این روزها با نوسانات قیمت ارز و همچنین افزایش مقدار سوخت قاچاق از مرزهای غربی و شرقی، بار دیگر بازار شایعه ی افزایش قیمت یا سهمیه بندی بنزین داغ شده است. در آن زمان، این اخبار بارها از سوی مسئولان مختلف از جمله وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و حتی برخی نمایندگان مجلس تکذیب شده بود؛ اما این بار گویا قضیه جدی تر شده است!
به گزارش «تابناک»؛ در روزهای گذشته، بسیاری از حامیان آزادسازی قیمتها، دولت را به قطع یارانه سوخت ترغیب کرده و بر این باورند، اگر دولت رویه آزادسازی قیمتها را در پیش بگیرد ـ با توجه به اوضاع کنونی اقتصاد و نیز با کاهش وابستگی کالاها به ارز دولتی ـ میتوان شاهد مدیریت بهتری بود؛ اما در مقابل عدهای از اقتصاددانان، وضعیت کنونی اقتصاد را برای این شوک جدید مناسب نمیدانند و از دولت انتقاد میکنند.
از همین روی، یک مقام ارشد دولت ـ که نامش اعلام نشده ـ به یکی از خبرگزاری ها گفته: قرار است تا پایان امسال، فاز جدیدی از برنامه هدفمندی یارانهها به اجرا درآید. بنا به گفته این مقام مسئول: در این برنامه، افزایش قیمت بنزین تا سقف 4 هزار تومان و دو نرخی شدن آن حتمی است و حتی صحبت هایی از احتمال بازگشت کوپن و کارت سوخت نیز به میان آمده است.
البته گویا دولت سناریوهای دیگری نیز برای این کار دارد و گفته می شود، از هفت سناریو برای افزایش قیمت بنزین تا آخر سال، بنزین دو نرخی، محتمل ترین سناریو در میان گزینه هاست!
تنها برخی از مخالفان جدی افزایش نرخ بنزین بر این باورند که در اوضاع کنونی، هر گونه افزایش در نرخ بنزین، بار تورمی سنگینی بر جامعه تحمیل خواهد کرد که شاید از توان مردم خارج باشد؛ اما در مقابل، عده ای دیگر از نمایندگان می گویند، در شرایط موجود، دولت چاره ای جز افزایش قیمت سوخت ندارد. افزایش نرخ دلار و بالا بودن قیمت حامل های انرژی در آن سوی مرزهای ایران، انگیزه برای قاچاق سوخت را زیاد کرده و باعث شده است دولت با اضافه کردن قیمت سوخت، از حجم قاچاق بکاهد.
بنابراین، این موضوع باعث شده تا نمایندگان بر سر یک دو راهی گرانی و ثبات قیمت گرفتار شوند؛ از یک سو اعتقاد دارند، افزایش قیمت سوخت به تورم موجود دامن می زند و از سوی دیگر، راهکاری جز افزایش قیمت ها ندارند.
حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به افزایش قیمت دلار و تفاوت قیمت بنزین در مرزها با همسایه ها و با بیان اینکه در برخی از این کشورها تفاوت قیمت سوخت به ده برابر نیز می رسد، گفت: دو نرخی شدن بنزین، راهکار طولانی مدت خوبی نیست، ولی در شرایط اضطراری و کوتاه مدت می تواند به عنوان یک راه حل از آن استفاده شود، به ویژه با افزایش قیمت دلار که تفاوت قیمت بنزین در مرزها با همسایه ها بسیار و حتی ده برابر بیشتر شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه تفاوت قیمت بنزین با کشورهای همسایه جذابیت قاچاق بنزین را بیش از گذشته کرده است، افزود: کنترل قاچاق سوخت در مرزهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی شدید نیست و این تفاوت قیمت قاچاق بنزین را افزایش داده، به گونه ای که روزانه میلیون ها لیتر بنزین در مرزها قاچاق می شود.
وی ادامه داد: افرادی که بیش از حد معمول بنزین مصرف می کنند، باید هزینه آن را پرداخت کنند.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه میزان سهمیه بندی بنزین قطعی نشده است، اظهار داشت: احتمالا عددی بین 60 تا 100 لیتر به عنوان سهمیه در نظر گرفته و مازاد بر آن، با نرخ بیشتر محاسبه می شود که این نرخ دوم، بیش از 1500 تومان است. نرخ دوم بنزین، رقمی است که باید به قیمت واقعی در فوب خلیج فارس نزدیک باشد تا قاچاق برای کشور جذاب نباشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سهمیه بندی و دو نرخی کردن بنزین راهکار موقتی است، تصریح کرد: اگر قیمت بنزین افزایش یابد تا جلوی قاچاق گرفته شود، برای جامعه قابل قبول نیست؛ لذا فعلا راه حل موقت، بازگشت به سیستم کوپنی و کارتی است که امیدوارم در آینده ای نه چندان دور، شرایط بهتر شود تا سهمیه بندی نیز برداشته شود.
همچنین اسدالله قره خانی با اشاره به آخرین وضعیت قیمت بنزین گفت: تاکنون هیچ تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین گرفته نشده است. البته زمزمهها و شایعاتی در این زمینه وجود دارد و واقعیت این است، از زمانی که وضعیت دلار این چنین شده است، قاچاقچیان به تکاپو افتاده و شروع به قاچاق بنزین کردهاند.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت: در بخش سوخت گازوئیل، از آنجا که کامیون داران کارت سوخت دارند و بر اساس پیمایش سوخت دریافت می کنند، تا اندازهای موضوع قاچاق کنترل شده است، ولی متأسفانه در بخش بنزین، در این روزها سطح قاچاق افزایش پیدا کرده است.
از سوی دیگر، میزان مصرف بنزین نیز افزایش یافته و چنانچه مصرف بنزین همچنان بالا برود و از طرف دیگر، قاچاق بنزین ادامه یابد، دولت باید در این زمینه تصمیماتی بگیرد تا بتواند مصرف سوخت را مدیریت کند. آنچه به ذهن میرسد و در جلسات نیز بیان میشود، اجرایی کردن کارت سوخت است که این امر قطع به یقین تصمیمات دیگری را نیز میطلبد که بحث سهمیه بندی و دو نرخی کردن آن است؛ اما تاکنون تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.