سرویس اجتماعی ـ نظامالدین برزگری، رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، با حضور در غرفه سایت «تابناک»، نسبت به
اظهارت سردار مومنی واکنش نشان داد.
به گزارش «تابناک»، برزگری در تشریح دلایل مخالفتش با سخنان معاون راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: سه عامل در تلفات جانی که در جاده رخ میدهد، اثرگذار است؛ نخست عامل انسانی که بیشتریت دخالت را دارد، دوم عامل جاده و راه و سوم، عامل خودرو و وسایط نقلیه که ما تنها بر این عامل نظارت داریم.
وی افزود: بنابراین، قانون بر پایه این سه عامل، وظیفه هر دستگاه را مشخص کرده است. سازمان ملی استاندارد، وظیفه نظارتی و حاکمیتی دارد و فرابخشی عمل می کند . به تازگی نیز بر پایه مصوبه شورای عالی اداری کشور، قرار شده، مستقیم زیر نظر رئیسجمهور قرار بگیرد. ما پیگیریم که بنا بر استانداردهای روز دنیا که در دو کمیته فنی جهانی «تدوین ایمنی جاده و ترافیک» مشغول بهکار هستند، کار را جلو ببریم و در این زمینه، هفته گذشته اطلاعات بینالمللی این کمیتهها را دریافت کردیم و استانداردهای ایمنی جاده و ترافیک را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهیم داد.
برزگر ادامه داد: بر حسب وظیفه حاکمیتی، ما وظیفه داریم که استانداردهای مربوط به دستگاهها را برای رعایت شدن به ایشان اعلام کنیم؛ اما در مبحث استانداردهای تولید خودرو، بر پایه قوانین ابلاغ شده، یعنی قانون «ارتقا کیفیت خودرو و کالاهای صنعتی»، کیفیت خودرو صریحا به عهده سازمان استاندارد نهاده و شمارهگذاری به عهده پلیس راهور ناجا گذاشته شده است؛ یعنی تقسیم کار صورت گرفته و همان گونه که شمارهگذاری به پلیس سپرده شده و ما نمیتوانیم در آن دخل و تصرفی داشته باشیم، در مقوله کیفیت خودرو هم، پلیس نمیتواند وارد شود و قانون در این باره به صراحت سازمان استاندارد را تعیین کرده است.
وی درباهر رعایت استانداردهای 55 گانه گفت: 51 مورد از استانداردهای 55 گانه بر عهده استاندارد است و چهار مورد بر عهده سازمان محیط زیست و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت است که متولیان جداگانه ای دارد. در مورد آپشنهایی مانند کیسه هوا (ایربگ) و ترمز ایبیاس هم باید گفت، همان گونه که سردار مؤمنی هم گفتهاند، ما در کشور، استانداردهای 55 را ملاک قرار دادهایم، در حالی که در کشورهای اروپایی، بر پایه استانداردهای کارخانهای عمل میشود.
رییس مؤسسه استاندارد ادامه داد: ما بارها از پلیس راهور خواستهایم که سهم سه عامل شکل گیری تصادفات (انسان، جاده و خودرو) را به ما اعلام کنند تا بتوانیم با آمارهای به دست آمده، در جاهایی که لازم است، استانداردها را ارتقا دهیم. حتی در این زمینه، فرمت خاصی طراحی کرده و در اختیارشان گذاردهایم، ولی متأسفانه نزدیک به سه سال است که پلیس آمار را در اختیارمان قرار نمیدهد. در حالی که ما انتظار داریم، اگر نقص فنی خودرویی عامل تصادف بوده، به ما اعلام کنند تا چاره کنیم.
وی افزود: اکنون بیش از بیست میلیون وسیله نقلیه، اعم از خودرو و موتورسیکلت، در سطح کشور رفتوآمد میکنند. باید توجه کرد که ما نمیتوانیم مسئولیت این همه وسیله که بعضا فرسودگیهای زیادی هم دارند، به عهده بگیریم. اگر خودروهایی که از سال گذشته تولید شده، به دلیل نقص فنی و رعایت نکردن استاندارد دچار سانحه شوند، پلیس بایستی به ما اعلام و نوع نقص را برای ما مشخص کند. من باز هم همینجا و از طریق سایت «تابناک» از سردار مؤمنی که دوست عزیز بنده است، میخواهم که سهم نقایص فنی در تصادفات فنی را بر پایه فرمت تهیه شده ما در اختیارمان گذارند تا ما بتوانیم کار علمی انجام دهیم و تجزیه تحلیل داشته باشیم.
برزگری درباره نحوه تعامل اداره استاندارد با خودروسازان گفت: از سال گذشته خودروسازان را ملزم به رعایت استانداردهای 51 گانه کردیم که در بیست سال گذشته رعایت نمیشد. به تازگی هم تولید خودرو پرتیراژ وانت پیکان را متوقف کردیم، چون استانداردهای مد نظر در آن رعایت نشده بود.
وی درباره دلیل امهال به برخی خودروسازان در رعایت استانداردها گفت: ما تلاش کردیم که همه خودروسازان را که سه خط تولید بزرگ هم دارد، ملزم به رعایت استانداردها کنیم ولی گاه بیشتر استاندردهای 51 گانه محقق شده بود و تنها چند استاندارد باقی مانده بود که در این مواقع تلاش کردیم که برای خودروساز مهلت دوباره ای در نظر بگیریم.
به عبارت ساده، درست است که بیست میخواستیم ولی هجده را هم پذیرفتیم تا با مهلت آخر خودشان را به بیست برسانند. البته پاسخ هم گرفتیم. سال گذشته، مدیران یکی از خودروسازان که سه خط تولید بزرگ هم دارد، از سختیهای تغییر خطوط تولیدشان گلایه داشتند، ولی ما نپذیرفتیم و با نظارتهای بعدی، پیگیر شدیم تا اینکه هر سه خط تولید را بنا بر خواست استاندارد تغییر دادند.
رئیس مؤسسه استاندارد در پایان نوید داد که به زودی و در راستای وظایف فرابخشی نهاد متبوعش، استاندارد در بخش سلامت هم وارد شود و به جز استاندارد وسایل و تجهیزات و مواد مورد نیاز کشاورزی، در محصولات کشاورزی هم راه یابد.
وی با اعلام این خبر افزود: به تازگی لوگویی را با نام «محصولات ارگانیک» طراحی کردهایم و در صددیم تا از سال آینده، همه محصولات کشاورزی را که بدون نیاز به کود و سم و به صورت کاملا طبیعی (ارگانیک) تهیه شدهاند، با این لوگو به مردم معرفی کنیم.