همه در مقابل تهاتر نفتی ایران و روسیه سکوت کرده‌اند

اکنون روسیه در حال رقابت با آمریکا و اروپاست و این خطر هست که روسیه بخواهد از ایران به عنوان یک کارت بازی برای فشار به امریکا بهره گیرد. اگر تحریم در میان‌مدت کاهش یابد، لزومی ندارد ایران و روسیه در مورد یک کالای استراتژیک که با هم در رقابت هستند، برای صادرات نفت در یک بازار واحد همکاری کنند.
کد خبر: ۳۹۲۴۹۱
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸ 14 April 2014
|
19307 بازدید
|
همه در مقابل قرارداد نفتی ایران و روسیه سکوت کرده اند

برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با ارجاع پرونده از آژانس به شورای امنیت سازمان ملل از روند عادی بیرون شد و با ایران به عنوان یک عضو خاص در ان‌پی‌تی برخورد شد. پس از این فعل و انفعالات در دوران جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۶ نخستین قطعنامه شورای امنیت ‌علیه ایران صادر‌ شد که در آن از ایران می‌خواست، همه برنامه‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورد.


این روند ادامه پیدا کرد و تا سال ۲۰۱۰ هفتمین و آخرین قطعنامه‌ علیه ایران صادر شد. در این سال‌ها به تدریج حوزه و گستره تحریم‌ها شدت یافت. این تحریم‌ها به حوزه‌هایی از جمله بانک مرکزی، فروش نفت، بیمه کشتی‌ها، سویفت و... رسوخ کرد. هدف اعلامی مقامات امریکایی تحریم‌هایی فلج کننده بود که ایران را به زانو در‌آورد.

با روی کار آمدن دولت جدید و توافق ژنو به تدریج دیواره ضخیم تحریم‌ها شکاف برداشت و ایران توانست از فرصت به دست آمده برای بازسازی مشکلات اقتصادی گام‌هایی بردارد؛ برای نمونه، در آخرین گزارش که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، صادرات نفت خام ایران در ماه فوریه ۲۰۱۴، به بالا‌ترین میزان در بیست ماه اخیر رسید. این رقم به میزان زیادی از سقف یک میلیون بشکه‌ای تعیین شده برای ایران در توافق هسته‌ای ژنو پیشی گرفته است.

بنا بر این گزارش، حجم صادرات نفت خام ایران در ماه فوریه گذشته به رقم یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسید که تقریبا دو برابر میزانی است که در اوج تحریم‌ها محقق می‌شد.

در همین حال، مدتی است که خبر قرارداد تها‌تر نفت و کالای ایران و روسیه هر روز در رسانه‌ها تکرار می‌شود و بر پایه آن روسیه می‌تواند کالا (کالاهای صنعتی شامل فلزات و محصولات کشاورزی و غذایی) را در ازای دریافت ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز با ایران معاوضه کند؛ معامله‌ای که ‌می‌تواند سرانجام به یک تجارت ۲۰ میلیارد دلاری میان دو طرف تبدیل شود.

جالب اینکه هنوز هیچ ‌خبر یا گزارشی درباره جزئیات کالا‌ها و تجهیزاتی که قرار است روسیه در ازای خرید نفت به ایران صادر کند، منتشر نشده است. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، چهارشنبه (بیستم فرودین) در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره امضای قرارداد تها‌تر نفتی ایران و روسیه گفت: «ما اصلا قرارداد تهاتری نداریم و این خبر را نه تکذیب و نه تأیید می‌کنم».

از سال ۲۰۱۱ که فروش نفت ایران با چالش‌های جدی روبه‌رو شد، ایران همواره در پی راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها و مقابله با پیامدهای منفی آن بوده است. بی‌گمان، زمزمه انعقاد قرارداد تها‌تر نفتی میان ایران و روسیه، یکی از راه‌های مقابله با تحریم‌هاست. حتی ایران می‌تواند از این قرارداد به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی در مذاکرات هسته‌ای بهره‌برداری کند.

