به گزارش «تابناک» به نقل از پرشین خودرو، اگر چه طی سالهای اخیر روند ارائه خدمات پیشرفت بسیاری داشته است اما همچنان ارائه خدمات خودروها در ایران به حد استانداردهای جهانی نرسیده است و حالا با جدیتر شدن عرضه خودروهای برقی و گستردگی واردات خودرو به کشور، نیاز به آموزش و ایجاد زیرساختهای جدید در شبکه نمایندگیها به خصوص الزامات و دستورالعمل خودروهای برقی اهمیتی دو چندان یافته است.
در این میان یکی از مسئولیتها و رسالتهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان ناظر کیفی در صنعت خودرو، حرکت همگام با پیشرفت سطح تکنولوژی خودروها و برآورده کردن نیازهای مصرف کنندگان و انتظارات مشتریان است که خوشبختانه در سالهای اخیر این روند با بهبود نظارتها تغییر بسیاری کرده است اما در سال آینده با توسعه و افزایش رونمایی از خودروهای برقی، انجام این مسئولیت در گرو نظارت بهتر و ارائه خدمات بیشتری متناسب با نیاز و انتظارات مشتریان خواهد بود.
موضوع مربوط به رونمایی از خودروهای برقی، حدود یکسال است در کشور ما فراگیر شده است و شرکتهای زیادی در حال واردات یا تولید و مونتاژ این خودروها هستند. یکی از مسئولیتهای اصلی و اساسی این شرکت در حوزه خدمات پسازفروش در یکسال گذشته، تدوین الزامات خدمات پسازفروش شرکتهایی بوده که خدمات خودروهای برقی را ارائه خواهند داشت.
در همین ارتباط پدرام فخیمی مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در گفتوگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تشریح آخرین اقدامات این شرکت در ایجاد زیرساختها و تدوین الزامات خدمات پس از فروش خودروهای برقی گفت: با موج فراگیر واردات و تولید خودروهای برقی در کشور یکی از مهمترین رسالتهای اصلی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در یک سال اخیر تدوین الزامات خدمات پس از فروش شرکتهایی بوده که خدمات خودروهای برقی را ارائه خواهند داد تا بتوان وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای برقی را دقیق مورد بررسی قرار داد.
وی افزود: برهمین اساس نسخه پیشنویس خدمات پس از فروش خودروهای برقی تدوین و به وزارت صمت ارائه شده است.
به گفته وی این ضوابط و الزامات با همکاری شرکتهای فعال در این زمینه و با هدایت وزارت صمت، انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش و برنامهریزی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گردآوری و به صورت یک نسخه پیشنویس به وزارت صمت ارائه شده است.
مدیر مهندسی بازرسی خدمات شرکت ISQI با بیان اینکه برای اخذ و صدور تاییدیه خدمات خودروهای برقی در کشور از الگویهای جدید استفاده شده است، تصریح کرد: با رشد و توسعه خودروهای برقی و خودروهای خودران باید در ارائه خدمات این خودروها از الگوهای نرم افزاری و سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات بهره برد و شرکتهای خدمات پس از فروش نیز باید به این مساله توجه کرده و در آینده نه چندان دور زیرساختهای تکنولوژی و زیرساختهای مبتنی بر فناوری اطلاعات را در سطح خدماتشان پیاده سازی کنند تا بتوانند خدمات از راه دور و خدمات مبتنی بر آی تی را به مشتریانشان ارائه دهند. این مدل در خیلی از کشورهای صاحب صنعت خودرو و پیشرو دنبال میشود و ما هم باید از آنها الگوبرداری کنیم.
فخیمی همچنین به کاستیهای مربوط به نبود زیرساخت ارائه خدمات به خودروهای برقی اشاره و تاکید کرد: البته تاکنون برخی از شرکتهایی که متولی عرضه و تولید خودروهای برقی در کشور هستند اقدام به استانداردسازی تعمیرگاهها برای ارائه خدمات به این خودروها کردند تا بتوانیم با پایان سال بخشی از این نمایندگیها را بهعنوان الگوی تعمیرگاه خودروهای برقی به عموم معرفی کنیم.
وی در پایان با تاکید بر اهمیت خدمات پس از فروش خودروهای برقی خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با تصویب دستورالعمل خدمات پس از فروش خودروهای برقی و اعمال نظر وزارت صمت و انجمن صنفی خدمات پس از فروش، این دستورالعمل نهایی و مصوب شود تا سطح ارائه خدمات و انتظارات مصرف کنندگان که با عرضه خودروهای برقی افزایش یافته است به همان اندازه مورد ارزیابی و سنجش دقیق قرار گیرد.