بازدید 23593
خوانده می‌شوید؛

آیا ما ایرانی‌ها ملتی احساساتی و هیجانی هستیم؟

کنت دوگبینو، سیاست مداری که در قرن نوزدهم در دربار ناصرالدین شاه بود و در آنجا مشاهدات خود را ثبت کرده، بر این باور است مردم ایران و شبه قاره هند در آن زمان از جمله کسانی هستند که می‌شود آنها را با یک سخنرانی و دعوای ساختگی در جمع هزاران، هزار به میدان کشید. این روایت یک غریبه از جامعه ایرانی است؛ روایتی که موافقان و مخالفان بسیاری دارد.
کد خبر: ۵۲۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 31 August 2015
کنت دوگبینو، سیاست مداری که در قرن نوزدهم در دربار ناصرالدین شاه بود و در آنجا مشاهدات خود را ثبت کرده، بر این باور است مردم ایران و شبه قاره هند در آن زمان از جمله کسانی هستند که می‌شود آنها را با یک سخنرانی و دعوای ساختگی در جمع هزاران، هزار به میدان کشید. این روایت یک غریبه از جامعه ایرانی است؛ روایتی که موافقان و مخالفان بسیاری دارد.

بسیاری معتقدند هیجان و احساس در رفتار و عملکرد مردم ایران، خصوصا در واکنش‌های سیاسی‌شان بسیار تأثیرگذار است و می‌شود با یک سخنرانی، میتینگ و جو سیاسی خاص، آن‌ها را با خود هم‌نظر کرد. بسیاری اتفاقات و رخدادهای سیاسی را بر این مدار تحلیل می‌کنند و با همین رویکرد است که از پیروزی کاندیداهای انتخاباتی تا شادی‌های اخیر خیابانی، مردم را حاصل این رفتار احساسی می‌دانند و نه منطقی. بر اساس گفتار این دسته، مردم ایران چندان دیدگاه مشخص سیاسی ندارند و بر اساس جو تبلیغاتی موجود تصمیم‌گیری می‌کنند و دست با عمل سیاسی می‌زنند و همین مسأله هم به سیاستمداران این امکان را می‌دهد تا با تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی مردم را همراه خواسته‌های خودشان کنند.

منتقدان این نظریه اما معتقدند نگاه این‌چنینی به مردم ایران، نگاهی تحقیرآمیز و به دور از انصاف است و مردم رشید و آگاه ایران، بر مدار منطق و نه با نگاه احساسی دست به کار می‌شوند و اینکه شاید شور و هیجان در عملکردشان دیده شود؛ اما آنچه پی‌رنگ عمل سیاسی مردم را تشکیل می‌دهد، عقل و منطق است.

ریشه‌های این دعوای قدیمی را شاید بتوان در تحلیل رفتار مردم در یکی، دو سال اخیر خصوصا بعد از شادی‌های خیابانی حاصل از توافق هسته‌ای دید که صف‌آرایی موافقان و مخالفان زیادی را به همراه داشته است.

خوانده می‌شوید امروز تابناک به این موضوع اختصاص دارد. اینکه:

* آیا ما ایرانی‌ها ملتی احساساتی و هیجانی هستیم؟
* آیا کنشگری سیاسی مردم ما بر پایه احساس است یا منطق؟
* اساسا اینکه مردمی احساساتی با مسائل، خصوصا مسائل سیاسی برخورد کنند خوب است یا خیر؟
* اگر ما مردمی احساساتی هستیم، راهکارتان برای برون رفت از این ماجرا چیست؟

نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۱۱۰
فوق العاده در تمامي امور اعم از سياسي و اجتماعيو اقتصادي و... احساساتي و به اصطلاح جو گير هستيم
پاسخ ها
سپهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
ما در کلیه امور احساساتی عمل میکنیم
مخصوصا در انتخابات تنها به گفتار آقایان دقت میکنیم نه سابقه و عملکرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
ميشه گفت تو جو گير شدن هم ما ركورررررررررررررررد زديم.
بچه مسلمون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
.
ما و اح ساسات؟!
ساسات ما رو نكشن صبح ميگيم درود بر مصدق عصر ميگيم مرگ بر مصدق!

علاج كار هم اصلاح سيستم تربيتي از همون بچگي هست كه بجاي اينكه تو مدارسمون صبح بچه ها رو بصف كنن و بگن چنان فرياد مرگ بر آمريكا بكشيد كه تو واشنگتن شنيده بشه، بهشون ياد بدن چنان كشوري بسازن كه بدخواهاش مرگ خودشونو آرزو كنن.

