فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)
جهیزیّه
سؤال 33 : لطفاً به مسائل زیر پاشخ فرمائید:
1-آیا شرعاً صحیح است وقتی پسری برای خواستگاری دختری می رود ولی دختر اول به اندازۀجهیزیه ای که می خواهد به دخترش بدهد( وحتی بیشتر ازآن) از داماد پول بگیردو اگر چنانچه جریان طلاق رجعی پیش بیاید زن بتواند ادعاء جهزیه نماید؟ واگر پدر دختر (به طوری که در روستا مرسوم است)گاو و گوسفند به دخترش بدهد زن بتواند همان گاو و گوسفند را با منافع آن مطالبه کند؟
2-اگر چنانچه در بین عدۀ شرعی بخواهد رجوع کند و زن ادعاء مهریه ای بیشتر از مهریۀ اول را بکند و مرد هم به هیچ عنوان قدرت و توانایی بیشتر کردن مهریه را نداشته باشد حکمش چگونه است؟
جواب:جهیزیه اگر به دختر تملیک شده به او اختصاص دارد و نماءات و نتایج هم تابع عین است و ملک دختر می شود و در صورت طلاق اگر در بین عدۀ رجعیه مرد رجوع کند زن حق مطالبۀ مهر جدید ندارد و در بعد از عده بخواهند عقد جدید کنند اختیار تعیین مهر جدید با خود زن وشوهر است.
سؤال34:پسری با دختری ازدواج نموده و صد هزار تومان مهریه به دختر داد و دختر جهیزیه ای به خانۀ پسرآورد بعد از چندی پسر از دنیا رفت و دختر کلیۀ مهریه را گرفت.آیا دختر حق دارد جهیزیه را از خانه پسر ببرد؟
جواب:جهیزیه ای که دختر با خود آورده ملک خود اوست و می تواند با خود ببرد مگر آن که تملیک به دیگری نموده باشد.
سؤال35:وقتی زن جهزیه را به خانه می برد از شوهر در کاغذی امضاء می گیرند که تحویل شوهر داده شده است،آیا این امضاء حق ملکیت برای شوهر ایجاد می کند یا خیر؟و نیز عوض استهالاک این اموال را چه کسی باید بپردازد؟
جواب:مجرد امضاء موجب ملکیت نمی شود و اگر اجازه در تصرف بوده استهلاک ضمن نیست.
سؤال36:جهیزیه در حال حاضر با توجه به شرائط انقلاب چگونه باید باشد؟
جواب:رعایت اقتصاد[1]مطلب است.
سؤال37:اگر نو عروسی غفوت کند باید جهیزیۀ او را چه کنند؟ آیا می شود آنها را فروخت و با پول آن (ان شاءالله با نابودی صدام) به کربلا و یا مکه رفت؟
جواب:هرچه که تا زمان حیات ملک او بوده جزء ترکۀ او محسوب می شود و به ورثه می رسد و اختیار با وراث است.
[1] - مراد،ميانه روي است.