بازدید 11614
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «خواب سنگین شورای رقابت و شروطی که فراموش شد» تا «دلیل فسخ قراداد واگذاری مخابرات ایران»

این پیمانه موضوعاتی همچون: پایان هفته با بازار سرمایه، خوش نشینی دوباره دلار بر بام 3900 تومان، بازار سکه با روندی صعودی، بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را افزایش داد، پیش بینی افزایش قیمت نفت، نقشه آمریکایی ها پس از پسته برای این محصول ایرانی، اذعان ملک سلمان به مشکلات اقتصادی عربستان، رئیس‌ سازمان‌ حمایت‌ فروشندگان‌ لوازم‌ خانگی‌ را تهدید کرد و تلخند پسته خندان و فامیل وابسته در آستانه یلدا را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۸۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵ 15 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: پایان هفته با بازار سرمایه، خوش نشینی دوباره دلار بر بام 3900 تومان، بازار سکه با روندی صعودی، بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را افزایش داد، پیش بینی افزایش قیمت نفت، نقشه آمریکایی ها پس از پسته برای این محصول ایرانی، اذعان ملک سلمان به مشکلات اقتصادی عربستان، رئیس‌ سازمان‌ حمایت‌ فروشندگان‌ لوازم‌ خانگی‌ را تهدید کرد و تلخند پسته خندان و فامیل وابسته در آستانه یلدا را در بر دارد.


پایان هفته با بازار سرمایه تهران

بازار سرمایه آخرین روز هفته منتهی به 24 آذرماه سال‌جاری را نیز با افت به پایان رساند. البته گروه خودرو امروز با اقبال سهامداران روبه‌رو بود، به‌طوری که اکثر نمادهای این گروه شاهد افزایش قیمت پایانی بودند،  همچنین شاخص کل بورس تهران به عدد ۸۰ هزار و ۶۸۳ واحدی رسید. از طرف دیگر در گروه فرآورده‌های نفتی اکثر نمادها شاهد کاهش قیمت بودند. به گزارش تابناک اقتصادی، در این روز دماسنج بازار سرمایه ۵۷.۵۷ واحد افت کرد و به رقم ۸۰ هزار و ۶۸۳ واحدی رسید، همچنین شاخص کل هم‌وزن پس از ۵۱.۷ واحد افت رقم ۱۵ هزار و ۹۶۹ واحدی را تجربه کرد. اما شاخص آزاد شناور ۵۶ واحد بالا رفت و به عدد ۸۹ هزار و ۴۶۹ واحدی رسید. علاوه بر این شاخص بازار اول ۱۰ واحد رشد کرد و تا رقم ۵۷ هزار و ۴۸۹ واحدی بالا رفت. در عین حال شاخص بازار دوم ۴۰۹ واحد افت کرد و به رقم ۱۷۰ هزار و ۴۷۴ واحدی رسید.

خوش نشینی دوباره دلار بر بام 3900 تومان

در پایان معاملات روز چهارشنبه 24 آذر ماه، میانگین قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 189 ریال نسبت به روز سه شنبه، به رقم 39 هزار و 146 ریال رسید. هر یورو نیز در بازار آزاد ارز، با 167 ریال افزایش به میانگین قیمت 42 هزار و 627 ریال فروخته شد. همچنین هر درهم امارات با 10 هزار و 633 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به میانگین قیمت روز قبل، 131 ریال ارزان تر فروخته شد.

بازار سکه با روندی صعودی پایان یافت

در پایان معاملات روز چهارشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش 2 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 122 هزار تومان فروخته شد. هر سکه تمام بهار آزادی نیز با 3 هزار تومان افزایش به رقم 1 میلیون و 143 هزار ریال رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با 4 هزار تومان افزایش به قیمت 600 هزار تومان به فروش رسید. و هر ربع سکه بهار آزادی در بازار آزاد، با 3 هزار تومان افزایش به رقم 318 هزار تومان رسید.

طلای جهانی همچنان در مسیر سقوط

در بازار جهانی فلزات گرانبها، هر اونس طلا با کاهش 5 دلار و 4 سنت به قیمت 1151 دلار و 7 سنت فروخته شد. همچنین هر اونس نقره در معاملات جهانی، با 8 سنت افزایش به رقم 17 دلار و 3 سنت رسید. 

بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را افزایش داد

فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره دلار را با افزایش ۲۵صدم درصدی به ۷۵صدم درصد رساند و اعلام کرد که در سال آینده شاهد ۳ بار رشد نرخ بهره خواهیم بود. هربار رشد نرخ بهره، ۲۵ صدم درصد بوده و لذا نرخ بهره دلار در پایان سال ۲۰۱۷ معادل ۱.۵ درصدخواهد بود. بر این اساس همانطور که انتظار می رفت در آخرین ماه سال میلادی ۲۰۱۶ بار دیگر فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد؛ با این افزایش، بدون شک شاهد افت قیمت فلزات گرانبها و فلزات اساسی در بازارهای جهانی خواهیم بود. تقویت دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها نیز از دیگر اثرات مستقیم این سیاست بحساب می آید. به گزارش مهر، نفت و طلا با افزایش نرخ بهره در آمریکا، هم اکنون در بازار بورس کامکس نیویورک در حال کاهش می باشد. همچنین این برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ تاکنون است که نرخ بهره بانکی آمریکا از نرخ بهره کانادا  بیشتر می شود.

پیش بینی افزایش قیمت نفت به 65 دلار

غدیر قیافه، معاون رئیس اتاق بازرگانی ایران-روسیه در مصاحبه با راشاتودی تأکید کرد توافق صورت گرفته برای کشورهای عضو اوپک و دیگر کشورهای نفتی غیر عضو اوپک بسیار مطلوب است. وی پیش بینی کرد به نظر من در آینده شاهد افزایش قیمت نفت به 60 تا 65 دلار در هر بشکه خواهیم بود.

طیب نیا: دیگر بر مبنای آرزوهای خود برنامه نمی‌نویسیم

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست بررسی و ارزیابی عملکرد اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: در گذشته برنامه‌های اقتصادی به گونه ای نوشته می شد که بیشتر بیانگر آرزوها و آمال بوده و درنهایت سیاستهای کلی نوشته می‌شد ولی برنامه‌های اقتصادی که اکنون می‌نویسیم برمبنای واقعیت و به صورت کمی و کاملا زمان بندی شده هستند.

خواب سنگین شورای رقابت و شروطی که فراموش شد

عملکرد خودروسازان برای تقویت دلال‌بازی در بازار خودرو و نبود ناظر جدی بر وضعیت بازار تا آنجا پیش رفته است که معاون وزیر صنعت در نامه‌ای از خودروسازان خواست دلالی‌ها را حذف کنند. در این میان شورای رقابت و سازمان حمایت درگیر چالش مانکن شده‌اند و تحرکی درباره اوضاع ندارند. به گزارش فارس، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت خرداد 93 با صدور مجوز افزایش 3.7 تا 6.9 درصدی قیمت خودرو، اعلام کرد که خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خود باید 5 شرط را رعایت کنند. به گفته وی، طبق یکی از 5 شرط این بود که طرح فروش خودروها باید طوری باشد که خودرو به دست مصرف‌‌کننده واقعی و نه واسطه‌گران برسد. شیوا در آن زمان به فارس گفته بود: حذف بازار حاشیه خودرو نیز از دیگر الزاماتی است که خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو باید آن را رعایت کنند. حال با گذشت دو سال و نیم از این اظهار نظر شاهد هستیم که همچنان حاشیه بازار خودرو ادامه دارد و نظارت دقیقی بر وضعیت عرضه خودروسازان صورت نمی‌گیرد.  در کنار بی تفاوتی شورای رقابت نسبت به اوضاع نابسامان بازار خودرو، سازمان حمایت هم خودش را از این مسئله کنار کشیده و رئیس این سازمان عنوان می‌کند که وظیفه‌ای در قبال بازار خودروهای داخلی و نظارت بر قیمت آنها نداریم. محمود نوابی، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این مورد به فارس می‌گوید: در حال حاضر شورای رقابت مسئول نظارت بر قیمت خودروهای داخلی است و سازمان حمایت فقط به شکایات مردم در این زمینه رسیدگی می‌کند.

نقشه آمریکایی ها پس از پسته برای این محصول ایرانی

رئیس انجمن ملی خرمای گفت: مشاهدات عینی از نخلستان‌های جنوب آمریکا نشان از برنامه‌ریزی فعالان این کشور برای در اختیار گرفتن بازار خرمای جهان در سال‌های آینده دارد تا پس از پسته، بازار این محصول را نیز در دست بگیرند. به گزارش ایسنا، محسن رشید فرخی در نشست بررسی مسائل و مشکلات زنجیره تامین خرمای صادراتی اظهار کرد: در آمریکا نخلستان های جدید با شیوه های مدرن آبیاری، احداث شده که این نخل‌ها ظرف شش - هفت سال آینده به درآمدزایی می‌رسند در حالی که این مدت در کشور ما حدود ۱۱ سال است.

اذعان ملک سلمان به مشکلات اقتصادی عربستان

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، روز چهارشنبه در نشست شورای مشورتی مشکلات اقتصادی ناشی از بازسازی ساختار اقتصاد را «دردآور» خواند و گفت این اقدامات به‌منظور اجتناب از خسارت‌های بلندمدت، ضروری بوده است. به نقل از پرس تی‌وی، وی گفت: «حکومت از طریق اقدامات گسترده به‌منظور بازسازی اقتصاد، که برخی از آن‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت دردآور باشد، اما درنهایت هدف از آن حفظ اقتصاد کشورتان در برابر مشکلات بدتر است، به دنبال مقابله با این تغییرات است.» سلمان مدعی شد: «موارد مشابهی پیش‌تر و در سه دهۀ گذشته نیز روی‌داده که این مسائل حکومت را مجبور به کاستن از هزینه‌ها کرده اما ..... این موارد موجب تقویت اقتصاد و رشد مداوم و فزایندۀ آن شده است.» پادشاه عربستان در ماه سپتامبر دستور داد تا حقوق وزیران و اعضای شورای مشورتی را به ترتیب 20 و 15 درصد کاهش یابد.

رئیس‌ سازمان‌ حمایت‌ فروشندگان‌ لوازم‌ خانگی‌ را تهدید کرد

در پی افزایش قیمت دلار، خبرهایی از گرانی بازار لوازم خانگی به گوش رسید که در واکنش به تحرک این بخش از بازار، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد اگر گرانی لوازم خانگی به بهانه گرانی ارز برای ما محرز شود، لوازم خانگی به گروه کالایی یک (مشمول قیمت‌گذاری تکلیفی) برمی‌گردد.

تلخند پسته خندان و فامیل وابسته در آستانه یلدا!

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: با توجه به وضعیت قیمت آجیل و خشکبار در آستانه شب یلدا اظهار داشت: افزایش نرخ 10 الی 15 درصدی انواع آجیل و خشکبار منطقی است. وی با اشاره به تاثیر ممنوعیت واردات بادام هندی در بازار داخل گفت: بادام هندی یکی از اقلام اساسی آجیل و خشکبار شب یلدا است که ممنوعیت واردات و کمبود آن در داخل، زمینه را برای قاچاق و افزایش قیمت محصول فراهم می کند.

دلیل فسخ قراداد واگذاری مخابرات ایران چیست؟

پوری‌ حسینی رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با تشریح جزئیات فسخ قرارداد واگذاری بلوک 50 درصد و یک سهم شرکت مخابرات ایران به شرکت توسعه اعتماد مبین گفت: این قرارداد 12 روز قبل با توجه به عدم ایفای تعهدات خریدار بلوک کنترلی مخابرات ایران پس از گذشت نزدیک به 7 سال از این واگذاری، فسخ شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی گفت: با توجه به رقم چک‌های برگشتی خریدار بلوک کنترلی سهام مخابرات ایران حدود 1000 میلیارد تومان  است  که جمع این چک‌ها به 5 یا 6 فقره می‌رسد و مربوط به 2 یا 3 قسط آخر این واگذاری می‌باشد. به گفته پوری‌ حسینی با توجه به عدم ایفای تعهدات خریدار و اظهار ناتوانی از پرداخت اقساط چاره‌ای برای سازمان خصوصی‌سازی برای فسخ قرارداد واگذاری مخابرات ایران (سهامی عام) باقی نماند و اکنون این واگذاری فسخ شده تلقی می‌شود.

نظر مدیرعامل‌ اسبق‌ مخابرات‌ در مورد فسخ‌ واگذاری‌ این‌ شرکت

صابر فیضی که در عرضه اولیه 19 مرداد 87 سهام مخابرات و معامله 7.8 هزار میلیارد تومانی بلوک 50 درصد بعلاوه یک سهم آبان 88 مدیرعامل مخابرات بود، درباره موضع دیروز سازمان خصوصی سازی مبنی بر فسخ قرارداد، اظهار داشت: در این مورد چند نکته وجود دارد. اول اینکه توسعه اعتماد مبین تاکنون از 16 قسط 500 میلیاردتومانی، اقدام به پرداخت 13 قسط کرده و فقط قسط 500 میلیارد تومانی آبان را نداده اما طی نامه ای به سازمان خصوصی سازی درخواست مهلت پرداخت اصل و فرع تا بهمن کرده است. مدیرعامل اسبق شرکت مخابرات ادامه داد: دوم اینکه معمولا" در نیمه دوم سال های قبل نیز چنین مواردی رخ داده اما طبق قرارداد، نمی توان با عدم پرداخت یک قسط، کل معامله را فسخ کرد. کما اینکه در زمان مدیریتم در شرکت مخابرات، چنین موردی رخ داد و سازمان خصوصی سازی طبق قرار داد، فقط می توانست به اندازه اقساط تاخیری، اقدام به واگذاری سهام کند نه اینکه کل معامله را به هم بزند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
خودروسازان و حامیان آنها و شورای رقابت و همه کسانی که سر سفره خودرو نشسته اند ملت را بردگان بدبخت فرض کرده اند.
مردم مظلوم و بی دفاعی داریم. نمیدانند به کجا شکایت ببرند.
دیروز بعد چند ماه حوس بادام هندی کردم رفتم بگیرم زده بود 72 هزار تومن.کلا نا امید برگشتم.واقعا دیگه نمیدونم ما با چه امیدی زنده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
هوس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
البته ايشان حق دارند هوس با حوس اشتباه بنويسند خودش گفته هوش و حواس يا هواسش بهم ريخته ونبايد به او ايراد گرفت اما دانستن درست كلمه حق همه است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی