خودرو 20 درصد گران شد؛ شیرینی 40 درصد، انواع میوهجات 15 درصد... هر روز شاهد یکی از همین دست اخبار در رسانههای مختلف هستیم. اما به راستی، زمانی که قیمتگذاری بهصورت منطقی انجام نمیشود و قیمت اقلام خوراکی و مصرفی طبق تورم، نرخ دستمزد و ...، افزایش نمییابد، شاهد بی انضباطی در بازار کشور خواهیم بود و اینجاست که دلالی در کشور باب شده و هر روز قیمتها بدون دخالت یک سازمان نظارتی، دستکاری میشود.
به گزارش ابتکار، روز گذشته درحالی که قیمت شیرینی در قنادیها با موافقت سازمانهای حمایت از مصرف کننده و اصناف با رشد حدود 40 درصدی همراه بود، با این حال رئیس انجمن حمایت از مصرفکنندگان، این افزایش قیمت را غیرمتعارف خوانده و معتقد است چنین رشد قیمتی باید کنترل شود.
درپی این اتفاق، مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان معتقد است افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت شیرینی در قنادیها در ابلاغیه جدید اتحادیه مربوطه نامتعارف است. ازطرفی اتحادیه صنف دارندگان قنادی و شیرینی فروش و کافه قنادی تهران علت این حجم افزایش قیمت را عدم تغییر قیمت از سال ۱۳۹۳ عنوان کرده است. ولی نرخ مصوب سال ۱۳۹۳ و گزارشات میدانی سالهای بعد تا ۱۳۹۵ نشان میدهد که انواع شیرینی هر سال افزایش قیمت را تجربه کرده بودند.
به عنوان مثال درحالی که در نرخ مصوب سال ۱۳۹۳ قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان، شیرینی زبان و پاپیون ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان، شیرینی گل محمدی (دانمارکی) ۹۳۰۰ تومان، کیک یزدی ۷۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ در پایان سال ۱۳۹۴ رئیس اتحادیه شیرینی فروشان تهران قیمتهای سال ۱۳۹۳ را با ۱۵ درصد افزایش اعلام کرده و در آن زمان گفته که قیمت هر کیلوگرم شیرینی پاپیون و زبان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرینی تر درجه یک ۱۵ هزار تومان و کیک یزدی ۹۰۰۰ تومان است. اما در نهایت جدول قیمت مصوب شیرینی که در روزهای اخیر ابلاغ شده، نشان میدهد که انواع شیرینی نسبت به قیمت اعلام شده در پایان سال ۱۳۹۴ معادل ۴۳ تا ۴۴ درصد افزایش یافته است.
نظارت جدی بر محصولات شیرینی
پیش از این نیز سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نسبت به افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصد آبهای معدنی واکنش نشان داده بود و چنین افزایش قیمتی را در یک مرحله نامتعارف توصیف کرده بود، حالا باید دید که نحوه نظارت و تصمیم گیری درباره افزایش قیمتهای انواع شیرینی از سوی متصدیان این امر چگونه خواهد بود.
برخلاف این موضوع، علی بهرمند رئیس اتحادیه کشوری قنادان به «ابتکار» میگوید: ما از سال 93 قیمت انواع محصولات شیرینی را افزایش ندادیم؛ در آخرین جلسه ای هم که با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، اتاق اصناف تهران و اتحادیه صنف قناد و شیرینی فروشی تهران داشتیم، بنا شد تا قیمت 5 نوع شیرینی درجه یک که شامل شیرینی تر و خامه ای، گل محمدی، زبان و پاپیون، برنجی و کیک یزدی میشود را افزایش دهیم. افزایش حدود 30 درصدی که شامل این محصولات شده، به چند دلیل است؛ نکته اول اینکه بنابر تورم، افزایش هزینههای جاری و حقوق کارگران و افزایش قیمت مواد اولیه، این محصولات لازم است تقریبا هر سال 10 درصد گرانتر شوند. از آنجایی که از سال 93 ما قیمت این محصولات را افزایش ندادیم، امسال شاهد رشد تقریبا 30 درصدی محصولات بودیم.
درهمین راستا بود که محمد محمدی معاون سازمان تعزیرات و مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران چندی پیش اعلام کرده بود که مردم در خرید از شیرینی فروشیها و یا میادین میوه باید هزینه کالا را پرداخت کنند و نباید در زمان محاسبه کالای خریداری شده جعبه و یا ظرف آن محاسبه شود.
بنابراین بهرمند تاکید میکند: یکی دیگر از دلایل رشد قیمت محصولات شیرینی به دلیل همین خالص فروشی است که عملا منطقی به نظر میرسد.
ازطرفی باتوجه به اینکه برخی محصولات همچون شیرینی، به واقع کالای تزئینی محسوب میشود، افزایش قیمتهای ناگهانی میتواند مردم را از خرید آن محصول دور کند و حتی باعث رشد بیکاری در آن صنف شود. رئیس اتحادیه کشوری قنادان در این رابطه کمی مزاح کرده و میگوید: پس در این صورت مصرف قند در کشور پایین میآید و این به نفع مردم است! وی میافزاید: در واقعیت اینطور نیست و ما به دلیل آنکه از سازمان حمایت از مصرف کننده تاییدیه این افزایش قیمت را گرفتیم و آنها هم طبق مسائلی همچون تورم و نرخ دستمزد کارگران، این افزایش قیمت را محاسبه میکنند، پس جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد و همچنان میزان اقبال مردم به شیرینی مانند سابق است.
نکته دیگری که در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است، اشباع شدن یک بازار به دلیل افزایشهای پیاپی قیمت در کوتاه مدت است. بهطور مثال بازاری همچون مسکن، چندی است با رکود مواجه است که افراد اغلب به دلیل نداشتن استطاعت مالی و قیمتهای نجومی مسکن، نمیتوانند صاحب خانه شوند. حال این سوال پیش میآید که بازار محصولات شیرینی میتواند به این سرنوشت دچار شود یا خیر؛ در این زمینه نیز بهرمند میگوید: از آنجایی که اتحادیه و اصناف همواره با افزایشهای ناگهانی قیمت انواع محصولات مخالفت میکنند، به هیچ عنوان آشفته بازار در انواع محصولات غذایی و شیرینیجات رخ نخواهد داد و ما همواره طبق تورم پیش خواهیم رفت.