افتاد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
منم موافقم.
بسیار احساساتی هستیم.
و گاهی هم جوگیر
کي گفته ما احساساتي هستيم؟
بهش بگو بلند شه بياد اينجا اگه راست ميگه تو صورت من اينو بگه
به خاک سياه مي زنمش
بيخود کرده
ما آخر عقل و منطقيم
زيادي هم حرف بزني با قمه خط خطي مي کنمت!

مفهوم شد؟

خخخخخخخخخخخخخخخخخ
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
تازه اگه از مسئولینمونم انتقاد کنی که دیگه هیچ!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
آخر منطقی بابا ! :)
خلاصه حرف شما اینه که اگر بر خلاف نظرات سیاسی بالایی ها عمل کنیم احساساتیه
اگر در راستای خواسته های شما باشه منطقیه

که خیال خامه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
طرف زمان ناصرالدین شاه اینو گفته، بیچاره خیلی وقته مرده، پس الان هیچ منظوری هم از حرفشنمیتونه داشته باشه. شما خودت رو ناراحت نکن.
بله ما احساساتی هستیم.
باید درس روش تحقیق در دوره دبیرستان و کارشناسی به تناسب اضافه شود.

باید در تلویزیون به مردم آموزش داده شود اولا آمارهای معتبر را از کجا بدست آورند ثانیا چگونه آمار را مبنا و معیار قضاوت قرار دهند.

کلا نیاز به کمی سازی قضاوت و فاصله گیری از کلیات داریم. این اشکال عمده دانشجویان ایرانی هنگام دفاع از پایان نامه شان است.

مثلا می توان گفت اگر وضعیت کیفیت خودرو از این عدد به این عدد رسید بنده به این دولت رای خواهم داد!!!!
احساساتی بودن در حد معقول عادی هست بلاخره انسانیم
اما امان از افراط !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
ما مردمی افراطی هستیم نه احساسی.... مشکل هم همین جاست. کمتر عقلانیت در رفتارمان دیده می شود بیشتر درگیر احساسات خود هستیم ان هم احساسات زودگذر
اگر منظورت جو گیر هست بله 99% هممون حتی خودم هم میگم جو میگیرتمون
تو همه مسائل هم همینه
مثال همین کمپین خودرو
مردم نمیخرن یهو ایرانخودسر میاد طرح میزنه 10 تومن بدین الباقی از دم قسط جو میگیره میریزن 5 تا 5 تا ماشین میخرن :دی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
البته از اون وریش هم هست
علت تشکیل این کمپین هم به خاطر هموین جوگیر شدنه
آخه یه نیگاه بندازین ببینین اگه خودرویی مناسبتر با این قیمت توی کشور هست بدون هیچگونه سرو صدایی برید بخرید ولی اگه نیست ساکت و آروم بشینید آش تونو بخورین
دیگه کمپین درست کردنتون چیه؟!!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
همین کمپین هم نشون از جوگیر شدن مردمه. به قول دوستمون اگه تصمیم معقولانه این باشه که خودرو بی کیفیت با قیمت بالا نباید خرید دیگه چرا باید کمپین راه انداخت. البته من اصلا اعتقاد ندارم مردم با کمپین همراه شدن مشکل پوله قدرت خرید مردم پایین اومده وگرنه 10تا 10تا میگرفتن
قبلا بودیم. الان هم بدتر شدیم. کلا جو گیریم و بیشتر حس می کنیم تا فکر.
ما خودمون هم ضرب المثل داریم:بایه مویز گرمیمون مییکنه با یه غوره سردی.
ما با کنت موافقم
اگر احساسی نبودیم یارانه ایی که محمود کبیر با خون دل به مردم می داد را احساسی قطع نمی کردیم
پاسخ ها
احمدی نژاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
عزیزم زینال جون خیلی یار باوفایی هستی
از همه یارام تنها تو برام موندی
احمدی نژاد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
محمود کبیر یا محمود کویر؟!
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
بله دوست من.انقد احساسی هستیم که تو یه روز خدمات احمدی نزادو فراموش کردیم و یادمون رفت.فردا این ریس جمهورم میبینیم باهم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
محمود کبیر ؟ !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
کبیر؟!!!!!!!!!!!!!!!! یا به قول دوستمون کویر
درسته مامردم ایران خیلی سریع احساسی میشیم ونظر می دهیم بدون در نظر گرفتن منطق ومنافع شخصی وجمعی
احساساتي و هيجاني بودن به خودي خود بد يا خوب نيس بستگي به شرايط استفاده از اين غريزه فطري دارد. مي توان در تصميم گيريهاي درست و منطقي با چاشني احساسات و هيجانات با انرژي بيشتري به هدف زد و البته بر عكسشم صادق هست و ويرانگر....
در كنشگري سياسي مردم نيز تا جائيكه به تبعيت از رهبران توانمند مثل حضرت امام و رهبر معظم انقلاب توام باشد، منطقي بوده و غليان هيجان رسيدن به مقصود را تسهيل تر خواهد كرد...
مردم جامعه اي كه احساسات خود را به موقع خرج نمي كنند در آينده اي نه چندان دور گرفتار حكمرانان بي احساس خواهند شد كه هر اقدامي را با منطق بي احساس خود محاسبه مي كند و دچار غرور كاذب و تبعات پايان ناپذير آن خواهد بود. نمونه هاي بارز اين مورد در همسايگي ما وجود دارد.
زنده باد منطق توام با احساس،‌ و هيجان همراه با عقل و درايت.
من فکر می کنم احساساتی بودن یا جو گیر شدن ما تماما ریشه دارد در میزان مطالعه ما که خیلی خیلی پایین تر از احداقل های تعریف شده در ستانداردهای جهانی است لذا اگر کسی چیزی بگوید که به مذاقمان خوش بیاید، آن را پر رنگ کرده و بدون فکر به آن دامن می زنیم...
نمي توان انتظار داشت ايرانيان احساساتي نباشند زيراكه بين نظري كه مردم و تصميمات سياسي يك خلا از نهادهاي كاركردي وجود دارد مثل احزاب مثل تشكلهاي اجتماعي و سياسي كه بخاطر امنيتي بودن هماره اين كشور از آن جلوگيري شده براي همين هيچ موقع نظرات مردم صيقل نمي خوره و در مقابل نظرات مخالف در تشكلها نمي ايسته و درجه اعتبارش و نميسنجه براي همين اُسلوب روش شناسي بحث و نظر ومنطق در ذهن ايرانيان نهادينه نميشود پس تنها اُسلوب كاربردي ايرانيان براي انتخاب تصميم خامترين اُسلوب يعني احساسات است
مردمی جوگیر
فوق جو گیر
خداییش ما هیچ برتری برهیچ ملتی تو دنیا نداریم اگه کلاه مون را قاضی کنیم.الا در منفیات !!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
شما از اسمت معلومه که حرفات چقدر منطقی و علمیه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
اسمت نشون میده چی هستی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
هنر نزد ایرانیان است و بس !
ناشناس
| Belgium |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
تو نداری
زیرا بی هویتی و میهن نداری و در سرشماری ایرانیان نیسیتی
در ضمن شما به چند کشور رفتی و امار چه شاخصی رو داری که می گویید برتری نداریم

والله من چندین کشور اروپاتی رفتم و هزار بد و خوب دیدم
و برتری های خودمون را و همچنین کمبودها را دیدم
شما با مردم چند کشور دو خور بودی
اخرش ترکیه دیگه
ایران

75 میلیون انسان احساسی دارد و

75 میلیون سیاستمدار و
75 میلیون اقتصاددان و

75 میلیون همه چیز دان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
و 75 میلیون فیلسوف و 75 میلیون دانشمند
قطعا نمیتوان همه مردم را با یک چوب راند اما رفتار جمعی غالب مردم جامعه ایران که رای ونظرشان تاثیر گذار بوده و هست متاسفانه احساسی و هیجانیست. اگر جای دور نرویم مثالهای فراوانی را میتوان در دوره معاصر شاهد آورد که این رفتار را اثبات میکند که بدلیل امکان سانسور شدن از ذکر آنها معذورم اما دلیل این رفتاررا بیشتر ناشی نبود آگاهی، نداشتن روحیه تحقیق و بررسی در امور حیاتی و روحیه برنامه ریزی و هدفگذاری میدانم
بله احساساتی هستیم که اگر نبودیم به این راحتی به هر کس سواری نمیدادیم
فوق العاده جوگیر .
سلام . وقت بخیر
اگر ملتی دانایی محور باشند و حافظه تاریخی داشته باشند ، کمتر جوگیر و احساساتی هستند .
اگر ملتی کمتر اهل علم و دانش و تحقیق باشند ، مجبورند برای تصمیم گیری تابع جو لحظه ای باشند .
بله احساساتی هستیم در بعضی مواقع هم خوبه
مثل کمپین خودرو صفر نخر
تحریم پسته دو سال قبل برای عید نوروز
و ...
بسيار درست گفته متاسفانه بيشترازاينكه منطقي باشيم احساساتي هستيم
بله هم احساساتی هستیم هم هیجانی.نمونه احساساتی بودن ملت ما را وقتی که بخش دیگری از ملت درگیر مسائلی مثل جنگ یا زلزله میشن میشه دید که با جان و دل برای کمک میدوند یا مثلا برابر مرگ یک خواننده جوان شدیدا تحت تاثیر قرار میگیرند.اما در مورد هیجانی بودن علتش اگاهی و اطلاعات کمه. یعنی کافیه یه گروه یا شخصی بلد باشه چطور به ملت جو بده و تحریک کنه دیگه تمومه....
به نظر من احساساتی بودن خیلی هم خوبه چون افراد را به انسانیت نزدیک تر میکنه اما هیجانی بودن و جو گیر بودن خیلی خوب نیست و برای بر طرف شدنش هم باید اطلاع و اگاهی مردم بیشتر بشه
اگر احساسی نبودیم وقتی در 2 دولت قبل در رفاه بودیم



نمی اومدیم نامردی کنیم و به فرد دیگری به عنوان رییس جمهور رای بدیم. میشد که احمدی نژاد رییس جمهور 20 ساله بشه، مثل ماهاتیر محمد، باید تصویب این قانون را از مجلس می خواستیم.
اره
دیشب توی فضای مجازی یه دختره میگفت از مرگ بازیگر جوان که دیشب فوت کرده زده زیر گریه

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
99درصد احساس 1درصد عقل و منطق
اگر جو گیر و احساساتی نبودیم به احمدی نژاد رای نمیدادیم
هم احساساتی و هم جوگیر
ملتي احساساتي وبه قول خاجي ها ملتي عجيب غريب وحافظه تاريخي ضعيف
انسان هایی که مذهبی هستن هم احساسی هم هیجانی هم تعصبی برخورد میکنن چون سیاه و سفید میبینن
ما ملتی بشدت احساساتی هستیم و بر خلاف ادعای مان از سواد سیاسی بی بهره. لیل این بی سوادی را در دو مقوله ی مجزا می بینم:
1) عدم مطالعه پیرامون تحولات سیاسی جهان (در مواجهه با هر تحول جدیدی تلاش می کنیم تا چرخ را از نو اختراع می کنیم...غالبا هم درست عمل نمی کنیم).
2) زندگی در یک محیط ایزوله و به دور از تحولات دنیای بیرون از خاورمیانه.
كلا درجامعه ايراني و البته در جوامع شرقي احساسات بيشتر از تعقل هست و به نظرم در ايران احساسات تا حدود زيادي بر عقل گرايي سايه انداخته و اميدوارم روزي برسه كه كفه ترازو به نفع عقل و منطق سنگين شه تا شاهد خيلي مسايل نشويم و پياده نظام خيلي ها نشيم!
اگر احساسی و هیجانی و ناراحت هستیم به دلیل فشارهای محیطی است.
خواه مثبت باشند خواه منفی. وقتی در محیط پر استرس قرار بگیرید هیجان زده میشوید.
جامعه ما از لحاظ اقتصادی ناسالم است و بر فرد فشارهای عصبی وارد می کند. البته فرهنگ ما هم مشکل دارد. سیاست هم عرصه دیگری است که تنش زاست. خلاصه پا به هر جا می گذاریم وضع خوب نیست.
هستيممممممممممممممممم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه سوال احمقانه اي. ملت بشدت احساسي و هيجاني به حدي كه قابل توصيف نيست و هيچ نمونه اي توي هيچ كره اي از كهكشان براي آن مشاهده نمي كني.
بله که احساساتی (جوگیر) هستیم.
1000000درصد . جو گیر و موج سوار
من فکر می کنم احساساتی بودن یا جو گیر شدن ما تماما ریشه دارد در میزان مطالعه ما که خیلی خیلی پایین تر از احداقل های تعریف شده در ستانداردهای جهانی است لذا اگر کسی چیزی بگوید که به مذاقمان خوش بیاید، آن را پر رنگ کرده و بدون فکر به آن دامن می زنیم...
این قسمت از کتاب کنت دو گوبینو بنام سه سال در ایران را مجددا باهم میخوانیم :
در اروپا وقتی میخواهد معامله ای صورت بگیرد فروشنده قیمت را میگوید و خریدار یا انرا میخرد یا میرود پی کارش در ایران ممکن است یک معامله ساده ساعتها وقت ببرد در طول این مدت طرفین مرتب حرف میزنند و حتی پای داستانهای پند اموز و اساطیر هم بوسط کشیده میشود اما در اخر ممکن است حتی معامله ای هم صورت نگیرد
من سالها در اروپا زندگی کرده ام مردم اسپانیا و جنوب فرانسه و ایتالیا و یونان عموما مانند مردم ما هستند در ایتالیا بعد از ورود به یک محله از روز چهارم به بعد میشود از سوپرمارکتهای کوچک اجناس را نسیه خرید و یا ساعتها برای قیمت یک قالب صابون صحبت کرد در روستاهای اسپانیا و یونان خرید میوه و لبنیات دقیقا مثل خرید لبنیات و میوه از عشایر و روستاییان خودمان است بذل و بخشش و تخفیف فراوان با ابراز محبت و دوستی عمیق که از سوی تولید کنندگان ارایه میگردد بعکس در شمال اروپا مانند سوئد و نروژ والمان مردم خسیس تر و سختگیر تر هستند بعید میدانم کسی در شمال المان یا انگلیس بتواند جنسی را نسیه بخرد من فکر میکنم همه این خلقیات برمیگردد به اب و هوا و شیوه زندگی مردم مناطق مختلف مثلا مردم مناطق سردسیر عموما گوشه گیر و مقتصد هستند چون خانه نشینی بخشی از فرهنگ انها است بعکس مردمان مناطق گرمسیر عموما احساساتی و بخشنده تر هستند در ژاپن هر چه از هوکایدو در شمال بسمت جنوب حرکت میکنید مردم خونگرمتر هستند یا عموم مردم سرزمین روسیه که در مناطق حاصلخیز کشاورزی و نسبتا گرمتر ان زندگی میکنند از مردمان مسکو و سنت پطرزبورگ خونگرمتر هستند این جمله اقای گوبینو هم که مردم ایران وشبه قاره هند در آن زمان از جمله کسانی هستند که می‌شود آنها را با یک سخنرانی ودعوای ساختگی در جمع هزاران، هزار به میدان کشید در همه ملل و همه کشورها صدق میکند خود اروپا سالها در جنگ احمقانه ای میسوخت که یک دیوانه معتادبنام هیتلر با سخنرانیهای خود بپا کرده بود
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
هیتلر هر چه بود دیگه معتاد!!!!نبود !
افرين دقيقا درست هستش ما ايراني ها خيلي سريع و بدون فكر تصميم ميگيريم. اگر كسي چيزي خلاف واقع/تخحيلي /بسيار ارماني/غير ممكن رو تو رنگ لعاب شعار و تملق گنده كردن مردم بخوردمون بده سريع جو ميگيرتمونو اونوقت ميخوايم دنيارو بگيريم و از طرفي اگه اوضاع بد بشه و /تو سختي فشار قرار بگيريم /اونوقت كلا به اين نتيجه ميرسيم كه ما ايراني ها كلا بي خياليم /تنبليم/بي تفاوتيم و لپ كلام هيچ كاري براي اصلاح وضع موجود ازمون بر نمياد.............. كه اونم به خواطر دانش اندك مونه ببخشيد دوستان واقعيت تلخ.
جوگیر هستیم
واقعا درسته به شدت جو گیر و احساسی هستیم و به بعضی حرف ها و عمل ها به شدت احساسی برخورد میکنیم بدون اینکه در مورد درستیش تحقیق کنیم
نمي توان انتظار داشت ايرانيان احساساتي نباشند زيراكه بين نظري كه مردم و تصميمات سياسي يك خلا از نهادهاي كاركردي وجود دارد مثل احزاب مثل تشكلهاي اجتماعي و سياسي كه بخاطر امنيتي بودن هماره اين كشور از آن جلوگيري شده براي همين هيچ موقع نظرات مردم صيقل نمي خوره و در مقابل نظرات مخالف در تشكلها نمي ايسته و درجه اعتبارش و نميسنجه براي همين اُسلوب روش شناسي بحث و نظر ومنطق در ذهن ايرانيان نهادينه نميشود پس تنها اُسلوب كاربردي ايرانيان براي انتخاب تصميم خامترين اُسلوب يعني احساسات است
* آیا ما ایرانی‌ها ملتی احساساتی و هیجانی هستیم؟
پاسخ:بله

* آیا کنشگری سیاسی مردم ما بر پایه احساس است یا منطق؟
پاسخ:احساس

* اساسا اینکه مردمی احساساتی با مسائل، خصوصا مسائل سیاسی برخورد کنند خوب است یا خیر؟
پاسخ: خیر

* اگر ما مردمی احساساتی هستیم، راهکارتان برای برون رفت از این ماجرا چیست؟
پاسخ:برای مردم ما راهکاری وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
موافقم ! صد در صد بخصوص با عبارت پایانی .
ما بدبختیم (البته منظورم 90 % ملته)، ما داریم به زور سعی میکنیم زنده بمونیم، ما ملتی افسرده و غمگینیم، ما عصبانی ترین مردمان جهانیم، ما جمع کثیری هستیم که شب و روز کار میکنیم
بدون شك
100%
دقيقا
بله مردم ایران مردمی احساساتی هستند که نمونه های این احساسات زیان بار را در تاریخ ایران میتوان مطالعه کرد.
به نظر من ما بیشتر احساساتی هستیم تا منطقی
ما بر اساس چه منطقی ولستدلالی دو بار به کسی مثل احممدی نژاد بعنوان رئیس جمهور رای دادیم
غیر از جلب رای احساسی و برنامه ریزی شده او
اصلا رد پای منطق را در این کار میتوان دید
اگر بر مبنای منطق بود او حتی توانایی یک وزیر متوسط را هم نداشت
همین الان خبری خواندم که خود تابناک منتشر کرد.
معلم بازنشسته سنقری پشت اداره آموزش و پرورش این شهر خودکشی کرد
حال مقصر این تصمیم هیجانی کیست؟
معلم 60 ساله بیچاره
یا آن مدیر و کارمندی که این فلک زاده را خون به جگر کردند
خواهشا وقتی به این سوال جواب میدین دیگه جوگیر نشین
خخخ
احساسی ، بی منطق ، جوگیر !
شکست مقابل آرژانتین رو در نظر بگیرید
قضیه مرحوم پاشایی رو در نظر بگیرید
موج سواری های سال 88 را در نظر بگیرید
پیامک های بی خود و شایعات شبکه های اجتماعی رو در نظر بگیرید و بازنشر شایعاتی که غیرمنطقی و ... را حتی در رسانه های اصلی و سایت خبری را مد نظر قرار دهید
فضای سیاسی و سیاسی بازی و سیاست بازی حاکم بر دانشگاههای فنی را جویا شوید
وهزاران مثال دیگر
نشان می دهد که ما خودمان را آنگونه که باید باور نداریم و خیلی زود احساس و هیجان خردورزی را به حاشیه می کشاند.
حتی در غریب نوازی ، مرده نوازی و غرب نوازی برخی ها شاخ در می آورم نه اینکه ادم بی احساسی باشم نه ولی چرا آدم باید در خانه همسر و فرزندش را ان گوونه که نوازش نکند اما برای استقبال از چشم آبی ها فیگور بگیرد تا مثلا بگویند ایرانیان مهمان نواز اند.اگر توانستیم همسرمان را حمایت کنیم آن موقع برویم سراغ همسایه و بعد بیگانه
کلا ایرادات زیادی داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
واقعا به نکته خوبی اشاره کردین. مورد آخر منظورمه. هزاااااااار آفرین!!!
کلا ما مردمی هستیم که نمی دونیم چی میخواهیم . تو هر دوره ای فقط بر اساس آزمون و خطا یه روشی رو انتخاب می کنیم حالا یا اسم این روش رو می ذاریم عقل یا احساس و بعد از شکست توی این دوره یه مقدار استراحت میکنیم تا دوباره همون کارها رو به اسم دوران جدید تکرار کنیم و از شکست بعدی خسته تر بشیم. تا وقتی ندونیم چی می خواهیم راهکاری وجود نداره
سلام
اين موضوع به خودي خود نه تنها نقطه ضعف نيست بلكه پتانسيل بزرگي هم هست دقيقا" مثل يه موتور خودرو مي مونه كه در صورتيكه يك راننده ماهر اونو هدايت كنه مي تونه از نيرو جلو برنده اون براي پيروزيهاي بزرگ استفاده كنه
اگه يه نگاهي به تاريخ داشته باشيم مي بينيم كه حاكمان مقتدر ايراني مانند كوروش كبير از اين نيروي ارزشمند در راستاي اهداف انساني بهترين استفاده رو داشتن يا در جنگ با عراق همين روحيه به كمكمون اومد و با دست خالي و با نثار عزيزترينامون كشورو حفظ كرديم
می شود گفت که شرایط ایجاب می کند که احساسی تصمیم بگیریم و منطقی فکر کردن و عمل کردن به ما یاد داده نشده و یا اشتباه یاد گرفته ایم
می شود گفت که شرایط ایجاب می کند که احساسی تصمیم بگیریم و منطقی فکر کردن و عمل کردن به ما یاد داده نشده و یا اشتباه یاد گرفته ایم
جواب به ترتيب بله - ااحساس- خير و سوال اخر در رابطه با سه سوال ديگر بايد مطرح شود اگر ما افرادي غير نرمال هستيم چكونه بايد معالجه شويم باشد درد ما از احساس وهيجان گذشته وبخود فريبي وعوام فريبي وموارد ديگر رسيده
هیچ نعمتی همچون عقل منطق نیست وهیچ دردی بالا تر از جهل و نادانی نیست
کی گفته ما احساسی هستیم
ما خیلی هم صبوریم
خیلی مودبیم
خیلی باحالیم
خیلی خوبیم
خیلی بردباریم
خیلی عاقلیم
خیلی منطقی هستیم
خیلی شادیم
خیلی نجیبیم
خیلی...

