به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، برنامه صف اول سیما با حضور مجتبی همتی فر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت و معاون وزیر آموزش و پرورش به بررسی موضوع کودکستان ها، استاندارد سازی آموزش در این مکانها و ساماندهی شهریههای آنها پرداخت.
سوال: با توجه به جایگاه و نقش و سکانداری شما در حوزه کودکستانها بفرمایید چرا مهدکودکها و پیش دبستانی ها تبدیل شده به کودکستان به عنوان یک واژه مشخص، اولاً چرا این کار را کردید؟
همتی فر: اگر اجازه بفرمایید یک کم دقیقتر سازمان را توضیح دهم که خود این جانمایی موضوع هم بهتر شود. مستحضر هستید که ما دوره اوان کودکی یعنی بدو تولد تا شش سالگی جزو گسترهای است که جزو آموزش رسمی قرار نمیگرفت و بخشی بود که پیشتر به عنوان دوره آمادگی تازه شناخته میشد. در سیاستهای کلان کشور این دوره بسیار مهم که در یافتههای علمی و آموزههای دینی ما مورد تاکید بود که این دوره حساس و کلیدی را باید توجه کرد حالا بخشی به عهده خانواده در دورتم جدید حاکمیتها ما باید تعیین تکلیف کنند تا طرح تحولی که بعد از انقلاب اولین بار نوشته شد به عنوان طرح تغییر بنیادین میشناسیم آنجا از این دوره به آن دوره اساسی یاد کرد، ولی متأسفانه در آن طرحها مغفول ماند همچون که بقیه آن طرح مورد توجه قرار نگرفت تا سیاستهای کلی مقام معظم رهبری و تحول در آموزش و پرورش، آنجا گستره آموزش و پرورش برای تحول ایشان وقتی تعریف کرده بودند در بند ۲ این گستره حاکمیت از مهدکودک، پیش دبستانی تا دانشگاه است و سال ۹۲ ابلاغ شد، درخواست تحول آموزش و پرورش هم انگار سند و قانون اساسی وزارت آموزش به حساب میآید به این مسئله در راهبرد کلان اشاره شد. اما در این ۱۰ ساله به این موضوع توجه نشد تا این که سال ۹۹ مقام معظم رهبری تذکر دادند که از یک رهاشدگی نابسامانی کل این زیست بوم یعنی یک دوره مهم که پذیرندگی بالای کودک ما بدون نقشهای رها کردیم، حالا جریانهای سوءاستفاده گر داخلی حالا با اهداف اقتصادی، فرهنگی و آموزشی تا جریان بین المللی که از این فضا استفاده میکردند؛ لذا شورای انقلاب فرهنگی سازمانی را تأسیس کرد که به عنوان سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، کل این گستره شش سال را بتواند پوشش دهد عملاً بازه مخاطبان نطفه اش از بدو تولد تا ۱۸ سالگی شد. در این سازمان نوپا یک بخش از مأموریتش کودکستانها هستند یعنی مراکزی که در آنها خدمت رسمی انجام میشود، بخشهای زیست بوم است. مجموعه خدماتی که ما به شکل مستقیم دریافت میکنند خانواده ها، اسباب بازی ها، کتاب ها، مجموعه محصولات، برنامه ها، در فضای حقیقی، در فضای مجازی، در اساسنامه این جزو گستره مأموریت این سازمان است.
سوال: پس چرا زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته؟
همتی فر: به لحاظ ساختاری یک مأموریت دیگری هم دارد که توانمندسازی والدین است که حالا توضیح خواهم داد به لحاظ ساختاری یکی در خود اسناد این گستره تعریف شده بود، چون چرخشی وجود داشت که جا دارد همین جا به آن اشاره کنم بعضیها مراکز و این دوره را دوره مراقبت میبینند یا نهایتاً به عنوان سرگرمی و از آن به عنوان اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی یاد میکنند محصولات را از منظر تجاری نگاه میکنند، ولی وقتی رویکرد میشود تربیتی سوال این است که در کشور کدام دستگاههایی که نگاه تربیتی آموزشی را به کودک و نوجوان دارد و نهادها که ما الان داریم وزارت آموزش و پرورش متولی اش است در اسناد هم رد پایش وجود داشت لذا این سازمان به عنوان عضو جدید خانواده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش از اوایل سال ۱۴۰۰ تأسیس شد اصل مصوبه و ابلاغش آخرین روزهای اسفند ماه سال ۹۹ است، ولی عملاً دو سال و ۷ ماه گذشت.
سوال: همپوشانی ندارد با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؟
همتی فر: خیر، تعبیری ما داریم برای تطبیق موضوع به آن میگویم این دوره دوره اوان کودکی است اوان کودکی آن شش سال اول است، یعنی کودکی اولیه یا آغازین. کانون پرورش فکری و حالا دوره آموزش ابتدایی از مدرسه یا از شش سال تمام پوشش میدهند هر چند این بخشی از محصولات کانون یا نهاد دیگر به کودک شش سال هم برمی گردد، اما به لحاظ مأموریتی کانون همتراز آن مدرسه بود که حالا این نهاد جدید شکل گرفت یک هم افزاییهایی هم بوجود میآید بین آن که این سازمان سازمان ملی است یعنی ملی بودن، چون شما فرمودید ذیل آموزش و پرورش، ذیل آموزش و پرورش بودن به معنای محدود بودن و گستره آموزش و پرورش نیست ما در هیئت امنای سازمان ۲۶ عضو داریم شاید بزرگترین هیئت امنا در کشور باشد.
سوال: در واقع یک نوع حاکمیتی است؟
همتی فر: دقیقاً ما ۲۶ عضو داریم در سه قوه یعنی غیر از وزیر آموزش و پرورش، نمایندگان، وزارت بهداشت چند وزارتخانه دیگر که عضو هستند، نهادهای حاکمیتی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک نماینده مجلس و معاون قوه قضائیه عضو هستند در این هیئت امنا علاوه بر آن نمایندگان خانواده ها، نمایندگان خانواده ها، نماینده متخصصان تربیتی و نمایندگان خود کودکستانهای زیست بوم، یک هیئتهای اینچنینی است که هم حاکمیتی است و هم مردمی، این نشان میدهد که کلانتر از وزارت آموزش و پرورش است، ولی فعلاً در اعداد یکی از سازمانهای وابسته و ذیل آموزش و پرورش قرار گرفت، ولی موضوعاتش گستردهتر است.
سوال: در بعضی از کشورها کودک را وقتی تعریف میکنند تا ۱۸ سالگی کودک تلقی میشود، حتی در پشت این فروشگاهها مینویسد که مثلاً فروش سیگار به کودکان و نوع کودک یعنی مثلاً ۱۸ سالگی. ما در واقع کودک را شش سالگی تعریف میکنیم؟
همتی فر: یک تفاوتی وجود دارد وقتی شما از ادبیات حقوقی صحبت میکنید، کودکی در مقابل بزرگسالی قرار میگیرد که این گستره چایلد بودن یا چیلدرن در واقع بزرگ آدولت قرار میگیرد که حقوق قانونی و تکالیف قانونی و اختیارات قانونی؛ و زیر آن را به لحاظ قانونی که همچون در اسناد بین المللی ۱۸ ساله یک تعریف میکنند، اما وقتی وارد گستره اجتماعی و تربیتی میشویم مثل روانشناسی رشد بازههایی که تعیین میشوند نه دیگر شما کودک اولیه یا اوان کودکی دارید، کودکی دارید، نوجوانی دارید تا جوانی که آن ۱۸ سال در آن تقسیم میشوند و با هم متفاوتند دور به دور حتی شش ساله اوان کودکی هم گاهی در تقسیم بندی هم به دو یا سه دوره تقسیمش میکنند که آن هم یکسان نیست مثلاً دوره نوزادی و دورهای که به اصطلاح بین مردمی دوره آمادگی شناخته میشود کاملاً متفاوت است.
سوال: مثلاً صفر تا سه سالگی؟
همتی فر: بله اساسنامه ما میگوید دو دوره سه ساله، صفر تا سه سال دوره اول کودکی، دوره دوم کودکی یا دوره اوان کودکی و دوره دوم اوان کودکی. انگار خود این عدم و دقیق بودن واژه گاهی باعث شده که بین متون حقوقی بعد از اسناد بخشی از آن چالشی بوده که خودش یک فضای نابسامانی را بوجود آورده و اقتضائات دیده نشود.
سوال: یکی از مهمترین مجموعههایی که کودکان یعنی همین صفر تا شش سالگی در آنجا میروند جمع میشوند، آموزش میبینند، تربیت میشوند یا نگهداری میشوند بحث کودکستانها هست، الان وضعیت دادن مجوز چه طور است، چه کسی به اینها مجوز میدهد؟
همتی فر: قبل از شکل گیری سازمان نهادهای مختلفی با عناوین مختلفی که حالا حوزه مسئولیت و مأموریت شان بود مجوزهایی را صادر میکردند. وزارت آموزش و پرورش از باب وجه یادگیری آموزش و تربیت بخش مراکز به عنوان دوره پیش دبستانی را مجوز میداد بخش غیر دولتی. سازمان بهزیستی به واسطه این مأموریتی که در قانون مربوطه گنجانده شده بود در حوزه مأموریتی مهد کودک بود هر چند که عمده حوزه مأموریتی اش خدمت رسانی و کودکان و افرادی بود که آسیب دیده بودند و در معرض آسیب بودند، مثلاً معلولان، مثل بعضیها که آسیبهای اجتماعی را دچار شده بودند یک کار خاص شان بود و مراکز دیگری که به اسامی مختلف مجوز میدادند که گاهی تا ۱۴ مرکز را نام میبرد حریص با قواعد ضوابط خودشان و بدون نظارت و این باعث شده بود که منظر تربیت گم شود یعنی این دوره عرض کردم وقتی از نظر تربیتی شما نگاه میکنید از آن کلید واژهای که شما به کار بردید نگهداری یعنی انگار کودک فقط آمده که مواظب باشید به خودش آسیب نزند نه این که برای رشدش، برای تجربه کردنش، برای تقویت کردن استعدادهایش، کمک کردن استعدادش را بشناسد و در مسیر قرار بگیرد. این باعث شد که حالا در تصمیمی که پیرو تذکر مقام معظم رهبری اتفاق بیافتد نهاد باشد که بخواهد مجموع اینها را تجمیع کند و با همین دلیل حتی عنوان را هم با مشورتی که با فرهنگستان زبان و ادب فارسی گرفتیم یک عنوان یکپارچهای که این تنوع و تکثر را نداشته باشیم، تکثر در مدیریت و یکپارچگی مدیریت و حالا در عنوان هم این یک دستی اتفاق بیافتد لذا عنوان کودکستان مصوب شد در هیئت امنای سازمان و اصرار داریم که این واژه را به کار ببریم همه ذیل این چتر، آن کار تربیتی را طی میکند که حالا اینجا وقتی تربیت میشود محور حالا اگر مراقبت کنیم مراقب صرف نیست ذیل آن چتر تربیتی است، صلاحیتهای مربی، مؤسس حالا، چون آن مجوز را فرمودید حالا آن کسی که مجوز میخواهد بگیرد متفاوت میشود، کسی که میخواهد مجوز یک مرکز مراقبتی بگیرد نه رویکرد ما تربیتی است پس باید صلاحیت و اهلیت کار تربیتی را داشته باشد که آیین نامه اش مصوب شد.
سوال: الان مهمترین ویژگیهایی که یک فرد بابد داشته باشد تا صلاحیت لازم برای اداره کودکستان را داشته باشد از دید شما چیست؟
همتی فر: یکی از کارهایی که در این دو سال و هفت ماه از تشکیل این سازمان صورت گرفته و در این دوره انتقال هم بوده، چون ما دو کار همزمان انجام دادیم هم تشکیل و استقرار سازمان و از آن طرف خدمت رسانی و ساماندهی میدانی. یکی از آن کارهایی که از جنس ریل گذاریها بود تدوین راهنمای عمل یا همان ضوابطی بود که براساس آنها قرار است که میدان اداره شود و یکی از آنها آیین نامه تأسیس اداره؟ بود خانواده با اطمینان بتواند یک مرکز را انتخاب کند مطمئن باشیم مرکز آن صلاحیت را داشت. در آنجا ما لایههای مختلفی را تعریف کردیم از جمله مؤسس، مؤسس کسی است که مسئولیت حقوقی تأسیس مرکز را میپذیرد و در حوزه مسئولیتی که بر عهده اش به عنوان مدیر مسئول یا دارای مجوز است دو دسته صلاحیت دارد یکی صلاحیتهای عمومی است که فرد درگیر بعضی از آسیبها نباشد و آن کلیت آن شرایط را داشت بخشی هم سنی است مثل ۲۴ سالگی که یا سوءپیشینه نداشته باشد.
سوال: یعنی بالای ۲۴ سال باشد؟
همتی فر: بله ۲۴ سال به بعد. این بحث صلاحیتهای عمومی ما است که متعارف هم است و بحث صلاحیتهای اختصاصی است که کسی بخواهد مؤسس شود ذیل آن نگاه تربیتی اولویت و تاکید بر رشتههای مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت است البته باب را نبستیم برای تبصرههای آن صلاحیتها در نظر گرفتیم یعنی در شرایطی فرد تجربه دارد، اما نمیخواهیم مدرک گرا باشیم، چون گفتیم کف حداقل مدرک باید کارشناسی رشتههای مرتبط تعلیم و تربیت باشد قاعدتاً در بعضی از مواقع ممکن است نباشد از مؤسسان قبلی باشند، گفتیم تجربه و حسن سابقه را به ما میدهند ما مدرک میپذیریم و دوم گذراندن دوره مربوطه و اخذ گواهی صلاحیت حرفهای یعنی وقتی به عنوان یک مؤسس باید توجیه باشد نسبت به بعضی از مقولهها مثل اشاره فرمودید به حقوق کودک، مؤسس ما میخواهد با کودک کار کند قاعدتاً باید به حقوق کودک اشراف داشته باشد که لااقل اقداماتی که انجام میدهد نقض نکند یا به هر حال کاری یک تخصصی و یک مرکز رسمی میخواهد تأسیس شود در قبال کارکنان یک تکالیف بر دوشش قانونی قرار میگیرد یا به لحاظ تربیتی، آن رویکردهای تربیتی که متفاوت میکند از این مرکزی که صرفاً کارش مراقبت است و یا خدمات پزشکی میرود از جنسهای دیگر، اینها هم یک کار تخصصی است و همین میزان در میزان مسئولیتی که مؤسس دارد باید دورهای بگذراند که طراحی شده و در گام اول هم برای کسانی مؤسس قبل بودند و فرآیند تطبیق را قانوناً طی میکردند، تطبیق وضعیت میدادند هم مؤسسان متقاضیانی که درخواست تأسیس جدید دارند تقاضا به شکل خود یادگیری و الکترونیکی دارد برگزار میشود و آزمون میدهند و این گواهی را اخذ میکنند که به عنوان تعهدی است که ما این آموزش را دیدیم و توجیه شدیم.
سوال: و مربیان هم شرایطی دارند؟
همتی فر: بله همین ترتیب است، در راهنمای عمل یا آیین نامه دیگری که به نیروی انسانی کودک مرتبط است هم وظایف شان تصریح شده و هم شایستگیهایی که باید داشته باشند. ما سه دسته میکنیم مجموعه کارکنان کودکستانها را، بخشی که مؤسس که به عنوان کسی است که کل این مجموعه را اداره میکند، بخشی رسته مدیریتی هستند، مدیر و معاون به اقتضا ظرفیت کودکستان، بخشی تیم تربیتی هستند این گروه تربیتی که قرار است آن خدمت تربیتی را به مربی، کمک مربی، مربی مکمل و رسته سوم هم رسته خدمات اداری هستند بعضی از کودکستانها ابعادشان بزرگ است و نیاز به نیروی خدماتی، نیروی پشتیبان، نگهبان و کادر اداری دارند که در این رستهها وظایف مشخص شده متناسب با آن غیر از سند عمومی که به تناسب باید داشته باشند، سند اختصاصی شان هم تعریف شده که مشابه آن چیزی که در مورد مؤسس خدمتتان توضیح دادم.
سوال: و تا الان چه تعداد شما مجوز صادر کردید؟
همتی فر: ما یک تکلیفی داشتیم در اساسنامه یک تفاوتی دارد سازمان جدید ما یک موقع ما از یک سازمانی مثل سازمان ملی جوانان صحبت میکنیم وقتی شکل گرفت ما به ازای آن تازه اول باید شکل میگرفت تازه بگوید من میخواهم چکار کنم، اما سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در برههای شکل گرفته از جمله در دوره کرونا هم در اوج کرونا شکل گرفت که این زیست بوم وجود داشت یعنی این که کتاب کودک دارد چاپ میشوند، محصولات کودک هستند، اسباب بازی دارد تولید میشود، کودکستانها آن موقع به عنوان مهدکودک و پیش دبستانی و عناوین دیگر دارند فعالیت میکنند، چه بسا شرایط دشواری هم دارند یعنی شرایط کروناست که به لحاظ مسائل اقتصادی و آن شرایط خاص آن موقع واقعاً در بحران بسر میبرند مدرسه ما هم تعطیل است چه برسد کودکستانی که یک بخش جانبی تلقی میشود و با خدمت رسانی میتوانیم کادر درمان است که جا دارد از بزرگان واقعاً تشکر کنم. این گستره وقتی فعالیت میکرد سازمان باید یک ریل گذاری میکرد حتی اینها را سامان میداد. این در اساسنامه پیش بینی شده، تطبیق وضعیت که ما به عنوان پروژه تطبیق از آن یاد میکنیم که همان مرکز قبلی بیایند خودشان را با این راهنمای عمل و ضوابط جدید تطبیق دهند که از آن سامانهای طراحی شده که اولین بار الکترونیکی شد تمام پروندهها تشکیل شد تازه متوجه شدیم که چقدر کودکستان قبلی ما که در آن آشفتگی تعدد مجوزها و مراکز متولی مان نمیدانستیم چند تا مرکز داریم یعنی بضاعت مان چقدر است و از چه عدهای صحبت میکنیم. تا امروز که من خدمت شما صحبت میکنم ۳۲ هزار و ۷۰۰ پرونده در سامانه تشکیل شده که ۲۵ هزار مرکز تعیین تکلیف شدند.
سوال: آیا مشخص است تا چه زمانی وقت دارند که همه بیایند ثبت نام کنند؟
همتی فر: بخش تطبیق به اتمام رسیده یعنی قانون یعنی همان اساسنامه سازمان تعیین کرده که تا شش ماه بعد از ابلاغ ضابطه و این ضابطه سال قبل ابلاغ شده بود الان در حال تکمیل پرونده تشکیل شده است یعنی دارد بررسی میشود که عرض کردم ۲۵ هزار تعیین تکلیف شدند به آنها مجوز جدید با الگوی جدید داده شده، بخشی ممکن است نقص پرونده داشتند که در همین یکی دو ماه اخیر به نتیجه میرسد. از آن طرف ما مجوزهای جدید را هم داریم که مستحضر هستید براساس قانون تمام مجوزهای کسب و کارها باید از طریق درگاه ملی مجوزها صادر شود و ما، چون باورمان این است که نگاه سازمان رویکردهای تحولی دارد یکی تسهیل خدمت هم به خانواده است و کودک، خدمت کیفی و آثار آن را دریافت کند هم بزرگوارنی که در یک کودکستان هستند و خدمات دیگر انجام میدهند لذا الکترونیک سازی هم، چون جزو دستور ما بود خیلی کمک کرد که ما سریع متصل شویم و با همان شرایط پیش برویم. الان قریب دو ماهی است که ما به درگاه ملی مجوزها متصل هستیم به درگاه جدید، اما یک نکتهای وجود دارد که بزرگوارانی که بخواهند مجوز جدید دریافت کنند همچنان که توضیح دادم باید گواهی صلاحیت حرفهای را اول دریافت کنند که به عنوان یک مدرک در سامانه بارگذاری کنند در درگاه ملی مجوزها لذا یک پیش ثبت نام در درگاه سازمان انجام میدهند که آن مدرک، آن دوره را هم میگذراند گواهی که صادر شد در آن دو قرار میدهیم که آماری که من امروز گرفتم حدود ۳ هزار درخواست پیش ثبت نام داشتیم که از این تعداد قریب به ۲ هزار نفر در مسیر آموزش قرار گرفتند که اگر دوره را بتوانند با موفقیت بگذرانند و برخط هم آزمون بدهند و موفق باشند مدرک باز به شکل برخط صادر میشود، میشود یکی از الزامات ثبت نام و آنجا اگر مدارکشان تکمیل باشد که تا الان مجوز جدید، چون این مسیر هنوز طی نکرده مجوز جدیدی از طریق درگاه ملی ما نداشتیم، اما آنچه که بضاعت میدان است تا الان ۳۲ هزار و ۷۰۰ پرونده است که آنها تقریباً میتوانیم بگوییم یک نشانی و یک نمونهای از آن همان تقریباً همه مراکز به عنوان کودکستان در کشور هستیم.
سوال: اگر کسی مرکزی به عنوان کودکستان داشته باشد، اما مجوز نگرفته چه برخوردی با آن میشود؟
همتی فر: مثل بقیه کسب و کارهاست که البته اینجا ما میگوییم یک کسب و کار تربیتی است که حتی درجه حساسیتش بالاست، ما مجموعه فرصتها و نگاه تمهیدی، چون مواجه شدیم تا الان تاکیدمان بر این بوده که شرایط مناسب را فراهم کنیم و تمهیداتی که داشتیم قاعدتاً مثل هر کس دیگری فعالیتش غیرقانونی خواهد بود و برخورد قانونی لازم با آن میشود.
سوال: یعنی خود مرکز ملی تعلیم و تربیت؟
همتی فر: بله. البته نکته خوبی که اینجا اشاره کنم سازمان در این دو سال و هفت ماهی که شکل گرفت یکی از کارهایی که باید انجام میداد استقرار خودش بود متأسفانه ما در استانها هنوز ساختاری استانی خودمان را نداریم و همکاران ما در معاونت آموزش ابتدایی و ادارات کل و متناظر در مناطق هستند که به ما به عنوان رابط کمک میکنند و اینجا جا دارد که از آنها تشکر کنم که در کنار تکالیف سنگینی که در بخش ابتدایی دارند این زحمت را میکشند در کنار تیم جوان کوچک خود ستاد سازمان ما حدود تیم ۳۰ - ۴۰ نفره هستیم در ستاد کل این مجموع و مقیاسی که عرض میکنم در این دو سال و چند ماه که بخش زیادی هم در انتقال دولت صرف شده میتواند یک سال و هفت ما عملاً ما سازمان داریم، شکل گرفته آن کار نظارتی، اما با همین تیم جهادی داریم انجام میدهیم که امیدواریم بتوانیم با آن کار کیفی هم از یک طرف کسانی که بدون آن صلاحیتها دارند میدان را بدنام میکنند یعنی ما این را یک صیانت از هم حقوق کودک میدانیم و اعتماد دادن به خانواده و هم از آن طرف برای بزرگانی که با صلاحیت آبرویی دارند در این حوزه که این آبرو باید حفظ کرد این مراکزی که باصطلاح ما غیرمجاز هستند از چرخه خارج شوند و اگر مایل هستند در عرصه دیگری کسب و کارشان را ادامه دهند نه عرصه کودک و تربیت که این اصلاً اینجا کوتاه نمیآییم.
سوال: آیا برای کودکان اتباع هم در کودکستانها مجوز خاص صادر میشود یا به همین صورت عمومی کار را انجام میدهند؟
همتی فر: ما در آن آیین نامه مربوطه این پیش بینی را کردیم که اتباع به طور کلی حالا به طور خاص معمولاً اتباع که الان میگوییم اتباع کشور همسایه خودمان افغانستان هستند که توفیق میزبانی شان را داریم و میهمان کشور ما هستند و بنا به دستور مقام معظم رهبری از سال ۹۳ دارند خدمت مدرسی و آموزشی را دریافت میکنند. در بخش کودکستان و انگار به ویژه دوره پیش دبستانی این خدمت به شکل زیرساختی قبل از این نبود یعنی منعی وجود نداشته ما پیش بینی که کردیم برای شکل گیری مراکز ویژه اتباع مجوز خاص را صادر میکنیم، اما تا الان درخواست مشخصی نیامده و عملاً مثل مدرسه که تلفیقی یعنی کودکان اتباع، دانش آموزان اتباع در کنار دانش آموزان ایرانی تحصیل میکنند هیچ منعی برای این ثبت نام وجود ندارد و اگر کسی بیاید ثبت نام کند ما استقبال هم میکنیم، چون خودش بخشی از تربیت اجتماعی بچه هاست که با یک کسی که زبانشان به ما نزدیک است، اما از فرهنگ دیگری، اصلاً این خودش میتواند یک تربیت بین المللی باشد برای بچههای ما.
سوال: یکی از محورهای مهم آیین نامههای تأسیس کودکستانها موضوعی است که همکاران من گزارشی در مورد آنها تهیه کردند این گزارش را میبینیم.
