رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اعتراض برخی دانشآموزان نسبت به سؤالات امتحان نهایی گفت: امتحانات سخت نیست و سؤالات از محتوای کتاب درسی طراحی شده است.
به گزارش فارس، امسال امتحانات نهایی خرداد ماه دانشآموزان به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان یک هفته زودتر آغاز شد.
اولین امتحان نهایی 25 اردیبهشت با درس «عربی 3» در رشتههای ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی سوم متوسطه برگزار شد و مابقی امتحانات نیز در حال برگزاری است اما امسال تعدادی از دانشآموزان نسبت به سؤالات امتحانات نهایی گله دارند.
اعتراض دانشآموزان در شهرهای مختلف است که با حضور در مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان و در تهران در مقابل مرکز سنجش آموزش و پرورش خواستار پیگیری این موضوع هستند.
عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: از نظر ما، امتحانات سخت نیست و سؤالات از محتوای کتابی است که دانشآموزان در طول سال، آن را خواندند.
وی با تأکید بر اینکه حتی یک سؤال نیز خارج از کتاب درسی طرح نمیشود، ادامه داد: در راهنمای تصحیح که به حوزههای تصحیح اوراق امتحانات نهایی ارسال میکنیم، پاسخها را با ذکر منبع دقیق یعنی صفحه کتاب اعلام میشود.
عمادی با بیان اینکه طراحان سؤالات امتحانی، افراد باتجربهای هستند، افزود: این افراد چندین سال است کتاب درسی را تدریس میکنند و امتحان میگیرند؛ ضمن اینکه، توجه به امکانات آموزشی همه دانشآموزان در طراحی سؤالات، لحاظ میشود.
وی در خصوص اعتراض گسترده به برخی سؤالات امتحانی گفت: یک دلیل اعتراضات این است که تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور در سالهای اخیر خیلی بالا رفته است و نتایج امتحانات دانشآموزان در این سوابق تحصیلی تأثیر دارد، به همین دلیل دانشآموزان نسبت به این مسئله حساستر شدند؛ ضمن اینکه امکان اطلاعرسانی و هماهنگ کردن برای اعتراض در فضای مجازی، به راحتی فراهم شده است.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانشآموزان باید درسهایشان را در طول سال تحصیلی بخوانند و وقتی آن را به پایان سال موکول میکنند، ممکن است در روز امتحان نتیجه خوب نگیرند؛ از سویی بسیاری دانشآموزان به جای متن کتاب درسی از جزوات استفاده میکنند که ما همیشه توصیه میکنیم کتاب درسی را بخوانند چون امتحان از محتوای کتاب درسی است.
وی افزود: بررسی که روی نتایج امتحانات تا کنون داشتیم نشان میدهد که نمرات دانشآموزان خوب است و نتایج پایینی نیست؛ ضمن اینکه از اول امتحانات تا الان گزارشی از یک دبیر، حوزه امتحانی یا گروه آموزشی مبنی بر اینکه سوال سخت بوده است، نداشتیم.
عمادی اضافه کرد: در مرکز سنجش آموزش و پرورش، نشستی با دانشآموزان داشتیم و نظرات آنها را گرفتیم که درباره تدریس معلمان، حجم کتاب و سوالات امتحانی بود که آنچه مربوط به موضوع فعالیت کار ما هست را بررسی میکنیم.