آیت الله 'حسین مظاهری ' از مراجع تقلید تصریح کرد: عزاداری، باید متعارف و به شکل سنتی باشد و سوژه و بهانه دست بدخواهان تشیع ندهد.
پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید روز چهارشنبه به نقل از آیت الله مظاهری اضافه کرد: شرکت در این گونه جلسات ( عزداریهایی که سوژه و بهانه به دست بدخواهان تشیع دهد ) نیز خوب نیست و اگر تایید کار آنها شمرده شود، جایز نیست.
آیت الله مظاهری این فتوا را در پاسخ به استفتایی صادر کرد که از ایشان سوال شد، برخی از ذاکرین در مداحان اهل بیت(ع) تعبیراتی مانند «مست مستم من، هرچه بادا باد، علی پَرستم من، همچو زهرا مادرت از همه خوشگل تری، حسین اللّهی ام، سگ حسینم و...» را به کار می برند که به نظر می رسد با شأن اهل بیت(ع) و حتی عقاید شیعه، منافات دارد. به کاربردن این الفاظ چه صورت دارد و حکم شرکت در این مجالس چیست؟
رییس حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: این گونه کلمات نه تنها جایز نیست، بلکه اشبه به کلمات شیطانی است، در حالی که در مراسم توسل و عزاداری که از افضل قربات است، باید با کلمات رحمانی سخن گفت. از برخی از این تعابیر، برداشت شرک آلود می شود و گفتن کلمات نامناسب که مربوط به افراد خاص است، در حق ائمّۀ طاهرین(ع)، حرام و مورد غضب حضرت ولی عصر(عج) است.
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مظاهری، سایر استفتائات از ایشان درباره عزاداریها را با عنوان ' آسیب شناسی عزاداری ' به شرح زیر منتشر کرد:
** خرافات موجود در عزاداری های مذهبی، در حال حاضر کدام است؟
پاسخ: تشریفات، گریه های افراطی، مداحی های دروغ، نی زدن، به کاربردن آلات موسیقی و مانند این ها، خرافات است.
** خواندن شعر و موسیقی با سبک غربی یا با ترانه، با مضمون های اخلاقی یا با مضمون شهادت و عاشورا و انقلاب و نظایر آن، چه حکمی دارد؟ آیا می توان به آنها گوش داد؟
پاسخ: خواندن و گوش دادن حرام است.
** در برخی مجالس عزاداری، مداحان با الفاظ نامناسب به ائمّه(ع) خطاب می کنند یا عزاداران، به عنوان عزاداری، به صورت خود چنگ انداخته یا زنجیر خاردار می زنند و بر بدن و لباس آنان خون جاری شده و لباس و بدن و منزل دیگران را نجس می کنند، از آنجایی که این گونه روش ها در حال ترویج بوده و مجالس را از وزانت و معنویت تهی ساخته، چه بسا موجب وهن مقدسات می شود، تکلیف ما را در این رابطه روشن فرمایید؟
پاسخ: این گونه حرف ها و روش ها نباید باشد و به طور کلی باید متروک شود و شأن عزاداری ها که از بهترین عبادات است، محفوظ بماند.
** قمه زنی برای ابا عبدالله الحسین(ع) یا سایر ائمّه(ع) چه حکمی دارد؟
پاسخ: حرام است؛ علاوه بر این، در این زمان وهن برای تشیع است و همچنین هرچه نظیر قمه زنی است، مانند زنجیر تیغ دار. ضمن آنکه مراعات قوانین هر مملکتی، مخصوصاً قوانین جمهوری اسلامی، واجب است.
** آیا قمه زدن به طور مخفی حلال است یا اینکه فتوای شریف حضرتعالی عمومیّت دارد؟
پاسخ: جایز نیست.
** برهنه شدن مردان در هنگام عزاداری چه حکمی دارد؟ اگر زنان نامحرم حضور داشته باشند، چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر در حضور نامحرم باشد و یا به طور کلی احتمال مفسده وجود داشته باشد، جایز نیست و چنان که گفته شد عزاداری ها باید به صورت متعارف برگزار شود.
** آیا آنچه متداول شده که به عنوان عزاداری برای امام حسین(ع) گوشت بدن خود را سوراخ کرده، قفل و سنگ به آن آویزان می کنند، جایز است؟
پاسخ : جایز نیست و این گونه امور باید متروک شود.
** بالا و پایین پریدن در هنگام عزاداری و سینه زنی که به هروله معروف شده است، چه حکمی دارد؟
پاسخ: عزاداری ها باید به شکل متعارف باشد و انجام اعمال و حرکات غیرمتعارف، موجب وهن و نیز سبب بدآموزی است.
** بسیار دیده شده، مردم برای گرفتن یک ظرف غذا، در محلّ عزاداری امام حسین(ع) صف های طولانی می بندند، آیا غذا، چایی و سایر خوردنی ها که در جلسات عزاداری توزیع می شود، خاصیت ویژه ای دارد و آیا این کار صحیح است؟
پاسخ : بنابر آنچه ذکر شده، به دلیل آنکه مربوط به حضرت سیّدالشّهداء(ع) است، خاصیت ویژه دارد، لکن این کار خوب نیست، زیرا موجب بدآموزی است و نباید عزاداران و شیعیان کاری کنند که انگشت نما شوند و بهانه به دست بدخواهان بدهند و اگر موجب ضربه خوردن به شخصیت آنها باشد، جایز نیست.
** از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس عزاداری پخش می شود، به طوری که صدای بلند آن بیرون از حسینیه هم شنیده می شود و این امر موجب سلب آسایش همسایگان شده است و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامۀ آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟
پاسخ : باید صدای عزاداری و قرائت قرآن موجب مزاحمت نباشد؛ مخصوصاً در ساعات دیر وقت.