سوال: یکی از موضوعاتی که دغدغه والدین هم هست بحث شهریه هاست، بر چه اساسی تعیین میشود این شهریهها؟ یعنی مؤلفههای مؤثر در افزایش یا کاهش شهریهها در کودکستانها چه هستند؟
همتی فر: عنوان برنامه صف اول است و من به عنوان کسی که باری روی دوشم در صف اول قرار دارد اول باید عذرخواهی کنم ما خدماتی که به هر حال یک چالشهایی وجود داشته، زحماتی دولت کشیده به ویژه دو وزیر آموزش و پرورشی که در این دولت و وزیر قبلی که در شکل گیری مؤثر بودند، اما همین تلاشها هنوز به خدمت ملموس مشهود در خانوادهها تدوین نشده، شواهد را در این مجموعه گفتگوها دیدیم، من به شخصه عذرخواهی میکنم و امیدواریم که زودتر بتوانیم این به ثمر برسد آن تلاشها برایشان ملموس و مشهود باشد. یک اشارهای فرمودید من شاید یک سوال آغازین را باید اینجا مطرح کنم، چون لابه لای آن صحبت بود یک گاهی در آن فضای سودجویانه که هنوز هم وجود دارد. خانواده چه انتظاری از کودکستان باید داشته باشند، متناسب آن چه مبلغی باید پرداخت کند. گاهی با عناوینی که در خود این مصاحبهها هم به آن اشاره شده بود کودکستانها فضایی را مطرح میکنند که انگار یک کارها و خدمات تخصصی و ویژه دارند ارائه میکنند، منت بر سر خانوادهها میگذارند قیمت خیلی عجیب و غریب مطرح میشود، و یا گاهی والدین انتظار خاصی دارند مثلاً میگفتند کار آموزشی خاص انجام نمیشود با بچهها بازی میکنند در حالی که بزرگوارانی که متخصصین این حوزه هستند جستجو کنند در تمام کشورها که نظامهای تربیتی شان حساب و کتابی دارد در آموزههای دینی ما، در یافتههای علمی اساساً بازی محور مورد تاکید است، پس ما انتظارمان را باید تنظیم کنیم، این دوره، دوره آموزشی زبان، مهارت ها، بعضی از آموزشهای تخصصی نیست و قاعدتاً اگر بابت آن میخواهند شهریه را انتخاب کنند، کودکستان را انتخاب کنند این اساساً این بیشتر با نگاه سودجویی اقتصادی است و بعد به توان این که در شهریه ظهور و بروز پیدا میکند این نکته اول که خانوادهها خواهشم این است که در تنظیم انتظارش دقت کنید این دوره دورهای که بچه میتواند رشد کند یک محیط سالمی باشد بعضی از اینها واقعاً با اهداف سودجویانه است که بخشی از آنها ممنوعیت دارد مثل به لحاظ اثری که زبان خارجی آموزشش در این دوره دارد.
سوال: یعنی الان اگر در کودکستانی زبان انگلیسی یا فرانسه یا هر زبان دیگری آموزش داده شود این غیرقانونی است؟
همتی فر: بله ما در شیوه نامههایی که ابلاغ شده و تاکیداتی که انجام دادیم این را تصریح کردیم که هم از باب تقویت زبان فارسی، چون این دوره، دوره شکل گیری زبان است پایه زبانی بچه هاست وقتی زبان رسمی فارسی است و، چون هنوز مستقر نشدند وارد کردن یک زبان دیگری بچهها را دچار اختلال میکند، به ویژه از دورههای تحصیلی، چون دوره گذاری است. وقتی مسئله خود هویتی ما است و چالشهایی که برای بچهها پیش میآورد لذا تاکید ما این است که برای اسناد هم اشاره کردیم و در بحثهای نظارتی هم ان شاءالله ورود خواهیم کرد حتماً پرهیز میکنیم. اینجا اشاره کنم وقتی ما این سیاست را اعلام کردیم این حساسیت این دوره را میرساند که نهادها بعضی از رسانهایی که یک عنادی دارند با جامعه ما تمرکز ویژه روی این نظام آموزش و پرورش کردند به طور خاص این اخبار مرتبط به این حوزهها را پوشش دادند و ضریب دادند که انگار جمهوری اسلامی آموزش زبان را ممنوع کرد در کودکستان، ما گفتیم مگر مجاز بوده که ممنوع شده، اصلاً با نگاه تربیتی خودش مسئله است؛ لذا حالا، چون سوال فرعی فرمودید اصل بر این است که و، چون زبان فارسی است یک مطلب دو زبانه هم ما داریم که زبان مادرش شان غیر فارسی است در کنار تقویت زبان مادری زبان فارسی هم یاد بگیرند، چون این حالا خدمتی است که سازمان نگاه حمایتی برایش اعتبار هم گذاشته است. بحث شهریه بود که با این نگاه پس ما الان کسب و کار طرف نیستیم یک معنا نگاه اقتصادی نباید داشته باشد، اما آن هم هزینهای دارد و در یک چرخش تحولی که سازمان داشته و با آن نگاه الکترونیکی که بوده دو کار را با ما همزمان انجام بدهیم یکی باورمان این است که، چون مراکز میخواهند تخصصی شوند هزینه شان واقعی باشد به طوری که آن چیزی که واقعاً هزینه اش است مربی هم مربی حرفهای بیاید نه کسی که به عنوان گذر به این نگاه میکند یا حقی از آن اجحاف میشود، مربی توانمند است، اما حقش اجحاف است یا کیفیت خدمت طوری پایین است که کودک آسیب میبیند؛ لذا الگوی شهریه در هیئت امنا مصوب شد و امسال آزمایشی دارد اجرا میشود برای اولین بار، بیش از این معمولاً قیمتی از سمت حالا در آموزش و پرورش برای مدارس غیر دولتی، مراکز پیش دبستانی، در بهزیستی با الگوی خاص خودشان تعیین میشد که به اذعان تمام مؤسسان و مدیران تکافوی هزینهها را نمیداد و با عناوین و تبصرههای مختلف چه بسا غیرقانونی وجوه دیگری را دریافت میکردند. ما الگویی داریم اجرا میکنیم با اسم الگوی هزینه تمام شده اجرا شده پنج مؤلفه اصلی دارد که سه تای آن کانونی هستند به عنصری ۱- که شاید هزینه پایه را هم تشکیل میدهد نیروی انسانی است این نیروی انسانی کودکستان با آن استاندارهایی که در مجموع راهنمای عمل و ضوابط تعیین تکلیف شده مثلاً نسبت مربی به کودک گاهی با مقایسه میشود با دانشگاه مدرسه مقایسه میکنند اصلاً نکته این است که در این دوره ما الان کلاس نداریم و تعداد با تراکم بالا اساساً الان نداریم مثلاً ۴۰ کودک با مربی من گاهی میگویم یک کودک با یک مادر تاب نمیآورد، شما فرض کنید چه ظرفیتی، چه تعداد کودک مربی میخواهند، حالا استاندارد ما میگوید مثلاً برای شیرخوار یک به پنج که در بهزیستی هم این رعایت میشد یا میگوییم در پیش دبستانی حداکثر یک به بیست، آن هزینه انسانی مثلاً برآورد میانگین که ما در کشور گرفتیم ۶۰ تا ۷۰ درصد شهریه را تعیین میکند، چون میگوییم باید قانون کار باشد یا هزینه فضا خب این در اختیار ما نیست قانون کار هر چه تعیین کرده آن یک رقم تعیین میکند با استاندارد، دوم فضا است، فضایی که اختصاصی فضای اختصاصی کودک کمتر ساخته عمدتاً فضای موجود استفاده میشود و از آن طرف هزینه فضا متأسفانه در سبد هم خانوار به عنوان مسکونی هم مراکزی که حالا کسب و کار دارند هزینه بالایی است اگر مال خودشان نباشد و تسهیلات خاصی لااقل در کودکستان الان نداریم خیلی داریم تلاش میکنیم که از این تسهیلات موجود کمک بگیریم و اینها، ولی به هر حال حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه به طور میانگین هم به این اختصاص دارد به این مؤلفه دوم. بخشی هم دارایی و تجهیزات است که ما برای اولین بار داریم هزینه استهلاک را هم براساس قانون مربوطه لحاظ میکنیم که در شهریه محاسبه شود و بعد به این اضافه هزینه جاری و سود مؤسسه یک درصد مشخصی از این هزینه هاست این پنج عنصر با هم با تقسیمی که میشود و با یک فرمول مشخصی بر سهم هر یک از پایهها نهایتاً سامانهای مؤسس مدارکش را بارگذاری میکند مستنداتی که دارد در بخش مؤلفهها و استانداردها سامانه برایش تعیین میکند که هر پایه یعنی شیرخوار، نوپا، نوباوه، پیش دبستانی یک، پیش دبستانی دو چه شهریهای تعیین شده است.
