با اوجگیری رقابت برای بهره برداری از پهنای باند اینترنت ایران جهت ارائه فیلم و موسیقی، سرمایه گذارانی با میلیونها دلار هزینه اولیه به این عرصه وارد شدهاند و در زیر پوست سینما، رقابت سنگینی میان غولهای فعال در حوزه اینترنت برای یکهتازی در این بخش وجود دارد.
به گزارش «تابناک»، با گسترش پهنای باند اینترنت در ایران که البته در قالب اینترنت و به قیمت ارزان در اختیار عموم مردم قرار نمیگیرد، فرصتهای تازهای برای نهادهای متولی در ایران فراهم شد. IPTV و VOD یکی از این فرصتهاست که ظاهراً بستر تحویلش به متقاضیان در بخشهایی از کشور فراهم است و در همین راستا، دورخیز صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد برای این بخش، که میتواند به اثرگذاریِ تلویزیون باشد، به اوج خود رسیده است.
IPTV سیستمی است که در آن با استفاده از پهنای باند وسیع اینترنت، خدمات تلویزیون دیجیتال ارائه میشود. دسترسی به شبکههای اطلاعرسانی، حضور مجازی در کلاسهای آموزشی، دریافت انواع خدمات بانکی، مطبوعاتی، پزشکی، بیمه و جا به جایی زمان در پخش برنامههای تلویزیونی تنها بخشی از انواع خدماتی است که از طریق زیرساختهای مخابراتی و پروژه IPTV قابل دریافت است.
با توجه به تعریف IPTV، این پروژه میتواند پروژهای مشترک میان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد و البته در این میان بخش خصوصی نیز نقش خود را دارد. وزارت ارتباطات زیرساختهای لازم برای ارسال اطلاعات را فراهم میکند و وزارت ارشاد و صدا و سیما وظیفه تولید محتوا را بر عهده دارند. مشترکان هم میتوانند از طریق مودم و پرداخت حق اشتراک ماهانه از خدمات تلویزیون تعاملی برخوردار شوند که به این خدمات عمدتاً VOD میگویند.
VOD مخفف Video On Demand (برنامه ویدئویی
درخواستی ضبط شده) یکی از مجموعه خدمات قابل ارایه از طریق IPTV است. در VOD این امکان وجود دارد که فیلمهای سینمایی، سریالهای تلویزیونی، مستندهای جذاب، برنامههای آموزشی و... در اختیار کاربران قرار بگیرد. معمولا در صفحهای که برای نمایش لیست این ویدئوها به کاربر تعبیه میشود، تمهیداتی مثل جستجو بر اساس نام فیلم، بازیگران، کارگردان و همچنین اطلاعاتی در مورد قیمت، مدت زمان اجاره و قوانین مربوط به محتوا قرار میگیرد.
پیش بینی میشود در یک دهه آینده، دی وی دی حذف یا بسیار محدود و انتقال محتوا در چنین بسترهایی دنبال شود. در همین راستا IPTV در سال ۲۰۱۴، ۲۴ میلیارد دلار گردش مالی داشته و رشد این گردش مالی در دو سال اخیر نیز حدود ۳۵ درصد افزوده شده و در واقع این بازار تازه به سرعت در حال رشد و گسترش است که طبیعتاً اهالی فرهنگ ایران نیز نباید از این بازار و ظرفیت بالقوه که میتوان از طریق اینترانت و پهنای باند ارزان قیمت برای عرضه محصولات سینمایی و موسیقیایی فراهم نمود، بیبهره بمانند.
در این شرایط شرکتهای خدمات دهنده در حوزه VOD پس از گرفتن مجوز، سرمایه گذاری چند میلیون دلاری را در این بخش آغاز کردهاند و وسعت این سرمایه گذاری روز به روز افزایش مییابد. در واقع VOD حوزهای است که با سرمایههای کلان در ایران معنا پیدا میکند و نمیتوان با چند صد میلیون به این عرصه وارد شد و توفیق حداقلی به دست آورد.
برخی شرکتهای فعال در این بخش علاوه بر پیش خرید حق پخش اینترنتی و اینترانتی برخی فیلمهای سینمایی که هنوز اکران نشده، تلاش کردهاند بازار محصولات داخلی را در اختیار بگیرند و برخی شرکتها نیز اقدام به خرید میلیون دلاری کپی رایت فیلمهای سینمایی و دوبله این آثار برای کسب مجوز و ارائه در ویدوکلوپ اینترنتی شان کردهاند.