بازدید 6275
روزهای سرد بازار بورس

نصف شدن ارزش معاملات در بازار بورس نسبت به ابتدای سال جاری

اگر چه شاخص کل بیانگر روزهای نسبتا آرام در بورس تهران است، اما بررسی سایر شاخص های بازار نظیر میانگین ارزش معاملات حکایت از روزهای بسیار سرد در بازار سرمایه دارد. میانگین ارزش معاملات روزانه بازار بورس تهران در دی ماه 95 کمترین میزان نسبت به ماه های گذشته در سال جاری و کمترین میزان نسبت به مدت مشابه در خلال 5 سال گذشته است.
کد خبر: ۶۵۳۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴ 02 January 2017

بازار بورس تهران روزهای خوبی را پشت سر نمی­گذارد. اگر چه شاخص کل چنین چیزی را نشان نمی دهد و بیانگر روزهای نسبتا آرام در بورس تهران است، اما بررسی سایر شاخص های بازار نظیر میانگین ارزش معاملات حکایت از روزهای بسیار سرد در بازار سرمایه دارد. میانگین ارزش معاملات روزانه بازار بورس تهران در دی ماه 95 کمترین میزان نسبت به ماه های گذشته در سال جاری و کمترین میزان نسبت به مدت مشابه در خلال 5 سال گذشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، امروز شاخص کل بازار بورس به مدد بلوک زنی در نماد فاس با 72 واحد صعود به رقم 78هزار و 968 واحد رسید. این در حالی است که رقم شاخص کل در ابتدای سال جاری رقم 81 هزار و 200 واحد بوده است و این به معنای کاهش سه درصدی این شاخص در طول ده ماه اخیر است. اما واقعیت این است که همانطور که کارشناسان بازار سرمایه اذعان می کنند، شاخص کل، نمایانگر واقعیت های بازار نمی باشد و به دلیل روش محاسباتی آن و با در نظر گرفتن همزمان سود نقدی و بازده قیمتی، برای سرمایه گذاران و فعالان بورسی معیاری گمراه کننده است و از همین رو کاهش سه درصدی شاخص کل بیانگر زیان بسیاری از سهامداران بازار در طول ده ماه گذشته نمی باشد. از همین رو اگر چه شاخص کل بازار نسبت به ابتدای سال تغییر چندانی نداشته است، اما واقعیت این است حال و روز بازار بورس هیچ شباهتی با روزهای آغازین سال 1395 ندارد. شاخص کل بیشتر از آن که نشانگر شرایط بازار باشد وسیله ای است برای بررسی کارنامه مدیران بازار سرمایه و از همین رو در بسیاری از اوقات با روش های مختلف از ریزش آن جلوگیری می شود؛ و به همین دلیل استفاده از سایر شاخص های بازار می تواند در شفاف شدن وضعیت بازار کمک کند.

بررسی و مقایسه میانگین ارزش معاملات بازار یکی از معیارهایی است که از طرفی نشانگر میزان جذابیت بورس برای سرمایه گذاران است و از طرف دیگر می تواند بیانگر پویایی و زنده بودن بازار قلمداد شود. بررسی میانگین ارزش معاملات بازار بورس تهران در طول سال جاری نشان می دهد که این میانگین در دی ماه به کمترین حد خود در ده ماهه اخیر رسیده است. همان طور که نمودار زیر نیز نشان داده شده است، میانگین ارزش معملات بازار در فروردین ماه سال جاری بیش از سیصد میلیاردتومان در روز بوده است و این رقم در دی ماه سال جاری به رقم 129 میلیارد تومان رسیده است و این به معنای این است که ارزش معاملات در بازار نسبت به ابتدای سال کمتر از نصف شده است.


میانگین حجم معاملات روزانه بازار بورس در ده ماهه 1395
ارقام به میلیارد تومان

نصف شدن ارزش معاملات در بازار بورس نسبت به ابتدای سال جاری

وجود فضای سرد حاکم بر بازار سرمایه نه تنها در ماه های اخیر نسبت به ماه های ابتدایی سال به خوبی و به طور مشهود و بر اساس داده های بازار سرمایه احساس می شود؛ بلکه مقایسه دیماه سال جاری با مدت مشابه سال های قبل نیز بیانگر همین موضوع است. میانگین حجم معاملات روزانه دی ماه سال جاری در پنج سال اخیر از کمترین میزان نسبت به مدت مشابه برخوردار است. در حالی که میانگین حجم معاملات روزانه در سال 1391، 162 میلیارد تومان بوده است، با وجود افزایش سطح قیمت ها و لحاظ تورم سالانه، این رقم به 129 میلیارد تومان در سال جاری رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال 1392 به طور میانگین حجم معاملات بازار، روزانه 447 میلیارد تومان بوده است.

میانگین ارزش معاملات در دی ماه پنج سال گذشته
ارقام به میلیارد تومان

نصف شدن ارزش معاملات در بازار بورس نسبت به ابتدای سال جاری

بخشی از رشد منفی معاملات بازار در ماه های اخیر ناشی از بسته بودن تعداد زیادی از نمادهای بازار است که به یک ریسک جدی برای سهامداران تبدیل شده است و بخش دیگر به فضای حاکم بر بازار سرمایه مربوط می شود که مجموعه ای است از عوامل بیرونی و درونی بازار؛ از رفتارهای سهامداران عمده گرفته تا شرایط رکودی حاکم بر بخش هایی از اقتصاد کشور که در نهایت به این منجر شده است که بورس در حال حاضر به عنوان یک فضای جذاب برای سرمایه گذاری قلمداد نمی شود. از طرف دیگر نباید فراموش کرد که نرخ همچنان بالای صندوق های سرمایه گذاری، حساب های پس انداز بانکی و انتشار اوراق بدهی با سود بالا رقبای جدی بازار سرمایه به حساب می آیند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی