بازدید 36639
داستان شجاعتی که در میان مردم دست به دست می‌چرخد؛

آتش‌سوزی پتروشیمی با فداکاری کارگر جوان مهار و پنهان شد!

داستان فداکاری کارگر بختیاری موجب شد که مدیران پتروشیمی حقیقت مکتومِ آتش سوزی در مجتمع را بیان کرده و حتی درباره چگونگی وقوع و خسارات ‌ناشی از آن هم سخن بگویند؛ واکنشی که پدید‌ آورنده آن، فشار افکار عمومی و خیل پرسش هایی بود که دلیل پنهان کردن این فداکاری را می‌پرسند.
کد خبر: ۵۱۴۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹ 05 July 2015
مهار آتش سوزی در مجتمعی که با گازهای مشتعل شونده سر و کار دارد، یعنی مقابله با خطری که می‌تواند جان عده بسیاری را گرفته و ضرر و زیان بسیاری متوجه کشورمان کند؛ با این حساب، بهتر می‌توان به اهمیت کار کسانی که آتش را با فداکاری مهار کرده‌اند، پی برد.

به گزارش «تابناک»، در یکی دو روز اخیر، خبری در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌چرخد و منتشر می‌شود که داستان فداکاری یک کارگر است؛ فداکاری کارگر جوان بختیاری که وقتی یکی از واحدهای پتروشیمی مارون ماهشهر در روزهای گذشته آتش گرفت، در بطن ماجرا بود و با شجاعت وصف ناشدنی، مانع از رقم خوردن اتفاقات تلخ فراوان شد.

«شهرام محمدی» به آتش زد و به شیر فلکه رسید و آن را بست تا مانع از گسترش آتش شود و بدین ترتیب جان خیلی ها را نجات داد اما خودش سوخت تا برای مداوا به اورژانس مجتمع و از آنجا به بیمارستان صنایع پتروشیمی در شهرک بعثت منتقل ‌و بعد برای مداوا به بیمارستان چمران در پایتخت اعزام شود.

غلامرضا کشکولي، دبير ستاد مديريت بحران سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي در تشریح این حادثه گفت: ساعت 15 و 45 دقيقه سه شنبه، نهم تيرماه هنگام رفع گرفتگي يکي از خطوط مسدود شده واحد HD پتروشيمي مارون، حادثه آتش سوزي به دليل نشت گاز به وقوع پيوست. بلافاصله گروه آتش نشاني آماده به کار در محل کار تعميرات و همچنين تيم اعزامي از سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي وارد عمل شدند و اين آتش سوزي مهار شد. در اين سانحه، «شهرام محمدي» از کارکنان بهره برداري دچار سوختگي و بلافاصله براي درمان اعزام شد.
عجیب اینکه همه این اتفاقات در حالی رخ داد که هنوز خبر وقوع آتش سوزی در پتروشیمی منتشر نشده بود و برخی سعی در پنهان کردنش داشتند؛ خبری که با پنهان کردنش، خبر فداکاری کارگر جوان بختیاری ـ که اهل روستای کول فرح شهرستان ایذه استان خوزستان است ـ هم از روایت رسمی جا ماند تا در شبکه های اجتماعی دست به دست بچرخد و موجب شود ‌مسئولان رخدادن حادثه را تأیید کرده و اعلام موضع کنند.

صلاحت پور، مدیر روابط عمومی پتروشیمی مارون در این باره به ایرنا گفت: گاز هگزان قابل اشتعال و انفجار است و لوله لاین به دلیل فرآیندهایی که پیش می‌آید و نیز ترکیبات شیمیایی مسدود می‌شود. در زمان مسدود شدن، شیرهای قبل و بعد از مسیر توسط مسئولان مربوطه بسته می‌شوند و جایی که اتصال دارد باز شده و با رعایت مسائل ایمنی، انسداد آن رفع می‌شود.

وی افزود: لحظه‌ای که کارگر شیر را باز می‌کرد، حد فاصل شیر بسته شده تا نقطه انسداد حاوی گاز حبس شده بود که در لحظه آزاد شدن به علت گرمای هوا و برخی عوامل محیطی مشتعل شد؛ پس از این حادثه همه همکاران فداکاری می‌کنند تا جلوی آتش سوزی گرفته شود که در این بین یکی از کارگران دچار سوختگی ۵۰ درصدی ‌و بلا‌فاصله برای مداوا به بیمارستان منتقل می‌شود که هم اینک تحت مداواست.

صلاحت پور درباره خسارات وارد‌ه این رویداد گفت: در این آتش سوزی تجهیزات جزیی کارخانه شامل کابل‌های برق و ابزار دقیق دچار سوختگی شد که مرمت آن شروع شده است؛ با این اقدامات تا پایان هفته واحد پلی اتیلن سنگین پتروشیمی مارون وارد مدار می شود. [علاوه بر آن] در جریان این حادثه یک دستگاه جرثقیل نیز دچار آتش سوزی شد.

بدین ترتیب داستان فداکاری کارگر بختیاری موجب می‌شود که مدیران پتروشیمی حقیقت مکتومِ آتش سوزی در مجتمع را بیان کرده و حتی درباره چگونگی وقوع و خسارت های ناشی از آن هم سخن بگویند؛ بماند که هنوز نمی‌دانیم چرا داستان چنین فداکاری بزرگی را پنهان کرده بودند؟ آیا جز جانفشانی این کارگر که می‌تواند الگو قرار گیرد، آتش سوزی رخ داده نقطه مثبت دیگری داشت؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۷۷
انتشار یافته: ۶۲
درود بر شرف این جوان فداکار
آفرین بر این جوان غیور بختیاری(ایذه ای) که قطعا"مصداق ایثار و از جان گذشتگی می باشد. و نقشش شبیه دهقان فداکار بوده.
محل تخیله شده را باید بانیتروژن اینرت میکردن بعد ااکسیژن فری یا اوتو میکردن بعد اقدام به باز کردن شیر میکردن یه چیز بسیار ساده
احتمالا برای سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت خودشان .
کاش یک نشان افتخار داشتیم تو مملکت به ایشان اهدا میکردیم
تابناک عزیز از اینکه فداکاری یکی از همکارانمان را اطلاع رسانی کردی بسیار متشکریم. در پتروشیمی خیلی خیلی چیزا هست که پنهان است و آشکار کردن آنها کمی همت و شجاعت میخواهد...
صنعت همیشه ابستن حوادث بزرگ است امید است این شرکت ضمن تقدیر از این جوان رشید بختیاری در رسانه ملی با اهدا جایزه نفیس این روحیه ایثار و فداکاری را در قشر صنعتگر مملکت زنده نگه دارند
درود بر ايرانيان واقعي كه جان خود را فداي هم نوعان خود ميكند و عده اي فقط براي چاپيدن مردم آمده اند
بیائیم در این شبهای عزیز خدا برای سلامتی شهرام محمدی عزیز دعا کنیم. چون وضعیت جسمی ایشان وخیم است. دعا کنیم تا خداوند سلامتی اش را برگرداند و این عزیز با سلامتی پیش همسر و فرزندانش برگردد.
ای کاش تابناک گزارش جامعی از وضعیت سلامت ایشان تهیه و منتشر می کرد.
خدا رحمت کند پدر . مادر این شیر بختیاری رو و انشاالله هر چه زودتر خودشان بهبودیشون رو بدست بیاورند.
بشکنداین دست که نمک ندارد
وای بر اون مسئولینی که قصد کتمان این قضیه رو داشتند،این آدم ها جواب خدا رو چطوری میتونند بدهند؟
آیا اصلا دین و ایمونی دارند؟آیا اگر دین هم ندارند حداقل انسان هستند؟من که فکر میکنم پول ها و حقوق های باد آورده ای که از قبل زحمت همین کارگران بدست میارند و چیزی دست خود کارگران رو نمیگیره ،نمیذاره که اونها لحظه ای به انسانیت فکر کنند .
کارکنان رسمی همیشه زیر باد کولر لم میدن و تز ناشتا میدن .بدبختی و کار و عرق و سوختن را پیمانکار و نیروش میکشه.سواد زیر کولری ها اندازه یه جلبک نیست
اگر جای دولت بودم تا آخر عمرش از او حمایت میکردم و مجسمه ای از او در میدانی از شهر میساختم
بايد آفرين به غيرت ايراني و بختياري بودنت گفت كار شما همانند كاري بود كه همه شهدا براي ايران عزيزمون انجام دادند ولي افسوس قدر شناس نبوديم ونيستيم چه ما وچه مسعولين
يعني شجاعت مسئولان اندازه شجاعت آن بختياري هم نبود.
مسئولان بي مسئول
درود به شرف و معرفت این کارگر
عاقبت استفاده از جنس چینی و هندی این میشه
آفرین به هموطن شجاعم .باید به ایشان مدال شجاعت و پاداشی در خور فداکاریش داده شود.
بجای درمان و تجلیل از ایشون باز ببرین پولها رو بدین به فوتبالیستها !!!!
به نظر من در زندگی ما نباید اگر آتش سوزی شد و کارگرمان آن را خاموش کرد آن را کتمان کنیم.
ياد دهقان فداكار افتادم!......ولي خداييش شهرام محمدي رو جاش تو كتابا بنويسيد.....اون پيراهنش رو اتش زد اين خودشو!!!!........

آرزوي بهبود هرچه سريعتر ايشان رو از ته دل داريم.
شاید اگر در جای دیگری از کشور این اتفاق میافتاد تا آب و تاب و به تفصیل در همه رسانه ها بهش پرداخته میشد
درود بر شرفش
یکی از دلایل مسئولین برای فیلتر کردن شبکه های اجتماعی همینه دیگه
بازم زورش اومده حقیقت ماجرا رو بگه و از فداکاری این هموطن چیزی نگفته...
اين حادثه يك اتفاق معمول در صنايع پتروشيمي كه با هگزان سروكار دارند محسوب مي شود.دليلي براي بزرگ نمايي ماجرا نيست.اون كارگر هم بر اثر بي احتياطي خودشان دچار سوختگي شده اند.
بنازم ايل بختياري
دل ادم از این همه بی تفاوتی می سوزد.
به وجود چنین جوانان فداکاری افتخار می کنیم. امیدواریم با تأمین کامل هزینه های درمانی ایشان و قدردانی متناسب عملکرد وی، این روحیه در دیگران نیز تقویت گردد.
حقیقت چیز دیگریست برادر خبرنگار
بخصوص در مورد
فداکار بختیار
آتش سوزی
خسارت
بعنوان یک خبرگذاری نباید هر چرت و پرتی را منعکس کنید .مگر هر جا اتفاقی می افتد مسئولان باید در بوق و کرنا ان را اعلام کنند که مسئولین این شرکت نکرند؟چه پنهان کاری؟ چه فداکاری؟
آفرین بر غیرت و حس مسوولیت پذیری این هموطن فداکار. امیدوارم در پناه حق، سلامتی ایشان برقرار گردد و بهبود یابد.
به افتخار دلیر مرد ایذه ای بختیاری کلاه از سر برمیداریم و دست میزنیم
شاید اگر در جای دیگری از کشور این اتفاق میافتاد تا آب و تاب و به تفصیل در همه رسانه ها بهش پرداخته میشد
درود بر شرفش
اگه به همچین گزارشی رو تو سایت های خارجی خونده بودم تعجب نمی کردم . فداکاری چیه ؟ کاش از چند نفر که اونجا کار میکنن می پرسیدین بعد قضاوت می کردین.
این اتفاق به علت اشتباه واضح خود نفر اتفاق افتاده که باعث توقف چندین روزه واحد شده است .
من خودم جز کارکنان این واحد هستم . بهتر است در چنین مواقعی قبل ازتهیه گزارش از نظرات کارشناسان فنی نیز استفاده کنید .
...
کارگران در همه جا مظلوم واقع میشوند ....
کجاش فداکاری بود؟ بزرگنمایی کردن
خدا قوت جوان شجاع
با درود به این هم وطن فداکار باید بگویم که در صنایع نفت و پتروشیمی از این کارها زیاد اتفاق می افتد که کسی هم متوجه نمیشود چند وقت پیش در پتروشیمی بندر امام نیز همچین اتفاقی افتاد که یکی از همکاران با شجاعت رفت و شیر مربوطه را در میان آتش بست البته فیلمشم بچه ها گرفتند و از یک فاجعه پیشگیری کرد .
مهم حفظ سمت با هر قيمتي است
احسنت به این جوان شجاع
خدا حفظش کنه
پتروشیمی مارون از بی مدیریتی عدم توجه مشکلات کارگران بسیار در مضیغه و عذاب است لطفا مسولین وزارت نفت و سهامداران عمده مانند وزارت دفاع و تامین اجتماعی رسیدگی کنند
حداقل پاداش اين كارگر فداكار بعد از درمان، بازنشستگي با 35 روز حقوق بالا ميباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
فقط همین ؟
نصف بدنش سوخته دیگه خوب نمیشه فقط 35 روز ؟
اول بیارنش ماه عسل معروف شه
تو اخبار باهاش مصاحبه کنند
ماشین و خونه هم بخاطر شجاعتش بدند
احسنت به همچین دلاوری.
جوانان بختياري وخوزستاني درهمه عرصه هاي كشور ازخود گذشتگي وايثار زيادي نشان دادند نمونه ان درزمان جنگ در يكي از همين پتروشيمي هاي ماهشهراتفاق افتاده و جطور يك جوان چند بمب عمل نكرده را از دل تاسيسات مجتمع بيرون اورد تا اسيبي به مجتمع كه از سرمايه هاي ملي ميباشد وارد نشود كه بعدا با ارسال نوار فيلم به حضورتان ارسال خواهد شد
زنده باد هموطن نازنین بختیاری
کاش تو شهرهای دیگه خصوصا استانهای شمالی بود می دیدین چطور تو بوق و کرنا می کردن این قضییه رو
براي اين فداكاري بايد قدرداني درست و كاملي از او بشود
جناب روابط عمومی!اگه همه همکاران شما فداکاری کردند تا جلوی آتش سوزی گرفته بشه پس چرا فقط یکی از کارگران دچار سوختگی ۵۰ درصدی شده!!!
آفرين به اين كارگر دلاور! بايد اعتراف كنم سواي ايثارگري قابل تقديرش مديريت بحران را با كنترل هواس و هوشش به خوبي به نمايش گذاشته كه اين نبوغ شامل حال هر كسي نمي شود! آفرين بر تو پاسدار خوب ميهنم! سلام بر تو! مراتب سپاس و احترام و قدرداني ام را به عنوان يك هموطن جانانه تقديمت مي كنم! دست مريزاد و مرحبا! اي دلاور و شير ميهنم!
الا ملك ايران بزي جاودان!
اميدوارم حال تو پس از اين به از تمام سالهاي عمرت باشد اي جهادگر تواناي كشورم! در پناه حق باشي! انشاءا...
این فداکاری ها رو نشر بدید همه بدونن بازم میشه توو این خاک مقدس مرد پیدا کرد
نادیده گرفتن و سرپوش گذاشتن بر روی چنین حوادثی به حوادث بزرگتر بعدی فرصت رخداد خواهد،
تاز ه آقای مدیر فرمایش فرمودن همه فداکاری کردن واصلا اسمی از آن کارگر بدبخت بمیان نیامده. بقول معروف توبه دریابیانداز گرماهی نداند خالق میداند. قهرمان زنده باشی
امدی جانم ولی حالا چرا
این خبر مربوط به نهم هست الان باید درج میشد
باز به معرفت شما که درج کردی بقیه که هیچی
بنده خدا با بالای پنجاه درصد سوختگی و از خود گذشتگی به این بزرگی کسی این خبر رو منتشر نکرد
امیدوارم این پهلوان (شهرام محمدی) زنده بمونن ، برای زنده موندن و مداوای کاملش دعا کنید
آقای مدیر چرا از این گارگر فداکار نامی نبردید و فقط گفتید آن را فوری به بیمارستان فرستادید. والله هر عابر پیاده ای هم بو د این کار را میکرد.ترس از خدا به ز بنده خدا.
به نام خدا
بنده به عنوان يكي از بستگان اين جوان اكر چه از نظر نكات ايمني وجود انتقاداتي را وارد ميدانم اما بايد اعتراف نمود كه تا اين لحظه مسئولين محترم مارون مساعدتهايي ارزنده اي در جهت درمان ايشان داشته اند كه جاي تقدير دارد. اسحاق غلامزاده
درود بر شرافت مردان پاک ایران زمین و بختیاریهای عزیز
شهرام محمدی یک قهرمان ملی است خداوند شفایش دهد
درود برلران متعب شجاع که جگر شىر دارن
درود قهرمان
افرین بر این غیور مرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی