بازدید 17542
سومین «سکانس تابناک»؛

خیره به درام نفس‌گیر «اتاق»، یک حقیقت تلطیف شده!+ویدیو

در سومین قسمت از این مجموعه، «اتاق / Room» اثر تحسین برانگیز لنی آبراهمسون بررسی می‌شود؛ یک درام تکان‌دهنده و به شدت تأثیرگذار که تماشاچی را میخکوب می‌کند و اجازه پلک زدن به بیننده نمی‌دهد.
کد خبر: ۵۷۶۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰ 24 March 2016
«پل جاسوس‌ها» تازه ترین اثر اسپیلبرگ چه می‌گوید؟+ویدیو«تابناک» در ایام نوروز به بررسی هفت فیلم برتر سال 2015 و 2016 در قالب بخش «سکانس تابناک» می‌پردازد و در سومین قسمت از این مجموعه، «اتاق / Room» اثر تحسین برانگیز لنی آبراهمسون، بررسی می شود؛ یک درام تکان‌دهنده و به شدت تأثیرگذار که تماشاچی را میخکوب می‌کند و اجازه پلک زدن به بیننده نمی‌دهد.

ظاهراً این فیلم برگرفته از یک اتفاق تکان دهنده از اتریش ساخته شده است. در سال 2008 اعلام شد که مرد اتریشی به نام یوزف فریتزل، دختر نوزده ساله اش را 24 سال در زیرزمین خانه اش حبس و در این مدت بارها به او تجاوز کرده و از او صاحب شش فرزند نیز شده است.

این پرونده تکان دهنده باعث خشم بهت و حیرت افکار عمومی شد و دنیا را برای مدتها در شوک فرو برد. این پرونده باعث شد تا پرسش های بسیاری درباره نحوه اطلاع از وضعیت شهروندان هنگام مفقود شدن آنان شکل بگیرد و راهکارهای متنوعی برای اطلاع از وضعیت آنان مطرح شود.

داستان فریتزل سبب شد تا ایده نوشتن یک داستان در این باره به سراغ اِما داناهیو بیاید. «اتاق» نام کتابی بود که در سال 2012 توسط داناهیو انتشار یافت و توانست به موفقیت های بین المللی مناسبی نیز دست پیدا کند. این کتاب در ایران توسط علی قانع به فارسی ترجمه شده و از طریق انتشارات آموت قابل دسترس است. داستان نسخه سینمایی این کتاب که خودِ داناهیو برگردان سینمایی آن را به رشته نگارش درآورده، اینچنین است؛

خیره به درام نفس‌گیر «اتاق»، یک حقیقت تلطیف شده!+ویدیو

جوی نیوسام (بری لارسون) که از روی خیرخواهی قصد کمک به فردی به نام نیک (شان بریجرز) را دارد، توسط وی ربوده شده و به زیرزمین خانه نیک منتقل می شود. جوی هفت سال در این زیرزمین محبوس و آزار و اذیت فراوانی می شود. وی که حالا به همراه فرزند پنج ساله اش به نام جک (جیکوب تریمبلی) در این مکان گرفتار شده، سعی دارد تا دنیای ذهنی جیکوب را بی آنکه به ورطه نابودی کشیده شود، همانند یک بچه عادی پرورش دهد و در عین حال کورسوی امیدی نیز برای فرار از شرایط داشته باشد؛ اما... .

«اتاق» اثری تکان دهنده است که از یک سو سعی دارد مخاطب را به داشتن " امید " در شرایط بحرانی تشویق کند؛ اما در عین حال تصویری بی رحمانه از یک خشونت افسار گسیخته و باورنکردنی به همراه سقوطی اخلاقی را به نمایش می گذارد که می تواند هر تماشاگری را تحت تأثیر قرار دهد.

تماشای «اتاق» قطعا ناراحت کننده است (این نکته را هم مد نظر داشته باشید که این داستان در واقعیت به مراتب خشن تر و ناراحت کننده تر از آنچه در این فیلم به نمایش درآمده، می باشد) اما نباید فراموش کرد که تماشای این اثر می تواند به آگاهی بخشی عمومی جامعه در قبال این فجایع کمک کرده و اجازه ندهد بار دیگر اینچنین مسائلی سالها سربسته بماند و هیچ تدبیری برای جلوگیری از وقوع مجدد آن اندیشیده نشود.

جیمز براردینلی منتقد مشهور درباره این محصول مشترک سینمای ایرلند و کانادا نوشته است: روانشناسی که در «اتاق» ديده میشود، پيچيده است؛ چيزی شبيه به اعضای فرقههای ضاله رها شده و زندانیهایی که مدت طولانی در زندان بودهاند. آبراهامسون اين را گاهی آشکار و گاهی نيز ظريف نمايش میدهد. تأثير کلی فيلم زياد است.

با اين حال، به ‌رغم تأثير مخرب اين اتفاق بر جوی، میبينيم که او قهرمانی ترسيم میشود که از خودگذشتگیها و عزم راسخش نه تنها از پسرش در طول اين تجربه غم انگيز محافظت میکند، بلکه از گذار پسرک از ايمنی «اتاق» به «دنيای واقعی» ترسناک حمايت میکند. «اتاق» صادق و چالش انگيز است؛ اما از آنچه از فيلمی با چنين داستان ترسناکی انتظار میرود، خوشبين تر است.

سکانس‌هایی از این فیلم را در سومین «سکانس تابناک» می‌‎بینید.

تعداد بازدید : 53
دانلود سکانس‌های برگزیده «اتاق»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی