بی‌احترامی به خواسته‌های مراجعین، تخلف است

یک کارشناس مسائل حقوقی با اشاره به ضرورت تکریم ارباب رجوع و احترام به هم نوع، گفت: بی احترامی و عدم توجه به خواسته‌های مراجعین به یک اداره تخلف است.
کد خبر: ۱۰۵۳۹۵۲
|
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵ 24 May 2021
|
5670 بازدید
|
۳

عباس تدین در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضرورت تکریم ارباب رجوع در مراجع قضایی، گفت: تردیدی وجود ندارد که در سیستم اداری و سازمان‌ها و موسساتی که بر اساس یکسری اصول و ضوابط اداری اداره می شوند؛ پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع نقش محوری و اساسی دارد و بر همین اساس بسیاری از مدیران و مسئولان از کارکنان خود می خواهند که کوتاهی نکنند و در حقیقت با بهترین وضعیت ممکن با ارباب رجوع و مراجعین به سازمان برخورد داشته باشند.

وی افزود: علت این وضعیت را می توانیم از دو منظر ببینیم؛ یک منظر این است که به هرحال وقتی که ما به یک مراجعه کننده به یک سازمان احترام می گذاریم؛ قطعاً تضمین کننده این خواهد بود که یک جایگاه و یک تصویر شفاف، روشن و کارآمدی از آن موسسه و سازمان در اذهان و افکار عمومی نقش می بندد. واقعیت این تکریم این موضوع را به ما می رساند که این سازمان به مردم احترام می‌گذارد و مردم در مراجعه به آن سازمان دچار مشکل و سختی نیستند؛ لذا اولا وجهه آن نهاد و سازمان در نزد افکار عمومی ترقی پیدا می‌کند و ثانیا باعث کثرت رجوع اشخاص به این موسسات و مراکز جهت بهره مندی از آن خدماتی که موسسه و نهاد ارائه می کند می شود که خود این مراجعه می تواند باعث بالا رفتن راندمان و عملکرد آن نهاد و بالطبع منافع کوتاه مدت و بلند مدت اعم از مادی و غیر مادی برای آن نهاد شود.

این کارشناس مسائل حقوقی ادامه داد: بحث تکریم ارباب رجوع می تواند منفعت دوسویه باشد و خود این امر باعث می شود تعارضات بین مردم و کارکنان به حداقل برسد و نظام اطلاع رسانی و اطلاع دهی بهبود پیدا کند و محیط کاری یک محیط جذاب و قابل تحمل برای دو طرف باشد و در این صورت زمانی که هم ارباب رجوع و هم کارمند در محیطی قرار بگیرند که جذابیت داشته باشد؛ زمینه رشد و توسعه فعالیت‌ها و بهره گیری بهتر از فرصت‌ها و ایجاد انگیزه در اشخاص و رضایت جامعه بوجود می آید.

تدین تصریح کرد: امروزه در بسیاری از سازمان‌ها و نهادها صحبت از منشور های اخلاقی می شود که در دل این منشورهای اخلاقی، تکریم ارباب رجوع و احترام به ارباب رجوع قطعا یک جایگاه مهمی دارد و نمی شود از آن غافل بود. شاید این موضوع قابل توجه است که عدم تکریم ارباب رجوع و برخورد ناشایست با آن می تواند مصداق تخلف باشد؛ در عین حال که این وظیفه اخلاقی است که ما به مراجعه‌کنندگان به آن نهاد و سازمان احترام میگذاریم؛ از سوی دیگر می تواند ضمانت اجراهای انتظامی هم بدنبال داشته باشد؛ یعنی بی احترامی و عدم توجه به خواسته‌های مراجعین به یک اداره می تواند تخلف باشد و برای آن کارمند یک آثار انتظامی و اداری داشته باشد.

وی با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع و احترام به همنوع قدمت طولانی دارد، افزود: ما زمانی که به آثار بزرگانمان اعم از علمای دینی و فقها و نیز آثار نویسندگان و اندیشمندان و دانشمندان مراجعه می کنیم؛ می بینیم دائما از این موضوع صحبت شده که حسن اخلاق و برخورد خوش و گفتار نیک باید مورد توجه قرار گیرد؛ لذا اگر انسان می تواند سخن خوب، سنجیده و نیکو بگوید چرا از این قدرت و امتیاز خود استفاده نکند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
h
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
چشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
مثل اینکه شما اینجا زندگی نمی کنید وقتی دادیار از الفاظ رکیک استفاده میکنه دیگه چه توقعی میشه داشت
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
تنها تکریم ارباب ورجوع حضوری نیست بلکه شبکه های مجازی نیز تکریم ارباب ورجوع را میطلبد ودر آن نیز روابط عمومی هر سازمان میتواند نقش آفرینی داشته باشد و اخباری که برای هر سازمانی از سوی رسانه های گروهی درج میگردد ومخاطب نیز در زیر آن مشکلات خود را منعکس و درخواست ومطرح می نماید نیز نوعی دیگر تکریم ارباب ورجوع بدلیل عدم دسترسی به مسئولین دستگاهها میباشد گزارشات مطرح شده از سوی مخاطبین نیز میتوند در بهبود ارائه خدمات شایسته و درخواست شهروندان موثر واقع گردد ارتقاء درصد رضایت را نیز برای هر سازمانی را به ارمغان خواهد داشت اگر توجه به مخاطبین گردد .
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز خواهد شد؟