نام |
مسئولیت |
اظهار نظر |
علیاصغر احمدی قائممقام |
وزیر اسبق آموزش و پرورش |
سالیان سال معلمان ابتدایی میگفتند ما 6 روز در هفته سر کار میرویم اما معلمان راهنمایی چهار روز؛ از طرفی این 6 روز باعث میشد معلمان ابتدایی صلاحیتهای مورد نظر به عنوان بالا رفتن مقاطع تحصیلی خود را کسب کنند. باید تصمیمگیری براساس اسناد برنامه درسی ملی باشد و ما در تدوین آن برنامه ساعت دروس را به گونهای نبستیم که بتوان پنجشنبهها را تعطیل کرد. برخی معلم را به عنوان محقق یا پژوهشگر معرفی میکنند که اگر اینگونه باشد اتفاقا باید معلمان حضور بیشتری در مدارس داشته باشند و معلم پژوهشگر باید 40 ساعت در مدرسه باشد. در کشوری زندگی میکنیم که میزان تعطیلات در کشور بالاست، کجای دنیا 15 روز و در برخی موارد 30 روز مدارس تعطیل میشوند. گزارش سازمان یونسکو درباره میزان روزهای فعالیت مدارس برای 37 کشور مطرح میگوید کشورهایی که 180 تا 209 روز در طول یک سال تحصیلی فعالیت دارند 40 درصد این کشورها هستند، آنهایی که 210 تا 239 روز فعالند 37 درصد و کشورهای دارای روزهای فعال 240 روز به بالا 7 درصد کشورها را دارند حال باید ببینیم با توجه به روزهای فعالیت مدارس در ایران که در شورای عالی آموزش و پرورش 160 روز عنوان شده است در کجای این مجموعه قرار داریم. اگر به همین روزهای فعال تعطیلات هم بخورد به طوریکه 26 روز تعطیل رسمی در کشور داریم مطمئنا به آموزش و پرورش، دانشآموزان کشور لطمه خورده میشود در حال حاضر از 360 روز 160 روز کار آموزشی داریم و 200 روز رها شده است. چگونه میتوان با وجود این تعطیلات محیط پژوهنده و فعال داشت؟ |
حمیدرضا حاجیبابایی |
وزیر سابق آموزش و پرورش |
چرا ساماندهی زمان آموزش شکل گرفت. در واقع اسم طرح موجود، طرح ساماندهی زمان آموزش است. روح حاکم بر این برنامه ارتقا منزلت و جایگاه معلم است؛ معلم مانند استاد، فناور و پژوهشگر است. هیچکدام ازطرحهایی که در سه سال گذشته صورت گرفت به تنهایی نمیتواند تغییر کند و حداقل نیاز به تغییر 20 طرح دارد. کسی نمیتواند شنبه را لغو کند چرا که در قانون 5 روز اول مطرح شده و قانون بار معنایی دارد. همچنین باید بگویم گفته نشده که مکلفید پنجشنبه را تعطیل کنید در واقع این موضوع اجباری نیست ولی میگویند میتوانید که پنجشنبه را تعطیل اعلام کنید. اینکه در روز پنجشنبه دانشآموز را به مدرسه بکشانیم و اتفاقی برای او بیفتد یا تصادف کند پدر دانشآموز میتواند اعتراض کرده و آن فردی که دانشآموز را به مدرسه کشانده است مجرم است. از اول مهر تا آخر خرداد 282 روز وجود دارد که 13 روز آن را برداریم و تقسیم بر 7 کرده و ضرب در 5 کنیم 185 روز میشود نه 162 روز [اشاره به سخنان نماینده دولت] نباید موضوع اروپا را مد نظر قرار دهیم چرا که در خصوص تعطیلی پنجشنبهها ما قبل از اجرا کتابی در این زمینه چاپ کردیم و نظر کارشناسان در این امر صورت گرفته است و بعد از اجرا نیز نظرسنجی شده و 33 هزار جامعه هدف مد نظر قرار گرفته که 67 درصد موافق، 12.1 درصد سکوت، 21 درصد مخالف داشت. چطور معلم میتواند تربیت را انجام دهد ولی وقتی دانشآموز کنار مادر و پدر باشد تربیت صورت نمیگیرد؟ از شنبه تا چهارشنبه بدون پنجشنبه 30 ساعت درس داده میشود که این امر در قانون مطرح شده است. در واقع معلم 5 روز باید به مدرسه بیاید تا ساعتی که مشخص شده تدریس کند؛ موظف است از شنبه تا چهارشنبه درس دهد و برنامههای کلاسی را بر این اساس هماهنگ کرده است. در کرمان معلمی از جنوب به شمال هزار کیلومتر فاصله مدرسه تا منزلش است همچنین در سیستان معلمی 700 کیلومتر را طی میکند که به مدرسه برسد بنابراین چنین مشکلاتی را داریم همچنین در تهران ما معلمی داریم که در رباطکریم بوده و برای اینکه به مدرسه برود دچار مشکل است چرا که باید فلاصله بسیاری را طی کند. |
ابراهیم سحرخیز |
معاون وزیر سابق آموزش و پرورش |
پاشنهآشیل نظام سنتی نادیده گرفتن معلم است. شصت درصد معلم جامعه هدف یعنی دوره ابتدایی -که 60 درصد از دانشآموزان را تشکیل داده- بانوان هستند؛ این قشر از شنبه تا پنجشنبه در حال انجام وظیفه است؛ چنین معلمی نه تنها فرصت پژوهش ندارد بلکه حوصله تدارک نیازهای فیزیولوژیک خود را نیز ندارد. در قریب به اتفاق کشورها، معلم پنج روز بیشتر در سیستم آموزشی حضور ندارد اما در کشور ما 30 درصد مدارس روستایی و صعبالعبور هستند؛ در این شرایط چطور معلم میتواند حضور فیزیکی نداشته باشد؟ در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش داریم که بررسی برنامههای کلاس در 5 روز اول هفته تعریف شده و ما نمیتوانیم روز دوشنبه را به طور مثال برای فعالیت بدون کیف و کتاب داشته باشیم. تحقیقات در کشورهای توسعه یافته نشان میدهد که بین میزان پیشرفت دانشآموزان و 5 روز آموزش در هفته ارتباط مستقیم وجود دارد. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مقام معظم رهبری نیز بر اجرای آن تاکید دارد یک روز باید در هفته به حرفهآموزی پرداخته شود که یک دانشآموز بعد از دیپلم بتواند حرفه داشته باشد و یک خانواده را اداره کند. جایگاه خانواده کجاست. خانوادهای که در حدیثهای نبوی در مورد جایگاه 7 سال اول و 7 سال دوم زندگی فرزندان صحبت کرده است؟ همچنان معتقدم روزهای موظف معلم 5 روز است اما برای یک روز تعطیلی باید برنامهها به صورت اختیاری برای دانشآموز باشد. |
علیرضا علیاحمدی |
وزیر اسبق آموزش و پرورش |
تصمیم تعطیلی پنجشنبهها مشروع و قانونی است که توسط شورای عالی آموزش و پرورش تحت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم مطرح و رضایت کلی این افراد گرفته شده است. در آموزش و پرورش تبعیضی وجود داشت که در حال حاضر کمتر شده و آن موضوع تعداد روزهای کاری معلمان در دورههای مختلف بود. هم معلمان ابتدایی رضایت بیشتری دارند وهم معلمان متوسطه و راهنمایی از طرفی مدیران مدارس باید راضیترین طبقه بین فرهنگیان باشند چرا که امروز توانستند فرصت بیشتری برای تعالی و بازسازی خود داشته باشند. بیشتر خانوادهها نیز از این طرح استقبال میکنند مگر آنها که پدر و مادر به هر دلیلی نمیتوانند روز پنجشنبه در خانه حاضر باشند. برای اجرای این طرح میتوانستند ملاحظات زیادتری را داشته باشند و تفاوت بین دوران ابتدایی و دورههای دیگر را قائل شوند. دوستان دستاندرکار منتقد باید استناد داشته باشند که براساس برنامه درسی ملی بطور مثال پیشرفت درسی دانشآموز را بررسی کردیم و روند متفاوتی را نشان داده است یا اینکه رضایتمندی خانوادهها نسبت به گذشته تغییر کرده است. در قوانین ساعات آموزشی برای دوره ابتدایی 25 ساعت، برای دوره متوسطه اول 30 سال، برا ی متوسطه دوم 35 ساعت و برای دوره متوسط دوم فنی و حرفهای 45 ساعت آموزش در نظر گرفته شده لذا باید ارزشیابی بر مبنای تکلیف قانونی صورت گرفته باشد. دو سال است از مصوبه آموزش و پرورش میگذرد باید بررسی شود که این اتفاق چه نکات مثبتی و چه محدودیتهایی داشته و چه پیشنهاداتی را میتوان در مورد آن ارائه کرد که مباحث تبدیل به مباحث سیاسی نشود. |
حمیدرضا کفاش |
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش (نماینده دولت) |
مسئله ساعات موظفی معلمان امری قانونی است و تفاوتی برای دورههای مختلف وجود ندارد. دولت درصدد اضافه کردن بار به دوش معلمان نیست؛ در مصوبه تعطیلی وجود ندارد و تعطیلی یک اعلام شخصی بوده است. در جلسهای که صورت گرفت موضوع ساماندهی برای دوره ابتدایی در این زمینه تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. همچنین درباره دیگر پایهها این موضوع مدنظر قرار گرفت که زمان هر جلسه متفاوت بود. به این معنا که برای پایه اول و دوم 45 دقیقه و برای پایه سوم و چهارم 50 دقیقه جلسه در نظر گرفتیم. این طرح برای افزایش پیشرفت دانشآموزان مضر بوده و همچنین کادر اداری مدارس و نیروها از این امر راضی نبوده و اولیاء در خصوص تعطیلی مدارس دچار مشکل بودند که این امر در بخشنامه مطرح شد. تعطیلی پنجشنبه مدارس نه در قانون وجود داشته و نه مثبت است. مصوبه میگوید ساماندهی آموزش در 5 روز اول هفته و یک روز تعطیل برای سایر فعالیتها. نظرسنجی یک متودولوژی غیرعلمی است؛ در کجای دنیا از چنین متودی برای تصمیمگیری امور مهم استفاده میشود؟ آیا با این روش میتوان سرنوشت تعلیم و تربیت را مشخص کرد؟ مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرده است که سال 90 -91، 160 روز آموزشی داریم که این میزان در کانادا 188 روز، در فرانسه 174 روز، در انگلیس 192 روز و در ژاپن 240 روز است. همچنین میانگین ساعات آموزشی در سال تحصیلی برای پایههای اول و دوم کشور 600 ساعت و برای پایههای سوم تا پنجم 650 ساعت است که این میزان برای کشور آلمان 1050 ساعت برای ژاپن 1050 و برای کره 975 ساعت است. از طرف دیگر زمان بر حسب دقیقه مربوط به پایههای اول و دوم 225 دقیقه و سوم تا پنجم 250 دقیقه است که در کشورهایی مانند کانادا 304 دقیقه، انگلیس 300 دقیقه و ژاپن 330 دقیقه است. لذا ایران در بین کشورهای تحقیق شده هم زمان و هم روز هم میزان آموزش پایینتر است. این موضوع با شعار تحول و تولید علم همخوانی ندارد. جای سوال است که چه کسی میخواهد روزهای کار معلمان را افزایش دهد؟ به هیچ عنوان افزایش ساعات کار معلمان مطرح نیست.اگر در طرح اجرای قانون ساعات فوق برنامه را افزایش دهیم منابع آن را هم فراهم میکنیم به طوریکه وزیر آموزش و پرورش به بنده دستور داده است که با کمک یک کمیته 5 نفره از معاونان در 9 مرحله طرح یک روز را بررسی کنیم که در حال مطالعه آن هستیم. بعد از مطالعه منابع آن را تعریف خواهیم کرد و بعد از آن آموزش میدهیم و پس از آن برای هزار نفر به طور پایلوت اجرا میکنیم و سال بعد به صورت پلکانی کل طرح را اجرا خواهیم کرد. اگر موفق بود ادامه میدهیم وگرنه متوقف میکنیم. متاسفانه این موضوع آنگونه مطرح شده است که دولت میخواهد کار معلمان را دو برابر کند یا بدون مواجب روزهای تعطیلی معلمان را پر کند اینگونه نیست. [در انتقاد به حاجی بابایی] شما قبل از تصویب این موضوع آن را اعلام کردید همچنین در سال 90 به شما در پژوهش مرکز پژوهشها مطرح شد که این موضوع باید ابتدا در شهر تهران اجرا شود و پس از بررسی نتایج به کل کشور تعمیم داده شود اما شما این موضوع را از ابتدا سراسری اعلام کردید که این درست نیست. اینکه برخی مطرح کردند نظر آقای فانی این بوده است که تعطیلی پنجشنبهها برطرف شود کذب است. ایشان مطرح کردهاند برای سال 93 - 94 لغو تعطیلی پنجشنبه در کار نیست بلکه به جای آن اجرای آزمایشی یک روز بدون کیف و کتاب مطرح است. وقتی میگوییم مدرسه تعطیل است یعنی کار را شل کردیم یعنی آموزش جای پای محکمی دارد و پرورش دلبخواهی است. |