سردرگمی مردم در آشفته بازار خودرو هر روز بیشتر از قبل شده و در این میان سکوت مدیران خودروسازیها هم به وخامت بازار دامن زده است. گویی بجز نظاره وضعیت موجود، راهکار دیگری نیست و فعلاً خودروسازها ترجیح میدهند با همدردی و توجیه، روزهای پر التهاب بازار خودرو را به شب برسانند. نوسان قیمت به موضوعی معمولی و عادی تبدیل شده است و هیچ نشانهای از ساماندهی وضعیت بازار دیده نمیشود. گویا نوک پیکان نمودار افزایش قیمت، قصد ثبات و آرامش ندارد.
به گزارش روزنامه ایران، قیمتها ساعتی شده است و فروشندگان خودرو تأکید میکنند قیمتها برای همان ساعت و دقیقهای است که اعلام شده است، بدین جهت اگر خواستید خریدی انجام دهید و شاهد رشد قیمت بودید تعجب نکنید چرا که خودرو هم مانند بازار دلار و طلا شده است.
روز گذشته خودروی ساندرو اتومات 76 میلیون تومان را رد کرد و معلوم نیست امروز (سهشنبه) با چه نرخی خرید و فروش شود. استپ وی هم با قیمت 87 میلیون تومان به روز دوشنبه پایان داد. تندر 90اتومات هم با نرخ 75 میلیون تومان همه را شوکه کرد.تندر 90 دندهای هم با قیمت 55 میلیون تومان عرضه شد. دنا پلاس هم به جمع جهشکنندگان قیمت افزوده شده است. قیمت این خودرو به 65 میلیون تومان رسید. این در حالی است که دنا معمولی از عدد 49 میلیون تومان بیشتر شده است.
سراتو دیگر خودروی محبوب بازار با قیمت 160 میلیون تومان عرضه میشود. البته خودروهای نامبرده جزو کمیابهای بازار شدهاند و اکثر فروشندگان بازار خودرو و نمایندگیها میگویند موجودیشان به کمترین حد ممکن رسیده است و آنهایی که این خودروها را عرضه میکنند زمان تحویلشان به روز است. حال معلوم نیست چگونه برخی از نمایندگیها بدون قید و شرط و تنها با گران کردن خودروهای کمیاب آن را بهصورت تحویل روز به فروش میرسانند. در حالی که فعالان بازار از کمبود خودرو گلایه دارند و نوسان قیمت را ناشی از کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان میدانند،
وزارت صنعت از رشد قابل توجه تولید خودرو در اردیبهشت ماه خبر میدهد. این وزارتخانه یادآور شده است تولید انواع خودرو ۳۹.۸ درصد افزایش یافته است. بر این اساس تولید انواع سواری با افزایش ۴۰.۲ درصدی همراه بوده و از ۹۸ هزار و ۴۰۶ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۱۳۷ هزار و ۹۴۹ دستگاه رسید. با توجه به آمار تولید سؤال این است اگر تولید خودرو افزایش قابل توجه داشت چرا بازار از کمبود خودرو انتقاد دارد و چرا قیمتها ساعتی شده است؟از طرفی خودروهای تولید شده به کدام نمایندگی و مرکز فروش میرود که هیچ کس از آنها خبری ندارد و تنها صحبتی که میشود محور حباب قیمتها است.حضور در نمایندگیها و بازار نشان داد که هیچ قاعدهای برای افزایش قیمتها وجود ندارد اما تمام مجموعهها به صورت یکسان قیمتها را بالا میبرند.
خودرو هایمان را نمیفروشیم
خودروها را نگه داشتیم که اگر گرانتر شد، ضرر نکنیم.این جمله یکی از مسئولان فروش نمایندگیهای خودروسازی بود.وی به «ایران» گفت:خیلی از نمایندگیها با آنکه خودروی مورد درخواست مردم را دارند اما حاضر به فروش آن نیستند چرا که قیمتها بالاتر میرود. شبیه این جمله را از خیلی از نمایندگیها شنیدیم. اکثر آنها میگفتند عرضه را متوقف کردیم و تا ثابت شدن وضعیت بازار هیچ خودرویی را نمیفروشیم.
زمان ثبتنام مشخص نیست
یکی از نمایندگیها در پاسخ به این سؤال که ثبتنام خودروها چه زمان خواهد بود، به «ایران» می گوید: داشت: مشخص نیست که شرکتهای خودروسازی چه زمان میخواهند محصولات خود را پیشفروش کنند اما آنچه که مسلم است تا چند ماه دیگر خبری از پیش فروش خودروها نیست و در مورد بعضی از خودروها، پیش فروش کلاً متوقف میشود. مسئول این نمایندگی گفت: اگر پیش فروش خودروها صورت نگیرد قیمت خودرو باز هم گران خواهد شد و به هیچ عنوان امکان ثبات قیمتها نیست.
تغییر دوباره قیمتها
در حالی که از وضعیت بازار و قیمتها در حال پرس و جو بودیم، یکی از نمایندگیها به ما گفت:شرکتهای خودروسازی به ما تأکید کردند که فروش را متوقف کنیم چرا که قرار است برای دومین بار در سالجاری قیمتها را بالا ببرند. اردیبهشت ماه بود که قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا گران شد. بدین جهت خیلیها بر این تصور بودند که قیمتها فقط یکبار در سال افزایش پیدا میکند. اما گویا خودروسازان با شرایط دشواری روبهرو هستند و برای برون رفت از آن میخواهند دست به دامن افزایش قیمت شوند.
خط تولید ساندرو متوقف میشود؟
خبر دیگری که در بازار خودرو شنیده شد، توقف خط تولید ساندرو است. یکی از فعالان بازار به «ایران» گفت: قرار است 5 هزار ساندرو تولید شود و بعد از آن خط تولید این خودروی محبوب به خاطر تحریمها متوقف میشود. بدین جهت قیمت این خودرو در حال افزایش است. این خودرو رکورددار قیمت است. وی ادامه داد: تقاضا برای خرید خودرو افزایش یافته و از آنجا که عرضه کاهش یافته است نمیتوان بازار را مدیریت کرد.