تابناک: نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه سستی در اجرای قانون، سبب فاجعه امامزاده داود در پی سیل اخیر شد، گفت: دولت باید درباره برنامه ملی کاهش خطر و سوانح گزارش دهد، ما در میدان هیچ ندیدیم.
محسن پیرهادی با اشاره به نشست ویژه مجمع نمایندگان استان تهران ـ که به منظور بررسی علل خسارت بار شدن سیل کن برگزار شد ـ گفت: در این جلسه خطاب به مدیران ذیربط حاضر در نشست گفتم که در توجیه این مدیریت شرایط میگویید هشدار داده اید؟ پیامک زدهاید و بنر هشدار نصب کردهاید؟ این چه سبک مدیریت است؟ چرا مثل همین دو، سه روز بحرانی که راهها و رستوانها را بستید، در روز هشدار، مسیر و رستوانها را تعطیل نکردید؟ چرا بجای مدیریت شرایط، با جان هموطنانمان بازی کردید؟
آخرین لایروبی بر اساس بررسیهای موثق ما مربوط به سال ۹۸ است
عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس یازدهم افزود: بر اساس گزارشهای ما، در حادثه سیل امام زاده داود، عدم لایروبی مسیل رودخانه، عامل اصلی بروز آسیب است. دوستانی که میگویند سطح رودخانه ۵۰ درجه و غیر مسطح است و به همین دلیل منجر به حادثه شده، درست نیست. اتفاقا آبگرفتگی در بخشی از رودخانه اتفاق افتاده که مسطح است، چون لایروبی صورت نگرفته حادثه رخداده. آخرین لایروبی بر اساس بررسیهای موثق ما، مربوط به سال ۹۸ است. اگر مسئولان ادعای دیگری دارند به ما مستندات ارایه کنند.
پیرهادی با اشاره به بودجه آبخیزداری و آبخوان داری که مجلس برای وزارت نیرو، سازمان منابع طبیعی، استانداری و سازمان آبخیزداری دیده است و تکلیف قانونی سال ۹۸ برای کاهش خطر بحران، اظهار کرد: به نظر آنچه سبب خسارات و از دست دادن جمعی از هموطنان عزیزمان شد، عدم جدیت در اعمال قانون است؛ حالا به هر دلیلی ما ترک فعل داشته ایم، که حتما در جای خود باید بررسی و پیگیری شود؛ مهمتر از ترک فعل، سستی در اجرای قانون سبب فاجعه امام زاده داود شده است.
چرا راهها را نبستید، رستوان ها باز بود و امام زاده زائر پذیرفت؟
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما در اجرای قانون جدیت نداشته ایم. سازمان هواشناسی اعلام کرده که موقعیت نارنجی است، امامزاده هم در بین دو کوه در فضایی میان دو کوه اطرافش در گودی قرار دارد و اگر بخواهیم تشبیه کنیم در ته کاسه قرار دارد. وقتی احتمال وقوع سیل را میدادید، یعنی میدانستید هرچه بارش و بارندگی باشد در این گودی جمع میشود. به رغم این اوضاع اما هم امام زاده را تعطیل نکردهایم، هم راهها و اصناف را باز گذاشتهایم و اجازه دادیم که فعال باشند؛ خب این چه نوع مدیریت است؟
وی با یادآوری موضوع پرایدی که عامل بروز سیل شد، گفت: به خودرو اجازه داده اید تا نزدیک امام زاده در بستر رودخانه پارک کند. بعد سیل آمده خودرو را حرکت داده و جلوی دریچه رودخانه را بسته و جلوی حرکت آب را گرفته. میزان بارش روزهای اخیر، یک پنجم بارش سال 98 است؛ یعنی حتی بدون لایروبی رودخانه اگر این خودرو جلوی دریچه رودخانه را نمیگرفت، باز هم این حادثه رخ نمیداد.
به جای مدیریت و اجرای تکالیف قانونی، فقط توصیه و ارشاد کرده اید!
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس یازدهم، خطاب به برخی مسئولان حاضر در نشست، گفت: در توجیه این مدیریت میگویید هشدار دادهاید، پیامک زدهاید و بنر هشدار نصب کردهاید! این چه سبک مدیریت است؟ مانند همین دو، سه روز بحرانی که راهها و رستوانها را بستید، چرا در روز هشدار، مسیر و رستوانها را تعطیل نکردید؟ اصلا مسیر را میبستید، حتی اگر بارش و سیل هم نمیآمد، بهتر از این بود که هموطنانمان را از دست بدهیم.
وی با تاکید بر اینکه بحث جدیت در اعمال قانون صورت نگرفته است، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی باید مانع میشد و استانداری به راهور دستور میداد که راه را ببندد، جلوی زائر پذیری امام زاده گرفته و رستوانها باید تعطیل میشدند، ما خسارت جانی نداشتیم و حادثه در حد تخریب رخ میداد. چرا جدیت در اعمال قانون نداشتیم و فقط توصیه و ارشاد کردیم؟
دولت اقدام و گزارشی در «برنامه ملی کاهش خطر و سوانح» ندارد
این نماینده مردم در مجلس در ادامه، با بیان اینکه از سوی دیگر در این بحث دستگاههای اجرایی تکالیفی هم داشتهاند که انجام نشده است، اظهار کرد: نسبت به فراهم کردن تجهیزات باران سنجی و رسوب سنجی در حوزه آبخیز ـ که وظیفه وزارت راه و سازمان هواشناسی بوده ـ اقدامی صورت نگرفته؛ یعنی آنجا هنوز به این امکان مجهز نشده و متاسفانه برآورد درستی از شرایط منطقه در دست نبوده است.
وی با بیان اینکه از دیگر تکالیف مغفول در حوزه بازنگری طرح هادی روستایی است، ادامه داد: در این حوزه هم هنوز بازنگری نشده. این بازنگری تکلیف سال ۹۸ است که قانونگذار به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کرده که انجام نشده است. در قانون سال ۹۸ وزارت نیرو، مامور جمع آوری تجربیات بین المللی در حوزه سیل شده، اما انجام نداده است. از سوی دیگر، این وزارت خانه مکلف به تهیه طرح جامع سیلاب بوده که اقدامی انجام نگرفته است.
پیرهادی تاکید کرد: در «برنامه ملی کاهش خطر و سوانح» بند ب ماده ۴، تکالیف دولت در ۲۰ بخش عیان شده است، دولت باید گزارش بدهد که در این امور و نسبت به این تکالیف چه کرده است؟ متاسفانه دولت تاکنون گزارشی در باره این تکالیفش ارایه نکرده و متاسفانه در بازدید میدانی هیچ ندیدیم و شاهد انجام این تکالیف نبودیم؛ بنابراین، عدم لایروبی مسیل رودخانه، عدم جدیت در اجرای قانون و کوتاهی در آبخیزداری و آبخوان داری، منجر به بروز این حادثه شده است.
چرا استانداری قبل از حادثه از شهرداری کمک نخواست؟
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس ادامه داد: اگر یک دهم تجهیزاتی که امروز در محله حادثه مستقر شده اند، پیش از حادثه در خواست می شد، این حادثه رخ نمی داد. استانداری میگوید ما امکاناتمان کم است، الان شهرداری در پی درخواست کمک با تمام قوا به میدان رفته و نیروهایش را به سمت مراکز آسیب دیده روانه کرده است. سوال من این است که اگر پیش از حادثه از شهرداری تهران درخواست نیرو، لودر و باب کت میشد، شهرداری کمک نمیکرد؟
ما تمام تجهیزات شهرداری های استان و فرمانداری های استان را در سه نقطه درگیر سیل بسیج کرده ایم؛ اما الان حکایت نوشدارو بعد از مرگ سهراب است؛ اگر یک دهم این تجهیزات بموقع به کار گرفته می شد، مردم کُشته نمیشدند.
پیرهادی در ادامه تاکید کرد: بحث سوء مدیریت است، متاسفانه برخی تعهدی به اجرا و اعمال قانون ندارند و وقتی زمانی اتفاقی می افتد، همه همدردی میکنند. در همه جای دنیا با خیلی کمتر از این میزان بارش، سیل میآید، اما مدیریت کرده و با این کار، خسارات جانی و مادی را کنترل میکنند؛ اما ما درباره جان عزیزانمان با مساله روبه رو میشویم.