اجبار نصب كيسه هوا در انتظار قانون جديد

در سال گذشته (1388) شوراي عالي استاندارد به عنوان يكي از مراجع قانون‎گذار در حوزه استاندارد، اعلام كرد كه نصب كيسه ايمني هواي راننده براي تمامي خودروهاي سواري از ابتداي برنامه پنجم توسعه يعني از اول فروردين سال 1390 اجباري خواهد بود.
کد خبر: ۱۴۹۷۶۶
|
۰۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳ 22 February 2011
|
4311 بازدید
|
ابتداي برنامه پنجم توسعه براي خودروسازان، آغاز اجباري نصب دو كيسه ايمني هوا (ايربگ) روي همه خودروهاي سواري توليد داخل است.

به گزارش ایسنا، در سال گذشته (1388) شوراي عالي استاندارد به عنوان يكي از مراجع قانون‎گذار در حوزه استاندارد، اعلام كرد كه نصب كيسه ايمني هواي راننده براي تمامي خودروهاي سواري از ابتداي برنامه پنجم توسعه يعني از اول فروردين سال 1390 اجباري خواهد بود.

اين درحالي است كه چندي بعد شوراي سياست‎گذاري خودرو كه متشكل از انجمن‎هاي خودروسازان و قطعه سازان، مديران شركت‎هاي بزرگ خودروسازي، موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و وزارت صنايع است، اعلام كرد كه خودروسازان موظف هستند از ابتداي برنامه پنجم توسعه تمام خودروهاي خود را مجهز به دو كيسه ايمني هوا توليد كنند.

با وجود تاكيد مصوبه شوراي عالي استاندارد بر لزوم نصب تنها يك كيسه ايمني هوا (ايربگ) براي راننده در حال حاضر، با توجه به مصوبه شوراي سياست گذاري خودرو در وزارت صنايع ومعادن، خودروسازان بايد سواري‎هاي با دو كيسه ايمني هوا روانه بازار كنند.

محمد رضا نورافكن- رييس بخش مكانيك و خودرو موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، در اين مورد مي‎گويد: "با وجود اين كه ما در شوراي سياست گذاري خودرو حاضر بوديم و اعلام كرديم كه به نظر ما امكان نصب دو كيسه هوا روي همه محصولات سواري داخلي در مدت محدود وجود ندارد، مصوبه شورا نصب دو كيسه ايمني هوا را اجباري كرده است، بنا براين تا امروز (سه شنبه 3 اسفند 1389) كه هنوز قانون جديدي در اين زمينه وجود ندارد، مي‎توان گفت كه موسسه استاندارد در ابتداي برنامه پنجم توسعه يعني از اول فروردين سال آينده (1390) اجازه شماره‎ گذاري خودروهاي بدون دو كيسه ايمني هوا را نخواهد داد."

با اين وجود برخي از كارشناسان، نصب تنها يك كيسه ايمني هوا از ابتداي سال آينده را هم غير ممكن مي‎دانند، چه برسد به اجراي مصوبه شوراي سياست گذاري خودرو!

در اين باره يك كارشناس كه خواست نامش فاش نشود، مي‎گويد: "با وجود توليد كيسه ايمني هوا در داخل، توليد آن هنوز با تيراژ توليد خودروهاي سواري همخواني ندارد؛ ضمن اين كه تنها دو دستگاه آزمايش داخلي براي تست آن وجود دارد كه در اين زمينه هم با محدوديت‎هاي فراواني رو به رو هستيم."

اين كارشناس در ادامه با اشاره به اين كه محدوديت‎هاي وارداتي هم در حال حاضر وجود دارد كه باعث مي‎شود تهيه كيسه ايمني هوا به تعداد لازم امكان پذير نباشد، گفت: "با اين اوصاف تصور من اين است كه دستگاه‎هاي اجرايي مجبور خواهند شد فرصت خودروسازان براي تجهيز خودروهاي سواري به كيسه ايمني هوا را تمديد كنند."

با اين وجود، مرتضي شفيعي - معاون مهندسي و كيفيت سايپا، هر نوع اظهار نظر در مورد امكان خودروسازان براي اجراي اين قانون را به بعد از جلسه شوراي سياست گذاري خودرو در بعد از ظهر فردا (چهارشنبه 4 اسفند 1389) موكول كرده است.

موسسه استاندارد هم در اين مورد مي‎گويد كه اگر فردا مصوبه جديدي در اين خصوص منتشر شود، اجراي آن را در دستور كار قرار خواهد داد؛ بنابراين به نظر مي‎رسد تكليف اجبار خودروسازان براي نصب كيسه ايمني هوا فردا مشخص خواهد شد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
وقتی خودرو ساز ها سیستم ها تشخیص و مدیریت را برای یک کیسه هوا نصب کنند. برای 2 کیسه هوا تغییر زیادی نمیکند ( به غیر از چند سنسور برای تشخیص وجود سرنشین جلو ) ... پس یکی یا 2تا فرقی نمیکند ...
ali
|
Iraq
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
اینو دیگه همه میدانند حرف خودرو سازان بر همه چیز میچیربد لطفا گوش و چشم مردم را با اینگونه اخبار آزار ندهید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
من نمیدونم این کارهایی که میکنن چرا کارشناسی نیست. نصب کیسه هوا در اکثر خودروهای ایرانی اشتباه است چون پس از تصادف محفظه زنده ماندن این ماشین ها به خاطر نبود استحکام کافی جمع میشود و کیسه هوا باعث مشکلات بیشتر سرنشینان و یا حتی خفگی در آنها میشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
مردمي كه زير خط فقر زندگي در ايران زندگي ميكنند مدتها كه كيسه هوا در جلو شكمشان نصب كرده اندديگر نيازي به كيسه هواي ماشين نيست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۳
کيسه هوا ميخوايد واسه چی؟؟؟؟؟
ايها الناس
ملزمشان کنيد استانداردهای ابتدايی را رعايت کنند. تست تصادف را پاس کنند ... تا کی حرف بی پايه و دهن پر کن بيخودی؟!!!!!!! تا کی؟
يکی از خودروهای پر تيراژ با سرعت 70 کيلومتر تصادف ميکنه و کشته ميده! کيسه هوا که سهله اگه راننده اش کلاه ايمنی هم داشته باشه تلف ميشه. قاتلاش کيان؟ ايهالناس
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۴
همیشه همینطور بوده ضربالعجل تایین می کنند و نتیجش سنبل کاری و هزینه کردن از جیب مردم می شه . راستی چرا همیشه مردم باید تاوان این همه بیکفایتی رو بدن ؟ اصلا کسی هست که پاسخ بده؟ گمان نمیکنم!معلوم نیست کدام آقا زاده میخواهد زحمت آوردن این کیسه ها را بکشه که یاد مردم افتادن!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۴
پراید 20 ملیونی هم بزودی به بازار میاد با این حساب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۴
خوب معلومه ديگه از آنجائيكه سود خودروسازان محترم از جان مردم با ارزش تر است و براي حمايت از اين صنف زحمت كش !!!! كه در تعديل جمعيت ايران ميكشند(به همراه خطوط محترم اير لاين) نصب نصف كيسه هوا از اول بنامه ششم اجباري ميشود
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۴
خدا رفتگانتون رو بیامرزه.ترمز ضد قفل نصب شد که حالا کیسه هوا نصب بشه؟؟ من 175000000 تومن بابت خرید سورن دادم ولی ایربک آن کار نمیکنه الان 8 ماهه دربه در ایران خودرو هستم و تا به حال بیش از 500 هزار تومن هزینه مرخصی از سر کار و رفتن به شیراز و ... غیره کردم و 100 تا شکایت هم نوشتم و عکس گرفتم از سیم کشی ماشین هیچکس گوشش بدهکار نیست تو ایران خودرو شما بگین ایربک اجباری؟؟ از بوشهر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۴
این خودروسازا رو بایست به مرگ بگیرند که به تب راضی شن! در مورد ABS هم همین فرمایشاتو داشتن!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