به گزارش «تابناک»، رضا علیزاده، دکترای مهندسی عمران محیط زیست در این باره میگوید: در گذشته بنزین پیرولیز یا پتروشیمیایی وارد چرخه توزیع سوخت مصرفی بنزین کشور شد؛ بنزینی که حاوی ترکیبات آروماتیکی است که علیرغم نامناسب بودن برای سوخت مصرفی خودروها میتواند ماده اولیه محصولات پتروشیمیایی دیگری باشد. البته این بنزین در کنار ایجاد آلایندگی بالا دارای عدد اکتان بالایی نیز بوده و در نتیجه دارای احتراق خوبی است.
وی با اشاره به اینکه استانداردهای آلایندگی بنزین یورو از یک تا شش متغیر بوده و افزایش عدد یورو به معنای اعمال سختگیریهای بیشتر در کیفتیت بنزین است ادامه میدهد: اکنون بر اساس اعلام متولیان موضوع سوخت کشور، روزانه حدود یکصد میلیون لیتر از بنزین مورد نیاز کشور، توسط فازهای مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس و با کمک پالایشگاههای دیگری مانند اصفهان در داخل کشور تولید میشود که بخش اعظم آن نیز دارای استاندارد یورو ۴ و ۵ است. اما آلودگی تاسفبار هوا در شهرهایی همچون تهران و کرج به حدی است که چشم و گلوی مردم را میسوزاند و برای تمام گروههای سنی خظرناک است که از نظر فنی و تخصصی لزوم انجام آزمایش و بازنگری در کیفیت بنزین تولیدی را گوشزد میکند. همچنین بنزین وارداتی باید حتما در گمرک مورد آزمایش و بررسیهای دقیق قرار گرفته و کیفیت آن با استانداردهای مربوطه انطباق داده شود.
این کارشناس رسمی دادگستری با بیان اینکه یکی از مشخصههای اصلی بنزین پاک، وجود میزان کم گوگرد در آن است، میگوید: کاهش عنصر گوگرد در بنزین موجب کاهش ذرات معلق سولفاته و دیاکسید گوگرد خواهد شد. همچنین کاهش گوگرد در سوخت، بهبود عملکرد مبدلهای کاتالیزوی نصب شده بر روی اگزوز خودروها را سبب خواهد شد؛ بنابراین بالا بودن گوگرد جدای از مسمومیت این مبدلهای کاتالیزوری موجب افزایش نشر منوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و هیدوکربنهای نسوخته نیز میشود.
علیزاده یادآور میشود: ترکیب بنزین شامل هیدروکربنهایی است که از تقطیر نفت خام حاصل میشود: هیدروکربنهای آروماتیک یا حلقوی مانند بنزن که سرطانزا بوده و در عین حال قادر هستند عدد اکتان بنزین را بالا برده و به آن کیفیت بهسوزی بهتری دهند. لازم به توجه است که حد مجاز بنزن در بنزین یک درصد حجمی است و هرچند بهسوزی بنزین مهم است، پارامتر مربوط به آن یعنی عدد اکتان در بنزین پاک حداقل ۹۱ است.
وی اضافه میکند: برای احتراق بهتر بنزین به آن اکسیژن نیز اضافه میشود و بنزینی پاکتر است که حداقل ۷/۲ درصد آن اکسیژن باشد که این خود موجب کاهش آلایندههای منوکسید کربن و ترکیبات تشکیلدهنده ازون خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) قم در پایان تاکید میکند: بنا بر اعلان رسانههای جمعی، بنزین مصرفی کشور در نیمه دوم هر سال کاهش مییابد و البته سردی دمای هوا هم هنوز به میزان حد نهایت خود نرسیده است؛ لذا با توجه به افزایش قابل ملاحظه آلودگی هوا که سلامت جامعه را در معرض تهدید قرار داده، پیشنهاد بررسی کیفیت بنزین مصرفی و روشنگری در خصوص میزان تطابق آن با استانداردهای یورو مطالبهای بحق و جدی است که انتظار میرود مورد پیگیری قرار گیرد.