تلفن اولین و مهم ترین امکان ارتباطی در معاملات و بازاریابی های دنیای امروز است بنابراین از ارزش و اهمیت توجه به این مسئله نباید غافل ماند. به همین دلیل هر کسی که در این زمینه فعالیت میکند باید تکنیک های بازاریابی تلفنی را یاد بگیرد و از آن ها استفاده کند.
اگر شما هم تا به امروز از این مسئله چشم پوشی کردید و یا در نحوه ارتباط گیری با مشکلاتی روبه رو بودید در ادامه این مطلب همراه ما باشید. سعی کردیم تا شما را با نکات مهم بازاریابی و شیوه ارتباطی با تلفن در زمینه بازاریابی و خرید و فروش املاک و ساختمان آشنا کنیم.
۱. قبل از شروع مکالمه خودتان را آماده کنید.
۲. با صدای رسا صحبت کنید.
۳. قبل از شروع مکالمه تمرین کنید.
۴. با مخاطب آشنا شوید.
۵. متن آماده از قبل داشته باشید.
۶. در مکالمه تمام وجه تمایز خود را بیان کنید.
۷. انرژی خود را از پشت تلفن انتقال دهید.
۸. وقت شناس باشید.
۹. آداب صحبت کردن را رعایت کنید.
۱۰. تصویر درستی از خود ارائه دهید.
۱۱. مودبانه برخورد کنید.
۱۲. از لحن مناسب برای مکالمه استفاده کنید.
۱۳. از ارائه اطلاعات زیاد خودداری کنید.
۱۴. فهرستی از سوالات احتمالی که قرار است از شما پرسیده شود آماده کنید.
۱۵. مهارت گوش کردن و سخنرانی را در خودتان بالا ببرید.
۱۶. ویژگی های ملک را کامل بیان کنید.
۱۷. یادداشت برداری کنید.
۱۸. مراحل مشترییابی را از طریق تلفن فرا گیرید.
۱۹. از مشتری بخواهید تا زمان قرار ملاقات را تعیین کند.
۲۰. موفقیت و شکست هایتان را تجزیه و تحلیل کنید.
قبل از گرفتن شمار، خود را کاملا آماده کنید. این آمادگی شامل سرحال بودن، لبخند بر لب داشتن، فراهم بودن ابزار کار نظیر قلم، اطلاعات مورد نیاز، یک لیست از سوالات مورد نیاز و ... میشود. فراموش نکنید که معطل گذاشتن مشتری برای پیدا کردن خودکار، آمار و ... اصلا کار درستی نیست. اطمینان داشته باشید تا تمام ارقام و مدارک به روز باشد.
در بازاریابی تلفنی صدا بسیار مهم است. سعی کنید با صدایی رسا و گویا کار خود را انجام دهید.
برای هر یک از مکالمات تلفنی خود از قبل برنامه ریزی کنید، اول تمام مکالمه را در ذهنتان تمرین کنید و بعد تماس بگیرید. با این کار تا حدودی هم می توانید اگر اضطرابی دارید، آن را کنترل کنید.
حتما در ابتدای مکالمه نام مخاطب را پرسیده و درست تلفظ کنید و مکالمه خود را با نام ایشان ادامه دهید.
برای اینکه مکالمه قوی را شروع کنید، از قبل متنی آماده داشته باشید. این متن باید معرف شما، شرکت و کار شما و اهداف شما باشد.
در بازاریابی تلفنی مزایای ملک، ساختمان و وجه تمایزهای خود صحبت کنید. مانند: سرمایه، نحوه پرداخت، استحکام ساخت و ... .
مشتری باید در تن و لحن صدای شما شادابی را احساس کند. معایب تلفن به عنوان یک عامل ارتباطی شامل فقدان ارتباط چشمی و احتمال آماده نبودن طرف مقابل یا منحرف شدن توجه او به دلیل سایر فعالیت ها ( یا شلوغی جاده در صورتی که طرف در جاده باشد) می شود. لذا تمام این نقایص را باید صدای گرم و جذاب شما جبران کند. این نکته را بخاطر داشته باشید که خرید آپارتمان یک تصمیم بسیار مهم و حیاتی در طول زندگی هر شخصی است. و هر چه شما انرژی بیشتری جهت ارتباط گیری و اعتماد سازی در مشتری صرف کنید. قطعا نتیجه بهتری هم خواهید دید.
برای وقت مشتری ارزش قائل شوید و در صورت عدم تمایل او وقت دیگری را برای مذاکره درخواست کنید.
در هنگام صحبت با تلفن سعی کنید چیزی نخورید، سیگار نکشید، روزنامه مطالعه نکنیدو ... و حواس خود را فقط روی گفتگو متمرکز کنید. بی جهت روی بعضی از مسائل پافشاری نکنید و به آداب و اعتقادات طرف مقابل احترام بگذارید.
تمام سعی خودتان را بکنید تا تصویر درستی از خود ارائه دهید. نه خود را کوچک بشمارید و نه مغرورانه صحبت کنید. با سرعت مناسب صحبت کنید، به طوری که تاثیر خوبی داشته باشید. در مقابل رفتارها و برخوردهای پشت تلفن طرف مقابل در مکالمه های تلفنی هرگز مقابله به مثل نکنید. بلکه آرام و نرم و با ملایمت صحبت کنید.
سعی کنید مودبانه برخورد کنید و با سیاست و بازی با لغات مکالمه را به اتمام برسانید. در همه حال مواظب شخصیت مشتری باشید، یادتان باشد هدف بازاریابی، رسیدن به تعامل است نه مشغول شدن به تقابل، که نتیجه مثبتی برای کسب و کار ندارد.
مراقب کلام خود باشید. و در حذف کلمات کلیشهای و عبارتی که تکیه کلام شما شدهاند و خیلی پسندیده نیستند تلاش کنید. خانم ها از اصطلاحات مردانه و آقایان از اصطلاحات زنانه نباید استفاده کنند.
بیشتر هدف از بازاریابی تلفنی گرفتن وقت از مخاطب برای ملاقات حضوری است، لذا از ارائه اطلاعات زیاد خودداری کنید، در ملاقات حضوری شما علاوه بر صدا، ابزارهای دیگری هم برای تاثیر گذاشتن بر مشتری در اختیار دارید نظیر زبان، تاثیرات تیپ ظاهری، نمونه کالا، کاتالوگ، فیلم و ... ، لذا هدف اساسی تان گرفتن وقت ملاقات باشد.
سعی کنید سوالها و اعتراضات مشتریان را پیش بینی کنید و فهرست سوالهای احتمالی خود را کامل کنید. جواب های آن را آماده کنید. این کار میزان آمادگی شما را در مذاکرات بعدی افزایش میدهد.
وسط حرف مشتری ندوید، مهارتهای سخنرانی و گوش کردن را در خودتان بالا ببرید. پرشور باشید، با اعتماد به نفس صحبت کنید و از موضوع اصلی خارج نشوید.
ویژگی ملک و ساختمان خود را بیان کنید اما این ویژگی ها را با منافع و مزایایی که برای مشتری دارید پیوند دهید و تایید دیگران را در جهت بالا بردن اطمینان مشتری بیان کنید تا اعتبارتان افزایش یابد.
مشتری در این حال می تواند به شما برای خرید آپارتمان اطمینان پیدا کند.
یادداشت برداری باعث می شود چیزی از قلم نیندازید. اما مواظب باشید یادداشت برداری به مذاکرات شما لطمه نزند. تند نویسی را تمرین کنید و نکات کلیدی را یادداشت کنید.
مراحل مشترییابی را از طریق تلفن فراگیرید. ابتدا توجه طرف مقابل را جلب کنید، سپس خود و شرکت را معرفی کنید، آنگاه از یک عبارت کلیدی مثبت استفاده کنید و با قرار ملاقات گذاشتن مکالمه را به پایان برسانید.
در کتاب های خارجی گفته شده که شما برای مشتری وقت ملاقات تعیین کنید. مثلا بگویید: شنبه ساعت ۲ ظهر شما را می بینم .
اما این موضوع در ایران چندان خوشایند نیست. و بهتره که شما از مشتری درخواست کنید تا یک زمان مشخصی را برای ملاقات شما تعیین کند.
موفقیت و شکست هایتان را در بازاریابی تلفنی تجزیه و تحلیل کنید و از آنها درس بگیرید. یکی از بهترین معلم ها تجربه است. هر بار که گوشی را برمی دارید باید خود را از نو بسازید اجازه ندهید تکراری بودن امور شما را خسته کند. باید هر روز دوباره در مورد آنچه انجام می دهید فکر کنید.
یکی از بخش های مهم در فروش یک سازمان، بازاریابی تلفنی است. سعی کنید به عنوان یک کارشناس تلفنی همیشه پر انرژی باشید و برنامه کاری مشخص شدهای رو داشته باشید. با دقت و انرژی بسیار بالا و یک برنامه ریزی درست، شرکت، محصولات و یا خدمات را به مشتریان معرفی کنید و در نتیجه ترتیب یک قرار حضوری را بدهید. همچنین می تونید برای تبلیغات و درج آگهیهای اجاره و خرید خانه در تهران و یا سایر شهرهای ایران از پلتفرم تبلیغاتی شابش استفاده کنید. با عضویت در شابش هوشمندانه می توانید تبلیغات کنید و زنگخورهای باکیفیتی داشته باشید.
انتهای رپرتاژ آگهی/