در همین زمینه، وزیر دارایی آمریکا در دیدار با وزیر اقتصاد و دارایی روسیه ضمن اظهار نگرانی شدید از گزارش‌های مربوط به احتمال بستن قراردادی با نام نفت در برابر کالا میان روسیه و ایران گفت، ‌چنین قراردادی، ناقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. وزیر دارایی آمریکا همچنین امضای چنین قراردادی را در تعارض با توافق‌نامه ژنو میان گروه ۱+ ۵ و ایران دانسته است.

اما از سوی دیگر با توجه به اینکه اکنون روسیه در حال رقابت با آمریکا و اروپاست و این خطر هست که روسیه بخواهد از ایران به عنوان یک کارت بازی برای فشار به امریکا استفاده کند. اگر تحریم در میان مدت کاهش پیدا نماید، لزومی ندارد ایران و روسیه در مورد یک کالای استراتژیک که با هم در رقابت هستند برای صادرات نفت در یک بازار واحد همکاری کنند. این در حالی است که روسیه بار‌ها قطعنامه‌های علیه ایران در شورای امنیت رأی مثبت داده ‌و حتی حاضر نشد، سیستم دفاعی موشکی اس ۳۰۰ را به ایران به رغم قرارداد میان دو طرف به ایران تحویل بدهد.

شواهد حاکی است پس از آنکه غرب نسبت به الحاق کریمه به روسیه، واکنش نشان داده و برخی از شرکت‌های روسی را ‌تحریم کرده، خبر احتمال انعقاد این توافقنامه بیشتر به گوش می‌رسد. در واقع با تحریم‌های غرب علیه روسیه این کشور بیشتر ترغیب به عقد چنین قراردادی با ایران شده است. اما پرسش اینجاست که اگر تحریم‌های کنونی علیه ایران لغو شود، ایران هنوز حاضر است چنین قراردادی با روسیه امضا‌ کند؟

هم‌اکنون این پرسش مطرح است که روسیه چه کالایی دارد که بازار ایران به ان نیاز مبرم داشته باشد؟ اقتصاد ایران و روسیه مکمل همدیگر نیستند. شاید روسیه ‌بتواند با ترکیه چنین قراردادی ببندد، چرا که ترکیه نیازمند نفت و گاز روسیه ‌و روسیه نیازمند کالاهای ترکیه است. این در حالی است که هرچند جزئیات این قرارداد، هنوز به هیچ وجه مشخص نیست، ‌‌ایران خودش صادرکننده نفت است و کالاهایی روسی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز اصلی بازار ایران باشد.

از سوی دیگر، در حالی که حجم روابط اقتصادی ایران و روسیه در دو سال گذشته از یک میلیارد و دویست هزار دلار فرا‌تر نرفته است، چگونه می‌تواند ‌یکباره به بیست میلیارد دلار افزایش پیدا نماید. در واقع تکلیف موازنه اقتصادی بین دو کشور چه می‌شود؟

سال گذشته، مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومت را جهت اجرا ابلاغ کردند. نگاهی به این ابلاغیه نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی از ارکانی همچون ‌‌استفاده از همه‌‌ ظرفیت‌هاى دولتى و مردمى، حمایت از تولید ملى، مدیریت منابع ارزى، مدیریت مصرف‌ شکل گرفته است. در حالی که این قرارداد با توجه به اینکه نه تنها تولید محور و در چهارچوب حمایت از تولید داخلی نیست، بلکه منابع ارزی ما را با خطر بزرگی روبه‌رو می‌‌‌کند.

در چنین شرایطی نیاز به شفاف‌سازی در مورد قراردادی به این بزرگی با کشوری که نمی‌توان به رفتار آن چندان مطمئن بود، بیش از هر زمانی ضروری به نظر می‌رسد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵۳
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
واقعا دست عوامل تابناک درد نکنه من خودم منتظر همچین مقاله ای بودم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
تاریخ به ما نشان داده است همیشه بین دعوای شوروی با انگلیس و فرانسه این ایران بود که ضربه اساسی را خورد زیرا انها یواشکی با هم متحد شده یک تکه از خاک ایران را کندند حال این بازی خطر ناک را با نفت می کنند این بولشوویک ها به همان اندازه که انگلیس و امریکا و فرانسه خطر ناک هستند خطر ناکند
یزدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
*******
به نظر من اگر ایران از روسیه ضمانت درست و حسابی بگیرد و با روسیه همکاری بکند پاتکی خواهد بود برای تحریم های آتی علیه ایران - اینجوری که بوش میاد غرب در حال تغییر جهت بهانه تحریم ها به سمت حقوق بشر هست(بهانه جعلی). اگر ایران و روسیه همکاری کنند بدونه شک غرب توان تحریم انرژی ایران و روسیه را نخواهد داشت ، اگر چین هم به این اتحاد استراتژیک بپیوندد ، دیگر غرب نمی تواند به صورت یاغیانه این همه جنگ و خون ریزی برای کسب انرژِی راه بیندازد.
من موندم چرا بین کشورهایی که در یک سو حرکت می کنند تا حالا اتحاد استراتژیکی مانند اتحادیه اروپا ایجاد نشده(متحد).
کشور های ایران - چین - روسیه - ونزوئلا - سودان - و...
با اتحاد می توانند تغییر ایجاد کنند
*******
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
چرا در اوج تحریم ها روسیه کالادرمقابل نفت به ایران نمی داد؟
ناشناس
| United States |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
نفت در برابر غذا=جانشینی عراق زمون صدام زشته والا
امیر صدرا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
تزار پوتین هنوز به فکر آب های گرم خلیج فارس است و به موقع در مورد ایران عمل خواهد کرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
اصلا روسیه چی داره که بخواد در برابر نفت و گاز به ما بده؟
فوق لیسانس تغذیه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
آقای وزیر نفت،چرا واقعیت را کتمان می کنید و بستن این قرارداد ننگین را تایید نمی کنید؟دوستان این قرار داد بسته شده است.آیا شما تا بحال در کدام مغازه ای نوشابه یا ماءالشعیر روسی دیده بودید؟دیروز از سوپری محل یک ماءالشعیر هلندی که با مجوز وزارت بهداشت وارد میشد خواستم و گفت ندارم و در عوض ماءالشعیر بالتیکا!!! که تازه از روسیه وارد شده دارم و منم گفتم همینمون مونده که مواد غذایی آلوده از حادثه چرنوبیل رو مصرف کنیم و نخریدم و هیچ کالای روسی بهیچ عنوان نخواهم خرید،چون همه مواد غذاییشون آلوده و سرطانزا و حداقل حساسیت زا هستند.
لطفا جهت تنویر افکار عمومی چاپ کنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
ایران باید صرفاً برای منافع خودش فکر کنه و پیش بره .
نه روسیه ، نه نزدیکی به غرب.
هم میشه از ماجرای اوکراین استفاده کرد و گاز به اروپا صادر کرد و هم اینکه در مذاکرات هسته ای با کارت روسیه بازی کرد .
فقط هوشمندی میخواد که واقعاً امیدواریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
با تشکر از دوست عزیزم که بسیار عالی نوشت.
در ضمن هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره. قطعا روسیه با این قراداد هردو هدف خود را عملی خواهد کرد.
ضمناکفه زورگویی ترازو روس تبار ها در چند سال اخیر شدیدا سنگین تر از غربیها هست.
ابراهیم
| United Kingdom |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
برادر من استفاده چی و کار چی ما تا بخواهیم تصمیم در باره کاری بگیریم فرصت از دست رفته مثل ماجرای اوکراین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