و خیلی از این حرفها را با احساسات و تند تند تکرار میکنیم برای دلخوشی خودمون

اینا رو نگیم دق میکنیم!!
به گمانِ من،
جوابِ درست به این سئوال را،
باید از متخصص (ان) پرسید.
با جمع آوری نظرات مردم ،
فقط می توان فهمید:
که اکثر مردم چه باوری دارند
ولی نمی توان مطمئن شد که:
اکثر مردم جواب درست داده اند.
خیلی مخلصیم.
ب نظر من متاسفانه ما فوق فوق العاده ملت جوگیری هستیم و با موج تبلیغات جلو میریم.....
چون هیچ تفریحی نداریم دنبال مسایل حاشیه هستیم
بستگی به موضوع مطرح شده داره... یسری موضوعات مثل ایرانی بودن و ... خیلی روش حساس و متعصب هستیم ولی تو موضوعات که باید منطق داشته باشیم منطق هم از خودمون معمولا نشون میدیم...
سلام..شما انتخاب احمدی نژاد را بر مدار عقل ورزی سیاسی میدانید؟ من 15 سالم بود که دور اول بر مبنای احساس بهش رای دادم...یاد حرف ارسطو افتادم که رای دادن را دارای شرایط سنی و تحصیلی و مالی میدونست ..واقعا فکر کنین ما ایرانیها چقد شخصیت پرستیم و کار سازمانی که محور توسعه هست رو پس میزنیم
حرفش حرف نداره!!! اخر سیاست بوده طرف!!!
حرفش حرف نداره!!! اخر سیاست بوده طرف!!!
بر اساس تالیفات کنت آرتور دو گوبینو احساساتی بودن ایرانیان ذاتی نیست و بدلیل آمیزش نژاد اصیل ایرانی با نژاد سامی بوجود آمده. او نژاد آریایی را زیبای، استوار اندام و دلیر، رادمرد و فاقد گرایش به سازش و دروغ می داند. که البته در مقام سفیر فرانسه در ایران نوعی مبالغه شاعرانه است. ایشان به نقل از استاد ادبیات در اوج جوانی، خویش فردی به غایت ساده لوح بوده است. منبع دانشنامه آزاد ویکی پدیا تحت نام کنت آرتور...خیلی مخلصیم.
نه تنها ما بلکه دولتمردان ما هم جوگیرن. توی یه دولت جوگیری صورت می گیره و فقط به مسائل داخلی توجه میشه و روابط خارجی نابود میشه. تو یه دولت برعکس مردم در حاشیه قرار می گیرند و تمرکز بر روابط بین الملله. افراط و تفریط توی هر چیزی سمه. توی اولی دشمنای خارجی مملکت رو به نابودی می برن. توی دومی خود مردم بلای جون دولتمردا می شن.
به عنوان یک راه برای جلوگیری از جوگیری بالا بردن آگاهی و مطالعه و تعقل در آن و در کارهای انجام شده است.
رای آوردن و ریاست جمهوری احمدی نژاد درستی ادعای مقاله فوق را تایید می کند.
آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است.
ما آریایی ها شدیدا آدم های احساسی و هیجانی هستیم نه تنها در مسایل کلان سیاسی بلکه در برخوردها و رفتارهای عادی روزمره...
بدترین ملت دنیا.. حزب باد و نا مشخص

تکلبفمون معلوم نیست..

یا شور شوریم یا بی نمک بی نمک...

کلیم ضرب المثل در اینباره داریم که نشون میده خانه از پای بست ویرانه...

اینقدر از اونور بوم میریم که پرت میشیم پایین...

خلاصه همه دنیا میدونن چی میخان ما نمی دونیم...
ما ایرانیها از هرجهت مردمی نیکو وخصوصا" نسبت به مسائل مذهبی حساس و فریبکاران درطول تاریخ از همین دریچه مردم را هزاران هزار جمع وبا سخنرانی اتشین دنبال خود کشیده اند وزمانی تبمان به عرق نشته که کار از کار گذشته
همين كمپين نخريدن خودروي داخلي نهايت احساسي برخورد كردن با يك معضل ملي است.
احساساتی هستیم که هر کس می آید چند سالی سر کارمان می گذارد ودوباره آن یکی می آید وغلط هایش را می گیرد وجالب تر که ما هم همه شان را تائید می کنیم چون سواد مان کم است در حالی که ژاپن هم شرقی هستند کره هم شرقی است ولی اینقدر سرشان کلاه نمی رود چون در کشور ما هر کس امضا بزند باسواد تلقی می شود هر چند مقدماتی نهضت سواد آموزی را خوانده باشد وکسی که انگشت می زند بی سواد تلقی می شود کما اینکه در مسابقه ثانیه ها می بینیم لیسانس ها ودیپلمه هایی که حتی از پس ساده ترین سوالات بر نمی آیند یعنی سوادشان کم است هر چند مدرک دارند هر چند می دانم چاپ نمی شود ولی مثلا فلان مقام را هی دکتر دکتر خطاب می کنیم ولی می رود فلان مجمع جهانی فارسی صحبت می کند مگر دکتر بهشتی هم اینطوری بود ...در قدیم حتی لیسانس ها زبان خارجی فول بودند ولی امروزه نه ..پس سرمان تا گلو کلاه خواهد رفت وهر چند همیشه نظریه خارجی ها را تخطئه می کنیم ولی متاسفانه در این مورد درست است احساسی هستیم
ما ایرانیها بدون فکر تصمیم میگیریم به قول قدیمیها با یک خیار سردیمون میشه و با یک بادمجون گرممون میشه کلا ٌ نظام دنیا رو زیر سوال بردیم
واقعا دست روی نکته مهمی گذاشته شد همیشه احساسات حرف اول رادرحوادث کشورزده ومیزند واین چیز خوبی نیست اگرچه بسیاری از موارد به تصادف منجر به نتایج مثبت شده باشد
ملتی هستیم جوگیر و شدیدا احساساتی با حافظه تاریخی اندک -از تحقیق و مطالعه بیزار .
ولیکن به همه امور هم واقف.
هم احساساتی هم منطقی ،اما در اکثر مواقع احساسات غلبه میکنه!
خدمت شما عرض شود که ایرانیان از ساختار ملت خارج شده و به ساختار گله ایرانیان تبدیل شده اند گله ای که به راحتی و سادگی از هم پاشیده و متفرق میشوند و در واقع منفعت طلبی انان را تک پران و خودخواه و بدون تعلق به جمع یا ملت (گله) ساخته است هیجانات و احساساتی که گاه و بیگاه و فی البداهه از خود بروز میدهند خود مؤید این ادعا ست خود شیفتگی افراطی از یکسو و خود باختگی افراطی از سوی دیگر در لایه های مختلف و در زمینه های گوناگون گله موج میزند در حالیکه تناقض زیادی در آن دو مقوله به چشم میخورد
این سلسله مباحث تابناک و نظر سنجی های انجام شده بسیار جالب است. به شرط آن که نتایج آن در قالب یک نوشتار منتشر شود تا خوانندگانی که فعالانه در این مباحث شرکت می کنند هم از نتیجۀ این پرسشگری ها اطلاع حاصل کنند.
در مورد جواب سئوالات:
1- بله
2- تجربیات نشان داده که بر پایه احساس است. کنشگری منطقی در تعاملات اجتماعی و سیاسی بسیار کمرنگ است. اما کنشگری احساسی مخصوصاً در عرصه سیاست بسیار مشهود است. ما از معدود کشورهایی هستیم که واکنش های سیاسی مان در طول یک روز دچار تغییر و دگرگونی می شود. نمونه شاخص این شیوه رفتار، گفتن درود بر مصدق و مرگ بر مصدق تنها در فاصله چند ساعت است.
3- فاجعه است. برخورد احساسی با مسائل سیاسی یک فاجعه تمام عیار است. انتخاب محمود احمدی نژاد برای تمام تاریخ ایران کفایت می کند.
4- هیچ راهکاری ندارد. تا موقعی که نگاه فرودستانه به عموم مردم در تصمیم گیری ها و سخنرانی ها رواج دارد، این امر امکان پذیر نیست. نفس تحقیر در ذات مردم ما تزریق شده است. نمونه اش سخنان امروز آقای نعمت زاده است که به جای ارائه راهکار ، مردم فرهیخته ای را که برای اولین بار با راهکاری منطقی و مسالمت آمیز درخواست واقعی خودشان را در مدنی ترین شکل ممکن بیان کرده و برای کاهش قیمت خودرو کمپین خودروی صفر نخرید را به راه انداخته اند، مورد تحقیر قرار داده و با لفظ ضد انقلاب از آنها یاد می کند، هیچ امیدی به اصلاح این روند نمی توانیم داشته باشیم.
جالب بود جوگیر بودن رو خوب نشون دادین-بهتر بود اول یه سری به ویکی پدیا می زدین تا ببینین این بنده خدا چی گفته بعد اظهار فضل می فرمودین!!!!
جرا فکر می کنیم همه چیمون خوبه؟؟
احساسی ، بی منطق ، جوگیر !
مسئولان از ما هم احساسی تر هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار