به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا احمدی فینی گفت: بررسیها نشان میدهد که تسهیلات نوسازی ناوگان باری در بخش جادهای نیازمند ۳۷ هزار میلیاردتومان سرمایه است که عملا تامین این میزان سرمایه مقدور نیست؛ بنابراین برنامه ریزی شده است تا طی برنامه ۵ ساله حداقل نیمی از ناوگان فرسوده نوسازی شود.
احمدی افزود: مصوبات کشندههای خودروهای کارکرده باری از سال ۱۳۹۵ مطرح، در سال ۱۳۹۷ اخذ و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به میزان ۲۳ هزار و ۸۰۰ کشنده و کامیون به ناوگان باری کشور افزوده شد که این خودروها با یک سوم مصرف سوخت نسبت به خودروهای فرسوده فعالیت میکنند و میزان تصادف آنها نیز طبق آمارهای پلیس صفر است.
به گفته وی، در بخش حمل و نقل عمومی برونشهری نیز برنامههایی تدوین شده است که بخشی از آنها در حال عملیاتی شدن است.
رییس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور گفت: طبق بند ص تبصره ۷ قانون بودجه امسال، مجوز داده شده تا خودروهایی که زیر ۵ سال کار کرده باشند به ناوگان حمل و نقل مسافری بین شهری و درون شهری افزوده شوند، زیرا تولیدات داخلی برای این بخش کافی نیست و از ۱۴ هزار اتوبوس فعال در سطح جادههای کشور حدود ۷ هزار اتوبوس فرسوده هستند. همچنین، بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مقرر است تا از محل صرفهجویی سوخت برای ۸۵ هزار حمل و نقل عمومی برون شهری شرایط نوسازی در برنامهای ۵ ساله فراهم شود.
احمدی توضیح داد: این امکان برای متقاضیان و سرمایهگذران فراهم است تا از طریق سامانه جامع تجارت ثبت سفارش برای واردات انواع ناوگان باری و مسافری را با سن کمتر از ۵ سال داشته باشند که ناوگان مسافری شامل اتوبوس، مینیبوس و ون میشود.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی ۱۴ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل جادهای در حال ارایه خدمات است که حدود ۷ هزار اتوبوس فرسوده هستند. برای جبران کمبود ناوگان تا به ۱۷ هزار و ۸۰۰ برسدپیش بینی کردیم تا ۳۵۰۰ اتوبوس در قالب واردات بند ص تبصره ۷ قانون بودجه امسال انجام شود و مابقی در قالب مصوبه ۸۵ هزار تایی که مصوبه آن از سوی شورای اقتصاد صادر شده است، کارسازی شود.