. آلودگی هوا در تهران نفس‌کش می‌طلبد و بازداشت بابک زنجانی در سلولی دوازده متری یک ساله شده است.
کد خبر: ۴۶۲۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱ 31 December 2014

صدور بیانیه مشترک دولت مجلس در باره برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی که به فروکش کردن اختلافات دو طرف کمک خواهد کرد، با خبر کاهش قیمت دلار و توصیه‌هایی برای دولت همراه شده است. آلودگی هوا در تهران نفس‌کش می‌طلبد و بازداشت بابک زنجانی در سلولی دوازده متری یک ساله شده است.


توصیه‌های اقتصاددانی که سقوط قیمت نفت را پیش‌بینی کرده بود

دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «سه برداشت از افت ارزی» وضعیت بازار ارز را مورد توجه قرار داده و نوشته: دلار روز سه‌شنبه تغییر سطح داد تا با قیمت‌هایی پایین‌تر از 3550 تومان معامله شود، مهم‌تر اینکه افت 30 تومانی چهارمین روز هفته بیشترین کاهش ثبت شده برای شاخص بازار ارز در طول یک ماه گذشته است. برخی از بازیگران بازار، افت ارزش دلار را ناشی از «عرضه ارز توسط برخی از صرافی‌های بانک‌ها»، «صحبت‌های باراک اوباما» و «کاهش اختلاف نرخ فروش آتی دلار با نرخ فروش نقدی این ارز بین بازیگران غیررسمی» عنوان کردند.

قیمت دلار در چهارمین روز آذرماه برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد تا بهای این ارز با بیشترین کاهش یک ماه اخیر مواجه شود. روز سه‌شنبه دلار معاملات خود را با قیمت 3560 تومان آغاز کرد که افتی 5 تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت؛ اما این پایان کاهش بهای شاخص بازار ارز در این روز نبود و دلار تا ساعت 12 ظهر به قیمت 3550 تومان رسید و بعد تا ساعت 3 بهای 3535 تومان را ثبت کرد. با ثبت قیمت 3535 تومان کاهشی 30 تومانی نسبت به روز دوشنبه رقم خورد که بیشترین افت از 10 آذرماه بود. با کاهش قیمت دلار در بازار، سکه نیز با کاهش مواجه شد. بهای هر سکه بهار آزادی سه‌شنبه از کانال 990 هزار تومان خارج و وارد کانال 980 هزار تومان شد. در این روز هر سکه بهار آزادی با بهای 985 هزار تومان معامله شد که کاهشی 10 هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. بهای جهانی اونس نیز دوشنبه با 13 دلار افت مواجه شده بود.

گروهی از فعالان بازار ارز «عرضه ارز برخی از صرافی‌های بانک‌ها»، «صحبت‌های باراک اوباما» و «کاهش قیمت نرخ فروش دلار آتی بین بازیگران غیررسمی» را از عوامل اثرگذار بر کاهش قیمت دلار عنوان کردند. به گفته برخی از فعالان از ساعت میانی روز گذشته برخی از صرافی‌های بانک‌ها به فروش ارز پرداختند تا دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

گروهی از فعالان عامل اثرگذار بر روند قیمتی دو روز اخیر را صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا و تغییر لحن نسبی این کشور نسبت به ایران عنوان کردند. به‌نظر می‌رسد انتشار گفته‌های باراک اوباما در روز دوشنبه که تغییر لحن نسبی را در بر داشت، اثر مثبتی بر بازار داشته است. در این بین بخش دیگری از فعالان هم سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تعدیل تقاضا در ماه ژانویه را به‌عنوان یک عامل کاهشی دیگر قلمداد کردند؛ اما گروهی دیگر از فعالان بازار کاهش اختلاف نرخ فروش آتی دلار با نرخ فروش نقدی این ارز را مهم‌ترین عامل افت شاخص بازار ارز دانستند. در روزهای ابتدایی زمستان و حتی در اکثر روزهای یک ماه گذشته، نرخ فروش آتی بازیگران غیررسمی اختلاف 7 تا 15 تومانی با نرخ فروش نقدی داشت، امری که نشان‌دهنده انتظار بازیگران غیررسمی برای افزایش بیشتر نرخ ارز بود، اما روز سه‌شنبه، اختلاف این دو نرخ به حدود 2 تا 3 تومان رسید. به‌نظر می‌رسد انتظار بازیگران برای ورود دلار به سطوح بالاتر تعدیل شده است. فعالان بازار کاهش اختلاف نرخ فروش آتی با نرخ فروش نقدی را ناشی از کاهش حجم معاملات بزرگ بازیگران غیررسمی بازار ارزیابی می‌کردند. در این بین، برخی کاهش حجم معاملات را به عوامل بیرونی و برخی دیگر این موضوع را به عوامل درونی نسبت می‌دهند. بعضی از بازیگران علت کاهش حضور و فعالیت معامله‌گران بزرگ را - که معمولا نرخ‌های فروش آتی و معاملات مدت دار بازار را تعیین می‌کنند - به ریسک‌های بیرونی بازار نسبت می‌دهند، در حالی که شمار دیگری از فعالان کاهش حضور معاملاتی آنها را ناشی از کاهش انتظار این افراد برای تداوم افزایش نرخ ارز می‌دانند؛ یعنی عوامل درونی عرضه و تقاضا و بالا رفتن ریسک معاملات موجب کاهش حضور فعال این گروه در بازار شده است.

اعتماد نیز در مطلبی با عنوان «شوك هاي نفتي از نگاه رناني:نفت ١٠٠ دلاري تكرار نمي شود» نوشته: محسن رناني معتقد است اكنون يك دوره طلايي اقتصادي براي بخش خصوصي است كه بايد به كمك دولت بيايد. عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان كه در نشست تاثير تحولات بازار نفت و مذاكرات هسته يي بر اقتصاد ايران سخن مي گفت با بيان اينكه آخرين تحول ايجاد شده در فضاي اقتصادي و بين المللي جهان كاهش قيمت نفت بوده است، ادامه داد: اين تغيير بخش بزرگي از معادلات سياست داخلي و خارجي را بر هم زده است. او معتقد است توافق هسته يي هيچ تاثيري بر اقتصاد ايران ندارد و تنها سبب مي شود در كوتاه مدت ارز ٥٠٠ تومان ارزان شود.

گزيده يي از سخنان اين كارشناس اقتصادي در اين نشست در پي مي آيد:

در شرايطي كه سياستمداران ايران از قيمت ١٠٠ دلاري هر بشكه نفت خام در بازارهاي جهاني خرسند بودند امريكا و روسيه به بيشترين سود ممكن از افزايش قيمت نفت دست يافتند.

سال ٢٠٠٨ اوباما به پايان بخشيدن به اعتياد نفت تا سال ٢٠٢٠ اشاره كرد اما به نظر مي رسد اين پيش بيني دو سال زودتر از تاريخ مورد نظر رييس جمهور وقت امريكا يعني در سال ٢٠١٨ به تحقق خواهد پيوست.

به علت ارزش اقتصادي نفت شيل در مقابل سوخت هاي تجديدپذير سقوط قيمت نفت از هم اكنون در بازارهاي جهاني آغاز شده است و اين مساله طليعه يي از يك سقوط بزرگ تر را نويد مي دهد.

كشورهاي خاورميانه و جهان بايد بدانند كه قيمت جهاني نفت ديگر هرگز به ١٠٠ دلار نخواهد رسيد.

سقوط قيمت نفت مي تواند تهديدي فرصت آفرين براي ايران باشد، ايران بايد بپذيرد كه در آغاز يك دوره سقوط قيمت نفت قرار گرفته است. يك دوره طلايي براي اقتصاد ايران كه در آن دولت وظيفه دارد از بخش خصوصي درخواست كمك كند.

بخش خصوصي در ايران نه تنها آمادگي لازم براي حمايت از دولت ندارد، بلكه همواره در انتظار برنامه ريزي ها و سياست گذاري هاي دولت نيز هست. مجلس قانون هدفمندي يارانه ها را تصويب كرده و بر طبق اين قانون ٢٠ درصد از درآمد يارانه ها به بخش خصوصي واگذار شده است، چرا بخش خصوصي از نگرفتن سهم خود شكايتي نكرد؟

تحولات اخير خاورميانه منجر به ايجاد مجموعه يي از دولت هاي ورشكسته شده است. دولت هايي كه در تامين امنيت خود به عنوان نخستين وظيفه اساسي ناتوان هستند. به عنوان مثال اكنون كنترل بيش از ٥٠ درصد كشورهاي پاكستان، افغانستان، عراق، سوريه و... از دست دولت هاي خود خارج شده است و در صورت نبود كشورهاي با ثباتي مانند ايران و عربستان در منطقه، خاورميانه با فروپاشي بزرگي رو به رو خواهد شد.

امريكا براي رسيدن به اهداف اقتصادي خود به يك ايران و عربستان با ثبات و نه ورشكسته نيازمند است. با اين وجود اگر چه استراتژي غرب در حال حاضر بر حفظ اعتدال ايران استوار است. اما اگر ايران در مسيري تهديدآميز براي رژيم صيهونيستي و يا غرب حركت كند بدون شك با واكنش سريع طرف هاي غربي مواجه خواهد شد.

طولاني شدن روند مذاكرات به ضرر ايران است، كاهش قيمت نفت در ماه هاي پيش رو قدرت چانه زني ايران را از بين مي برد و مذاكره كنندگان ايراني را وادار مي كند تا با شدت بيشتري طالب مذاكرات باشند.

ايران براي حفظ پشتوانه هاي نفتي خود بايد تا پيش از نوروز و حتي تا قبل از عيد نوروز به توافق جامع با ١+٥ دست يابد.

٢٨ تحريم با محوريت امريكا وجود دارد، تحريم هايي كه وضع شده اند و احتمالابلافاصله پس از توافق هسته يي لغو مي شوند، پنج مورد است.

دولت بايد يك بار براي هميشه بند ناف بودجه اش را از قيمت ارز بچيند. اينجاست كه بايد بخش خصوصي به دولت يك نسخه عملياتي بدهد.

نسبت بودجه دولت به كل اقتصاد ايران در سال ١٣٦٨، ٤٠ درصد بود، اكنون اين ميزان به ٨٠ درصد رسيده است.

توافق هسته يي نا اطميناني هاي حوزه خارجي را حل مي كند، اما نااطميناني هاي حوزه داخلي با توافق حل نمي شود.

پس از لغو تحريم، ممكن است عده يي توافق كننده ها را متهم كنند و به آنها حمله كنند، عده يي بخواهند متقابلاجواب دهند، اين موارد در آستانه برگزاري انتخابات مجلس انجام گيرد، بحث مناقشات ٨٨ نيز در آن زمان داغ شود و در نهايت يك شكاف سياسي در سطح ملي رخ بدهد.


آلودگی هوا نفس‌کش می‌طلبد!

وطن امروز نوشته: در شرایطی که برای چندمین روز متوالی هوای پایتخت در وضعیت ناسالم قرار دارد کمیته اضطرار حاضر به تعطیل کردن مدارس نیست و مقامات مسؤول نیز سکوت اختیار کرده‌اند

شاخص آلودگی هوای پایتخت روز گذشته برای چندمین روز متوالی در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت، وضعیتی که تنفس در هوای پایتخت را با سختی و دشواری مواجه کرده است. به باور بسیاری از کارشناسان تداوم این شرایط و نداشتن تدبیر درست و اصولی برای مقابله با این وضعیت، پایتخت را در شرایط بحرانی از نظر آلودگی هوا قرار می‌دهد.

به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت کیفیت هوای تهران در روز سه‌شنبه در شرایط ناسالم قرار گرفت. خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان داشت: براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر تهران که در ساعت 11 سه‌شنبه 9‌دی ماه دریافت شد، شاخص کیفیت هوا 178 و آلاینده اصلی ذرات معلق(2/5PM) است. وی یادآورشد: در این شرایط کیفیت هوا ناسالم است و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: شهروندان نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. جالب اینجاست که با توجه به همه این تاکیدات و حساسیت‌ها امسال برخلاف سال‌های گذشته از سوی وزارت

آموزش و پرورش و کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیمی برای تعطیلی مدارس اتخاذ نشده است و دانش‌آموزان که جزو گروه‌های حساس نیز محسوب می‌شوند، باید با تحمل این شرایط راهی مدرسه شوند. این در حالی است که ساعاتی پیش از تنظیم این گزارش به‌رغم تاکید بر تداوم آلودگی هوا در روز چهارشنبه(امروز)، معاون نظارت و پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران اعلام کرد که روز چهارشنبه هم خبری از تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا نیست!

این در حالی است که سخنگوی اورژانس تهران اعلام کرده است که طی 24ساعت گذشته ۲۶۳ بیمار قلبی و ۱۲۹ بیمار تنفسی به بیمارستان منتقل شده‌اند. حسن عباسی با اشاره به هوای آلوده این روزهای شهر تهران در توصیه‌ای به شهروندان گفت: گروه‌های در معرض خطر مانند کودکان و سالخوردگان و بیماران قلبی و تنفسی و خانم‌های باردار در صورت امکان در سطح شهر تردد نکنند و سایر افراد نیز از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.


یک ساله شدن بازداشت بابک زنجانی

آرمان در گزارشی با عنوان «زنجانی فراموش نمی‌شود» نوشته: یک سال شد، کسی فکر نمی‌کرد جوان میلیاردر بیش از یک ماه در زندان بماند اما او 12ماه مانده. پرونده آنقدر بالا و پایین داشت که هنوز نتیجه نهایی برای آن اعلام نشده است. بابک زنجانی اکنون یک چهره شناخته شده است و می‌توان ادعا کرد که نامش سالهای سال در تاریخ کشور زنده می‌ماند. ایستادگی او در برابر پیگیری‌ها هم موضوع قابل تاملی است چون ابتدا عنوان شد که او دو میلیارد بدهکار است اما به مرور این رقم تا 8 یا 9میلیارد هم رسید و مشخص شد که اموال دیگر از جمله املاک ارزشمندی هم دارد. زنجانی باید آنچه به نام پول نفت به نهادهای ذیربط نداده بود و رقمی که تعیین شده را بازگرداند اما آیا کاخ و ساختمان و ... که گفته می‌شود مالک آنهاست کفاف بدهی‌هایش را می‌دهد؟ اصلا کمی جزئی‌تر به این ماجرا نگاه شود. کسی یا نهادی حاضر به خریداری اموال اوست؟ احتمال اینکه اموال او در کوتاه مدت به فروش برسد بسیار کم است. طبق برخی برآوردها بابک زنجانی در نهایت قادر خواهد بود دو هزار میلیارد از بدهی‌های خود را بپردازد. مشخص نیست با توجه به اینکه او توانایی پرداخت کل بدهی‌هایش را ندارد باز در زندان خواهد ماند یا نهادهای مسئول تصمیمی دیگر برای او می‌گیرند. 9 دی پارسال بود که حجت الاسلام محسنی اژه ای خبر بازداشت میلیونر جوان را تایید کرد؛ میلیونری که نفت کشور را می‌فروخت و پول را بطور کامل به نهادهای مربوطه انتقال نمی‌داد. خودش باور نداشت چون چند ماه قبل دراین باره به ایسنا گفته بود: «این اتهامات همه‌ساخته افکاری است که هیچ کس دلیل و اثباتی برای آنها ندارد و هرکس هرطور که داغ‌ترمی‌تواند آن‌ها را عنوان می‌کند. خیلی از این اتهامات از سوی کسانی گفته شده که حتی اینجانب را یک‌بار هم ندیده‌اند وحتی یک بار هم از من درباره اتهام‌ها سوال نکرده‌اند. فقط در اخبار و رسانه‌ها نقل سفره‌ها شده‌ام و به میلیاردها دلار سوءاستفاده متهم می‌شوم.» هواپیما هم داشت و ماجراهای زیادی از این طیاره‌ها منتشر شد. نامهای بسیاری هم در پرونده او مطرح شد که رضا ضراب یکی از آنها بود اما او خودش شاکی و معتقد بود که بابک زنجانی با او هم صادق نبوده است بنابراین دیگر کمتر نامش در پرونده بابک زنجانی آمد. ویکی‌پدیا درباره او نوشته است: «براساس اظهارات بیژن نامدار زنگنه، نمایندگان مجلس و کمیسیون اصل۹۰، اتهامات وی بدهی بیش از دو و نیم میلیارد یورویی به وزارت نفت و بانک مرکزی و همچنین جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان است.» اما داستان ادامه دارد. عضو كمیسیون انرژی در خصوص آخرین اخبار پرونده بابک زنجانی گفت: این پرونده در مجمع دادستانی و قوه قضائیه با حضور وزارت اطلاعات و سپاه و وزارت نفت در حال بررسی است و مجلس نیز دنبال آن است که قضیه حتما پیگیری شود. موسوی‌نژاد در خصوص دلیل ادامه روند ساخت و سازهای پروژه‌های بابک زنجانی اظهار داشت: با توجه به اینکه این پروژه‌ها تولیدی بوده و بیکاری در پی دارد، نمی‌توان متوقف کرد. این نماینده مجلس یادآور شد: این پروژه‌ها در حال انجام است اما مدیریت آن با بابک زنجانی نیست و دستگاه قضا آن‌ها را مدیریت می‌کند کما اینکه در پروژه فساد سه‌ هزار میلیاردی نیز پروژه‌ها تعطیل نشد. محسنی‌اژه ای گفت: درخصوص پرونده نفتی دو اتفاق جدید رخ داده است. نکته اول اینکه مشخص شد این متهم در مقاطعی از سه شناسنامه استفاده می‌کرده است که این امر جرم و تخلف است. وقتی یک نفر همزمان چند شناسنامه با هویت مجعول داشته باشد و از آن استفاده کند، خود یک جرم و تخلف است. همچنین نوع کار هم مهم است.

اعتماد هم در مطلبی با عنوان «نگهداري بابك زنجاني در سلول ١٢ متري با يك چشمه توالت» نوشته: بابك زنجاني در يك سالگي بازداشتش چه شرايطي دارد؟ فارس در همين مورد نوشت: «اما خبرهايي هم درباره نحوه نگهداري اين فرد در زندان اوين از سوي برخي رسانه ها منتشر شده بود كه حكايت از آن داشت وي امكانات خاصي را در اختيار دارد. با توجه به اين اخبار به سراغ يكي از مسوولان دستگاه قضايي رفتيم تا از وي درباره اين شايعات پرس وجو كرده و آخرين اطلاعات را به دست بياوريم. اين مقام آگاه در پاسخ گفت: بابك زنجاني با توجه به قرار صادر شده تحويل زندان اوين شده است و در انفرادي به سر مي برد. وي ادامه داد: همه اتاق هاي نگهداري متهمان ١٢ متري است و يك چشمه توالت در آن قرار دارد تا براي فرد بازداشت شده مشكلي به وجود نيايد. اين مقام مسوول با رد اختصاص هرگونه امكانات ويژه به بابك زنجاني گفت: با اين فرد هم همچون ساير زندانيان و بازداشت شدگان رفتار مي شود. پس از اين اظهارنظر ها و اطلاعات به دست آمده بار ديگر محسني اژه يي، دادستان كل كشور در حاشيه همايش مديريت كيفيت خدمات ارايه شده از سوي ناجا در جمع خبرنگاران گفت: اين فرد به دولت بدهكار است. وي ادامه داد: تمام تلاش دستگاه قضايي كشور اين است كه پول ها به كشور بازگردد و اموال به خزانه برگردد. اما امروز آن هم پس از گذشت يك سال از دستگيري بابك زنجاني و انجام تحقيقات يك ساله از اين متهم مشخص شد همچنان وي در بازداشت به سر مي برد و قرار بازداشت اين متهم بار ديگر تمديد شده است.»


تفاهم دولت و مجلس؛ ادامه چالش در روزنامه‌ها

خراسان در مطلبی با عنوان «اقدام پسنديده 2 قوه» نوشته: دولت و مجلس درباره برداشت از صندوق توسعه ملي بيانيه مشترک دادند

پس از علني شدن اختلاف دولت و مجلس در موضوع برداشت از صندوق توسعه ملي، جلسه مشترک کميسيون برنامه و بودجه با نمايندگان دولت متشکل از وزير اقتصاد، رئيس کل بانک مرکزي، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، رئيس صندوق توسعه ملي و دادستان و معاونين ديوان محاسبات تشکيل شد و موضوع برداشت 4.1 ميليارد دلاري فروش نفت از صندوق توسعه مورد بررسي قرار گرفت و بيانيه مشترکي صادر کردند.

غلامرضا کاتب سخنگوي کميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر متن بيانيه مشترک کميسيون برنامه و بودجه و نمايندگان دولت که در اين جلسه به تصويب رسيده را به اين شرح قرائت کرد:

1- در تاريخ 26/12/92 مبلغ ياد شده از حساب توسعه ملي سند خورده است، به همين جهت اشتباه رخ داده است.

2- متعاقبا با تذکر ديوان محاسبات به بانک مرکزي سند ديگري صادر و اشتباه مذکور اصلاح مي گردد و مبلغ مذکور از منشاء درآمد نفت منظور شده است.

3- درآمد ناشي از آن صرف امور عمراني کشور شده و در جاي ديگري هزينه نشده است.

4- گزارش کميسيون برنامه و بودجه به استناد گزارش ديوان محاسبات خلاف واقع نبوده و کذبي در کار نبوده است.

5- رسيدگي به جزئيات در ديوان محاسبات کماکان ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که بيانيه مذکور به امضاي3 نماينده دولت، نوبخت ، طيب نيا و سيف و همچنين به امضاي 3نفر از اعضاي کميسيون برنامه و بودجه شامل توکلي، مصباحي مقدم و تاج گردون رسيده است.

