جای خالی امداد و نجات ویژه جاده‌ای

در تصادف‌های جاده‌ای در غیبت نیروهای ویژه امدادگر و دارای تجهیزات امداد و نجات و آتش‌نشانی و نیز نیروهای فوریت‌های پزشکی، به‌طور عمده نقش هر دو نیروی متخصص و حرفه‌ای را اعضای جمعیت هلال احمر بر‌عهده دارند که بخش وسیعی از آن را نیروهای داوطلب مردمی تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۸۰۴۶۰
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۹ 20 February 2014
|
4874 بازدید
تلفات حوادث جاده‌ای کماکان بالاست و سه عامل راننده، جاده و کیفیت خودرو، هر یک با ابعاد مختلف در بالا بودن آمار جانباختگان و مجروحان تصادف‌های رانندگی در ایران نقش دارند. آخرین مورد، سقوط اتوبوس مملو از مسافر به قعر دره در جاده هراز بود که 20 کشته بر جای گذاشت و تصاویر تلخ آن در رسانه‌های جمعی و از جمله شبکه‌های اجتماعی به سرعت منتشر شد.

به نوشته ایران، موضوع تصادف‌های جاده‌ای، پدیده جدیدی نیست و آمارهای تکان‌دهنده آن بارها تکرار شده است. از جمله آنکه تصادف‌های رانندگی در ایران دومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری‌های قلبی - عروقی است.

روزانه بیش از 70 نفر در تصادف‌های رانندگی (داخل و خارج شهر) در کشور جان می‌بازند که بیش از 60 درصد آمار کشته‌شدگان مربوط به حوادث جاده‌ای است. افزایش تعداد خودرو بویژه در دو دهه گذشته، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل، کمبود جاده و آزادراه و ضعف آموزش و آگاهی رانندگان همواره از عمده دلایل این پدیده عنوان می‌شود. از همین‌رو زمینه‌های مختلف قابل بررسی و طرح است، اما در این میان یک نکته که تا حدود زیادی مغفول مانده، نارسایی و کمبودهای امداد و نجات در حوادث جاده‌ای است.

در حالی که در تصادف‌های شهری امداد و نجات مجروحان وضعیت به نسبت مطلوبی دارد و حضور نیروهای اورژانس (فوریت‌های پزشکی) به همراه نیروهای متخصص نجات (آتش‌نشانی و امداد و نجات) با سرعت، دقت و واکنش مناسب و صحیح از وضعیت قابل قبولی برخوردار است، اما در تصادف‌های جاده‌ای در غیبت نیروهای ویژه امدادگر و دارای تجهیزات امداد و نجات و آتش‌نشانی و نیز نیروهای فوریت‌های پزشکی، به‌طور عمده نقش هر دو نیروی متخصص و حرفه‌ای را اعضای جمعیت هلال احمر بر‌عهده دارند که بخش وسیعی از آن را نیروهای داوطلب مردمی تشکیل می‌دهند.

آنان در مقایسه با نیروهای متخصص امداد و نجات آتش‌نشانی‌های مستقر در تمامی شهرها و نیروهای تکنیسین اورژانس‌های پزشکی از تجربه و تجهیزات کمتری برخوردارند و با وجود آنکه در بیشتر اوقات در تصادف‌های جاده‌ای به لحاظ کمی حضور گسترده‌ای دارند و زحمات سنگینی را دلسوزانه متقبل می‌شوند اما به دلیل کمبود تجهیزات و نداشتن تجربه نیروهای اورژانس و امداد و نجات در مقایسه با شهرها نتیجه مطلوب به معنی حضور سریع در صحنه تصادف، نجات مجروحان محبوس شده در خودروها، جابجایی و انتقال سریع آنان با آمبولانس‌های زمینی و هوایی مناسب، حاصل نمی‌شود.

در واقع ضعف اصلی، نبود متولی ویژه و خاص برای تصادفات جاده‌ای است. در بسیاری از کشورها، اورژانس و امداد و نجات جاده‌ای مجهز به هلی کوپتر و آمبولانس‌های مناسب و تندرو و مراکز درمانی اورژانس‌های جاده‌ای تشکیل و برپا شده است که به طور تخصصی رسیدگی به تصادفات جاده‌ای را برعهده دارند. براساس آمارها بیش از نیمی از فوت‌شدگان (1/51 درصد) در تصادفات جاده‌ای در محل تصادف جان باخته‌اند و 4/10 درصد مجروحان نیز در حین انتقال به بیمارستان جان می‌بازند.

بار نبود چنین تشکیلاتی در حال حاضر بر دوش نیروهای هلال احمر و تا حدودی اورژانس‌ها و آتش‌نشانی شهرها قرار گرفته است. با توجه به بالا بودن تلفات جانی و غیرقابل جبران بودن آن و هزینه‌های ناشی از معلولیت‌ها و خسارات مالی که سالانه به کشور تحمیل می‌شود، ایجاد ساختار حرفه‌ای و مختص امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی جاده‌ای بخصوص در محورهای پرتردد و حادثه‌خیز از جمله استان تهران و استان‌های شمالی و مرکزی کشور ضروری است.

همچنان که روزی ضرورت ایجاد اورژانس پزشکی در دهه 50 به دنبال بارش برف سنگین در تهران و ریزش سقف فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و کشته و مجروح شدن ده‌ها نفر احساس شد و نخستین اورژانس کشور در شهر تهران با تعدادی آمبولانس و تکنیسین ویژه و پزشک مستقر در مرکز دیسپاچینگ (مرکز ارتباطات و مخابرات) ایجاد شد، اکنون باید تشکیلات مستقل اورژانس و امداد و نجات جاده‌ای با تجهیزات مناسب و حتی برخوردار از هلی‌کوپتر و آمبولانس مجهز و مخصوص و نیروهای متخصص تشکیل شود تا با انتقال سریع مجروحان، تعداد بیشتری نجات یابند.
اشتراک گذاری
محک پایین متن خبر
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # ترامپ # ایران و آمریکا # نیمه شعبان # قیمت طلا # تعطیلی مدارس # کالابرگ
الی گشت
نظرسنجی
در جنگ سه ساله اوکراین-روسیه کدام طرف پیروز میدان است؟