انتقاد محسن هاشمی از زاکانی

محسن هاشمی در مطلبی با عنوان «فخر فروشی به سبک زاکانی» نوشت: خود را  از همه برتر می‌داند و متکبرانه جمله «قوی‌ترین دوره مدیریت شهری» را به راحتی به زبان می‌راند.
کد خبر: ۱۲۳۵۲۳۴
|
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰ 02 May 2024
|
35156 بازدید
|

به گزارش «تابناک» به نقل از انتخاب، وی در مطلبی نوشت: آنچه هم اکنون در شهر تهران به عنوان حمل و نقل عمومی هر چند ناقص مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد. سابقه‌ای حداقل صدو سی ساله داشته، چرا که مبنای مثل تعارف شاه عبدالعظیمی از خرید بلیط دو طرفه واگن دودی می‌آید. این سامانه حمل و نقل عمومی توسط ناصرالدین شاه قاجار با قراردادی به سبک BOT در سال ۱۲۶۶ در یک صفحه با شرکتی بلژیکی به اجرا در آمد و سال‌ها فاصله تهران تا شاه عبدالعظیم را خدمت رسانی می‌کرد. اولین خودروی حمل و نقل عمومی مربوط به اواخر دوره قاجار است. در دوران پهلوی در سال ۱۳۳۱ شرکت واحد اتوبوسرانی تشکیل و در سال ۱۳۵۴ نیز شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) تأسیس و کلنگ مترو نیز برای ۴ خط مترو به طول ۶۰ کیلومتر در اوج انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۶ زده شد. 

از پیروزی انقلاب تا امروز علی‌رغم مخالفت دلواپسان وقت با ادامه ساخت مترو، با همت و پیگیری مجمع نمایندگان تهران در مجلس به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، کارگران، کارمندان و مدیران زحمات زیادی کشیده شد تا هم اکنون با ۷ خط مترو، ۱۵۹ ایستگاه و ۱۵۰۷ واگن، توانایی جابجایی حداقل ۳ میلیون سفر در روز به دست آمده و تهران مقام بیستم را در سامانه‌های حمل و نقل ریلی درون شهری جهان به خود اختصاص داده است. این نتیجه با استفاده از اعتبارات بانکی، فاینانس یا یوزانس حداقل ۳ میلیارد دلاری و قرارداد‌های بین‌المللی انجام شده است؛ لذا تأمین سامانه حمل و نقل عمومی کارآمد از وظایف ذاتی مدیریت شهری بوده و احتیاج به این همه سروصدا و فخرفروشی ندارد.

شایان ذکر است براساس همین وظیفه در هر دوره خدماتی به سرانجام می‌رسد. از جمله در دوره پنجم شورا نیز ۴۰ کیلومتر از مترو و ۳۰ ایستگاه ۱۰۵ واگن اضافه شد. البته نتیجه ادامه فعالیت‌ها از دوره چهارم بود؛ و قرارداد ۱۰۵ واگن هم از ۲۵% قرارداد دوره‌های قبل بود؛ لذا این طور نیست که همه فعالیت‌ها منجر به نتیجه، مصادره به شخص شود. برقی سازی حمل و نقل عمومی هم از دهه ۷۰ حداقل با ۱۰۰ اتوبوس برقی با کابل بالاسری به سرانجام رسید که بیش از سی سال و هم اکنون با ۶۴ اتوبوس مشغول به کار است؛ لذا مشخص است که پیشینیان که زاکانی خود را از همه برتر می‌داند و خدمات خود را بهترین عنوان می‌کند؛ و مبتکرانه جمله قوی‌ترین دوره مدیریت شهری را به راحتی به زبان می‌راند، مجدانه بیشتر از آنچه او با این همه سروصدا به صورتی قول آن را می‌دهد، به سامان رسانده‌اند. بدون پشتوانه قدرت در چهارچوب قانون کارنامه قابل عرضه‌ای دارند. 

نگاهی به ایستگاه‌هایی که در طول ۲ سال گذشته افتتاح شد، این امر را به خوبی نشان می‌دهد. طراحی و مناقصه و کلنگ خط ۶ و ۷ مترو در سال ۱۳۸۶ به زمین زده شده. چهار دستگاه TBM برای اجرای آن تأمین و ساخت آن در بخش سیویل به حدود ۹۵% رسید. میوه رسیده آن از درخت تناور خطوط ۶ و ۷ چیده و با فخرفروشی و بدون یادی از پیشنییان به رخ مردم کشیده شد. 

قرارداد ۶۳۰ واگن که با تبلیغات کاذب آن را هزار و اندی مطرح می‌کنند، مصوبه‌ای از سال ۱۳۹۵ دارد. مراحل قانونی مناقصه در اوج تحریم‌های ترامپی و با مخالفت‌های بازرسی کل کشور برای تعیین برنده مناقصه به سختی به امضای قرار داد رسیده. تخصیص سهمیه فاینانس و تصویب در بانک مرکزی ایران و بیمه خلقی چین و ابلاغ به دست اندرکاران دو طرف تا مرحله پیش پرداخت را پشت سر گذاشته، خوشبختانه در طول ۲ سال و نیم بخشی از پیش پرداخت داده شد. زحمات این حرکت کاملاً بدوش وزارت کشور، معاونت عمرانی و سازمان شهرداری‌ها بوده و اصولاً ربطی به شهرداری تهران ندارد؛ و باز پرداخت هم به عهده دولت است. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردرای تهران از جشن تکمیل خطوط ۷ گانه مترو خبر داده که سهم شهرداری فعلی نیم درصد هم نیست. البته خبری هم از شروع احداث ساخت خطوط ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ داده شد که جای تبریک دارد و اگر بودجه تأمین شود می‌تواند در ۱۵ سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد. 

به نظر آنچه هم اکنون بخشی از اعضای شورای شهر را عصبانی نموده. تبلیغات بی حد و بعضاً بی پشتوانه و بدون نتیجه برای این دوره شورا با قول‌های پی در پی و بی خبر گذاشتن اعضا از واقعیت‌ها می‌باشد. برای مثال پیش پرداخت ۶۳۰ واگن از ابتدای سال ۱۴۰۲ چند بار پرداخت شده اعلام شد؛ و از سهمیه فاینانس ۲۵% و ۵۰% تا ۱۰۰۰ واگن هم خبری نیست؟!

همیشه فخر فروشی مورد نکوهش بوده است. البته ذهن به سمت مال و جاه و مقام می‌رود. ولی این مقال فخر فروشی مدیران به پشتوانه قدرت حکومتی را مد نظر قرار داده است. سال‌ها پیش در بازدیدی، فردی گفت شهید نداده‌ایم تا مدیران فخر فروشی کنند و آن هم نه برپایه تخصص و تعهد و یا عملکرد قابل تقدیر، بلکه بر پایه اتصال به قدرت و خود را عاری از هرگونه پاسخگویی دیدن.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۶
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۵۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
آنچه که ما از تکبر بین مسئولین خبر داریم بیشار در خانواده هاشمی نمود داشته و از متن این نوشته محسن هم پیداست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
اگه در کشور انتخابات آزاد نبود مطمئن باشید رفسنجانی و فرزندانش مملکت را صاحب شده بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
بدرد مردم تهران امثال حناچی میخورند که تمام عملکردش فقط دوچرخه سواری بود، ما خادم میخواهیم ولی بعضی ها مثل اینکه نافشون رو با چاکری و نوکری بریدند و دائماً کسانی رو مثل خانواده رفسنجانی رو میخواهند که فقط براشون پادویی کنند ، دیگه اون زمان گذشت
یک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
شیرمادرت حلالت
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
تاکتیک اقای زاکانی و طیف همفکر ایشون همیشه جار و جنجاله برای مثال در تبلیغات بیلان کاری نوشته بود فعال کردن 3000 اتوبوس به ناوگان شهری درحالی که برخی از خطهای سابق رو منحل کرده مثل خط فیاض بخش قصرالدشت و اتوبوسهای مربوطه رو در خط دیگه بکار گرفته واقعا این رو میگن مدیریت شهری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
و تمام اتوبانها و خیابانها رو آسفالت کرد یکیش رو شهردارهای قبلی نکردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
همه میدونن شماها با چین مشکل داشتید کشور عقب انداختید
شهروند و جانباز جنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
زاکانی که نه نوبر که فاجعه یک قرن گذشته تهران است و خدمات شهرداری زاکانی ای کاش صفر بود ولی بسیار منفی است و تهران نه تنها رشدی در خدمات شهری نداشته که رو به ویرانی است ، همه چیز شهر خراب شده و زیبایی به زشتی تبدیل شده و شریک زاکانی هم شورای ناکارآمد شهر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
دقیقا احسنت به نویسنده. تو جاروکشی معابر مونده
سیدعلی تکمیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
بسمه تعالی باسلام بنظر می‌رسد شهردار محترم تهران کارهایی را دنبال می‌کند که بتواند بیشترروی آن تبلیغ داشته باشدبعنوان مثال ساختن مسجدداخل پارکها درصورتی که خیلی از کارهای ضروری داخل شهر مانندلکه گیریاسفالت بعضی از خیابان ها راه‌اندازی. وتعمیربعضی از پله برقی های خیابان هاابیاری‌درختان بعضی از خیابان فرعی و. ‌ که قابل تبلیغ نیست ونمیتوان روی انها مانوردادبرزمین مانده
نبی‌الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
بعنوان کسی که پایتخت‌های زیادی من‌جمله توکیو رو دیدم و زندگی کردم ، به جرات میتونم بگم در آنجا امثال زاکانی را می‌برند بالای کوه تا سنگ خرد کند !!! چون آنجا هیچکس به جایی وصل نیست الّا تخصص، لیاقت و کارآمدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
بدرد امثال تو حسن روحانی میخوره که یه جای سالم توی خیابون پیدا نکنی
احمد طیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
مگه شما هم درشورای شهر تهران مشکلات عین شهرهای کوچک رو دارید پس این یه بیماری همه گیره که در کشور وجود داره?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
از آقای زاکانی انتقاد نگین آخه ایشون دشمن زیاد دارن...!!!
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
حرف حساب
ایران مقتدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
حنای شما دیگه رنگی نداره جناب آقازاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
از لایک ها معلومه حنای شما زنگی ندارد
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