اعتماد این تفاهم را «سند برائت دولت» نامیده و نوشته: ماجرا تمام نشده، رسيدگي ديوان محاسبات هنوز ادامه خواهد داشت. ديگر اما بهانه يي براي دعوا باقي نمانده، مجلس و دولت بيانيه مشترك دادند. اين يعني مخالفان دولت بايد به فكر بهانه هاي جديد باشند. برداشت از صندوق توسعه ملي با روايت نمايندگان مخالف خيلي فرق دارد. اين چيزي است كه در بيانيه مشترك نيامده، اما معني بيانيه همين است. هنوز گرد و خاك اختلافات نخوابيده بود كه ديروز بعدازظهر جلسه مشترك كميسيون برنامه و بودجه با نمايندگان دولت برگزار شد: همان كميسيوني كه برخي اعضايش معترضان اصلي اين ماجرا بودند. وزير اقتصاد، رييس كل بانك مركزي، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي، رييس صندوق توسعه ملي و دادستان و معاونين ديوان محاسبات مهمان آنها شدند تا نهايتا مشخص شود روايت ها از اين ماجرا چقدر با واقعيت انطباق داشته است. جلسه مشترك كارگر افتاد و خروجي آن شد بيانيه مشتركي كه حاضران آن را تهيه كردند: بيانيه يي كه غلامرضا كاتب، سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا آن را تشريح كرد: متني كوتاه و پنج ماده يي كه آبي شد بر آتش اختلافات دو هفته يي دولت و مجلس. بند اول آن بيان دليل اشتباه بود: «در تاريخ ٢٦/١٢/٩٢ مبلغ ياد شده از حساب توسعه ملي سند خورده است، به همين جهت اشتباه رخ داده است.» در بند دوم هم توضيح داده شده كه «متعاقبا با تذكر ديوان محاسبات به بانك مركزي سند ديگري صادر و اشتباه مذكور اصلاح مي شود و مبلغ مذكور از منشا درآمد نفت منظور شده است.» اما بند سوم چيزي است كه ديوان محاسبات هم به آن اعتراف كرده بود: «درآمد ناشي از آن صرف امور عمراني كشور شده و در جاي ديگري هزينه نشده است.» تا اينجاي كار همه چيز به نفع دولت پيش رفت. بند چهارم اما قدري شان مجلسي ها را حفظ كرده است: «گزارش كميسيون برنامه و بودجه به استناد گزارش ديوان محاسبات خلاف واقع نبوده و كذبي در كار نبوده است.» در آخر بيانيه مشترك دولت و مجلس درباره برداشت چهار ميليارد دلاري از صندوق توسعه ملي هم آمده است كه «رسيدگي به جزييات در ديوان محاسبات كماكان ادامه خواهد داشت.»

در مقابل رسالت سخنان وزیر سابق نفت را با عنوان «ميرکاظمي: ذخاير بانک مرکزي جايگزين برداشت 1/4 ميليارد دلاري صندوق شد» مورد توجه قرار داده و نوشته: رئيس کميسيون انرژي مجلس با بيان اينکه گزارش‌هاي صندوق توسعه ملي هر 2 ماه يک بار به هيئت امناي صندوق ارائه مي‌شود، گفت: وقتي اين منابع برداشت‌ شده از سرفصل صندوق توسعه ملي برگشت و ذخاير ارزي بانک مرکزي جايگزين آن شده که اين عمليات در گزارش منعکس نشده است.مسعود ميرکاظمي در گفتگو با فارس، درباره صحبت‌هاي رئيس سازمان بازرسي کل کشور مبني بر عدم برداشت 4/1 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي، اظهارداشت: در تاريخ 26 اسفند سال گذشته دولت 4/1 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي با مصوبه ستاد تدابير ويژه برداشت و 2/6 ميليارد دلار به حساب خزانه، 2 درصد بابت عيدانه سال قبل، 14/5 درصد سهم شرکت ملي نفت و20 درصد سهم را به صندوق توسعه ملي واريز مي‌کند.وي افزود: در تاريخ 30 فروردين 93 به دستور معاون ارزي بانک مرکزي اين سند از سرفصل صندوق توسعه ملي برگشت داده شده و به عنوان برداشت از ذخاير ارزي بانک مرکزي منظور مي‌شود، يعني برگشت از صندوق توسعه ملي و برداشت از ذخاير ارزي بانک مرکزي.ميرکاظمي با بيان اينکه ما از رئيس سازمان بازرسي توقع داريم اين اسناد را بررسي کند، گفت: برداشت اول از صندوق توسعه ملي بوده اما ذخاير ارزي بانک مرکزي جايگزين آن شده است.




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی