راه حل جایگزین افزایش قیمت بنزین

دکتر جعفر قادری
کد خبر: ۹۳۷۷۰۹
|
۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸ 16 November 2019
|
23494 بازدید
|

دخالت سران قوا در سهمیه بندی بنزین همراه با افزایش قیمت بنزین سهمیه بندی شده و مصرف اضافی، التهاباتی را در جامعه بوجود آورده و فضای حقیقی، مجازی و رسانه‌ها را به مخالفت با تصمیم سران واداشته است. بنده در اردیبهشت سالجاری در یادداشتی که در خبرگزاری ها، سایت‌ها و روزنامه‌های مختلف انعکاس یافت برای کمک به تصمیم گیری بهتر مسئولین پیشنهاد جدیدی را به عنوان جایگزین مطرح کردم. علیرغم استدلال‌هایی که در مخالفت با افزایش قیمت بنزین توسط اینجانب و دیگران مطرح شده است، با اصرار دولت، متاسفانه مصوبه سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در شب میلاد پیامبر (ص) و امام صادق (ع) یعنی شبی که همه انتظار عیدی از دولت داشتند، به اجرا درآمد. کج سلیقگی و بی تدبیری در میزان افزایش قیمت و زمان اجرای تصمیم در حدی بود که موافقان و مخالفان دولت را برعلیه دولت متفق کرد. در شرایطی که التهابات ناشی از اعتراض‌های مردمی در عراق، لبنان و کویت و برخی از کشور‌های منطقه فروکش نکرده است، جرقه زدن به هیزم عصبانیت مردم به بهانه افزایش قیمت بنزین توسط دولت اگر از سر غرض ورزی نباشد، نهایت بی تدبیری است.

ممکن است هدف از افزایش قیمت بنزین، افزایش درآمد دولت و یا کاهش مصرف بنزین باشد. تجربیات گذشته نشان دهنده آن است که تحقق این اهداف مشکلاتی را بدنبال دارد. در شرایطی که حمل و نقل عمومی توسعه نیافته است و امکان جایگزینی سوخت دیگری بجای بنزین وجود ندارد، چه درآمد‌های بدست آمده به مردم برگردانده شده و یا در اختیار دولت قرار بگیرد، افزایش قیمت بنزین منجر به افزایش قیمت سایر کالا‌ها و خدمات شده و حتی افزایش چند صد درصدی قیمت کمکی به کاهش مصرف بنزین نمی‌کند و صرفا درآمد دولت از این محل را افزایش می‌دهد.

اشکال اتکاء به افزایش درآمد دولت از طریق افزایش قیمت بنزین این است که منجر به افزایش شدید قیمت‌ها و نرخ تورم می‌شود، چراکه قیمت بیشتر کالا‌ها به هزینه حمل و نقل وابسته است. در این شرایط بهتر است دولت روشی را در پیش بگیرد که هم درآمد مورد نظر را تامین و هم آثار و پیامد تورمی را بهمراه نداشته باشد. هرچند دولت اعلام کرده که هدفش از این افزایش قیمت کسب درآمد نیست و درآمد حاصله را بین ۱۸ میلیون خانوار توزیع میکند، ولی مردم حاضر به پذیرش تبعات منفی افزایش شدید قیمت در قبال دریافت آب نبات یارانه نیستند.

یکی از این روش‌ها تامین درآمد مورد انتظار از طریق وضع مالیات سالیانه، بصورت درصدی از ارزش روز خودرو‌ها بجای افزایش قیمت بنزین است. در این روش اگر دولت درصدی از ارزش روز خودرو‌ها (مثلا یک درصد) را به عنوان مالیات در هر سال از مالکین دریافت و از افزایش قیمت بنزین صرفنظر کند، اثرات توزیعی، تخصیصی و تثبیتی بهتری نسبت به افزایش قیمت بنزین دارد. اگر تعداد خانوار‌های کشور ۲۵ میلیون باشد و هر خانوار بطور متوسط کمتر از یک خودرو داشته باشد و تعداد خودرو‌های سواری کشور حدود ۲۰ میلیون در نظر گرفته شود و دولت بطور متوسط از هر خودرو ۲ میلیون تومان (خودرو‌های زیر ۵۰ میلیون تومان کمتر از ۵۰۰ هزار تومان و خودرو‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان بالای ۵ میلیون تومان) دریافت کند در سال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از این نوع مالیات درآمد نصیب دولت می‌شود. برای اینکه به اثراث دیگر این سیاست اشراف بهتری پیدا کنیم به برخی از این اثرات می‌توان اشاره کرد:

۱- از این نظر که افراد کم درآمد خودرو‌های ارزانتری دارند لذا مالیات کمتری می‌پردازند، عادلانه است.

۲- این روش کارا است. برخلاف روش سهمیه بندی که مستلزم افزایش قیمت برای مصارف بیشتر از سهمیه است و افراد را تشویق به خرید و احتکار خودرو بیشتر برای استفاده از سهمیه بنزین این خودرو‌ها میکند این روش افراد را تشویق به داشتن خودرو کمتر و در نتیجه کاهش تقاضا برای خودرو و کاهش قیمت خودرو میکند.

۳- در این روش از تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای جلوگیری می‌کند. متاسفانه در شرایط تورمی، افراد برای حفظ قدرت خرید خود بخشی از نقدینگی‌های خود را برای خرید خودرو اضافی اختصاص میدهند. با اختصاص سهمیه بنزین برای هر خودرو در شرایط سهمیه بندی، این انگیزه بیشتر و در نتیجه تقاضای اضافی برای خودرو، قیمت این دارایی شدیدا افزایش می‌یابد. این روش باعث می‌شود تا تقاضا برای خودرو اضافی کاهش و قیمت خودرو نه تنها افزایش نیابد بلکه کاهش هم داشته باشد.

۴-، چون قیمت خودرو‌های وارداتی بالاست افراد برای پرداخت مالیات کمتر تقاضای خود را برای خودرو‌های ارزانتر که امکان تولید آن در داخل بیشتر است را افزایش و تقاضا برای خودرو‌های وارداتی کاهش می‌یابد.

۵- امکان وصول این مالیات از طریق کارت‌های بانکی متصل به کارت بنزین هم بصورت ماهیانه وجود دارد و لذا دریافت تدریجی آن فشار زیادی به قشر‌های کم درآمد وارد نمی‌کند.

۶-، چون امکان معافیت خودرو‌های عمومی و تاکسی‌ها هم از این مالیات وجود دارد و قیمت بنزین هم افزایش نیافته است هزینه حمل و نقل بار و مسافر افزایش نمی‌یابد و لذا شاهد افزایش نرخ تورم نخواهیم بود.

۷- با روش‌های تکمیلی، چون کاهش عرضه سوخت و یا سهمیه بندی عرضه آن در شهر‌ها و مناطق مرزی می‌توان جلو قاچاق بنزین به خارج از کشور را هم گرفت.

۸- با تثبیت اوضاع اقتصادی امکان تعدیل قیمت بنزین هم بمرور فراهم خواهد شد.

۹- با اختصاص گاز سی ان جی به تاکسی‌ها و وانت بار‌ها و افزایش تدریجی قیمت بنزین برای خودرو‌های شخصی ضمن جلوگیری از افزایش قیمت بار و مسافر، اعتراضات مردمی کمتری خواهیم داشت.

۱۰- برای جلوگیری از قاچاق بنزین، میتوان در مناطق مرزی گاز سی ان جی را جایگزین بنزین کرد. عدم امکان قاچاق سی ان جی به خارج از کشور، خیال دولت را از بابت قاچاق این سوخت راحت میکند.

۱۱- اختصاص درآمد حاصل از مالیات بر خودرو‌ها به توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری و نیز تقویت ناوگان اتوبوسرانی و مینی بوسرانی، به دولت امکان بیشتری برای سرعت دادن به افزایش قیمت بنزین و سوق دادن تقاضا از حمل و نقل خصوصی به حمل و نقل عمومی را خواهد داد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
چرا دولت مالیات از سپرده های پولدارها را اجرا نکرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
وعده کلیدی این مقاله در بند 8 است: "با تثبیت اوضاع اقتصادی...". اگر تابناک روشنگری کند که دقیقاً چه زمانی در 40 سال گذشته اوضاع اقتصادی ثبات داشته که بتوانیم به وقوع دوباره آن در 40 سال آینده امید داشته باشیم سپاسگزار خواهیم شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
چرا برای استفاده بهینه انرژی از گازLPGاستفاده نمی کنیم.کشور های آسیای شرقی گاز ارزان ایران را خریداری کرده و ره صورت LPG برای خودرو استفاده میکنند.که کلا به صرفه و اقتصادی است و زمان سوخت گیری را برای هرماشین به کمتر از دو دقیقه میرساند و با هر باک ۷۰ لیتری خودرو ۳۰۰ کیلومتر مسافت طی خواهد شد.چرا دولتمردان ایرانی به فکر استفاده از پتانسیل اقتصادی موجود نیستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
خیلی ابکی بود.تنها راه بهبود اوضاع، بیرون امدن از عمق استراتژیک،برگزاری رفراندم در کارها و امور مهم و برگزاری انتخابات ازاد خواهد بود.شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت را اعلام ولی انتخاب شدن و نشدن ان فرد رابعهده ملت بگزارد،
علی جعفرپناه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
این بنده خدا حرف حساب زده‌. مسئولین اگر شنیدن و بی تفاوت بودن که خیلی خطاکار هستن و باید مواخذه بشن. اگر شنیدن و جواب یا انتقاد دارن باید منتشر بشه تا همه توجیه بشن. اکر نشنیدن پس بدون توجه و دقت و محاسبه و مشورت کافی تصمیم گیری میکنن که باید واسه این موضوع مواخذه بشن و تصمیم گیری اشتباهشون هم اصلاح کنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
فرض کنید همه خودرو سواران به اندازه سهمیه خودشان یعنی ۶۰ لیتر بنزین مصرف کنند آیا دولت از کدام منبع درآمدی می خواهد به ۶۰ میلیون نفر به ازای هر نفر ۵۵ هزار تومان بدهد
فرض کنید خودروسواران به اندازه دوبرابر سهمیه یعنی ۱۲۰ لیتر مصرف ماهیانه داشته باشند در این حالت ۱۲۰ هزار تومان(۶۰ لیتر ضرب در ۲۰۰۰ تومان) به ازای هر ماشین برای دولت درآمد خواهد بود که مبلغ دوباره به دو نفر از خانواده صاحب خورو بازمی گردد و بقیه مردم که ماشین ندارند هیچ مبلغی به آنها تعلق نمی گیرد و گمان نکنم بیشتر از ۱۲۰ لیتر به ازای هر ماشین مصرف بنزین وجود داشته باشد به عبارتی هر خودرو باید به اندازه ۴۰۰ تا ۷۰۰ لیتر مصرف بنزین داشته باشد تا ۵۵ هزار تومان به ازای ۶۰ میلیون نفر درآمد حاصل شود که کاملا بعید است. و این موضوع کاملا نشان می دهد که یا دولت در محاسبات ضعیف عمل کرده و کار کارشناسی انجام نشده و یا هدف فریب مردم است که هردو حالت بد است ضمن اینکه در شرایط فعلی تنها شغلی که باقی مانده است مسافر کشی است که اکثراْ با ماشین شخصی بوده و باعث لطمه به مسافرکشان شخصی و مسافرین خواهد شد و بار تورمی به وجود خواهد آورد. بنظر من بهترین روش برای بالا بردن قیمت بنزین کاهش قیمت ارز و دلار و تورم منفی و زیر صفر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
بله راهکار بسیار خوبی هست ولی سیاست های دولت همیشه فقط در جهت ثروتمند کردن قشر مرفه هست. اصلا و ابدا به فکر قشر ضعیف نبوده ونخواهند بود.
الان بیشترین مالیات رو به دولت همین قشر ضعیف میدن. کسایی هستند که ملیاردها تومان در سال درامد دارن و به راحتی دور میزنن. یا کسایی هستند چند ده خانه و ... گرفتن اکثرا از همین رانتها چرا به فکر مالیات انها وافعا نیستید.
ناشناس
|
Canada
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
نظر و پیشنهاد خوبی است.
یه شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
بنام خدا
نویسنده محترم، با این پیشنهاد شما دولت به همون درآمد پس از افزایش بنزین دست پیدا خواهد کرد. چنانچه با مصرف بنزین روزی 100 میلیون لیتر درآمد 50 میلیارد تومانی در هر روز نصیب دولت میشودکه در طول سال می شود 18250 میلیارد در طول سال که نسبت به پیشنهاد شما بسیار عادلانه تر خواهد بود.
پیشنهاد می شود قبل از ارائه طرح، انرا بررسی کنید!!!
هر بچه ای میداند 40 بیشتر از 18 است!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
با سلام واقعن نظر خیلی خوبی بود. من هم کاملن موافق هستم.
من نمی دونم این افرادی که به دولت مشورت میدهند کی هستند؟!!!!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