بازدید 2959

دیدگاه عمان درباره توافق هسته‌ای ایران

کد خبر: ۵۱۷۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸ 15 July 2015
وزیر خارجه عُمان «جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران» را سبک جدیدی از دیپلماسی آرام توصیف کرد.

به گزارش «تابناک»، «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عُمان «جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران» را تبریک گفت و آن را سبک جدیدی از دیپلماسی آرام و دقیق خواند.

بن علوی به تلویزیون رسمی این کشور گفت جمع‌بندی مذاکرات ایران و ۵+۱ مراحل مختلفی را طی کرد که هدف برخی از آنها اعتمادسازی بین طرفین بود . این مراحل با نگرانی متبادل بین طرفین همراه بود اما از سال گذشته احساس نگرانی و شک به مواضع مثبت برای ورود به مذاکرات فنی و سپس ارتباط آن به رویکردهای سیاسی تبدیل شد.

وی در ادامه گفت: این توافق مرحله جدیدی برای فرهنگ صلح و آشتی میان تمام کشورها در منطقه و خارج از منطقه را تاسیس کرد و به دنبال آنیم که ما اعضای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) شریک فرهنگ صلح با دیگران باشیم. در پایان امسال (۲۰۱۵)   رایزنی‌‌هایی   مستقیم میان اعضای شورای همکاری و ایران و دیگر طرف‌ها برای تثبیت تفکر صلح و آرامش در این منطقه مهم جهان انجام خواهد شد.

بن علوی در ادامه به نقش عمان در این مذاکرات اشاره کرد و گفت: این عملیات (میزبانی عمان برای مذاکرات) در راستای روابط متمایز مسقط با تمامی اطراف برای تاسیس یک مرحله از توافق بر اساس اعتماد بین طرف‌ها انجام شد و بدون اعتماد ممکن نبود.

وزیر خارجه عمان تصریح کرد: معتقدم که آغازی برای تحرکات سیاسی بین‌المللی برای حل تمام مسائل در منطقه و خارج آن وجود دارد اما برای چگونگی تعامل با این مسائل به صبر نیاز است . باید یک گفت‌وگوی سیاسی و دیپلماتیک با مشارکت تمامی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف حل مسائل دیگر مانند عراق، سوریه، یمن و فلسطین آغاز شود  تا بر اساس اصل اعتمادسازی این مسائل نیز حل و فصل شود.


بن علوی سپس گفت: این توافق با تمام تفاصیل آن نسبت به دیگر توافق‌ها از جنگ جهانی اول متفاوت بود و سبک جدیدی از دیپلماسی آرام و دقیق در تمام موضوعات است و اینکه به سمت جهانی متفاوت گام برمی‌داریم که مکانی برای لغزش وجود ندارد بلکه بالعکس مکانی برای همزیستی و کار در راستای منافع مشترک است و من معتقدم که توافق مذکور این مسیر را خواهد پیمود.

ایران و گروه موسوم به 1+5 روز سه‌شنبه (دیروز) مفاد توافقی را نهایی کردند که تا اجرایی شدن باید چند مرحله از جمله تائید از سوی نهادهای قانونگذاری کشورها را پشت سر بگذارد.


فارس
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی