بازدید 7090
عراق در 24 ساعت گذشته؛

از «آغاز عملیات بازپس‌گیری هیت و جزیره رمادی» تا «فرزند «بانوی تروریسم» در بین جلادان داعش»

در 24 ساعت گذشته عراق علاوه بر تحولات میدانی، تحولات سیاسی متعددی را به خود دیده است. علاوه بر بمب گذاری ها و نبردهای میدانی میان نیروهای امنیتی عراق و داعش، فراخوان مقتدی صدر برای اعتصاب سراسری در عراق از جمله مهم ترین تحولات سیاسی-میدانی عراق بوده است.
کد خبر: ۶۲۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ 03 September 2016

در 24 ساعت گذشته عراق علاوه بر تحولات میدانی، تحولات سیاسی متعددی را به خود دیده است. علاوه بر بمب گذاری ها و نبردهای میدانی میان نیروهای امنیتی عراق و داعش، فراخوان مقتدی صدر برای اعتصاب سراسری در عراق از جمله مهم ترین تحولات سیاسی-میدانی عراق بوده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ مهم ترین تحولات میدانی-سیاسی عراق را باید شامل تحوئلات زیر دانست؛

فراخوان مقتدی صدر برای اعتصاب سراسری در عراق

رهبر جریان صدر در عراق خواهان اعتصاب سراسری کارمندان دولت، اعتصاب غذا و جمع آوری طومار میلیونی علیه فساد در دولت این کشور شد، در حالی که عراقی ها بیش از 2 سال است که درگیر جنگ با گروهک تروریستی داعش هستند.
 
به نوشته پایگاه خبری عراقی السومریه نیوز، صدر در بیانیه ای کارکنان نهادهای غیرنظامی را به اعتصاب از کار در روزهای یکشنبه و دوشنبه در اعتراض به فساد مالی و اداری و مردم عراق را به اعتصاب غذا از روز جمعه آینده تا صبح روز یکشنبه بعد آن فراخواند.
 
رهبر جریان صدر خواهان اعتصاب غذای شهروندان عراقی از روز جمعه نهم ماه سپتامبر جاری(19 شهریور) بعد از پایان نماز جمعه تا صبح روز یکشنیه مصادف با یازدهم سپتامبر جاری (21 شهریور) در داخل مساجد و حسینیه ها و کلیساها و مراکز عبادی و نظایر آن و نیز موسسات فرهنگی و اجتماعی شد.
 
مقتدی صدر همچنین از مردم عراق خواست تا طوماری با عنوان 'فاسد، نماینده من در حکومت نیست' را با میلیون ها امضا فراهم سازند.
 
وی همچنین در این بیانیه اعلام کرده که پس از گذشت مهلت یک ماهه وظیفه ما است که دوباره اعتراض های مسالمت آمیز و اصلاح طلبانه را در پیش گیریم و اختیاراتی داریم که قادر خواهیم بود به فساد خاتمه دهیم.
 
در این بیانیه اعتصاب همه کارمندان دولت عراق به جز دستگاه های امنیتی در روزهای یکشنبه و دوشنبه آینده مصادف با چهارم و پنجم سپتامبر و در صورت امکان حضور فقط در جلوی درب ادارات خود برای رسیدگی به موارد اضطراری و حساس شد تا از این طریق ثابت شود که اصلاحات خواسته ای در داخل دولت و نیز خواسته مردمی در خارج از آن است.
بر اساس این بیانیه، 'محل های برگزاری امتحانات' نیز از این اعتصاب مستثنی شده است.
 
طبق این بیانیه عموم ملت عراق و بویژه هواداران اصلاحات و خصوصا جریان صدر که خواهان اصلاحات عمومی و خصوصی است، طرف دعوت این بیانیه می باشند.
 
مقتدی صدر در 30 ژوئن (13 تیر) گذشته از طرفداران خود خواست که به مدت یک ماه در عراق تظاهرات نکنند.
 
دولت عراق از تابستان سال گذشته در پی طرح حیدر العبادی نخست وزیر این کشور برای انجام اصلاحات در کابینه این کشور با چالش های زیادی روبرو شده است.
 
مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق خواهان تشکیل دولت تکنوکرات است و در پی آن طرفداران خود را به اعتصاب در منطقه سبز امنیتی عراق فرا خوانده است؛ این اعتصاب های هفتگی در یک ماه گذشته به خواست رهبر این جریان قطع شده بود تا به گفته وی این تظاهرات تنها مخصوص طرفداران صدر نباشد.
 
دخالت های رژیم آل سعود در عراق و حمایت های همه جانبه عربستان از گروه تروریستی داعش در عراق و حضور طرفداران رژیم بعث صدام در دستگاه های اداری، شرایط ویژه ای در این کشور ایجاد کرده، که در این میان هم مسئولان عراقی و هم مردم این کشور باید هوشیاری خود را حفظ کنند تا ناخواسته به دامن دشمنانشان نیفتند.
 
در مقابل، نماینده پارلمان عراق در واکنش به بیانیه رهبر جریان صدر عراق در خصوص اعتصاب سراسری در هفته آینده در این کشور آن را کودتا علیه قانون اساسی عراق دانست.
«جاسم محمد جعفر» نماینده فراکسیون پارلمانی ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق گفت: دعوت مقتدی صدر برای اعتصاب سراسری در هفته جاری باعث اخلال در نظم موسسات دولتی خواهد شد.
 
وی از دولت عراق خواست که درخصوص این موضوع با فراکسیون الاحرار (فراکسیون پارلمانی این جریان) جلسه فوری برای بررسی این موضوع برگزار کند؛ جریان صدر 30 عضو در پارلمان دارد .جعفر همچنین گفت که بیانیه ای که صدر منتشر کرده بسیار خشن و خارج از قانون اساسی این کشور است و به نوعی کودتا علیه قانون اساسی است که نمی دانم چطور با عواقب این موضوع باید برخورد کرد.
 
وی افزود: در بیانیه رهبر جریان صدر درخصوص اعتصاب غذا و کار در عراق و ابزارهای آن به خوبی روشنگری نشده که این موضوع خود می تواند باعث اخلال در نظم موسسات دولتی شود.

امام جمعه نجف درباره حملات داعش در بغداد هشدار داد

روزنامه «الحیات» چاپ لندن در شماره امروز خود نوشت: صدر الدین القبانچی، با درخواست رعایت جوانب احتیاط در اطراف بغداد گفت: باندهای داعش تلاش می کنند با اجرای عملیات تحریک آمیز در اطراف بغداد و «عین التمر» و انفجارها و به آتش کشیدن بیمارستانها، حلقه محاصره موصل را بشکنند. قپانچی ضمن مخالفت با دخالت آشکار در امور داخلی عراق از دولت خواست روابط خود را با عربستان، کشورهای همسایه و جامعه عربی حفظ کند.
 
نیروهای مردمی عراق یک منطقه راهبردی را در جنوب موصل آزاد کردند

به گزارش المصدر، واحد های مردمی مدافع نینوا،(U.P.N) در عملیاتی گسترده به مواضع تروریست های داعش در جنوب موصل موفق شدند روستای بدانه را باز پس گیرند.
 
این گروه مردمی با پیوستن به ارتش عراق در عملیات آزاد سازی شهر موصل ثابت کردند که نیرویی توانمند در مبارزه با تروریست های داعش هستند.
 
بنابر گزارش ها آزادسازی روستای بدانه با حضور نیروهای مردمی عملیاتی شده است.

5 کشته و زخمی در حمله خمپاره ای تررویست های داعش به هیت عراق

 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یک منبع عراقی از کشته شدن سه زن و زخمی شدن دو کودک در حمله خمپاره ای اعضای گروه داعش به منطقه ای در شهرستان هیت در غرب عراق خبر داد.
 
این منبع که نخواست نامش فاش شود،  اعلام کرد اعضای گروه داعش چند گلوله خمپاره به طرف منطقه المعلمین در مرکز شهرستان هیت شلیک کردند که یک گلوله به خانه ای در این منطقه ای اصابت کرد و سه زن عضو یک خانواده کشته و دو کودک نیز با اصابت چند خمپاره در این شهرستان زخمی شدند.
     
دو روز پیش نیز یک زن و سه فرزندش  در حمله خمپاره ای تروریست های داعش به منطقه العمال در مرکز هیت کشته و پنج تن زخمی شدند. شهرستان هیت از جمله مناطق راهبردی است که گروه تروریستی داعش  پس از  پیشروی نیروهای عراقی در ماه آوریل متحمل تلفات و خسارت شدند.
 
آغاز عملیات بازپس‌گیری «هیت» و «جزیره رمادی» در عراق

نیروهای عراقی با همکاری ائتلاف بین‌المللی، عملیات بازپس‌گیری هیت و جزیره رمادی را در استان انبار آغاز کردند.
 
به گزارش سومریه نیوز،جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی در حملات هوایی روز گذشته خود، مواضع تروریست‌های داعش در جزیره رمادی، شهر هیت و بغدادی را هدف قرار دادند.
 
به گفته یک منبع نظامی در استان انبار، جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی یک مرکز تروریست‌های داعش در جزیره رمادی را هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن تمام عناصر تروریست در این مرکز و تخریب آن شد.
 
ائتلاف بین‌المللی همچنین با گلوله‌باران چند انبار و مرکز متعلق به تروریست‌های داعش در شهر هیت و بغدادی، این اماکن را به صورت کامل منهدم کردند و تمامی عناصر تروریستی آن را به هلاکت رساند.
 
عباس هادی، یکی از فرماندهان عملیات انبار، اعلام کرد: تجهیرات لازم برای اجرای عملیات آزادسازی هیت و جزیره رمادی فراهم شده است و ارتش عراق با همکاری نیروهایی از عشایر  و با حمایت جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی آماده بازپس‌گیری این مناطق از دست ترویست‌های داعش هستند.
 
وی گفت:  هیت و جزیره رمادی (واقع در 70 کیلومتری غرب شهر رمادی) مقری برای حمله تروریست‌های داعش به شهرهای هیت، رطبه و رمادی هستند.
 
 
 
سفیر جدید آمریکا در عراق کیست؟
 
«داگلاس آلن سلمن» سفیر جدید آمریکا در عراق دیپلماتی است که از سال 2000 میلادی تاکنون بی وقفه در منطقه خاورمیانه چرخیده و آخرین پست دیپلماتیکش سفیر آمریکا در کویت بوده است.
 
این آمریکایی که به جای استوارت جونز کار خود را از پنجشنبه گذشته و با تسلیم اعتبار نامه اش به فواد معصوم رئیس جمهور و ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق آغاز کرده، اولین بار در سال 2000 میلادی وارد امان پایتخت اردن شد و ماموریتش را با پست مشاور سیاسی در این کشور آغاز کرد.

سلمن ، از سال 2008 تا 2011 معاون سفیر آمریکا در ترکیه بود و از 2011 تا 2012 به مدت یک سال با عنوان مشاور سیاسی در سفارت آمریکا در بغداد کار کرد و از سال 2012 برای یک دوره نیز به سمت معاون سفیر آمریکا در عراق منصوب شد که در گزارش ها مدت آن مشخص نشده است .وی آخرین ماموریتش را در خاورمیانه، قبل از عزیمت به بغداد، در کویت و با عنوان سفیر طی کرد.
 
سلمن در حقیقت طی 16 سال گذشته، در دایره کوچکی از منطقه خاورمیانه و خلیج فارس کار دیپلماتیک کرده و بطور طبیعی باید از اشراف اطلاعاتی جامعی در خصوص منطقه برخوردار باشد، بویژه آنکه هر 4 کشوری که داگلاس در آن کار کرده، به نوعی بخشی از کانون بحران منطقه محسوب می شوند.
 
تغییر سفیر آمریکا در بغداد که البته از دو ماه پیش مطرح بود، آخرین تغییرات دیپلماتیک دولت اوباما در عراق محسوب می شود.
 
بیش از 65 کشته و زخمی در سلسله انفجارهای امروز بغداد

مقامات عراقی از کشته شدن 15 تن و زخمی شدن بیش از 50 نفر در یک رشته انفجارها در سراسر بغداد خبر دادند.
 
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات عراقی از کشته شدن 15 تن و زخمی شدن بیش از 50  نفر در یک رشته حملات در سراسر بغداد از جمله انفجار در یک انبار تسلیحاتی در پایتخت این کشور خبر دادند.
 
 این حملات تاکیدی بر وخامت اوضاع امنیتی در پایتخت عراق است که اخیرا چندین حمله بزرگ را از جمله انفجار ماه ژوئیه در یک مرکز خرید که نزدیک به 300 کشته برجای گذاشت، تجربه کرده است.
 
به گفته مقامات پلیس، پنج نفر براثر اصابت دست کم سه راکت به شرق بغداد کشته و 15 تن نیز زخمی شدند.
 
یک مقام پلیس اعلام کرد به نظر می آید راکت هایی که به شرق بغداد اصابت کرد، براثر انفجار در یک تاسیسات انبار تسلیحات، پرتاب شده اند.
 
یکی از خبرنگاران اسوشیتدپرس در صحنه اعلام کرد اعضای گروه شبه نظامی شیعه قدرتمند «عصائب اهل حق» در صحنه حمله حضور دارند.

مقامات پلیس می گویند مشخص نیست که این انبار تسلیحاتی به کدام گروه شبه نظامی شیعه تعلق داشته است.
 
بنابر اعلام پلیس، در محله عمدتا سنی نشین غزالیه، یک بمب در یک خیابان تجاری منفجر شد که این انفجار، دو کشته و هشت زخمی برجا گذاشت.
 
مقامات وزارت کشور عراق اعلام کردند دو انفجار در بازارهای میوه و تره بار در بغداد نیز به کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن 20 تن منجر شد.
 
از سوی دیگر، به گفته مقامات پلیس و بیمارستان، انفجار یک بمب در یک منطقه تجاری در غرب بغداد به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن هشت تن منجر شد.
 
هیچ گروهی هنوز مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است.

فرزند «بانوی تروریسم» در بین جلادان داعش
 
یک پدر انگلیسی که فرزند خردسالش در عملیات اعدام اسرای کُرد شرکت داشت، از دیدن وی در این عملیات شوکه شد.
 
به گزارش نشریه انگلیسی دیلی میل از قول این پدر نوشت که این پسربچه توسط مادرش «سالی جونز» که «بانوی تروریسم» لقب گرفته به پایگاه داعش منتقل و شستشوی مغزی شد.
 
مادر این کودک «سالی جونز» یک خواننده رپ در انگلیس بود که چند سال قبل از همسرش جدا شد و با یک شهروند انگلیسی - پاکستانی به نام «جنید حسین» از طریق فضای مجازی آشنا شد و در رقه به او پیوست و با او ازدواج کرد.
 
او در سال 1392 به داعش پیوست.
 
جنید حسین در ارتش سایبری داعش فعالیت می‌کرد و یک بار به جرم هک کردن صفحه شخصی تونی بلر نخست‌وزیر اسبق انگلیس به مدت شش ماه به زندان افتاد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی