بازدید 2189

ريابکوف: ذخاير مازاد اورانيوم کمتر غني شده ايران مي‌تواند در قزاقستان ذخيره شود

بنا به گفته سرگئی ریابکوف ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده مازاد ایران که این کشور مجاز به حفظ آن نیست ممکن است به قزاقستان منتقل و در کارخانه متالورژی (فلزشناسی) اولبا Ulba که میزبان بانک هسته ای بین المللی خواهد بود ذخیره شود.
کد خبر: ۵۲۵۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱ 18 August 2015
خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد ذخایر مازاد اورانیوم کمتر غنی شده ایران می تواند در بانک هسته ای بین المللی ذخیره شود که هم اکنون درحال راه اندازی در خاک قزاقستان است.

توافق برسر برنامه هسته ای ایران سرانجام اواسط ماه ژوئیه در وین پایتخت اتریش به دست آمد. ایران موافقت کرد تعداد سانتریفوژها و میزان ذخایر اورانیوم خود را در ازای لغو تحریم های غرب علیه این کشور کاهش دهد، تحریم هایی که سال هاست اقتصاد ایران را فلج کرده است.

براساس این موافقتنامه 109 صفحه ای همچنین ایران در معرض بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار خواهد گرفت و آژانس می‌بایست پایبندی ایران را به مفاد موافقتنامه راستی آزمایی کند. در صورتی که هرگونه نقض موافقتنامه مشاهد شود، تحریم ها علیه ایران به روال سابق بازخواهد گشت.

بر اساس این موافقتنامه ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده فعلی ایران تا 98 درصد کاهش خواهد یافت و بنا به گفته سرگئی ریابکوف ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده مازاد ایران که این کشور مجاز به حفظ آن نیست ممکن است به قزاقستان منتقل و در کارخانه متالورژی (فلزشناسی) اولبا Ulba که میزبان بانک هسته ای بین المللی خواهد بود ذخیره شود.

ریابکوف تصریح کرد تصمیم گرفته شده است اورانیوم مازاد (ایران) که حدود هشت تن است در ازای اورانیوم طبیعی،‌ به روسیه تحویل داده شود.

وی درباره استفاده بیشتر از اورانیوم کمتر غنی شده دریافتی از ایران گفت در حال بررسی انتخاب بانک هسته ای وابسته به آژانس بین المللی انرژی اتمی در قزاقستان برای ذخیره سازی اورانیوم ایران در آینده هستیم.

ریابکوف افزود: «من نمی توانم تایید کنم که این گزینه، نخستین گزینه است اما ما آن را رد نمی کنیم.»

بانک سوخت هسته‌ای اساسا امکان دسترسی کشورها را به اورانیوم کمتر غنی شده فراهم می کند تا آنها تاسیسات غنی سازی برای خودشان نسازند و به این ترتیب خطر استفاده از چنین تاسیساتی نه تنها برای اهداف صلح آمیز بلکه برای ساخت سلاح هسته ای کاهش یابد.

گفته می شود بانک هسته ای در قزاقستان قادر به ذخیره سازی 90 تن اورانیوم کمتر غنی شده است که برای راه اندازی یک رئاکتور آب سبک هزار مگاواتی کافی است.

این بانک هسته ای اورانیوم را از طریق مناقصه علنی خریداری می کند و سال 2017 کار خود را آغاز خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل