بازدید 19631
ابهام جدید در بازار مسکن؛

آمار موجود از خانه های خالی غلط است! +ویدیو

بازار مسکن با تمام فراز و فرودهایش در خلال سال های گذشته و آینده نامعلومش در سال 96، وارد فاز تازه ای از ابهام شده است که اگر صحیح باشد، می تواند خبری مهم در ایجاد تغییر شرایط این بازار در سال های پیش روی باشد.
کد خبر: ۶۸۱۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲ 03 April 2017
بازار مسکن با تمام فراز و فرودهایش در خلال سال های گذشته و آینده نامعلومش در سال 96، وارد فاز تازه ای از ابهام شده است که اگر صحیح باشد، می تواند خبری مهم در ایجاد تغییر شرایط این بازار در سال های پیش روی باشد. 

به گزارش تابناک اقتصادی، بخش مسکن و ساختمان، یکی از بخش های اقتصاد ایران است که در خلال پنج سال گذشته در رکود محض بوده است. البته اگر رشد ناچیز این بخش در سال های 89 و 90 را نادیده بگیریم، به بیان دقیق تر از سال 1388 روند نزولی آن آغاز شده است. واقعیت اینکه بخش ساختمان و مسکن ازجمله بخش‌های اشتغال‌زا و بزرگ اقتصاد ایران به ‌حساب می‌آید که رونق آن می‌تواند علاوه بر تأثیر بر شاخص‌های کلان اقتصادی راهکاری مفید برای کاهش بیکاری قلمداد شود؛ از همین روی، همواره یکی از دغدغه‌های سیاست‌گذاران و برنامه ریزان، رونق این بخش از اقتصاد بوده است.

بازار مسکن در چندماهه گذشته آبستن اظهارنظرها و گمانه زنی های متفاوتی بوده است که عمدتا پیرامون آینده قیمتی و رونق یا رکود آن در سال 96 بوده و از همین روی، این بازار را با ابهام هایی روبه رو کرده است. اولین ابهامی که با شروع سال 96 در حوزه کارشناسی شکل گرفت مربوط به گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن بود که در آن به مسأله افزایش قیمت ها و کاهش معاملات در اسفندماه سال 95 اشاره شده بود و این موضوع بر خلاف اظهارنظرهای برخی کارشناسان و فعالان حوزه مسکن بود که با استناد به آمارهای دی ماه و بهمن ماه خبر از رونق نسبی بازار  مسکن در سال 96 می دادند و همین مسأله زمینه ساز ایجاد یک ابهام و نبود چشم انداز روشن برای سال پیش رو شده است.

اما امروز ابهام جدیدی در بازار مسکن شکل گرفت که چنانچه واقعیت داشته باشد، می تواند یک زنگ خطر برای مسکن و ساختمان و وجود تقاضای پنهان و احتمال ایجاد تکانه های قیمتی برای مسکن در سال یا سال های پیش روی باشد. مرکز آمار ایران در آخرین روزهای سال 95، نتایج سرشماری نفوس و مسکن را اعلام کرد که طبق آن حدود 2 میلیون و 500 هزار مسکن خالی در کشور وجود دارد؛ اما امروز ایرج رهبر، عضو انجمن انبوه سازان در گفت و گو با فارس گفت: متأسفانه ارائه آمارهای غلط از سوی اداره آمار از وجود 2.5 میلیون خانه خالی از سکنه باعث شده تا این تصور به وجود بیاید که تولید از عرضه مسکن پیشی گرفته، در حالی که از دهه 40 تاکنون تولید مسکن همواره از تقاضا عقب بوده است.

وی همچنین تأکید کرد: عدم ساخت و ساز متناسب با تقاضا از سه یا چهار سال گذشته باعث شده تا این روزها شاهد افت شدید آمار ساخت و ساز باشیم و به ‌رغم اینکه در طرح جامع مسکن پیش‌بینی سالانه ساخت یک میلیون مسکن شده است، آمارها حاکی از ساخت 200 هزار واحد مسکونی می‌دهد. رهبر ادامه داد: به هر حال، طبق گزارش‌های اداره ثبت سالانه 850 هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود، این آمار به خوبی نشان می‌دهد که سالانه باید چه میزان مسکن تولید و عرضه شود.

مسأله وجود تقاضای پنهان در بخش مسکن، مسأله جدیدی نیست و در ادوار اقتصادی مختلف آثار خود را به صورت هجوم برای خرید مسکن نشان داده است و موجبات افزایش یکباره و لجام گسیخته این بخش از اقتصاد ایران را به وجود آورده است. البته به نظر می رسد که فارغ از اظهار نظر انجام شده و با پذیرفتن آمار خانه های خالی منتشره از سوی مرکز آمار، باز هم زنگ خطر در مسئله عدم توازن عرضه و تقاضای مسکن در کشور مدتی است زده شده و باید با نگاهی دقیق تر و مسئولانه تر این موضوع مورد تحلیل و سیاست گذاری قرار گیرد.

در همین راستا، رشد اجاره نشینی در کشور یکی از نشانه های وجود تقاضای پنهان در بازار مسکن است. در حالی که در سه دهه گذشته توان خرید مصرف کنندگان، متناسب با رشد قیمت مسکن در کشور افزایش نیافته است، ادامه رکود فعلی و افزایش درآمد مصرف کنندگان در سال های آتی می تواند منجر به هجوم دوباره خریداران و ایجاد عدم توازن مجدد در بخش مسکن شود. به عقیده کارشناسان یکی از علل اصلی در ایجاد خانه های خالی و کاهش تقاضا در بازار مسکن، کاهش قدرت خرید خریداران است که همان طور که اشاره شد، ناشی از این بوده که در چند دهه گذشته رشد قیمت مسکن بسیار بالاتر از رشد درآمد خریداران بوده و همین، بخش عمده ای از خانوارها را به سمت بازار رهن و اجاره سوق داده است. رکود هفت ساله مسکن می تواند منجر به کاهش عدم تناسب شکل گرفته بین افزایش قیمت مسکن و سطح درآمدها باشد و همین مسأله، می تواند زمینه ساز ایجاد تقاضای مضاعف در سال های آتی و یک زنگ خطر برای بازار مسکن قلمداد شود.

خاطرنشان می شود، بنا بر آخرین سرشماری صورت گرفته از سوی مرکز آمار، رشد اجاره‌نشینی در یک دهه گذشته رو به افزایش بوده است؛ در حالی‌ که در سال 85، 29 درصد خانوارهای ایرانی مستأجر بوده‌اند، این رقم در سال 95 به حدود 37 درصد رسیده و این مسأله تا حدودی مؤید چرایی افزایش خانه های خالی در سال های گذشته است.
 
تعداد بازدید : 184

تعداد بازدید : 46
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۷۲
ما نفهمیدیم این معادله یک مجهولی ساده را چرا متوجه نمیشیم. مسکن ساخته شده رودست سازنده مونده و خریدار وجود نداره. با اینوصف هرساله فیمت مسکن حتی بیشتر از نرخ تورم افزایش پیدا میکنه. !!! یکی لطفا توضیح بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
باسلام
از سال 90 تا 95 پنج ميليون خانوار اضافه شده است يعني متوسط 600 هزارتا كه بايد آمار سالهاي انتهايي را كمتر به حساب آورد
با اين حساب نياز به مسكن در سال 650 هزار تا است
ضمن اينكه مهاجرت بازنشسته ها به خانه هاي ويلايي موجود در حاشيه شهر هاي بزرگ و واگذاري آن به جوانان را نبايد از خاطر برد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
فعلا که دو ساله راکد مونده و پایین هم رفته
رشد جمعیت ایران در حال حاضر صفر و احتمالا در آینده منفی نیز شود لذا در آینده ما نیاز آنچنانی به ساخت و تولید مسکن نداریم افزایش قیمت مسکن در آینده بیشتر جنبه شایعه دارد تا واقعیت. و این شایعه بیشتر از طرف کسانی است که خانه هایشان دردستشان مانده و خریدار ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
تعداد 850 هزار ازدواج اگه درست هم باشه حداقل معادل 25 درصدش جدایی هم هست بعلاوه فوت هایی که منجر به آزاد شدن خانه ها میشه و همینطور نوسازی و افزایش ظبقات منازل
خدا بانک مسکن خیر بده که باعث شد با وامش من خانه بخرم
6 سال پیش وام 18 میلیونی گرفتم الان که 6 سال دیگه از قسطم باقی مونده 20 میلیون دیگه باید پرداخت کنم
خانه هم شد 14 ساله روز به روز میخوره تو سر خانه و کسی هم به قیمت نمیخره
دنبال اینم که بفروشم پولش بذارم بانک هر وقت خواستم برم سر خانه زندگی خودم برم یه جای بهتر و بزرگتر رهن کنم بدون دردسر
من همان يك خط اول را خواندم . اشتباه فكر نكنيد بخش مسكن را به ديد بخش اقتصادي و اشتغال نبينيد. مسكن سرپناه مردم مي باشد. كه همه به آن نياز دارند .متاسفانه با اين ديدگاه غلط . اين سرپناه تبديل به سودجويي گرديد. و خيالتان راحت باشد كه اين بازار سودجويي و سوءاستفاده از مردم بي پناه بنا به دلايل ذيل براي هميشه خوابيد. و سال به سال افت قيمت خواهد داشت. 1- كاهش جمعيت 2- افزايش سرطان و تصادفات و مرگ ومير 3- افزايش طلاق 4- كاهش و بي ميلي به ازدواج
میخوان آمار غلط بدن تا قیمت افزایش پیدا کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
برعکس. آمار خانه های خالی رو بیشتر گفتن که مردم دست به خرید نزنن و در این ماههای آخر تورم کنترل بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
دقیقا
م.ر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
تا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی تقویت نشه از رونق بازار مسکن خبری نیست ...رکود ادامه دارد تا تحقق خواسته های مردم بدبخت ایران...1
با کدوم پول مسکن بخریم؟ با این قیمت ها چه طور میشه خونه خرید. ۱۰ ساله مستاجریم و حسرت یه دونه خونه ۶۰ متری رو داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
با 1200 تریلیون تومن نقدینگی که در کشور موجوده
خداکنه روز به روز راکدتر بشه چون رونق افتادن معنایش این هست که گرون بشه و این به ضرر منی هست که سالهاست مستاجرم.امیدوارم ازینی هم که هست بیشتر راکد بشه تا بتونیم بخریم نه اینکه گرون بشه و بی زحمتودردسر سود کنیم
خدا بانک مسکن خیر بده که باعث شد با وامش من خانه بخرم
6 سال پیش وام 18 میلیونی گرفتم الان که 6 سال دیگه از قسطم باقی مونده 20 میلیون دیگه باید پرداخت کنم
خانه هم شد 14 ساله روز به روز میخوره تو سر خانه و کسی هم به قیمت نمیخره
دنبال اینم که بفروشم پولش بذارم بانک هر وقت خواستم برم سر خانه زندگی خودم برم یه جای بهتر و بزرگتر رهن کنم بدون دردسر
تنها جایی که درست به نظر میاد افزایش لجام گسیخته قیمت مسکن در سالهای قبل و عدم تناسبش با افزایش درآمد قشر متوسط و آسیب پذیر بود!!

متاسفانه مابقی تحلیل خیلی آبکی بود!!
آقای رهبر داره بازار گرمی میکنه تا دست بنگاهها برای دلالی باز بشه.
آقا فکری به حال این بنگاهها بکنید که با دلالی پولهای میلیاردی به جیب میزنند و تا تقی به توقی میخوره از آب گل آلود ماهی میگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
دوست عزیز جالبه که در منطقه 22 و دوروبر دریاچه خلیج فارس تهران نزدیک به چند هزار واحد مسکونی لوکس در حال ساخته و کسی هم نیست که بپرسه متری چند؟؟
اصلا گیریم که قراره مسکن فردا 10 برابر بشه. خوب ما که پول نداریم بخریم
مردم توی مخارج روزانه شون موندن با این وضعیت بیکاری وتورم اونوقت چطوری مسکن بخرن؟؟؟؟
آیا اجاره نشین ها خانه های خالی را اجاره کرده اند یا رفته اند نصف آپارتمانهای صاحبخانه را اجاره کرده اند ؟
وقتی خانه خالی برای اجاره وجود داشته باشد در صورت داشتن قدرت خرید توسط مستاجر خریداری میشود بنابراین کمبودی در مقابل تقاضا وجود نخواهد داشت
واحد های مسکونی که اجاره داده میشوند علاوه بر واحد ها ی مسکونی خالیست وپاسخگوی تقاضای اضافی سه سال آینده خواهد بود
این خبر سازیها از طرف دست اندکاران ساخت مسکن برای ایجاد جو روانی وزمینه سازی جهت رشد قیمت مسکن است که اتفاق نخواهد افتاد
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
به نکته ی کاملا درستی اشاره کردید متاسفانه نویسنده جوری وانمود میکند که اجاره نشینها مستاجر خانه های خیالی هستند !!! در صورتی که آنها در خانه های موجود سکنی دارند و طبق آمار 2700000 آپارتمان خالی مازاد بدون خریدار موجود است که پاسخگوی حداقل دو سال آینده بازار ملک در بدترین شرایط میباشد لذا افزایش قیمت فعلا دور از انتظار به نظر میرسد .
با سلام. بنده خودم در سال 91 آمار گیر بودم به جرأت میتونم بگم که این آمار درست هستش. گاها از یک برج 10 طبقه هشت یا شش واحد خالی بود. در حدود 70 درصد موارد هم حداقل یک یا دو واحد خالی بود. با وجود اینکه می گن ساخت و ساز نیست یا خیلی کمه باز هم در خیلی جاها ساخت و ساز هست و البته با یک حساب سر انگشتی سود 30 الی 40 درصدی. متاسفانه یک عده ای معده شون خیلی گشاد شده و اشتهاشان سیری ناپذیر. البته قبول دارم که ساخت و ساز کمتر شده.
آقایون تابناکی همین شماها هستین که هر روز یه گزارشی از بازار مسکن به اصطلاح تهیه می کنین و هی می خواین اخبارشو داغ نگه دارین و مطمئنم آخرشم با همین کاراتون قیمتها رو میبرین بالا.آقا به خدا هیچ اتفاقی توی بازار مسکن نمیفته اگه امثال شما دست از سرش بردارین.2 ساله توی بانک مسکن و 2 تا موسسه دیگه وام گرفتم پول خوابوندم که برج 7 امثال نوبت وامم بشه.حالا بر عکس همین توی تابناک الان چند ماهه هی داری میگی سال 96 مسکن فلان میشه سال 96 مسکن بیسار میشه.با همین کاراتون آخرش کاری می کنین که قیمت خونه ها بره بالا و تموم حساب کتاب ما بهم بریزه.آقا میشه بیخیال بشین؟
ازدواج خیلی کم شده،بنابراین تقاضای مسکن هم کم شده است.از طرفی هم هرکی پول داره چندتا خانه خریده.
سرشماری سال95امارها غلط است وعلت ارائه آمار نادرست توسط مردم از ترس قطع شدن یارانه است
عزیز جان شما مجوز خرید خانه توسط اتباع خارجی را مانند کشورهای دیگر صادر کن ببین ظرف 6 ماه کل خانه های خالی به فروش خواهد رسد.برادر من ،سازنده خانه یک سرمایه گزار است لذا اولا تنها برای کسی خانه می سازد که بول داشته باشد ثانیا هم فقط زمانی می سازد که به نسبت اوضاع اقتصادی صرفه داشته باشد .تامین مسکن برای طبقات ضعیف هم وظیفه سازمان های تامین اجتماعی است نه سرمایه گزاران بخش مسکن.ریشه این هم که بیشتر ساخت و ساز در شهر تهران در واحدهای لوکس بزرگ متراژ است همین است چرا که سازندگان به فکر فروش ملک خود به طبقه مرفه جامعه هستند لذا ملک باب میل ایشان را می سازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
اتباع خارجی هم که تو کف خونه خریدن تو ایران!
عامل رشد قیمت مسکن وجود تحلیلهای غلط شما رسانه ها می باشد.
بله الان وقت ساخت وسازه هرکس بسازد برده
هر کسی در ساختمان خودش نگاه کنه تا به دروغ دولت پی ببره. الان در ساختمان ده واحدی ما سه واحدش یک سال و نیم هست که خالی هست. هیچ کس تمایل به خرید نداره. صاحب خانه هم تمایل به اجاره نداره.
حتی اگر فرض کنیم آمار ارائه شده غلط است و درصد خطای آن را 30 % در نظر بگیریم باز نزدیک به یک میلیون و هفتصدو پنجاه واحد مسکونی خالی خواهیم داشت. این آمار برخلاف نظر برخی از دوستان نه تنها باعث افزایش قیمت نخواهد شد بلکه به کاهش قیمتها نیز می تواند کمک کند.
اما مهمتر از هر چیزی سرمایه های راکد است که می توانست به جای مسکن در صنایع مولد دیگر بکار گرفته شود. کافیست متوسط متراژ واحدهای خالی را 70 مترمربع در نظر بگیریم که با این حساب کل متراژ بالغ بر 122500000 مترمربع خواهد بود. حال اگر این عدد را در 800000 تومان که متوسط قیمت تمام شده برای هر مترمربع می باشد (البته متوسط قیمت تمام شده از این بالاتر است) ضرب کنیم عدد 98 هزار میلیارد تومان خواهیم رسید.
این رقم که حدودا معادل 25 میلیارد دلار می باشد می توانست در بسیاری دیگر از بخش های اقتصاد کشور بکار گرفته شده و از راکد ماندن آن جلوگیری بعمل آید. این موضوع برنامه ریزی دقیق مسئولین امر را می طلبد تا از اتلاف سرمایه هایی که می توانند در تولید و اشتغال نقش مهمی ایفا کنند ممانعت بعمل آورد.
جاي تاسف است كه ماليات بر خانه هاي خالي اجرا نمي شود.
خیلی ها درباره مستاجری دروغ می دهند
خیلی ها خونه خودشون را کرایه دادن و به علتی در خانه کرایه ای دیگری هستند
بهرحال خیلی ها هستند بخاطر اینکه پول زیاد دارن و بی ارزش میشه خونه میخرن و خالی میزارن یا کرایه می دهند
همه جور احتمال وجود داره
امار صحیج 22 ملیون واحد اپارتمان نیاز مردم ایران برای مسکن است
در دوره اقای احمدی نزاد مچوز صادره تعداد اپارتمانن را به 23.5 ملیون رساند .بدون احتساب 3.5 ملیون مسکن مهر ....
ان موقع یک رونق کاذب شکل گرفت و یک فاجعه برای دولت اینده رقم خورد .....
این رکود کاملا قابل پیش بینی بود و جداقل یکسال دیکه ادامه خواهد داشت ...
در ساختمان ما در شهر ایلام تهدا 5 واحد آن حدود سه سال است که در معرض فروش گذاشته شده اند، اما دریغ از یک خریدار!
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
احوالت چطوره همشهری. چه خبر؟ دیارت نیه
رشد قیمت مسکن مربوط به زمانی بود که هر کس دو ریال پس انداز داشت می رفت ملک می خرید. الان دیگه نه مستاجر می تونه خونه بخره و نه سرمایه دار توی ملک و املاک سرمایه گذاری می کنه. بنابراین حالا حالاها بازار مسکن راکد خواهد بود
اجاره نشینی چرا باید باعث افزایش خانه های خالی بشه آخه برادر من؟
خب الان منی که مستاجرم توی یه خونه نشستم اگر هم خونه بخرم بازم توی یه خونه نشستم دیگه. یعنی اگر من نوعی خونه بخرم از آمار خونه های خالی کم نمیشه.
اینا همه تلاش های مذبوحانه ی دلالان مسکنه. تا وقتی دو سه سال مداوم افزایش درآمد ۱۰۰درصدی نداشته باشیم دیگه بازار مسکن عین سابق نمیشه. البته قطعا قیمت مسکن رشد خواهد کرد ولی خبری از انفجار قیمت ها نیست.
هر انسان عاقلي با يك نگاه سطحي مي بيند كه در هر كوچه حداقل يك و حداكثر چند واحد در حال افزايش بنا يا نوسازي هستند.چرا فكر مي كنيد آمار خانه هاي خالي اشتباه است؟!
آگهي هاي كاذب مسكن را براي مردم و سازندگان به بحران بدل كرده است.
پيشنهاد مي كنم مقاله ايي با عنوان "قيمت واقعي مسكن در ايران "را حتما بخوانيد.خواهيد ديد قيمت ساخت با قيمت عرضه چقدر متفاوت است.
توی کوچه ما همین الان ۷ خونه کلنگی در حال ساخت است که هر کدوم ۱۰ واحدند میشه ۷۰ واحد ......کو خریدار مرد حسابی ...به این دلالان توصیه می کنم به فکر ایجاد تولیدی باشند چون دیگه مردم به مسکن به عنوان یک وسیله سرمایه گذاری نگاه نمی کنه ...خود من تا دستم پول می رسید .خونه می خریدم ومی فروختم ....الان دیگه نمی صرفه ...چون هم بچه کمه وهم ازدواج وهم پول نیست وهم گرونی بی جا در مسکن ایجاد شده
په نه په ؟ اینجا سرزمین حیرت است نه دقت
آمار اشتباه نديد..٨ تا واحد خالي تو منطقه شهريار داشتيم الان بعد از ٢ سال ٣ واحد رو أجاره كردن!!اقوام ما سازنده زياد هستند اكثرا خانه هاي خالي دارن كسي پول نداره!!مگه با حقوق ١ ميليون تا ١.٥ ميشه خونه بخره كارمند بدبخت!!؟؟اوني هم كه پول داره ميره تركيه و اروپا سرمايه گذاري ميكنه نمياد ايران كه
کافیست ببینید چه کسی که نخواهد سرپناهش را ارتقا دهد یا برای اولین بار آلونکی بخرد. در دور و بریهای ما که دهها خانواده مشتاق بهبود شرایط سکنای خود هستند یا آرزوی خریدن یک آپارتمان نقلی را دارند.
اون اجاره نشینها که تو هوا ننشستن! تو یه خونه ای زندگی میکنن خب برن یه خونه خالی رو بخرن این خونه ای که الان توش هستن خالی میشه

این چه تحلیلیه که میگین اجاره نشینها برن خونه خالی بخرن تا خونه های خالی کم بشه!!!؟؟

آخرین پاراگراف رو بخونین!
متاسفانه آمار خانه هاي خالي اعلام نميشه و مردم هم به دليل ترس از حذف از يارانه و ...مسائل ديگر آمار واقعي نمي دهند . در صورتي كه آمار خانه هاي خالي بسيار بيش از اين آمار مي باشد . در ضمن با حقوق يك ميليوني و حق مسكن 100 هزارتوماني چطور مي شود خانه خريد . و نكته آخر اينكه خيلي اشتباه است كه سرمايه گذاري مسكن را در دراز مدت به عنوان يك عامل اشتغال زا و يا عامل سرمايه گذاري مطمئن بدانيم و صحت اين گفته از آمار رشد جمعيت و كاهش ازدواج مشخص است .
حتما غلط است، فقط کافیست سرتان را بالا نگه دارید و تعداد ساختمانهای خالی و در حال ساخت را ببینید، کوچه و خیابان و بیابانی نیست که انبوهی از این ساختمانها در آنجا نباشد، اصلا ما طی سالهای گذشته عمده کارمان جز فروختن نفت و ساختن ساختمان بوده است؟
تابناک جان: به نظرم نزدیک انتخابات شده و پول برای کمپین های انتخاباتی بایستی از طریق تبلیغات و ... جهت فروش خونه های خالی تامین بشه!! لطفا به جای تحلیل های آبدو خیاری همت کن و گزارش های صحیح و منطبق بر واقعیت جامعه که از گرونی مسکن همه مردم به ستوه اومدن و آه و ناله شان به آسمان رسیده بنویس؟ شاید فرجی حاصل شد و قیمت مسکن 30 درصدی کاهش پیدا کرد؟ فکر میکنم با این کار شما اقشار جامعه بتونن به اندازه وسع مالی شان یه سرپناه تامین کنن و هم نویسنده عزیز رو همیشه دعا کنن.هر چند که مافیای مسکن این اجازه رو نخواهد داد!
850 هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود و کسی طلاق نمی گیرد حتما!!!
قیمت فروش مسکن چند برابر قیمت ساخت است و دلالان و بساز بفروش ها پول و سود خوب زیر زبانشان مزه کرده لذا هر طور شده می خواهند دوباره خرید و فروش و سیکل گرانی خانه راه بیفتد تا آنها از این آشفته بازار منتفع بشوند ...
قیمت فروش مسکن چند برابر قیمت ساخت است و دلالان و بساز بفروش ها پول و سود خوب زیر زبانشان مزه کرده لذا هر طور شده می خواهند دوباره خرید و فروش و سیکل گرانی خانه راه بیفتد تا آنها از این آشفته بازار منتفع بشوند ...
آیا تحلیل عضو انجمن انبوه سازان صحیح است یا مرکز آمار!؟؟؟؟؟؟مشخص است 4=2*2
گذشت اون دوره دولت نهم که یه خونه میخریدی شب میخوابیدی صبح پا میشدی میدیدی 10 تومن گذاشته روش دوباره شب میخوابیدی صبح میدیدی 5 تومن دیگه رفته بالا.
خونه رو میخریدی 50 تومن هشت ماه بعد میفی 120 تومن
داداش گلم الان مشخصه دارید زور میزنید ولی همون دوره به حد کافی پولدار شدید دیگه حالا حالا ها رونق مسکن رو نخواهید دید
دهه سی و چهلی هایمون به هیچی قانع نیستن.
مسکن پنج تا ده تا میخرن.
زن سه تا چهارتا میگیرن
جوونامونم دریغ از یک زن و یک مسکن!
همشو خودتون کشیدید بالا ما جوونها هم باید بیاییم از شما اجاره شون بگیریم!!!
جون داداش منتشر کن... نوکرتم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
مقاوم در برابر باز نشستگی هم هستن! انگار چه گلی تو این سی و چند سال به سرمون زدن
دوست عزیز چرا انفجار قیمت؟حسابش دکتری ریاضی نمیخواد یک خانواده متوسط بازن وشوهر کارمند حداکثر درماه ۴میلیون حقوق اگر بتونن ماهی دو میلیون پس انداز کنن (که اکثرا نمیتونن)باید ده سال کار کنن تا بتونن ۲۴۰میلیون واسه خرید یک اپارتمان معمولی پس انداز کنن به نظر شما وقتی کسی نتونه بخره رشد قیمتها منطقیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۶
احسنت
شما پول بده ببین ما هم مسکن می خریم. قیمتها در دوره تورم انقدر بالا رفته است که هر کسی توان پرداختش را ندارد.
وقتی که سود بانک از حقوق ماهیانه من بیشتر باشد ، مسلما خونم رو میفروشم و میزارم بانک و سودش رو میگیرم، ضمن اینکه مستاجری هم زیاد بد نیست. و هزینه برج تعمیرات به ععهده صاحب خانه می باشد. چرا باید برم خونه ای بگیرم که سالیانه قیمتش داره افت پیدا میکنه
واقعا مارو ساده فرض می کنن؟! با این درامد ها یه طویله دو در ذو هم نمیشه قسطی خرید! افزایش مستاجر نشون از بی پولی مردم میده وگرنه هر کی بتونه بخره نمیره مستاجر شه! اجاره ها سر به فلک می کشه!با درامد 2میلیونی و خونه خریدن؟
من نمی دانم دقیقاً منظور از رونق بازار مسکن چیست؟ اما این را می دانم که اگر منظور افزایش خرید و فروش و به دنبال آن بالا رفتن قیمت مسکن باشد، آخر این رونق باز هم کاهش توان خرید مسکن توسط قشر پائین و متوسط جامعه خواهد بود. فرض کنید که طی این سالها رکود بر بازار مسکن حاکم نبود، چه اتفاقی برای قیمت مسکن تاکنون می افتاد؟ حداقل 30 تا 40 درصد به قیمت مسکن اضافه می شد. آنوقت چه بخشی از نیازمندان مسکن توان خرید را بکلی از دست می دادند؟ درست است که ساخت و ساز مسکن بخش قابل توجهی شغل ایجاد می کند اما نتیجه ساخت و سازهای بی رویه و بعضاً اضافه بر نیاز توأم با سواگری و بازارگرمی صدها هزار بنگاه مسکن و داغ شدن بازار خرید و فروش برای سرمایه گذاری به انتظار ارزش افزوده (هجوم پول های سرگردان به بخش مسکن) چه خواهد شد؟ آخر آخرش دودی بر چشمان نیازمندان مسکن. حکایت این تولید شغل حکایت فروش تراکم در زمین و هوای تهران است که تنها برای گذران امور روزمره تهران ببینید چه بلایی به سر شهر تهران آورده است! معتقدم باید برای مسکن نیازسنجی شود و به اندازه نیاز ساخته شود و اگر کسی یک ساختمان دارد اجازه خرید ساختمان دیگزی را نداشته باشد فقط بتواند عوض کند و اکر بخواهد بیش از نیاز بخرد به اندازه ای مالیات از او گرفته شود که برایش صرف نکند بیش از یک خانه بخرد (به شرط اینکه نتواند در فروش بعدی مالیات را بکشد روی قیمت خانه) . مثل بسیاری از کشورهای دنیا. یعنی خرید و فروش ملک و مسکن به قصد سرمایه گذاری و سودجویی کاملا ممنوع شود.
دیگه با این وضع اردواج و زاد وولد و جمعیت مسکن و دلال مسکن روی خوش نخواهد دید.زلزله تهران رو هم فراموش نکنید
یکی از معضلات عمده در امر مسکن اخوری است که برای انبوه سازان بوجود اورده اند . توجه بفرمائید :دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰
گروه اقتصادی: رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان اینکه بازار مسکن تا انتخابات ریاست جمهوری آرام خواهد بود گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۶ بازار مسکن با افزایش قیمت ۱۵ درصدی به رونق برسد. باکمال پرروئی میگویند صبرکنید مسکن پانزده در صد گران شود تا ما دست بکارشویم ودر عمل به تعداد واحدهای مسکونی خالی در شهرباز هم بیافزائیم وعده دیگر ازساکنین تهدیست شهر رابه بحاشیه بفرستیم !؟
واقعا" مردم دچار عجب مصیبتی شده اند ؟ صبح تاشب انبوه سازان که به دروغ خودرامترصد کمبود مسکن برای متقاضیان واهی !!! میدانند. خواهان گران شدن قیمت وایجاد تسهیلات برای خودهستند . تا به حیب خود رونقی بدهند . چرادر ایران معمولا" در بخش مسکن کوتاه زمانی رونقی وجود دارد وپس از ان مدت درازی بارکود محض مواحه میشود. مثلا" انبوه سازان (بخوانید بساز وبفروشهای سازمان یافته ) کمبود مسکن را جبران میکنند !؟ دروغ تا این حد ؟ اگر این چنین بود چرا روز بروز برتعدا خانه خالی ازیک سو وطردساکنین کم در امد ازشهر ازسوی دیگرافزوده میشود ؟همه اینها بعلت سلطه بختک وار سوداگران ساختمانی در بخش مسکن است . این ذینفع ها بدروغ تبلیغ میکنند بارونق کار ما اشتغال ایحاد خواهد شد در صورتیکه این سلطه سودا گرانه بیکاری را بصورت مداوم افزایش داده ومیدهد ! دمار از روزگار مردم در خواهد اورد که تا اینجا در این زمینه موفق بوده است ؟!!! تابناک جای این دارد این بحث را همچون یک رسانه مسئول متعهد بصورت وسیعی به بحث گذارده ، تا واقعیت ها بگونه ای مستند ومستدل مطرح شود در نتیچه به برچیدن این اخورها بیانجامد .
هر ایرانی حق دارد از ثروت کشورش یک منزل مسکونی و یک خودرو تولید داخل و یک شغل داشته باشدایران ثروتمند این پتانسیل را دارد
حرف های این برادرمان کاملا درست است
در منطقه 6 تهران سال 91 و 92 می خواستم خانه بخرم
از یک برج 8 طبقه فقط 2 تا 3 واحد پر بود! اکثر قریب به اتفاق برج ها 2 تا 3 واحد خالی داشتند و هنوز هم همین طور است! جناب آقای رئیس انبوه سازان می توانند خودشان تحقیق کنند تا برایشان مسجل شود که ما چقدر سرمایه ملی را بی خود و بی جهت در خاک و سنگ و سیمان ساختمان ها بلوک و قفل کرده ایم.
این همه ادعا می کنند ساخت و ساز نیست اما همین الان در خیلی جاها در منطقه 6 ساخت و ساز به طور واضح راه افتاده و با محاسبات روزنامه معتبر دنیای اقتصاد سود ساخت و ساز همین الان در بدترین حالت ممکن 30 تا 35 درصد هست. تردید نکنید که عده ای دلال و سوداگر مسکن و املاک معده شون در سالهای اخیر و بر اثر سوء مدیریت در بخش مسکن و املاک بیش از حد گشاد شده و اشتهاشان برای بلعیدن سرمایه های ملت بیچاره سیری ناپذیر است. درست است که ساخت و ساز از دوران اوج تورم مسکن کمتر شده اما عده ای از سازندگان و پیمانکاران مسکن به سودهای نجومی بادآورده و در حد 200 یا 300 درصد بدعادت شده اند و حالا حالاها نمی توان به آنها فهماند که درآمد مردم با قیمت خانه نمی خواند و آنها باید دندان طمع خود را بکشند یعنی یا به سود منقی مثل همه کاسبی های معمول قناعت کنند و یا قاعده بازار را بپذیرند و به فکر جای دیگری برای سرمایه گذاری سوداگرانه خودشان باشند!
از بستگان ما افرادی سازنده ملک هستند که سود 200 تا 250 درصدی را در یکی دو دهه اخیر تجربه کرده و بعضا از فرش به عرش رسیدند در حالی که یک کسب معقول نباید چنین سود نجومی و بادآورده ای داشته باشد چون چوب آن را خریدار بدبخت خواهد خورد
به دوستان عزیز توصیه می کنم مقاله اخیر دکتر راغفر را در رابطه با اقتصاد مسکن و واقعیت های آن در ایران بخوانند تا بفهمند که این همه تبلیغ برای راه اندازی دوباره چرخه تورم مسکن در کشور و سود بردن تعدادی کارتل بزرگ از جمله بانک ها و لیزینگ ها و سرمایه داران کلان است در حالی که پول ملی باید در تولید دائمی و اشتغال پایدار بخش صنعت و کشاورزی و خدمات تجاری صرف شود و هزینه کارآفرینی های نوین و کسب وئ کارهای کوچک و متوسط گردد نه اقتصاد نوسانی و سینوسی مسکن و ساختن و انبار کردن یا همان احتکار ملک توسط عده ای سودجو
مسکن باید مثل همه جای دنیا یک کالای مصرفی و دارای رشد قیمت منطقی باشد نه این که در بازه زمانی 20 یا 30 ساله به اندازه چهل برابر نرخ متوسط تورم کشور رشد داشته باشد
این رشد حبابی قطعا غیر واقعی و نتیجه سوء مدیریت در این حوزه و عدم تدبیر و اقدامات آینده نگرانه بوده است که چوب آن را مردم عادی و نان چرب آن را سفته بازان و سوداگران می خورند
این خبر چه ارتباطی با خبر "مالیات بر خانه های خالی" دارد؟
آیا کسی می داند؟
امار مسکن های خالی درسته این خانه ها متعلق به عده ست که سرمایه خود را در این حوزه بکار گرفته اند ونیازی هم ندارند وهر ساله هم با همکاری عواملشان دربنگاه ها حداقل بیست درصد افزایش می دهند ویا تبدیل می کنند وهمشون هم منتظر افزایشاهای انچنانی هستند تنها راه نجات تدوین قانونیست که مالکین انگیزه نگهداری یا همان احتکار را نداشته باشند واز انجا که نمایندگان وتصمیم گیرندگان در این طیف هستند وذینفع حالا حالا ها امیدی به تدوین قانون نخواهدبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
ناشناس عزیز میخوام یه تست هوش بگیرم: همه خونه های خالی و احتکار شده مال قانون گذاران محترم هستش نه مال مردم !! سوال: به نظرت به چه دلیل چندین ساله قانون مالیات بر خانه های خالی اجرایی نمیشه؟؟
" تولید از عرضه مسکن پیشی گرفته "
ای که گفتی دقیقا یعنی چه؟!
مسكن براي كي ميخواد گرون بشه ما مردم در حال حاضر نمي تونيم بخريم حالا مي خواد گرونتر هم بشه از اوضاع مردم خبر ندارين واقع بين باشيد
تلاش های شبانه روزی برخی رسانه های حامی بورس برای القای عدم افزایش قیمت مسکن وادامه رکودآن مثل همیشه بی نتیجه خواهدبود
کلی خونه ی خالی داریم بعد قیمت قراره افزایش پیدا کنه!!!
آخه منطق پشت این حرف چیه؟؟؟
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی