آنچه صورت می‌گیرد مبارزه با مفسد است نه فساد

کد خبر: ۹۲۱۴۶۹
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴ 02 September 2019
|
7012 بازدید
|

یک وکیل دادگستری گفت: ما در ایران مبارزه با فساد نداریم و با مفسد برخورد می کنیم در صورتی که باید با علت‌ها مبارزه کنیم نه معلول.

به گزارش «تابناک»، نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با عیان کردن فسادهای اخلاقی و اقتصادی در شرایط فعلی کشور گفت: در کشور ما مبارزه با فساد صورت نمی‌گیرد؛ زیرا ما یک «فساد» و یک «مفسد» داریم و آن‌چه که صورت می‌گیرد مبارزه با «مفسد» است. فساد بستری است که عوامل مختلفی در درونش باعث می شود تا من بتوانم از آن سوءاستفاده کنم و در تمام این دوران چه در طول این ۴۰ سال و چه در رژیم سابق، دادگاه‌های مشابه اقتصادی را داشتیم که مبارزه با مفسد بوده نه مبارزه با فساد.

وی با بیان این‌که «فساد بستر مهیا شده‌ای است که مفسدین از درون آن سواستفاده می‌کنند»، گفت: این‌که مفسدین را گزینشی و مقطعی گرفته‌ایم، کاری نکرده‌ایم. اگر ما در یک جایی مثل بانک یک دریچه‌ای را پیدا کردیم و اگر توانستیم آن دریچه را ببندیم بستر فساد را در سیستم مسدود کرده‌ایم و الا با دستگیری یکی دو نفر تحت عنوان مفسد هم باز بستر فسادزا سرجایش است و در آینده هم دوباره فساد رخ می دهد.

وی با اشاره به پرونده فاضل خداداد، گفت: در سال ۷۳ روزنامه ها از فساد ۱۲۳ میلیاردی خبر دادند که آن زمان رقم بزرگی بود و نهایتا هم فاضل خداداد متهم اصلی پرونده اعدام شد و برخی از متهمان هم به حبس محکوم شدند در حالی که بستر فسادزا بانک صادرات بود و فاضل خداداد مفسد بود؛ لذا ما کجا مبارزه با فساد کردیم؟ دو نفر که نتوانستند با بستر فساد هماهنگ باشند را کشف کردیم و انگار هنر کردیم.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: در بانک مرکزی ارز دو نرخی می‌دهند تا طرف کالای اساسی وارد کند ولی نخ و دیگر کالاها را وارد می کند یا در مواردی دو نفر از مسئولین را می گیریم که باید دارو وارد می کردند ولی لامبورگینی یا بی ام و و ... وارد کردند یا در مواردی که شما ارز دولتی دارید و ارز دولتی در اختیار افراد می گذارید و افراد قادرند که آن را در بازار آزاد بفروشند به بستر فساد می رسید؛ لذا تا بستر فساد را نبندید مشکل حل نمی‌شود.

وی با اشاره به پرونده‌های متعدد پتروشیمی گفت: ببنید چند تا پرونده پتروشیمی داریم. هر جا فساد بزرگی که هست سراغ مفسد- صاحبش – می رویم، در صورتی که مفسد گیاه هرزی است که در آن بستر آلوده فساد رشد کرده است و ما باید با علت‌ها مبارزه کنیم نه معلول و تا زمانی که این کار صورت نگیرد مشکل حل نمی‌شود.

احمدی با بیان این‌که «مبارزه باید با بستر فساد باشد»، گفت: ما سیستم بانکی - بانکداری اسلامی- گذاشتیم ولی نزول می گیریم. دست سیستم بانکی را باز گذاشته ایم و هر کاری که می‌خواهد انجام می‌دهد. یا مثلا در مورد خصوصی سازی باید بگویم که در همه جای دنیا خصوصی سازی یعنی اینکه ما در یک جایی به دلیل ناکارآمدی دولت بخش خصوصی را وارد کار کنیم تا کار بهتر شود و سرعت تولید بالا رود ولی معلوم است که فساد از خصوصی سازی بیرون می آید.

وی در پایان گفت: مثلا یک آقایی در هیات حاکمه ما وزیر می شود و حقوقش پیداست. ۴۰ سال در انقلاب کار می کند و ۳۰ الی ۴۰ شرکت دارد، خب از کجا آورده است؟ ما نباید با خودش کاری داشته باشیم و باید سراغ آن منافذی برویم که او توانسته ۳۰ الی ۴۰ شرکت داشته باشد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
دقیقاااا
فساد باید برچیده شود و مفسد باید اعدام شود.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
ماشاله به این تعداد تئوری پردازان واقعا موقع کار کلی نظریه پرداز شروع به کار می کنند ولی تا قبل از آن ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
ایشون درست میگن وظیفه قوه قضاییه مبارزه با فاسده که آقای رییسی انصافاخوب داره عمل میکنه و وظیفه دولت مبارزه با فساد یعنی برداشتن امضا های طلایی،بکارگیری مدیران سالم به جای ناسالم،سیاست گذاری درست اقتصادی وجلوگیری از رانت و... که نمره صفر میتوان بهش داد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
فردا اگر با علت فساد هم مبارزه شود باز بعضی ها باز یک چیزی دیگر می گویید، تا دیروز که تقریبا هیچ مبارزه ای با فساد انجام نمی شود حرفی نمی زدند. حالا دارند کم کم از راه می رسند و نظریه صادر می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
۳۰ الی ۴۰ تا شرکت !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
بسیار مطلب درستی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
من از این وکیل می ترسم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
مردم باید هوشیار باشن، هر موقع مبارزه با فساد جدی میشه، کارگزاران جریانهای قدرت و ثروت هم شروع به فضاسازی میکنن. اساسا مگه مبارزه با فساد بدون مبارزه با مفسد امکانپذیره؟ وقتی فسادی رخ میده دو کار باید کرد، اول باید مفسد رو به اشد مجازات رسوند بعد هم علتها رو اصلاح کرد. اصلاح علتها گاهی زمان زیادی می‌بره و مجازات مفسد خودش جنبه بازدارنده هم داره. گاهی حتی از بین بردن علت غیرممکنه. مگه میشه اختیار آدمها رو سلب کرد. یه چاقو و یه آدم عصبانی برای یه قتل کافیه، این حکم اعدام قاتله که میتونی بازدارنده باشه. امیدوارم مردم محکم پای کاری که در قوه قضاییه آغاز شده بایستند.
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
از کرامات شیخ ما این است، شیره را خورد و گفت شیرین است. بنده با این وکیل محترم با این چهره بشاش موافق نیستم. هرچند در مواردی که فرد مبتلا به عاملی شده این حرف موضوعیت دارد مثلا میگویند بجای معتاد باید با اعتیاد مبارزه کرد یا اینکه پزشکان بجای مبارزه با بیمار با بیماری مبارزه میکنند. اما در مواردی که قانون تعیین شده و عده ای عمدا برای منفعت آن را دور میزنند باید ضمن اصلاح قانون و بستن منافذ آن، با فرد خاطی به شدت برخورد شود. مثلا وقتی کسی قانون راهنمایی رانندگی را رعایت نکرد نمیتوانیم بگوئیم که باید با تخلف برخورد کنیم، اینجا باید مستقیما با فرد متخلف و همدستانش برخورد شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
شيوه برخورد با فساد 99 درصد اين است كه اين وكيل با تجربه فرمودند و 1 درصد برخورد قضايي ولي در حال حاضر 100% برخورد با مفسد انجام ميشود و اين نقطه ضعف قوه قضاييه است .
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