بازدید 6780

زنی که جایگاه «اردوغان» را تهدید می‌کند

دادگاه عالی تجدیدنظر در ترکیه این هفته یک رأی مهم را صادر و براساس آن بازگشت حزب حرکت ملی این کشور را به صحنه سیاست ترکیه ترسیم کرد. بر مبنای این حکم، اعضای ارشد «در حاشیه مانده» این حزب اجازه یافتند حزب را از نو سازماندهی کنند. سردسته این افراد مرل اکسنر، یکی از معدود زنان قدرتمند در صحنه سیاست ترکیه است.
کد خبر: ۵۹۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱ 01 June 2016
دادگاه عالی تجدیدنظر در ترکیه این هفته یک رأی مهم را صادر و براساس آن بازگشت حزب حرکت ملی این کشور را به صحنه سیاست ترکیه ترسیم کرد. بر مبنای این حکم، اعضای ارشد «در حاشیه مانده» این حزب اجازه یافتند حزب را از نو سازماندهی کنند. سردسته این افراد مرل اکسنر، یکی از معدود زنان قدرتمند در صحنه سیاست ترکیه است.

به گزارش «تابناک»، «المانیتور» نوشت؛ حزب حرکت ملی (MHP) در حال حاضر صاحب کم‌ترین کرسی‌ها در پارلمان ترکیه است و در بهترین شرایط خود نیز بیشتر از ۲۰ درصد آرا را در رأی‌گیری‌های ملی در ترکیه به خود اختصاص نداده است و از زمانی که الپ ارسلان تورکز رهبر طولانی مدت حزب در سال ۱۹۹۷ درگذشت، فراز و فرودهای بسیاری داشته است.

شاید برخی حرکات این حزب همانند تلاش برای معلق ساختن حکم اعدام عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان تبلیغ بزرگی به سود MHP بوده باشد و مهم‌تر از آن نقشی بود که «دولت باغچه‌لی» جانشین الپ ارسلان تورکز در دو دوره انتخابات ترکیه ایفا کرد. یکی از آنها در سال ۲۰۰۷ شکل گرفت که MHP به پارلمان ترکیه بازگشت و حرکاتی صورت داد تا به جایگاه حزب عدالت و توسعه (AKP) ترکیه کمک کند و بر اثر همین روند بود که عبدالله گل به پست ریاست جمهوری ترکیه ارتقا یافت. اوج این روند در سال ۲۰۱۵ رؤیت شد.

موقعی که با حمایت و دخالت «باغچه‌لی» صحنه انتخابات ترکیه که به سود سه حزب ائتلاف کرده این کشور پیش می‌رفت، به نفع عدالت و توسعه (AKP) تغییر یافت.

شرایط از ابتدای بهار امسال تغییر یافت و با کم شدن حمایت مردم از باغچه‌لی اکسنر که ۶۸ درصد آرای مردمی را کسب کرده بود توانست به ریاست حزب حرکت ملی ارتقا یابد. این البته به معنای پایان‌ستیز قضایی و سیاسی باغچه لی و اکسنر نبود و هر دو نفر به ۱۵ مه چشم دوختند که زمان برپایی کنوانسیون حزب بود اما دادگاه عالی تجدیدنظر ترکیه با رأی تازه‌اش و ارجح شمردن اکسنر کار و بار او را سکه کرد و حالا هواداران این حزب به این باور رسیده‌اند که اکسنر می‌تواند «MHP» را به سوی یک عصر تازه و برتر به پیش براند.

حالا خطرات برخاسته از این حزب فقط باغچه لی را در بر نمی‌گیرد و اکسنر تبدیل به خطری بالقوه برای رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری کشور شده است. اهداف و شعارهای تبلیغاتی MHP نیز که هدف از مدرن سازی صحنه سیاست ترکیه و تجدیدنظر در روابط با بخشی از اروپا از رئوس آن است اردوغان را که حرف‌هایش کهنه‌تر به نظر می‌رسد در موضع انفعالی قرار داده است.

ناظران سیاسی در ترکیه معتقدند MHP با نوگرایی‌هایش تبدیل به یک نیروی پیشرو در صحنه سیاست ترکیه شده و اکسنر به عنوان نماد حزب، زنی نشان می‌دهد که می‌تواند ترکیه را به سوی آینده‌ای مدرن‌تر و در عین حال منطقی‌تر سوق بدهد. او به واقع در اواخر بهار ۲۰۱۶ به مهره اصلی در اردوگاه مخالفان اردوغان تبدیل شده است و اگر زمامدار ترکیه شود ثابت خواهد کرد که وقتی عصر یک سیاستمدار فعال و هوشمند از راه می‌رسد، قوی‌ترین نیروهای قضایی و مجریه نیز راهی را برای مهار او نخواهند یافت.


منبع: روزنامه ایران
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی