وحید نوروزی در وبلاگ
آوای سبز نوشت:
امروز در ویکیپدیا کلمه حسادت را جستجو کردم. عجب تعریف زیبا و کامل و مفصلی برایش آورده بود. چند جمله اش خیلی جلب توجه می کرد:
«حسادت در واقع به خاطر خانه بزرگتر، اتومبیل سریع تر و زیبایی بیشتر نیست، بلكه انسان به خاطر این كه شخص به علت داشتن چیزی مورد احترام واقع می شود، حسادت می ورزد.
حسادت همیشه وجود دارد حتی اگر سرمایه های موجود در جامعه را به طور مساوی بین مردم تقسیم كنند. زیرا اگر شخصی همان سرمایه مشابه را به كمك هوش و درایت خویش بیشتر كند و خوشبخت تر و راحت تر باشد، مورد حسادت دیگران قرار می گیرد.»
این مقدمه کوتاه را به این دلیل آوردم که بهانه ای برای پرداختن اقدام اخیر بعضی از دوستان و یک روزنامه خاص به موضوع تونل توحید باشد. وقتی تونل رسالت چند شهردار عوض می کند و در زمان شهرداری قالیباف و با یک اقدام ضربتی به افتتاح می رسد، برخی از عزیزان حسود می گفتند ایشان کار خاصی نکردند و اقدامات قبلی را فقط کامل کردند. وقتی کارگاه تونل توحید تجهیز شد و روزشمار آن به سبک محمد باقر قالیباف روشن شد، برادران حسود هیچ وقت فکر نمی کردند تونل توحید سر موعد مقرر افتتاح شود. این تونل که کلنگ احداث آن در سال ۱۳۸۶ توسط شهردار تهران به زمین زده شد، در رکوردی بیسابقه طی ۳۰ ماه به پایان رسید. این درحالی است که تونل توحید سه برابر تونل رسالت بوده و در مقایسه با این تونل ۱۷ سال زودتر ساخته و بهرهبرداری شد.
وقتی هم دیدند راستی راستی تونل در حال افتتاح بوده و مقدمات مراسم افتتاحیه در حال انجام است، عزیزان حسود هر کاری کردند که شیرینی آن را به کام زحمتکشان و مدیران شهری تلخ کنند نتوانستند. شاید برای اولین بار باشد این حرف گفته می شود که آنها خیلی دوست داشتند تونل توحید را برادر دیگری غیر از شهردار تهران افتتاح کنند، اما مدیریت شهری در یک اقدام غافلگیرانه تونل را توسط مردم افتتاح کرد.
به هر حال همه اعتقاد داریم که نابرده رنج، گنج میسر نمی شود. تونل توحید به نام شهردار تهران در اذهان مردم ثبت شد همچنان که تونل رسالت و برج میلاد هم اینگونه شد. اما چگونه می شود که یکباره تونل توحید اخ می شود؟ جواب خیلی روشن است: توحید و رسالتی دیگر در راه است. روز شمار دیگری در شهر روشن شده است. دو پروژه تونل صدر ـ نیایش و پل طبقاتی صدر همزمان با یکدیگر به سرعت در حال پیشرفت هستند و اگر قرار باشد این دو پروژه هم در موعد مقرر افتتاح شود، باز هم نگرانی و تشویش برادران حسود زیاد خواهد شد. باید تا می توانند تخریب کنند تا می توانند در مذمت تونل و پل صحبت کنند. بایستی در جامعه القا کنند که این کارها اسراف است. بایستی به جنگ با تکنولوژی و کارآمدی بروند. بایستی مدیریت جهادی را تخریب کنند تا برای مردم ۱۵-۱۰ سال مشقت ناشی از اجرای یک پروژه طبیعی جلوه کند و اگر شبیه همان کار در دو سال تمام شد، اینگونه جلوه شود که یک جای کار می لنگد. آری اخلاق در شهر اخلاق در حال رخت بستن است. تازه این اول کار است. این قصه سر دراز دارد.