یک زمانی شعارمون:نه شرقی نه غربی
الان متاسفانه:هم شرقی هم غربی!!!!!!
تازه دیروز دیدید با امرای امارت این جواد آقا چه جوری روبوسی و دید و بازدید میکرد؟!!!!
همه هارت و پورتشون واسه ما ملته!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
لطفا شایعه پراکنی نکنید، دولت اتفاقا گام مهمی داره بر میداره و به فکر منافع کشور هست نه به فکر دلالان نفتی...
کالاهای روسی هر چقدر بدتر باشند مطمئن باشید 1000بار بهتر از کالاهای داخلی و چینی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
اگر كالاي داخلي 1000 بار هم بدتر از خارجي باشه دليلش آن نيست كه شما بري كالاي خارجي برخي
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
اگر كالاي داخلي 1000 بار هم بدتر از خارجي باشه دليلش آن نيست كه شما بري كالاي خارجي برخي.
درجواب شما: ما بدبختی پول در میاریم حق داریم بهترین جنس موجود را بخریم.
نمیتونید تولید کنید بکش کنار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
حق با شماست کالاهای روسی از چینی بهترند اما روسیه بجز اسلحه کالای دیگری برای صادرات ندارد!
ناشناس
| Belgium |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
گوشت خر ایران رو می خورم بوقلمون غرب رو نمی خواهم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
شما روسی یا روس زاده که کالای روس را به ایرانی ترجیح میدهید. به نظر من سمند خیلی خیلی بالاتر از لادای روسی است.شما اینطور فکر نمی کنید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
بدیهیه که خیلی از کالاهای ایرانی از کیفیت کافی برخوردار نیستند. تشویق به خرید کالای داخلی و فرهنگ سازی خوبه. ولی هرچیزی یه حدی داره. تفاوت نباید دیگه غیر معقول باشه. تو اون موارد باید جدی به فکر افزایش کیفیت باشیم. با شعار کسی نمیره اون کالا رو بخره. مگه با زور بره.
رضا جلالی
| United States |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
دوست عزیزی که گوشت خر ایرانی رو میخورید و از بوقلمون غربی بدتون میاد! نطر شما با پرچم یک کشور غربی منتشر شده و این یعنی که شما یا در غرب زندگی میکنید و یا از یک وی پی ان غربی استفاده میکنید!.فقط جهت اطلاع
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خدا لعنت کند بر هرچی طرفدار توده ای و کمونیست هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
مثل اینکه کارشناس کنترل کیفیت هم هستی!از کجا گفتی کالاهای روسی از ایرانی و چینی بهتره؟!از کالاهای آلمانی و ژاپنی چطور؟!حتما لادای روسی از سمند ایرانی بهتره دیگه؟!
مسلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
روسیه در طول تاریخ نشون داده که فقط برای سود جویی با ایران مراوده میکنه و در هیچ موردی به تعهداتش عمل نکرده.
پاسخ ها
دلاور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
این فرق میکنه عزیزم اونا دیگه الآن در وضعیت مشابهی با ایران هسند
ناشناس
| Belgium |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
درست گفتی اقا مسلم
دعوای روس و امریکا مانن زن و شوهره
دو روز دیگه اشتی می کنند هر کی دخالت و وساطت کرد بد نامه
ناشناس
| United Kingdom |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خوب این طبیعه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
کشور روسیه رو فراموش نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
روسيه كه تنها كشور جهان نيست!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
فراموش نمی کنیم.جنایاتش در حق ملت ایران و کشتار مردم چچن و تجزیه ایران در تاریخ ثبت شده!
ناشناس
|
Ireland
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
ما عادت داریم تاریخ را فراموش کنیم. هیچ کشوری به اندازه ی روسیه به ایران خیانت نکرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
فک کنم جایگاه امریکا و انگلیس رو فراموشکردی اقای ناشناس
خیانت انگلیسیها به ایران ریشه تاریخی داره.پیشنهاد میکنم مطالعه رو بیشتر کن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
نخبر عیزم. هیچ کشوری به اندازه انگلستان و بعد آمریکا خیانت نکرده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
خاک ایران را روسیه به دفعات بلعیده است. حالا از قضیه آب هم می‌گذریم!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
ضرری که روسها به ایران زدند هیچ کشور دیگری نزده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
گل خاک ما را روسیه برده.البته خیانت نکرده به زور گرفته!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
عهدنامه ای که یه ضرب المثل شده برای خیانت، عهدنامه ترکمانچای هست که با دولت دوست و برادر روسیه بسته شد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
-روسیه معادل سرزمین فعلی ایران رو دزدید که از نظر آب و هوایی بهترین منطقه بودند
-انگلیس افغانستان پاکستان و بحرین رو ازمون گرفت که دوتای اول فقط جمعیت دارند
ولی خداییش آمریکا خیانت نکرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
خيلي جالبه مثل اينكه يادتون رفته تمام سرزمين هاي شرقي ايران منجمله بلوچستان پاكستان و افغانستان امروزي را انگليسها به زور و به تهديد جدا كردن بنادر جنوب و خوزستان ازمون جدا و به كشور ديگري اضافه يا تبديل كردند...نه جونم اول انگليس ها پدر مملكت را در آوردند بعد روسها...تازه روسها بر سر سرزمين هاي ايران قراردادهاي بلندمدت نوشتند اما انگليسها از روز اول از خاكمان كندند...
ناشناس
| Ireland |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
ناشناس 09:28، "قراردادهاي بلندمدت"!! قشنگ بود! حالا بعد از این "قراردادهاي بلندمدت" چیزی هم برگشت به مام میهن؟ فرقش این بود که انگلیس با همه ی نیرنگش، نسبت روسیه روتر بازی کرد. حالا سوال این هست که آیا قرارداد تهاتر هم از همون جنس "قراردادهاي بلندمدت" هست یا نه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
دوست گرامی شما که دیگران رو به مطالعه دعوت میکنی چرا خودت بیشتر مطالعه نمیکنی؟
هرچند نیازی به مطالعه نیست و خیانت های روسیه و چین به ایران امروز هم ادامه داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
عزیزم پاکستان هیچوقت جزو ایران نبوده!فقط منطقه بلوچستان پاکستان جزو ایران بوده.
پهلوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
روسیه همیشه در طول تاریخ به صورت مهاجم نسبت به ایران عمل کرده و در تمامی قطعنامها علیه ایران فعالانه رای داده است دریای مازندران را نیز صاحب شده است و هر گز به تعهدات بین المللی توجه ننموده و نیروگاه بوشهر را پس از دریافت صدها ملیارد دلار هنوز راه اندازی ننموده و نفت شمال را نیز به صورت کامل در تصاحب دارد اکنون باید در صدد تصاحب نفت جنوب باشد کالای قابل تهاتر روسیه کلاشینکف و توپولف نارنجک و. . . خواهد بود
شایان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
آخه روسیه چه کالایی داره که به ما بده؟ نتیجش میشه مثل واردات کالا از چین ک همه تولیدی های ایران ورشکست شد. این قرارداد هیچ سودی واسه ما نداره مگر اینکه پشت پردش معاملات نظامی مثل تحویل اس300 و گرفتن جنگنده های نسل5 از روسیه باشه که در این صورت عالیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
جنگنده نسل 5؟؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
عزیز من دشمن شماره ما فعلا اسرائیله که اون هم با جنگندهای F-15 Strike eagle , silent eagle به راحتی از اس 300 عبور میکنن.
بهترین کار تعامل با دنیاست.
شایان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
بله داداش نسل5 جنگنده هایی مثل f35 یا f22 آمریکا نسل5 به حساب میان روسیه هم جنگنده های نسل 5 داره البته معلومه که واسه آمریکا بهتره.
ناشناس دوم اسرایل به لحاظ نظامی امکان حمله هوایی به ایران رو نداره چون 4000 کیلومتر فاصله تا ایران هست که یه جنگنده برای رفت و برگشت این مسیر حد اقل باید 3 بار سوخت گیری کنه که این برای چند ده جنگنده امکان پذیر نیست تنها راهی که میمونه استفاده از فرودگاه های کشورهای همسایست که هیچ کشوری اجازه این کار رو نمیده. در ضمن مطمعن باش s300 به راحتی میتونه این جنگنده هارو بزنه به شرطی که رادارهای ما اونارو پیدا کنن که حتی اگر در مسیر رفت پیدا نکردن در مسیر برگشت زدنشون حتمیه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
اس 300از رده خارج رو میخوان با میلیون ها بشکه نفت با ارزش عوض کنن؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
نخیر ساده لوح جان .کدوم تجهیزات نظامی؟دارن از روسیه مواد غذایی آنهم نه مواد خام و اساسی بلکه نوشابه و شکلات و اینجور چیزها وارد می کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
روسیه جنگنده نسل 5 داره یکیش T-50 است که شباهت زیادی(از لحاظ ظاهری) به F-22 داره.
----------------------------------------------------
در خصوص سوخت ، سوخت رسانی هوایی رو برای همین موقع گذاشتن، در ضمن اف 15 ها باکهای جداگانه برای مخزن بیشتر سوخت دارن.
اف 15 ها سامانه های جنگ الکترونیک یا BAE Systems Digital Electronic warfare system (DEWS) دارن که اکثر موشکها رو با این سیستم اخلال میکنن.
نمونش در جنگ فالکند که ارژانتین با موشکهای سوپر اتاندار و موشکهای اگزوسه (ماهی پرنده) با جنگ الکتروینک موشکهای قفل شده رو کشتهای جنگلی انگلیس رو منحرف کرد اونم با فناوری 30 سال پیش!
نمونه دیگر هم بمباران هوایی اوسیراک عراق (پایگاه ساخت بمب اتم عراق که توسط فرانسویها داشت ساخته میشد) رو بمباران کردن و با موفقیت برگشت.
------------------------------------------
در طی این عملیات جنگنده‌های اف-۴ ایران با نفوذ به عمق خاک عراق تاسیسات اتمی اوسیراک را که در شرف تکمیل و دریافت سوخت بود بمباران کردند. هشت ماه بعد دومین حمله به این تاسیسات، یعنی عملیات بابل یا عملیات اپرا توسط نیروهای هوایی اسرائیل انجام شد که این بمباران به انهدام کامل نیروگاه انجامید.
جالب اینجاست در جنگ بین ایران و عراق، اسرائیل (بخاطر حفظ منافع خودش) پایگاه اتمی عراق رو بمباران کرد.
شایان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
ناشناس 11:20
سوختگیری هوایی واسه تعداد محدودی جنگنده امکان پذیره واسه حمله به ایران حد اقل باید چیزی حدود 50 جنگنده شرکت داشته باشن یه چیزی مثل عملیات کمان99 ایران. در مورد باک اضافی اگر یه جنگنده باک اضافی داشته باشه وزنش زیاد میشه و آیرودینامیکش هم بهم میریزه و نمیتونه واسه فرار از موشک های زمین به هوا مانور های سریع بکنه. در کل حمله هوایی اسراییل به ایران اگر هم انجام بشه خیلی محدود خواهد بود و کارایی نخواهد داشت ناو هواپیمابر رو واسه همین ساختن که اسراییل هم نداره.
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
ممنون از تابناك ، لطفاً صد تا لايك اضافه كن
urmia
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
گرگ زرد برادر شغال است ما از دست این روسها کمتر از امریکایی ها نکشیده ام به والله
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
ما از دست امریکاییها اگر یک سیلی خوردیم ... از دست روسها هزاران سیلی خورده ایم
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
سگ زرد برادر شغاله اگه جیب پودارهی ایرانی را یه خورده کوچیک کنیم ایران نیازی به این حرف وحدیثها نداره
ناشناس
| Belgium |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
داش امیر درست میگه
دزدان اخلی رو بکشیم نیازی به دزدان خارجی مانند روسیه نداریم
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