بازدید 2218

نگاهی به نقش میانجی گرانه عمان در حل بحران یمن

پایگاه خبری 24 امارات روز شنبه در گزارشی از احتمال توافق بین جنبش مقاومت مردمی انصارالله یمن با گروه اتئلاف تجاوز به این کشور به رهبری عربستان برای حل بحران یمن خبر داد.
کد خبر: ۵۰۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵ 30 May 2015
پایگاه خبری 24 امارات روز شنبه در گزارشی از احتمال توافق بین جنبش مقاومت مردمی انصارالله یمن با گروه اتئلاف تجاوز به این کشور به رهبری عربستان برای حل بحران یمن خبر داد.

به گزارش «تابناک»، این پایگاه خبری به نقل از منابع خبری و فعالان یمنی نوشت که اطلاعات رسیده حاکی از آن است که مسوولان گروه حوثی ها و هیات هایی که طی هفته گذشته به عمان رفت و آمد کرده اند، با مقامات گروه ائتلاف در مورد پایان دادن به بحران یمن به توافق نزدیک شده اند.

این پایگاه خبری در باره جزئیات طرح توافقنامه احتمالی در عمان نوشت: پایان دادن به جنگ کنونی ، آغاز گفت وگوی سیاسی با حضور همه طرفها و بدون استثناء کردن طرف دیگر، پذیرش تقسیم یمن به دو قسمت بجای شش قسمت در چارچوب تشکیل یک دولت فدرالی، تشکیل ارتش و دور کردن علی عبدالله صالح از ایفای هر نقش سیاسی در این کشور، از جمله محورهای این توافقنامه خواهد بود.

این توافقنامه نتیجه تلاش سخت عمان و نقش محتاطانه و عاقلانه در عدم مشارکت در عملیات ائتلاف به رهبری عربستان در حمله به یمن انجام شده و قرار است در نشستی با حضور همه طرف های درگیر از جمله جنبش انصارالله به امضا برسد.

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش مقاومت مردمی انصارالله یمن در این ارتباط گفته است که پیشنهادات و نظرات مختلف و فراوانی وجود دارد که در عمان با حضور طرف های منطقه ای و بین المللی و نیز موضوع جنگ در یمن در باره آنها بحث و تبادل نظر خواهد شد.

پایگاه خبری 24 همچنین افزود که گزارش منابع خبری منطقه حاکی از آن است که ظاهرا جنبش انصارالله با قطعنامه های شورای امنیت از جمله عقب نشینی از شهرها و به زمین گذاشتن اسلحه و بازگرداندن صحنه سیاسی به صنعا، موافق است.

ظاهرا این توافقنامه شروطی مثل عفو عمومی برای گروه حوثی ها از سوی منصور هادی، خارج شدن علی عبدالله صالح از یمن و عزیمت به کشور دیگر، تعهد گروه حوثی ها به تبدیل شدن به یک گروه سیاسی و ایفای نقش در صحنه سیاسی آینده یمن را مطرح کرده است .

در این توافقنامه بر بازنشستگی هر شخصیتی که در شعله ور شدن جنگ کنونی در یمن دست داشته اعم از افسران عالی رتبه نظامی ارتش یا وابسته به ارتش ملی این کشور تاکید شده است و درخواست گروه حوثی ها مبنی بر تقسیم یمن به دو منطقه بجای شش منطقه و تحت یک نظام فدرالی نیز در این توافقنامه مد نظر قرار خواهد گرفت.

طبق این گزارش، در این توافقنامه بر مفاد دوره انتقال قدرت پس از تسلیم شهرها و برگزاری انتخابات و بازسازی شهرهای یمن با حمایت کشورهای خلیج فارس و بین المللی تاکید شده و نشست گفت وگوهای ژنو نیز در مقدمه اجرای این توافقنامه خواهد بود.

