به گزارش «تابناک» به نقل از رجانیوز، هفته گذشته محمد خاتمی در مقدمه مقالهای با عنوان «پژوهش اجتماعی جمعی از حقوقدانان، جامعهشناسان و حوزویان درباره مسئله حجاب» اظهاراتی را پیرامون حجاب بیان داشت که موجی از واکنشها را در جامعه در پی داشت.
خاتمی در بخشی از این مقاله گفته است: «سخن بر سر این نیست که حجاب بر اساس آموزههای دینی و سنت امری واجب است و فرد متدین باید آن را رعایت کند، بلکه سخن بر سر آنست که آیا اجباری کردن آن از سوی حکومت اولاً معقول و نتیجه بخش است؟
همچنین در بخش دیگری افزوده است: «حکومت به دنبال تحقق اهداف و آرزوهایی است که کثیری از جامعه یا آنها را نمیخواهند و یا در اولویت آنها نیستند. پس باید شیوههای حکمرانی اصلاح و متناسب با تغییرات اجتماعی، فرهنگی باشد. مسئله حجاب نیز یکی از مهمترین نمودهای این شکاف فزاینده است.»
بیانیه اخیر خاتمی علیه یکی از مهمترین احکام الهی و دستورات قرآن، یادآور سالهای ابتدایی انقلاب و اعلام جنگ جبهه ملی با قران کریم است.
در خرداد ۱۳۶۰ شورای عالی قضایی لایحه قصاص را با کمک پنج فقیه شامل آیات «بهشتی، جوادی آملی، قدوسی، موسوی اردبیلی و ربانی املشی» تهیه و پس از بهتصویب رساندن در دولت وقت در قالب یک لایحه به مجلس تقدیم کرد.
پس از طرح لایحه قصاص توسط شورای عالی قضایی و تقدیم آن به مجلس، مخالفتهایی از سوی جبهه ملی علیه آن لایحه به عمل آمد؛ جبهه ملی که رویکردی لیبرالی داشت با این بهانه که این لایحه مغایر حقوق بشر است به مقابله با نظام پرداخت و با «سبّ به قرآن و سب به اسلام و غیرانسانی خواندن حکم قصاص» مردم را به شورش خیابانی علیه این لایحه فراخواند و روز ۲۵ خرداد ۱۳۶۰ را روز موعود تعیین کرد.
در اطلاعیه جبهه ملی ضمن غیرانسانی خواندن لایحه قصاص آمد: «هموطنان شرافتمند، مردم غیور و آزادیخواه ایران. در شرایطی که همه آزادیهای فردی و اجتماعی توسط هیئت حاکمه مستبد و انحصارگر زیر پا نهاده شده و استقلال مملکت در معرض خطرات جدی قرار دارد و در شرایطی که انقلاب بزرگ ملت را از کلیه هدفهای بنیادی خود منحرف کردهاند از شما دعوت میکنیم که ساعت چهار بعدازظهر روز دوشنبه بیست و پنجم خردادماه در گردهمایی و راهپیمایی جبهه ملی بانگ اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانیم».
امام خمینی (ره) پس از انتشار اعلامیه جبهه ملی برای راهپیمایی علیه لایحه قصاص در سخنانی که در جمع اقشار مختلف مردم و روحانیون مازندران و مشهد داشتند، اخطار شدیدی به جبهه ملی دادند و فرمودند: «ملت مسلمان را دعوت میکنند که در مقابل لایحۀ قصاص راهپیمایی کنند، یعنی چه؟ یعنی در مقابل نص قرآن کریم راهپیمایی کنند! شما را دعوت به قیام و استقامت و راهپیمایی در مقابل قرآن کریم میکنند. راهپیمایی در مقابل اسلام! در مقابل صریح قرآن! در مقابل حکم ضروری اسلام! را چه جور تعبیر کنیم؟»
امام (ره) در ادامه سخنان خود با صراحت حکم ارتداد جبهه ملی را اعلام میکنند و میفرمایند: «جبهه ملی از امروز محکوم به «ارتداد» است. بله، جبهۀ ملی هم ممکن است بگوید که ما این اعلامیه را ندادهایم. اگر آمدند در رادیو امروز بعدازظهر اعلام کردند به اینکه این اطلاعیهای که حکم ضروری مسلمین را غیرانسانی خوانده از ما نبوده است از آنها میپذیریم»
حال شرایط امروز محمد خاتمی نیز بهمثابه روزهای منتهی به ارتداد جبهه ملی است. در شرایطی که لایحه حجاب به مجلس تقدیم شده است، محمد خاتمی در تلاش برای شوراندن مردم علیه حکم شرعی خداوند است البته در پوشش روحانیت و قبولداشتن اسلام؛ همان گونه امام خمینی(ره) فرمودند: «معالأسف ما الآن مقابل یک گروهها و گروهکهایی هستیم که نه به طور صریح میآیند بگویند که ما اسلام را قبول نداریم و قوانین اسلام را قبول نداریم و جمهوری اسلامی را قبول نداریم تا باز ما تکلیفمان معلوم باشد و همانطوری که سابق عمل کردیم امروز هم عمل کنیم و نه آن طور است که اینها سر جای خودشان بنشینند و به قوانین مملکت خاضع بشوند و به اسلام و قوانین اسلام خاضع بشوند.»
امام در همان سخنرانی توصیهای به نهضت آزادی میکنند و از آنها میخواهند که حساب خود را از جبهه ملی جدا کنید: «بیایید حساب خودتان را جدا کنید. آیا نهضت آزادی هم قبول دارد آن حرفی را که جبهۀ ملی میگوید؟ آنها هم قبول دارند که این حکم- حکم قصاص- که در قرآن کریم و ضروری بین همۀ مسلمین است، غیرانسانی است؟ آیا این نماز شبخوانها این را قبول دارند یا نه؟ شک ندارم که قبول ندارند. خوب، اعلام کنید. چرا ساکت نشستهاید».
حالا اما این جریانهای سیاسی اصلاحطلب هستند که باید نشان دهند همچنان احکام اسلام را بر همهچیز ارجح میدانند و از عقاید مرتد محمد خاتمی اعلام برائت میکنند و یا برخلاف دستور آن روز امام عمل کرده و همراه با عقاید ضاله رهبرشان به محاربه با حکم قطعی خدا میپردازند.
موضعگیریهای امروز افراد و جریانها میتواند شاخص خوبی برای تعیین صلاحیتها توسط وزارت کشور و شورای نگهبان برای انتخابات پیش رو باشد تا نمایندگان تفکرات مرتد، نتوانند برای مردم مسلمان ایران تصمیم گرفته و عقاید باطل خود را در قانونگذاری کشور رواج دهند.