سوال: الان ما شاهد هستیم در یک منطقه در کنار هم دو تا کودکستان هستند که دو رقم متفاوت میگیرند. این در مورد شهرستانها و مناطقی که فاصله بیشتری نسبت به پایتخت دارند هم اتفاق میافتد، اینها را چگونه نظارت می کنید؟
همتی فر: دقیقاً نکته همین است که اساساً هدف ما یکسان سازی نیست، عادلانه کردن و منصفانه کردن است، با این مؤلفههایی که عرض کردم، چه بسا این دو ساختمان به لحاظ اجارهای بودن، هزینه اجاره هایشان متفاوت است یا نیروی انسانی و ظرفیتی که دارد با هم متفاوت باشد و خود این در شهریه مؤثر است، چون الگو را سعی کردم توضیح کلی آن را بدهم، خب شهریه اینجا لذا اختصاص است برای هر پایه، نمیدانیم کل شهریه اش چقدر است، بر آن پایه است. مثلاً پیش یک محاسبه شد و سهم شهریه شان اعلام میشود که الان توپ در زمین مؤسسهای محترم است این مدارک را زودتر بارگذاری کنند، سابقاً محاسبه میکنیم و به آنها نرخ نامه را سریعاً اعلام میکنند. هم در سامانه قابل استعلام است، چون گفتم تسهیل و خدمت والدین است سامانه کودکستان یاب راه اندازی شده است.
سؤال: یعنی الان این کودکستان یاب فعال است؟ یعنی تهران را بزنیم میتوانیم تمام کدهای کودکستان ها را ببینیم؟
همتی فر: به میزان کودکستانهایی که مسیرشان را طی کرده اند و شهریه شان اعلام میشود، بلافاصله سامانه در پشت این پایگاه قرار میگیرد و قابل جستجو است. نکته این است که بخشی از مؤسسها هنوز این فرآیند را طی نکرده اند به دلیل بعضی از چالشهایی که در محاسبه داشتیم.
سؤال: همه کودکستانهایی که مجوز شما را کسب کرده اند، در کودکستان یاب قابل مشاهده هستند؟
همتی فر: خیر، عرض کردم، سامانه کار میکند یک موتور جستجو است، آن پایگاه داده هنوز متأسفانه تکمیل نشده است.
سؤال: الان چه تعداد قابل دریافت است؟
همتی فر: الان حضور ذهن ندارم که دقیق بخواهم عرض کنم. ما با یک چالشی مواجه هستیم که امیدوارم بتوانیم با نهادهای مسئول که دارند با ما همکاری میکنند به ویژه وزارت بهداشت و وزارت دادگستری حل کنیم. چالش کجاست، دو سه چالش همین جا الان برخورد کردیم که بد نیست من یک درد دلی کنیم، یکی اینکه مؤسسها به ما میگویند که قراردادی که، چون ما کد قرارداد و کد رهگیری یا نظر کارشناس رسمی، میگویند قراردادی که من بسته ام با هزینهای که من پرداخت میکنم فاصله دارد، چون مالک میخواهد فرار مالیاتی کند، خب این یک چالشی است که بیرون از حوزه سازمان است و مدارکی را که میخواهد بارگذاری کند، براساس شهریهای که تعیین میشود با هزینه واقعی طرف متفاوت است. یا کارشناس دادگستری که میخواهد بیاد و برآورد کند این هزینه تجهیزات و قیمت ملک را، رقمهای دو جور میخواهد. این در گستره خدمت ما نیست، یک نهاد دیگری اساساً به آن مرتبط است که وزیر محترم دادگستری خیلی لطف داشتند به سازمان و در هم بحث حقوق کودک و هم هفته ملی کودک تشریف آوردند قول مساعدت دادند که این بخش را خیلی کمک کنند که حل شود.
سؤال: چه اطلاعاتی در این کودکستان یاب قابل مشاهده است؟
همتی فر: تمام اطلاعات از مشخصات مؤسس، ظرفیت اسمی، شهریه و هر آنچه که یک والد میخواهد در گامهای بعدی حتی ما ارزیابی که از کودکستان میشود و تیمی که با آن کار میکند را هم کم کم داریم اضافه میکنیم، چون هدف مان این است که کار را باید برای والدین تسهیل کنیم، این گام اول است که انشاالله بتواند به نتیجه برسد و تکمیل آن پایگاه داده با همکاری نهادهای مسئول باشد.
سؤال: چه نظارتی بر این کودکستانها میشود؟ مثلاً یکی بحث زبان است، همین بحثی که شما فرمودید، بعضی از استان هایمان دوزبانه هستند، مثلاً مناطقی که کردنشین یا ترک نشین یا عرب هستند، یا حتی مثلاً تالش و اینها بعنوان زبان تلقی میشود، شما چه موضوعاتی را نظارت میکنید؟
همتی فر: دو بحث را شما فرمودید، یکی نظارت است، اساساً باور ما این است که صدور مجوز خودش نظارت اولیه است، چون اشاره کردم که صلاحیت مؤسس بررسی میشود، مکان به لحاظ ایمنی تأیید میشود، یا حتی ما تفاهم نامه با وزارت بهداشت داریم که هم مکان و هم مؤسس و کارکنان را از نظر بهداشتی تأیید میکنند این نظارت اولیه است وقتی که ما مطمئن میشویم که آن مکان و آن تیم، تیم دارای صلاحیتی هستند، این میشود اطمینان اولیه ما، گام بعدی میشود رضایت میدانی که واقعاً ضعف داریم، چون اشاره کردم که بازوی میدانی سازمان هنوز شکل نگرفته است و داریم از توان موجود استفاده میکنیم و این محدود است و واقعاً دست ما بسته است، در این حال بخش مردمی را هم درگیر کرده ایم، سامانه شکوا است که در سایت سازمان بعنوان بازوی کمکی فعلاً راه افتاده است و در ادامه هم بعنوان بخش مکمل ما خواهد بود، چون مردم و به ویژه والدین را در این موضوع ما دخیل میدانیم که بتوانیم گلایههایی را که مطرح میشود بلافاصله پیگیری کنیم. هم از لایه شهرستان شروع میشود، آن رابطی که در آموزش ابتدایی دارد به ما کمک میکند، تا در استان اداره کل، تا خود ستاد که این پیگیری را انجام میدهد، اما واقعاً کفاف نمیدهد، خوب است من اشاره کنم وزارت آموزش و پرورش ما یک وزارتخانه داریم که حدود ۱۰۷ هزار یا ۱۱۰ هزار به تقریب، مدرسه داریم که این جمعیت ستادها و تشکیلات را اداره میکند. ما الان ۳۲ هزار یعنی ۳۳ هزار فعال داریم به غیر رسمی دارند به ما میپیوندند؟ شاید بگوییم ۴۰ تا ۵۰ هزار تا که آقای ذوالفقاری هم در مصاحبه اشاره کردند، اما عده و عدهای که دارد مدارس را اداره میکند، با اینها اصلاً قابل مقایسه نیست. پس ما به یک معنا نیاز داریم به ویژه حساسیت کودک، دانش آموز میتواند اعتراض کند، اما کودک لزوماً نمیتواند نیاز خودش به مسئله اش را بگوید. این یک خواسته است ما از همکاران خودمان و بزرگان سازمان برنامه و سازمان استخدامی میخواهیم هم از باب حمایت که اشاره خواهم کرد، هم از باب پشتیبانی برای تشکیل و تسریع و استقرار سازمان به ما کمک کنند که ثمر این خودبخود زودتر به خانوادهها میرسد. اما یک اشارهای شما فرمودید مناطقی ما به آن میگوییم دوزبانهها که به یک تعبیر میگویند که ۵۰ درصد ایران دوزبانه است حالا رقیق و شدید دارد مناطقی که از یک گویش بر شروع میشود تا جایی که واقعاً زبان است مثل کردی که فرمودید، زبان است، باز آنجا هم انواع گونههایی است که ذیل کردی دسته بندی میشود. خوشبختانه قبل از تشکیل سازمان به ویژه آموزش پیش دبستانی به طور ویژه بودجهای پیش بینی شد برای حمایت از مناطق محروم، روستایی، عشایری و بخش دوزبانهها که این بچهها با یک آمادگی بهتری بتوانند وارد مدرسه شوند، چون یکی از اهداف این دوره کودکستان برای خود رشد دادن بچهها رشد یکپارچه و یکی هم آماده کردن با یک شیبی برای مدرسه. اینجا اتفاقی که میافتد، بچه ها، چون با زبان فارسی آشنا نیستند در شاخصهای تحصیلی مثل مردودی یا افت تحصیلی خیلی در معرض آسیب هستند لذا بودجهای که رقم آن قابل توجه نیست، ما سال قبل ۶۹ میلیارد تومان اعتبار را بر مناطق توزیع کردیم، مدارس دوزبانه که نقطه هدف ما بود، اما وقتی گستره را نگاه میکنیم، پارسال ۳۳۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند، اصلاً قابل توجه نیست و نیاز است به لحاظ اعتبارات بتوانیم کمک کنیم به بچهها که در کنار زبان مادری خودشان تقویت میشود بعنوان راهبردی که مقام معظم رهبری تأکید کرده اند، با زبان فارسی آشنا میشوند به ویژه مناطق محروم که محیط غنی معمولاً ندارند، یعنی فقر اقتصادی یا ضعف اقتصادی که به ضعف فرهنگی آموزشی هم کشیده شده است، بتوانیم کمک را انجام بدهیم که ایدههایی برای آن داریم که اگر بتوانیم آن اعتبارات حمایتی را در خور و شأن جامعه مخاطب با آن نگاه تربیتی، توسعه بدهیم،نتیجه آن هم در دورههای تحصیلی بعدی شکل و ظهور و بروز کامل داشته باشد.
سؤال: در روستاها هم با توجه به تعریفی که امروز از روستاها داریم، یعنی آب و برق و گاز و تلفن داریم و بعضی جاها جمعیتهای بالای پنج شش هزار نفر داریم، برای اینجاها هم کودکستان تعریف شده است؟
همتی فر: بله، چون این دغدغه کلان کشور بوده است، تقریباً بهزیستی قبل از اینکه سازمان بهزیستی همکاران ما که زحمت زیادی در این سالها کشیده اند و هنوز هم به ما کمک میکنند، قبل از کرونا حدوداً ۱۴ هزار مهدکودک بهزیستی داشت که نیمی از آنها در روستاها بودند یعنی حدود ۷ هزار تا که متأسفانه در دوره کرونا اینها تعطیل شدند و ردیف اعتباری ویژهای هم بهزیستی داشت، یک وعده غذای گرم برای مهد روستاها که متأسفانه این ردیف هنوز منتقل نشده است. در آموزش و پرورش ما این را به چند شکل خدمت ارائه میکردیم، از مناطق عشایری که کلاسهای چندپایه بود، نوآموز میآمد درکنار بقیه بچهها و معلم داوطلبانه آموزش میدید تا روستاهایی که کودکستان و فضای اختصاصی نداشت، اما در مدرسه یک مربی حاضر میشد و با آن بودجه حمایتی که رقم ناچیزی هم بود، یک کلاس پیش دبستانی شکل میداد. بله ما کودکستان داشتیم و داریم هنوز، اما با آن نگاه کیفی که انتظار داریم، نه خیلی فاصله داریم.
پخش گزارش
سؤال: الان این کودکستانها چه مقدار از این محصولات اینترنتی یارستانها را استفاده میکنند؟
همتی فر: یک توضیح بدهم، خب، چون الان بحث ما حول بحث مدیریتی بود شاید یک مدیریت تأثیر بگذارد در فضای اینچنینی و گفتم سازمان درکنار استقرار خودش و چالشهایی که مواجه است، برای ساماندهی مراکز میآید کاری میکند، اما بخشی که انگار برنامه سال بعد ما را تعیین میکند و در برنامه هفتم توسعه هم یک تکلیفی را برای ما تعیین شده است، کیفیت بخشی است. ما کیفیت بخشی را به آینده موکول نکرده ایم به ویژه برای محتوای خوب و فاخر در کودکستان. از آن ابتدا ما دو چیز را انتخاب کرده ایم، یک ما قرار نیست تصدی گر باشیم، چون در اساسنامه تصحیح شده است، ظرفیت مردمی خوبی وجود دارد و ما وظیفه داریم که آنها را بشناسیم، ارزیابی کنیم، حمایت کنیم و در معرض مصرف قرار دهیم. اینجا مجموعه خدمات و محصولاتی که بود، یک نگاه میگوید که کودکستان مثل مدرسه کتاب و درس داشته باشد برای همه، گفتیم نه، بومها متفاوت هستند، رویکردها و سبکهای تربیتی، اتفاقاً فرصتی فراهم کنیم آن نگاه متنوع بتواند ارزیابی شود این پس درست سراغ مردم رفتن است، هستههایی که وجود دارند، مجموعه تخصصی یا کارهایی حتی نیمه حرفهای که دارند کار میکنند؛ لذا یک سازوکار طراحی شد با نگاه تجزیه گرایانه، تسهیل گرایانه و توان ساز که بعنوان یارستان کودکستان است که بخش مردمی سازمان بعنوان یک دبیرخانه که از عمر آن حدود یکسال و نیم دارد میگذرد و خروجی شان رویداد یارستان کودکستان است که کاری انجام میدهند یک سیر و زنجیره است که سالیانه در این یکسال و نیم شروع شده است که ما اول یک فراخوانی و رصدی انجام میدهیم، محصولات و خدمات حوزه کودک که در کودکستان لازم است و محدود کتاب کار هم نیست، چون برای کودک باید بازی محور باشد، اینجا داستان، شعر، بازی و اسباب بازی، محصولات چندرسانهای که کمک میکند به والد یا مربی برای کار با کودک یا وسایل کمک آموزشی اینها را بتوانیم شناسایی کنیم، گستره محصولات را به چشم کودکستان بیاوریم که ابزارهای دیگر هم به کارت میآید، یاد بگیر و استفاده کن. در ثانی میبینیم هستههای مردمی که دارند تولید میکنند، بیاید و شناسایی شود و برای اینکه اعتماد کودکستان را به آن حدنصاب بتوانیم رعایت کنیم، یک ارزیابی تخصصی براساس شاخصهایی که اعلام هم شده است هم فرم است و شکل است و هم محتوا، اینها ارزیابی میشوند و بعد به صورت رسمی معرفی میشوند و هم بخشی از آن در مسیر ارتقاء قرار میگیرند.
سؤال: الان استقبال خوبی شده است؟
همتی فر: طی بخشنامه رسمی نهایتاً اعلام میشود و میگوییم باید از این بستهها باشند، بسته دیگری اگر هست باید در این فرآیند قرار بگیرد و غیر از این نمیتواند بیاید. اتفاقی که افتاده است، به ویژه اینکه امسال یک ابتکاری سازمان به خرج داد، چون خودش میدانست کمک کنیم مجموعه هستهها محصولات شان برای؟ بتوانند عرضه کنند یعنی گفتیم ما قرار نیست چیزی را بفروشیم حاکمیت قرار نیست دخالتی در این کند، اما بیاییم یک بستری را فراهم کنیم که کودکستانی که از جنوب ایران، روستای هزمزگان وقتی میخواهد سفارش بدهد، آنجا این فروشگاه ندارد، و چه بسا مجبور میشود یک محصول سطح پایینتر تهیه کند؛ لذا این بستر ایجاد شد و غرفه به همه این بزرگواران داده شد آنهایی که علاقمند بودند و تأییدیه سازمان را گرفته بودند، خدا را شکر در امسال آن بخشی که در سامانه ما داریم قابل توجه بوده است از آنچه که ما پیش بینی کردیم خیلی بیشتر بود تازه بخشی را اجبار نکردیم حتماً از مسیر این سامانه بروند، این مسیر تسهیل کننده است، پس تأیید از طریق خود آن فضا است. احتمال میدهیم که بعضی از کودکستانها هنوز، چون بعد نظارتی ما آن قوت لازم را ندارد، چون جا دارد گلایه از صداوسیما هم کنم، بعضی از بستهها را تبلیغ میکند که مثل آموزش انگلیسی جزء بسته معرفی میشود از طریق آگهی بازرگانی، حرف ما این است که آن سازوکار تأییدی را باید داشته باشد که بتواند تبلیغ کند، چون همچنان یک فضای اینچنینی وجود دارد ما عمده کودکستانهای ما، گزارشهای میدانی که ما داریم که هنوز جمع بندی نشده است، چون بخشی از سفارشها هنوز ادامه دارد، اینکه استقبال خیلی خوب بوده است و این اتفاق افتاده است یعنی جریان ریل تغییر کرده است به سمت مورد تأیید.
سؤال: در کودکستان موضوع استعدادیابی هم دنبال میشود؟
همتی فر: بله این شکل ضمنی، البته برنامهای در برنامه تحول دولت هم پیش بینی شده بود که زیرساخت آن دارد ایجاد میشود، احتمالاً شنیده باشید، پرونده رشدی کودکان که در آن علاوه بر مقدمات رشدی از بدو تولد که سازمان تعلیم و تربیت کودک است تا بعد دوره ابتدایی و متوسطه مجموع دادههایی از دانش آموز را ثبت میکند و خود این کمک میکند که در مسیر رشد و شناسایی استعدادهایش و هدایت و جهت دادن به آن کمک شود، چون این پروژه کلانی در خود آموزش و پرورش درحال پیگیری است که ما هم بعنوان یکی از نهادهای متصل به آن پروژه داریم کمک میکنیم امیدواریم که از سال تحصیلی جاری آزمایشی شروع میشود، از سال تحصیلی دیگر جدی، از آن پروژههای ملی وزارت آموزش و پرورش است که ما هم شاید بتوانیم بهره لازم را از آن ببریم برای خدمت به کودکان. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، یک سازمان نوپا است و در مسیری که شروع کرده است و آن یک تصمیم جدی بود و یک گام بلندی که نظام جمهوری اسلامی برای خدمت و نظام تعلیم و تربیت کودکان گرفته است، اما تا بلوغ و کامل شدن آن حد مطلوبی که والدین و مردم راضی باشند، فاصله دارد. ما داریم تلاش مان را میکنیم، عذرخواهی میکنیم بابت اینکه اگر کوتاهی وجود دارد، که آن خدمت محسوس نیست، تلاش مجادلانه همکاران بنده میکنند، امیدواریم با حمایت مسئولین هرچه کیفیتر و بهتر بتوانیم خدمت رسانی را انجام بدهیم البته به دعای مردم هم نیاز داریم.