وزیر نفت از خروج کامل CNPC از قرارداد توسعه فاز ١١پارس جنوبی خبر داد و گفت: فاز ١١به طور کامل توسط شرکت پتروپارس توسعه خواهد یافت.
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه امروز (یکشنبه) در حاشیه بازید از کارخانجات مپنا با بیان اینکه توسعه فاز ١١پارس جنوبی تعیین تکلیف شد، افزود: پتروپارس این قرارداد را به تنهایی ادامه میدهد و تا آخر سال جاری اولین جکت را نصب خواهیم کرد و بعد به سمت حفاری خواهیم رفت.
وی ادامه داد: در ابتدا با ٥٠٠ میلیون فوت مکعب آغاز خواهیم کرد و بعد ادامه میدهیم.
وزیر نفت با اشاره به فشارافزایی فاز ١١، اظهار کرد: این موضوع بستگی به مذاکراتی که با مپنا و سایر شرکتها داریم، دارد.
زنگنه در مورد علت امضای قرارداد با شرکتهای خارجی برای توسعه فاز ١١، توضیح داد: قصد داشتیم برای این فاز منابع خارجی جذب کنیم و سیستم فشارافزایی هم اجرا شود. شرکت پتروپارس قرار بود این سیستم را در کنار شرکتهای خارجی یاد بگیرد.
وی ادامه داد: ما معتقد نیستیم در همه کارها از ابتدا میتوانیم دکتری داشته باشیم. البته داریم میگیریم، ولی روش درستی نیست. فعلا باید ببینیم برای فشارافزایی چه کاری میتوانیم انجام دهیم.
اصلاح قیمت بنزین ابلاغ نشده
وزیر نفت در ادامه در مورد اصلاح قیمت بنزین گفت: در مورد اصلاح قیمت بنزین هنوز تصمیم نهایی ابلاغ نشده است.
از حضور مپنا در صنعت نفت استقبال میکنیم
زنگنه در ادامه با اشاره به بازدید از تاسیسات کارخانهای مپنا، اظهار کرد: همانطور که انتظار داشتم این شرکت پیشرفتهای بزرگی داشته و کارهای بزرگی میکند. در این شرایط همه کارگاههای مپنا فعال بود و با ظرفیت خوبی کار میکردند.
وی با تاکید بر اینکه مپنا یکی از نمادهای شاخص فناوری ملی ما است، ادامه داد: اگر بخواهیم یکی از دستاوردهای فنی ملی خود را معرفی کنیم قطعا نمیتوان از مپنا صرفهنظر کرد.
وزیر نفت با اشاره به تاسیس مپنا گفت: در اواخر دهه ۶۰ که مپنا تشکیل شد، بحث شرکتهای دانشبنیان مطرح نبود، اما این شرکت با اتکا به سرمایه و نیروی انسانی داخلی و ظرفیتهای تجربی تاسیس شد و توانست برای نیروگاهسازی ایران کار بزرگی انجام دهد.
زنگنه با اشاره به حضور مپنا در صنعت نفت گفت: ما از حضور مپنا در صنعت نفت استقبال میکنیم. امروز صحبتهای خوبی با مدیر مپنا مطرح شد. آنها انتظاراتی از نفت داشتند که مطرح کردند ما هم انتظارات خود را مطرح کردیم. برخی از این انتظارات با یکدیگر انطباق داشت و در حوزه برخی انتظارات نیز قرار شد بیشتر کار کنیم.
وی ادامه داد: انتظار من از مپنا این است که در بخشهای هایتک خدمات نفتی وارد شود که امروز در انحصار دو شرکت بینالمللی است و ما در این زمینهها ضعف داریم و هر زمانی که تحریم میشویم مشکل پیدا میکنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه مپنا در ماشینهای دوار که قلب صنعت نفت است، پیشرفتهای خوبی داشته است، ادامه داد: مپنا در O&M و بهرهبرداری و تعمیرات ماشینهای دوار هم میتواند به ما کمک کند.
زنگنه اظهار کرد: ما زمانی که نفت بفروشیم میتوانیم توسعه را آغاز و تقویت کنیم. ما یک سازمان برونگرا هستیم که باید درونزا هم باشد و درونزایی آن هم این است که بیشترین کار را به شرکتهای داخلی بدهد. به نظر من حداقل دو سوم کاری که در نفت انجام میشود را به واحدهای داخلی میتوان ارجاع داد.
ما در منطقه با هیچ کس دشمنی نداریم
وی در ادامه در مورد رابطه خود با وزیر انرژی عربستان سعودی، گفت: با وزیر انرژی عربستان سعودی به صورت عبوری سلام و علیک کردیم. از من پرسیدند حاضری با ایشان ملاقات داشته باشید و من گفتم مشکلی با ایشان ندارم، بیش از ۲۲ سال است که دوست هستیم و این دوستی در همه فرازونشیبهایی که در روابط ایران و عربستان سعودی بوده، پایدار مانده است.
وزیر نفت ادامه داد: علاوه بر این ایران نبود که با عربستان سعودی اختلاف ایجاد کرد، ایران میخواهد در منطقه با همه دوست باشد و هیچ کس را در منطقه دشمن خود تلقی نمیکنیم. آنها هم نباید ما را دشمن بدانند. دشمن همه ما بیرون ما است.
اگر اتهامزدن مالیات داشت درآمد آن از نفت بیشتر بود
زنگنه با اشاره به تاسیس شرکتهایی همچون مپنا، سراب، پتروپارس، پتروایران و ... گفت: ایدههای تاسیس این شرکتها توسط افرادی داده شد که امروز به آنها اتهام میزنند. بازار اتهام رایج است و اگر اتهامزدن و دروغ گفتن مالیات داشت، درآمد آن بیشتر از درآمد نفت بود.
مذاکرات با همه وزرا در حاشیه GCS
وی در ادامه با اشاره به مذاکراتی که در حاشیه GCS صورت گرفت، ادامه داد: تقریبا با همه وزرا صحبت کردم. روابط دوجانبه بود و موضوع بازار جهانی نفت مطرح بود. همچنین با روسها مذاکرات خوبی داشتیم.
همکاری مپنا با شرکت نفت و گاز پارس
وزیر نفت در ادامه با اشاره به مباحثی که امروز با مپنا مطرح شد، اظهار کرد: یکی از بحثهای امروز همکاری مپنا با شرکت نفت و گاز پارس بود. مپنا به خصوص در بخش کمپرسور و توربینها میتواند با نفت و گاز پارس همکاری کند.
زنگنه ادامه داد: در پارس جنوبی فقط نباید فاز ۱۱ را دید بلکه برای ۲۷ فاز به این تکنولوژی نیاز داریم. هدف ما این بود که اگر فاز ۱۱ توسط توتال اجرا شد، شرکتهای داخلی تکنولوژی را از این شرکت یاد بگیرند.
تهاتر نفت با بدهی بخش خصوصی قابلیت اجرایی ندارد
وی در ادامه با اشاره به قانون تهاتر نفت با بدهی بخش خصوصی در بودجه گفت: چیزی که در این مورد در بودجه نوشته شده قابلیت اجرایی ندارد. در قانون آمده پس از اینکه درآمدهای نفت تامین شد و در اختیار دولت قرار گرفت، دولت میتواند بدهیها را تهاتر کند و ۵۰۰۰ میلیارد تومان در نظر بگیرد.
زنگنه با تاکید بر اینکه درآمدهای نفتی هنوز تحقق پیدا نکرده است، ادامه داد: اگر قرار باشد این قانون اجرایی شود، باید سازمان برنامه و بودجه ترتیبات آن را بدهد به وزارت نفت هم مشتری معرفی شود و وزارت نفت پول را بگیرد و به خزانه بدهد سپس خزانه پول را در اختیار طرف مقابل قرار دهد.
آخرین وضعیت فاز چهارم ستاره خلیج فارس و پالایشگاه سیراف
وی در ادامه با تاکید بر اینکه فاز چهارم ستاره خلیج فارس تقریبا اجرا شده است، گفت: کاری که میتوان با ۱۰۰ میلیون دلار انجام داد چه اصراری است که برای آن یک میلیارد دلار خرج کنیم.
زنگنه ادامه داد: فاز چهارم ستاره خلیج فارس با رفع تنگناها اجرا شده است و تولید آن در چند ماه آینده به ۴۸۰ هزار بشکه میرسد.
وزیر نفت با اشاره به پروژه سیراف، اظهار کرد: طبق پروژه قرار بود تولید آن ۴۸۰ هزار بشکه باشد که ۱۲۰ هزار بشکه تحویل ستاره خلیج فارس شود. ۳۶۰ هزار بشکه دیگر وجود دارد که در حال پیگیری هستیم و منابع مالی را هم بانک مرکزی دنبال میکند. سرمایهگذار وجود دارد، اما بخشی از آن باید از طریق بانکها تامین شود. بانکها هم اظهار علاقه کردهاند.
ادامه مذاکره با هندیها برای توسعه فرزاد B.
وی در ادامه با اشاره به توسعه میدان گازی فرزاد B، اظهار کرد: کارهای این میدان را انجام میدهیم و همزمان هم با هندیها صحبت میکنیم که اگر میخواهند برای توسعه بیایند و بعدا گله نکنند.
شایعه آلودگی بنزین صحت ندارد
وزیر نفت با تاکید بر اینکه شایعه آلودگی بنزین روی صادرات آن تاثیر نمیگذارد، گفت: صادرات بنزین در حال حاضر با کیفیت خوبی انجام میشود.
زنگنه ادامه داد: هر چند وقت یکبار عدهای حرفهایی میزنند و انگار نمیخواهند مردم آرامش داشته باشند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کیفیت بنزین در همه شهرهای کشور یکسان نیست، گفت: کیفیت در شهرهای بزرگ فرق دارد، زیرا به اندازه کافی بنزین یورو نداریم و باید بنزین یورو در شهرهایی که تراکم زیاد و مصرف بالاست، عرضه شود.