طرح ساماندهی بازار خودرو ـ که کلیات آن در اردیبهشت ماه سال جاری، در مجلس تصویب شده بود ـ هنوز به سرانجام روشنی نرسیده است. این طرح یک بار توسط نمایندگان به دلیل شرایط خاص اقتصادی، شش ماه مسکوت ماند و پس از آن دوباره برای مسکوت ماندن به رأی گذاشته شد، ولی این بار با مخالفتهای نمایندگان روبه رو شد.
به گزارش «تابناک»؛ با اینکه نمایندگان با مسکوت شدن دوباره طرح مخالفت کردند، کمیسیون صنایع با اینکه زمان قانونی بررسی طرح در آن به پایان رسیده، هنوز آن را به صحن نداده است. اخبار رسیده از داخل کمیسیون درباره این طرح نیز کاملا با نظر طراحان طرح مخالف است.
گزارشها حاکی از آن است که اعضای کمیسیون صنایع و کمیته پیگیری این طرح، تغییرات اساسی در ماهیت این طرح ایجاد کرده اند، به گونه ای که بسیاری از بندهای کلیدی آن حذف و برخی بندها نیز دستخوش تغییرات اساسی شده است. این تغییرات باعث برخی اختلاف نظرهای شدید بین طراحان و اعضای کمیسیون شده و به همین دلیل، طراحان طرح به فکر راهکاری هستند تا اصل طرح را به صحن علنی بازگردانند.
نجفی، نماینده مردم تهران در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: این طرح در کمیسیون تصویب شده، ولی به دلیل برخی اعمال نظرها، در مجلس مسکوت مانده و هم اکنون دوباره با پیگیری طراحان در مسیر تکمیل قرار گرفته و قرار است، کارگروهی که قاضی پور مسئول آن است، مسأله را بررسی کند.
این نماینده مجلس گفت: زمان ارائه این طرح به مجلس گذشته، ولی هنوز کمیسیون با اینکه خبر میرسد، کار در آن نهایی شده، از دادن طرح به صحن خودداری کرده است؛ البته متأسفانه طرحی که توسط طراحان به کمیسیون داده شده، دستخوش تغییرات اساسی و باعث برخی اعتراضات از سوی طراحان شده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه افزود: اختلاف نظرها درباره این طرح زیاد است. طراحان با جمع بندیهایی که در کمیسیون شده به شدت مخالفند و همچنان روی طرحی که خودشان تهیه کرده اند، اصرار دارند و نظرشان بر این است که همان طرح به صحن بازگردد.
وی در پاسخ به این که آیا میشود طرح را بار دیگر به صحن بازگرداند، گفت: مکانیسمهای لازم برای این کار در قوانین وجود دارد و اگر طراحان اصرار کنند که طرح باید بازگردد، میتوانند از راههای قانونی آن را بازگردانند.
محمدرضا نجفی در پاسخ به این که آیا دستهای پشت پرده وجود دارد که مانع از رسیدن این طرح به صحن میشود نیز گفت: نظریات و دیدگاهها درباره صنعت خودرو در تمام شئونات وجود دارد و هر یک برای دیدگاههای خود مجموعه ای از دلایل ـ از دلایل ملی گرفته تا گروهی ـ را شامل میشود؛ بنابراین، تردیدی نیست که برخی نمیخواهند این طرح در صحن تصویب شود و عدهای میخواهند حتما تصویب شود.
اما دغدغههای ملی و حمایت از صنعت ملی نیز در مورد این طرح مطرح است، ولی به نظر من، نهادهای رسمی باید فرایند شفاف و قابل دفاعی داشته باشند. در غیر این صورت، حتما هستند افرادی که میخواهند منشأ اثر باشند؛ انگیزههای افراد هم مختلف است و بسته به رویکرد آنان، این رویکردها میتواند از انگیزههای نادرست فردی و گروهی سرچشمه گرفته باشد. من در مقام قضاوت نیستم، ولی همه این مسائل وجود دارد. ما با بسیاری از این روندها مخالفیم. این روال، روال توسعه این صنعت نیست و قطعا اگر زمانی ترمز این کار کشیده نشود، قطعا ما در این گردونه بی خاصیت گرفتار خواهیم ماند و به هیچ عنوان قادر به توسعه در این صنعت نخواهیم شد.