سیاست های سلطان قابوس در عمان در سال های گذشته همواره بر عقلانیت و احتیاط بنا شده و در کمتر جاهایی از دیگر رهبران عرب شورای همکاری خلیج فارس که عمان نیز جزو شش شورای همکاری می باشد، تاثیر پذیرفته است.

پس از فرار عبد ربه منصور هادی از صنعا به عدن، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و البته به درخواست و سفارش عربستان، سفارتشان را به عدن در جنوب یمن منتقل کردند، اما عمان به عنوان عضو این شورا، کماکان سیاست های مستقلی از ریاض در یمن پیش گرفت و سفارت خود را در صنعا حفظ کرد.

سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان اخیرا در نامه ای به ملک سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان، جنگ کنونی این کشور علیه یمن را دام آمریکا برای عربستان و تجزیه آن دانست و خواستار توقف این جنگ شد.

سلطان قاموس و دیگر مقامات کشور عمان که در تنگه هرمز و در مسیر مهمترین مرکز عبور محموله های تجاری جهان قرار گرفته، همواره خود را متفاوت از دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس باور می کنند و این موضوع در جهت گیری ها و سیاست های متعادل این کشور دیده می شود.

عمانی ها بر خلاف سعودی ها، ایران را یک تهدید نمی بینند و به همین دلیل است که عمان از برنامه های عربستان برای ایجاد اتحادیه خلیج فارس، دوری می کند.

عمان تنها کشور عضو شواری همکاری خلیج فارس نیست که از سیاست خارجی عربستان پیروی نمی کند. قطر و حتی امارات نیز در برخی مسایل منطقه ای با ریاض هم نظر نبوده و و با این کشور اختلاف دارند.

کریستفر دیویدسن نویسنده کتاب 'بعد از شیوخ: فروپاشی امرا و شیوخ خلیج فارس' و استاد دانشگاه دورهام انگلیس می گوید، 'قابوس خود را در مسیر امنی قرار داده، به واسطه معاملات آمریکا در منطقه تبدیل شده، روابط ایران را گرم می کند و به صراحت می گوید که هیچ کاری با اتحادیه خلیج فارسی که عربستان حامی اش است، ندارد. وی باهوش ترین فرد در شورای همکاری است'.

عربستان سعودی از تلاش عمان برای نزدیکی روابط با ایران و همچنین از تصمیم این کشور در مخالفت آشکار با اتحادی صمیمی تر در شورای همکاری خلیج فارس که به دستیابی ریاض به موضعی قدرتمندتر در منطقه کمک می کند، نگران و ناراحت است، با این وجود، موضع گیری بی طرفانه عمان نقش کلیدی و یک میانجی منطقه ای را برای این کشور رقم زده است.

بن علوی وزیر خارجه عمان اخیرا و در راستای انتقاد از نقش های عجولانه و نابخردانه عربستان گفت: برخی می خواهند زمانی که دچار بحران شدند، شورای همکاری به مثابه سپری برای حفاظت از آنها عمل کند، اما این کمکی به پیشرفت شورای همکاری نمی کند، یا باید طبق سیاستی واقعی آن را توسعه دهیم و یا اینکه از آن خارج شویم.

سیاست های منطقی دولت عمان همچنین موجب شد که این کشور در گفت وگوهای هسته ای بین ایران و آمریکا نیز در مقطعی از زمان، نقش میانجی را ایفا نماید.

عمان اکنون نیز به دلیل عدم مشارکت و همراهی با عربستان در جنگ علیه یمن، به عنوان یک واسطه مورد قبول برای حل بحران یمن بین جنبش مقاومت مردمی انصارالله و دیگر گروه های درگیر با گروه ائتلاف به رهبری عربستان مطرح شده و تاحد زیادی نیز برای توافق بین آنها به موفقیت دست یافته که در صورت دستیابی به موفقیت، می تواند اهمیت نقش کلیدی و مثبت این کشور در منطقه را دوچندان نماید.


ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی