آیا قانون فعلی مبارزه با بدحجابی، قابل اجراست؟

پوشش زنان به چالشی جدی‌تر نسبت به گذشته تبدیل شده است و می‌رود که یک صف‌بندی جدی ایجاد کند از این‌رو باید موضوع گفت‌وگوی عمومی قرار گیرد، بلکه همگان به نقطه مشترکی برسند.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۹۷
|
۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴ 16 July 2022
|
14526 بازدید
|

به گزارش «تابناک» به نقل از اعتماد، اولین مساله این است که آیا از نظر حکومت امکان گفت‌وگو در این باره وجود دارد؟ یا آنکه مساله حیثیتی است و جایی برای بحث و گفت‌وگو وجود ندارد؟ اگر قابل بحث نیست پس پیشاپیش سرنوشت آن روشن است، در این صورت باید به یاد سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ بیفتیم که به‌رغم ناتوانی در پیشبرد وضعیت نظامی در جبهه، کسی به خود جرات نمی‌داد که درباره راه‌های دیگر بحث و گفت‌وگو کند، ساعاتی پیش از اعلام ناگهانی و رسمی پذیرش قطعنامه رادیو در حال پخش گفت‌وگویی با وزیر کشور در رجزخوانی برای پیروزی در جبهه‌ها و یکسره کردن کار صدام بود و به همین دلیل در تدوین قطعنامه ۵۹۸ که بعدا پذیرفتیم، نیز مشارکت موثری نکردیم.

اکنون نیز چنین است.

درباره قانون حجاب از چند منتظر می‌توان گفت‌وگو کرد. اول از منظر شرعی. فعلا ورودی به این بحث نمی‌کنم، بهتر است اهل فقه آزادانه نظر دهند. ولی یک امر مسلم است، اینکه دیدگاه‌ها و حتی اجماع درباره این موضوع، آن چیزی نیست که در قانون آمده و مهم‌تر اینکه آن چیزی نیست که اجرا می‌شود.

زاویه دوم فلسفه حقوق است، اینکه چرا و براساس چه منطقی یک فعل یا ترک فعل جرم محسوب می‌شود؟ آیا شرع مبنای آن است؟ چگونه اصل دین را نمی‌توان الزامی کرد، ولی فروع آن الزامی و اجباری است؟ اینکه در پی جامعه‌ای باشیم که همه احکام شرعی رعایت شود، فرق می‌کند با اینکه همه آنها اجباری و قانونی یا از طریق الزام قانون انجام شوند، چون ذات شرع و دین اعتقادی است. چنین رویکردی که مطلوب‌های شرعی را بتوان تماما در قالب قانون اجرایی و از طریق امر و نهی عملی کرد، جزو آرزوهای دراز محسوب می‌شود. دروغ نگفتن، غیبت نکردن، نیکی به پدر و مادر و دیگران و ده‌ها عمل پسندیده و مذموم که شرع امر به انجام و نهی از آنها می‌کند که بسیار هم مهم هستند ولی هیچ کدام در قالب قانون تعریف نمی‌شوند، بلکه در قالب واجب و حرام در رابطه فرد و خداوند قرار دارند.

آرزوهای بزرگ در ظاهر جالب ولی در باطن به دلیل ذات انسان و محدودیت حکومت‌ها دست‌نیافتنی است. به قول امام علی(ع) کسانی که چنین آرزوهایی دارند، مرتکب اعمال بدی می‌شوند و عقلِ آنان را گمراه می‌سازد و خدا را فراموش می‌کنند و درنهایت این افراد فریب‌خورده هستند.در واقع چنین افرادی برای رسیدن به آرزوهای دراز خود مرتکب خلاف و گناه می‌شوند. آنها نرسیدن به این آرزوها را به معنای شکست تلقی می‌کنند و چون امکانات و ابزارهای عادی رسیدن به آن آرزوی بزرگ را ندارند، به هر اقدامی متوسل می‌شوند و نه تنها خود را به جرم و گناه می‌اندازند، بلکه آرزوهای‌شان نیز برآورده نمی‌شود. حیثیتی کردن موضوع نیز آنان را در وضعیت بدتری قرار می‌دهد و برای جبران، گناهان بزرگ‌تری را مرتکب می‌شوند.

یکی از مشکلات قانون موجود در مورد حجاب افزایش شدید شکاف فرهنگی و رفتاری میان خانه و خیابان و در واقع فرهنگ واقعی با رفتار صوری و ظاهری است. می‌گویند مطابق قانون کاری به آنچه که در خانه شما می‌گذرد نداریم، ولی در خیابان باید از چنین استانداردی تبعیت کنید. قدری از این شکاف معقول و حتی طبیعی است. ولی اگر مقررات پوشش در خیابان خیلی محدودکننده باشد و در مقابل پوشش در مجامع خصوصی و نیمه عمومی فاقد چنین محدودیت‌هایی باشد، کم‌کم فاصله این دو وضعیت زیاد و زیادتر می‌شود. در میان این دو رفتار، وضعیت بیرونی اصطلاحا قسری است. قسری در برای ارادی و طبیعی است. قسری مثل انداختن سنگ به سمت بالاست که فقط به دلیل نیروی اولیه بالا می‌رود ولی طبع آن جذب شدن به سوی زمین است. این قاعده منطقی مشهور است که «القسر لا یدوم» اجبار دوام ندارد.

برای حفظ قانون موجود حجاب، نیروی بسیار زیادی نیازمند است. نیرویی که حتی با فلسفه حقوق انطباق ندارد و جالب‌تر اینکه این قانون اصلا اجرا نمی‌شود و روشن است که چرا نقض آن را نادیده می‌گیرند، چون اجرا شدنی نیست، مثل انداختن یک سنگ صد کیلویی به هوا برای خروج از جو است.

وضعیت امروز اجرای قانون حجاب مثل آن است که نوشیدن مشروب ممنوع باشد ولی در عمل با چند جام آن مخالفتی نکنند و اگر کسی خواست یک پاتیل بخورد با او مخالفت می‌کنند. یک بار تبصره قانونی حجاب را بخوانید و با وضعیت عمومی جامعه مقایسه کنید، متوجه این مشکل می‌شوید. چرا کامل و دقیق و مطابق قانون اجرا نمی‌شود؟ چرا اقدامات غیرقانونی در مقابله با آنان اتخاذ می‌شود؟ کافی است رفتارهایی که در سطح شهر یا دستورالعمل‌هایی که در خراسان صادر می‌شود را مرور کنیم. برای اینکه تغییر این رفتار از طریق قانون مجازات عملی نیست، یا حداقل به این صورت قابل اجرا نیست.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۲۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
ده سال پیش باید به فکر امروز می افتادند نه اینکه الان که اب از سر گذشت می خواهند اجرا کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
ده سال پیش باید چکار می کردند ؟
اعدام می کردند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
مقاله جالبی بود ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
چقدر خوب نوشته
نویسنده متن کیست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
کشف حجاب اجباری و حجاب اجباری هر دو شکست خورده اند.
البته موضوع حجاب دغدغه آقایان نیست ولی سرپوش خوبی برای انحراف ذهن مردم از گرانیها و ناکارمدیها در دولت جدید است !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
چیزی که اکثریت مردم فبول نداشته باشن ، قابل اجرا نیست حتی اگه حکومت خودشو تیکه پاره کنه ... مسئله حجاب چون مشخصا از طرف این حکومت سیاسی شده و دستاویزی برای اعمل فشار شده ، قطعا از طرف اکثریت مورد قبول نیست ... حکومت شرع رو بهانه و دستاویز کرده ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
خیررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
پوشش اختیاری هستش . زور جواب نمیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
اگر منظورتان اینست که چون حجاب برگرفته از شرع است پس یک امر شخصی و فردی است و مثال هایی مانند غیبت نکردن و نیکی به پدر و مادر را بیان کرده اید که حرف نادرستی است چون همانطور که اسلام جنبه های فردی مانند نیکی به پدر مادر دارد و نیازی به تبدیل کردن به قانون ندارند جنبه های اجتماعی مانند احکام معاملات، قصاص، ارث و ... نیز دارد با آنها چه کنیم؟؟ اینها را هم الزامی نکنیم چون برگرفته از دین هستند و جز آرزوهای دست نیافتنی هستند؟؟ مگر قوانین موجود در جهان برگرفته از چه منابعی هستند ؟ آیا ایده‌لوژی هر کشوری در تعریف قوانین آن کشور موثر نبوده است؟ اما در بخش دیگر صحبت های شما ذکر شده چون تفاوت مابین قانون و واقعیت خیابان متفاوت است از این قوانین صرفنظر کنیم. فکر می کنم در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی برای موتورسیکلت ها این ایده شما کاملا اجرایی شده است و حداقل تهران تبدیل به جنگلی از ماشین و موتور شده است که دیگر به هیچ صراطی مستقیم نبوده و هیچ قانونی برای آنها وجود ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
از کل اسلام فقط حجاب و مشروب مهمه
اصلا فساد مسئولان و آقا زادگان مهم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
مردان ایران از زن بی حجاب بدشون میاد
حالا شرع و قانون و حقوق هر چی می خواد بگه
کاری نکنید زن کشی راه بیافته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
شما همسر خودتان را بکشید!! لطفا به همسر دیگران کار نداشته باشید تا کار به جاهای باریک کشیده نشود!!
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
یکاری نکن خون شما تندروها رو بریزن تو غلط کردی زنکشی می کنی تو اصلا غلط کردی می خوای قتل بکنی کی به تو این حق رو داده خودتون رو حق می دونین درصورتی که جز بیمار چیزی نیستین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
به بیمارستان روانی مهرگان در خیابان ولی عصر یه سری بزنی بد نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
تو حق نداری در مورد مردان و زنان ایرانی حرف بزنی.برو در مورد قوم و طایفه خودت حرف بزن که معلوم نیست مال کدام ناکجا اباده!!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