وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به کاهش بعد خانوار از پنج به ۳.۲ نفر عمده تقاضای بازار مسکن به سمت واحدهای ۵۰ تا ۷۰ متری تغییر کرده است.
به گزارش مهر، عباس آخوندی در مراسم افتتاح مرکز توسعه کارآفرینی با بیان اینکه باید به این نتیجه برسیم که بر اساس اتفاقات دنیا، فناوری های مدرن جای فناوری های سنتی را گرفته است، افزود: باید بر اساس این فناوری های نوین از بازارهای داخلی عبور کرده و به بازارهای بین المللی نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه در بخش مسکن بعد خانوار از پنج نفر به ۳.۲ نفر کاهش یافته است، گفت: در نتیجه این تغییر روند جمعیتی تقاضا از مسکن لوکس و بزرگ مقیاس به خانه های ۵۰ تا ۷۰ متری تغییر کرده است. بنابراین سیاستگذاری بخش مسکن باید به سمت تقاضای واقعی بازار حرکت کند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: وقتی می گوییم، می خواهیم مسئله ۱۱ میلیون حاشیه نشین را حل کنیم با آنچه بگوییم می خواهیم مسکن مهر بسازیم تفاوت زیادی دارد. وقتی قرار است مسائل باف حاشیه ای حل شود یعنی می خواهیم با ۱۱ میلیون یا چهار میلیون خانوارگفتگو کنیم.
آخوندی در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکلات حمل و نقل اشاره و تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل بین المللی ایران عضو تعداد زیادی از موافقت نامه ها و پروژه های بین المللی است اما راندمان آنها در عمل پایین است. علت آن عدم وجود فورواردرهای بین المللی است که کالا را از چند کشور از جمله ایران عبور دهد و به کشور مقصد برساند. آیا شرکت های حمل و نقل سنتی ایران می توانند این کارها را انجام دهند. نتیجه این شده است که نتوانستیم تا بحال از کریدورها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: انواع بحث های حمل و نقل ترکیبی نیز در محافل مختلف مطرح می شود که البته بسیار مهم هم هستند اما در عمل با مشکل مواجه هستیم. به عنوان مثال در حال حاضر تهران به همدان ریل گذاری شده است و قطار تردد دارد اما اگر کسی بخواهد از تهران به تویسرکان برود آیا جایی یا شرکتی است که به ترکیب ریل و جاده را پیشنهاد داده و برای این مسیر بلیط هر دو مود حمل نقلی قطار و اتوبوس را تهیه کند. خیر خودش باید این کارها را انجام دهد.
آخوندی ادامه داد: البته در حال حاضر ارائه خدمات به این شیوه هم امکان دارد و هم تقاضا آن وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی باتاکید بر اینکه باید در سیاستگذاری های جدید خود به سمت دانش بنیان و درون زا بودن اقتصاد حرکت کنیم، گفت: دولت باید به جای حل مسئله صورت مسئله را درست مطرح کند و حل مسئله را به محافل دانشگاهی واگذار کندو همچنین دولت باید اختیارات را در اختیار شهروندان قرار دهد تا آزادانه از آن استفاده کنند آنچه می تواند برای یک فرد مزیت اقتصادی و رقابتی ایجاد کند دسترسی به اطلاعات است. از سوی دیگر آنچه می تواند فساد ایجاد کند انحصار اطلاعات است. دسترسی آزاد به اطلاعات از نتایج دوران مدرن است.
وی افزود: در ایران وقتی صحبت از دسترسی آزاد به اطلاعات می شود بسیاری از آن برداشت اطلاعات سیاسی می کنند در حالی که لزوما هر اطلاعاتی، سیاسی نیست. همین اطلاعات مربوط به حمل و نقل و مسکن می تواند اطلاعات باشد. چهار سال پیش با آقای کشاورزیان از سازمان راهداری و مرکز مدیریت راه ها بازدید کردیم در آنجا متوجه شدم که این دوربین ها به عنوان ابزار اطلاعاتی مدیران راهداری است نه مردم. نتیجه این شد که سامانه ۱۴۱ را ایجاد کردیم و در حال حاضر هر شهروند می تواند از طریق اینترنت ببیند که چه جریانی در جاده ها وجود دارد. بنابراین امثال این مسائل اطلاعات هستند نه اطلاعات سیاسی. مردم هم دیگر لازم نیست برای استفاده از اطلاعات جاده ها از جملات گنگ رادیو استفاده کنند.
آخوندی تاکید کرد: باید به دنبال اصل دسترسی آزاد به اطلاعات در خصوص اطلاعات شهرسازی مناقصه ها، پروژه های برون سپاری، طرح های جامع و تفضیلی شهرها که اطلاعات عمومی هستند حرکت کنیم. به همین خاطر تمام اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در اختیار مردم قرار می گیرد و روز شنبه دستورالعمل اجرای این کار را تمام دستگاه های تابع این وزارت ابلاغ خواهم کرد.
وزیر راه و شهرسازی درباره استفاده از فناوری های نوین در وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این وزارت که با نام وزارت طرق و شوارع در سال ۱۲۸۶ به عنوان اولین وزارتخانه ایران ایجاد شده یک وزارت سنتی است که از سیستم های سنتی استفاده می کند امیدوارم بتوانیم بحث فناوری های نوین را در همه سیاست های مسکن و حمل و نقل ایجاد کنیم.
آخوندی خبر داد: سیستم تنظیم گری بازار استارآپ ها و تجارت های نوپا در داخل دولت در حال تهیه است و هر دستگاه نیز به طور خاص موظف شده تا دستورالعمل های مربوط به این حوزه را تهیه کند به همین منظور وزارت راه و شهرسازی نیزمرکز جدید با نام مرکز توسعه در دست احداث دارد تا در این مرکز نگاه های نوین به فرایند سیاستگذاری تدوین شود.